Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Saxat från chatten med Olof Liberg http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6379257.ab

Helene: ]
Hej Olof. Först ett tack för att du ställer upp och svarar på frågor. Hur ser du - som vargexepert- på det fakrum att jakten visade sig vara så dåligt koordinerad och då tänker jag främst på det faktum att man sköt vargar utan att reflektera över just den vargens hierarkiska position i vargfamiljen/flocken? Skjuter man fel varg så antar (förutsätter?) jag att det även kan påverka resten av familjen/flocken negativt!? / Mvh Helene

måndag 4 januari, 2010 16:22 Helene
16:25
olof liberg: Nja, farhågan att den sociala strukture skulle bryta samman när "fel" djur skjuts är överdriven. Vargen är ett otroligt flexibelt och anpassningsbart djur som har tålt en fruktansvärd förföljelse från männiksan i århundraden, men har inte brutit samman för det. När alfadjur (egentligen ska de kallas föräldradjur, för det är det de är) i en familj skjuts så ersätts den ofta mycket snabbt. Det finns gott om unga vargar som gäran förenar sig med en änka eller änkling.

måndag 4 januari, 2010 16:25

Låsningsdax? tror inte vi kommer så mycket längre....

Har du tagit till dig något av den informationen som presenterats i tråden, eller är jägarna fortfarande blodtörstiga massmördarmaskiner som hatar allt levande vilt?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, jag råkade skriva fel. Naturligtvis menade jag att du inte är för jakten utan bara säger det för att provocera. Vilket man kunde räkna ut med aschlet, men inte du. Och just därför är det jag som får detektivpriset och inte du... :D

Du får inga priser i vare sig meningsbyggnad eller stavning i alla fall. :lol
Hade du någon åsikt i frågan så kanske du borde framföra den snarare än att diskutera hur du upplever mig som person, PM-lådan är rensad på beundrarbrev för tillfället annars. :tummenupp

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Visst fan är det så. Helt obegripligt såvida de inte sprungit i kapp den och dödat den med sina bara händer. Men efter att ha läst hur de lipar i media över hur de skitit ner sig när gevär klickat eller björnar blivit sura på deras skällande kollegor och valt att stämma i bäcken tror jag inte att så manliga jägare finns. :D

Det finns väl dom som vill använda sig av mer primitiva jaktmetoder, såna som har ett lite för stort behov att hävda sig som macho, fast det tillåts inte eftersom det skulle bli för plågsamt för djuret. Det tycker jag är bra.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Människan speciellt politiker i ett jävla nötskal.

Vargen har funnits och människan har byggt upp sitt samhälle runt och i deras revir. Då får man också leva med att dom finns där och kan skada deras boskap och även i vissa fall personer.

Trivs dom inte med den bilden, så är det bara flytta.
Vargen är hotat i Sverige med under 500 vargar, vargen lever ett redan ett farligt liv och det är inte speciellt många som dör en naturlig död av dom. mindre än 6000 finns i HELA europa.

Samma sak med älgen, visst där är det jakt under en viss tid, men det skjuts ju av för mycket varje år. Är det 4 år sen många jägare avstog från just älgjakten pga av dom själva tyckte antalet var för få. Stoppa jakten på älg i 10 år så det kommer upp i både antal och stora älgar, Hur många hör talas om riktigt stora älgar nu för tiden ?

Vildsvin kan dom gott jaga ett tag istället., för dom har verkligen ökat på senare år.

Jag är inte emot jakt, men det skjuts fan för mycket, sen allt tjuvskytte på det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Anser man som jägare, att den liknelsen har något som helst värde, är det väl bara att ge sig ut och börja bedriva skyddsjakt på araber.

Jag försökte bara vara lite snäll mot min meningsfrände med en liknelse han skulle gilla. Resonemanget är dock urbota korkat, en stor yta säger ingenting om vad man vill ha på den ytan. Kalle Anka-logik, Kamratposten på sin höjd.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Saxat från: http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=408586&context=60321

Vargforskaren Olof Liberg ger högt betyg till den historiska licensjakten på varg.
- Mycket bra skött. 27 vargar att skjuta var ett försiktigt steg, säger han till Jakt & Jägare.

Själv befann sig under de första två dagarnas vargjakt utom räckvidd för massmedia och rapporterna om jakten. Men under måndagen uppdaterade han sig med vilka vargar som skjutits.
Liberg avfärdar nu helt kritiken mot att alfadjur fällts.

Trodde att fler alfadjur skulle falla
- Fem av de skjutna vargarna var alfadjur och det motsvarar ganska exakt andelen i vargstammen. Vi hade nog trott att det skulle skjutas fler alfadjur, eftersom de brukar vara först att fly ur områdena när vi går ned med helikopter för att söva vargar, säger Olof Liberg.
Hans bedömning är att de ensamma alfapar som finns i reviren snabbt kommer att uppvaktas av nya partners.

Många utvandrare på tur
- Sådana här situationer är perfekta för unga utvandrare som söker sig en partner. Det är givetvis inte säkert att tycke uppstår vid alla möten, men de ensamma vargarna kommer att hitta nya partners snabbt. Det är många unga utvandrare som står på tur, säger Olof Liberg.
Nu kommer skarp kritik från bland annat Rovdjursföreningen och Naturskyddsföreningen - att den svenska jägarkåren, med politikernas goda minne, skjutit vargar i en hotad stam.

"Till och med genetikerna..."
Liberg:
- Varför sa dom inte så här när beslutet togs i oktober. Det verkar nästan som om de inte förstod vad riksdagen beslutade om egentligen. Till och med genetikerna säger i dag att det räcker med 200 vargar i landet, bara den gentiska situationen är säkerställd.
- 27 vargar att skjuta var ett lågt antal och det var ett försiktigt beslut. Vi hade angett ett intervall på mellan 23 och 41 vargar kunde skjutas, konstaterar Liberg.

"Det är deras plikt"
Men han tror också att företrädarna för bevarandesidans organisationer nog känner tryck på sig att kalla jakten för "kastastrof" och liknande.
- Det är deras plikt att slå larm, medlemmarna förväntar sig det. Allt annat vore tjänstefel av dem, säger Olof Liberg.

Högt betyg
På det hela taget ger han högt betyg till de inblandade i vargjakten.
- Framförallt länsstyrelserna har skött det hela förvånansvärt bra, man har lyckats organisera telefonrapporteringen så att den fungerat. Nej, nu måste vi lägga på, jag ska in och chatta med Aftonbladets läsare om vargjakten, säger Olof Liberg.
Han telefon har gått varm under måndagen. Journalister från alla möjliga medier ringer. Och i mailboxen finns både glada tillrop, arga mail och brev från människor som vädjar om att jakten ska stoppas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För att jag känner jägare, och jag brukar lyssna när dom pratar och diskuterar dessa frågor.

Och jag säger bara det, att vissa borde inte få behålla sin vapenlicens en sekund längre än nödvändigt.

Jaha, du känner jägare (okänt antal) och då vet du hur de är allihop.
Vill minnas en annars rätt klok tjej som gått i taket ett par gånger över t.ex. generaliserande kring könsroller. ;)

Trams är vad det är, du vet förstås ingenting om hur alla sveriges hundratusentals jägare beter sig eller vill bete sig, inkl undertecknad. Synd att du verkar ha korkat umgänge dock. :(

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Människan speciellt politiker i ett jävla nötskal.

Vargen har funnits och människan har byggt upp sitt samhälle runt och i deras revir. Då får man också leva med att dom finns där och kan skada deras boskap och även i vissa fall personer.

Vargen är hotat i Sverige med under 500 vargar, vargen lever ett redan ett farligt liv och det är inte speciellt många som dör en naturlig död av dom. mindre än 6000 finns i HELA europa.

Samma sak med älgen, visst där är det jakt under en viss tid, men det skjuts ju av för mycket varje år. Är det 4 år sen många jägare avstog från just älgjakten pga av dom själva tyckte antalet var för få. Stoppa jakten på älg i 10 år så det kommer upp i både antal och stora älgar, Hur många hör talas om riktigt stora älgar nu för tiden ?
Du är inte skogsägare förstår jag. För att klara en tallplantering så
har jag stängslat för 30k.
Tack vare att det finns för mycket älg:mad:
Exportinkomster för skogen är ca 80 miljarder, vad ger älgen?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Du är inte skogsägare förstår jag. För att klara en tallplantering så
har jag stängslat för 30k.
Tack vare att det finns för mycket älg:mad:
Exportinkomster för skogen är ca 80 miljarder, vad ger älgen?

Troligen ganska mycket med alla tyskar som vill komma över o köpa deras bajs i glasburk med ett blågult sidenband runt om.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Nja 6000 är siffran för Västeuropa.

Ser ut ungefär så här:
2 000 i Spanien,
2 500 i Rumänien,
510 i Polen,
500 i Italien och
150 i Slovakien (mars 2004)
200-300 i Finland
sammanlagt 220 i Norge och Sverige, varav de allra flesta i Sverige (vintern 2008)

Det finns cirka 45 000 i Ryssland
Det finns cirka 60 000 i Nordamerika:
50 000 i Kanada
8 000 i Alaska
2 000 i Minnesota
600 i övriga delar av USA

Detta får några personer det till att vargen är akut utrotningshotad. Där kan man tala om slag på käften för de stackars arter som verkligen är hotade. Vad ska man kalla de arterna? Überutrotningshotade?

Sanningen är att vargen är ett av de mest framgångsrika större rovdjur som trots hård jakt i många länder fortfarande finns i mycket stort antal. Vargen finns utsprid på i stort sett hela det norra halvklotet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På tal om dumt :tummenupp

Det som säger att jägare har företräde i skogen, kan vara att jägaren dels äger skogen han jagar i, eller så arranderar han jakten för en ofta mycket stor summa pengar.
Medans de som kör runt i skogen med MC gör något olagligt.

:lol

Jag tror vi har en ny stjärna på SH.

:D

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...faktum kvarstår, jägarna har sitt jagande som största intresse, och merparten är lätt fanatiskt inställda till det.
Precis som en del blir runt motorcyklar (jag och geggmoppar t.ex :D ) - när hörde vi en objektiv reflektion över bombrepor på bulten från en inbiten sub-5-åkare senast? ;) Ifall ni förstår vad jag menar...

Fanatiker är tämligen odugliga på det berömda helikopterperspektivet på tillvaron, det ligger i begreppets definition att vara kass på't. :hihi

Men att sitta på pass och frysa arslet av sig i en vecka för att kanske få 30 sekunder älgfrossa, kräver ett visst mått av fanatism. :fakta

Det blir en lätt snedvriden debatt om man låter jägare lobba för ett vissst intresse, vad gjorde avskjutningen av 20-talet djur på ett totalt bestånd a' 200? Några trofésugna jägare fick nya historier att dra vid brasan...

/J - med jägarexamen (blev inlurad som 15-åring, fastnade aldrig för't), farsa som är inbiten jägare, etc...

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Stoppar vi jakten i 10 år så får vi säkert se många stora älgar. Många får nog se dom på nära håll när de kommer genom deras framrutor i 90km/h. Kommer bli fett nice.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
...faktum kvarstår, jägarna har sitt jagande som största intresse, och merparten är lätt fanatiskt inställda till det.
Precis som en del blir runt motorcyklar (jag och geggmoppar t.ex :D ) - när hörde vi en objektiv reflektion över bombrepor på bulten från en inbiten sub-5-åkare senast? ;) Ifall ni förstår vad jag menar...

Fanatiker är tämligen odugliga på det berömda helikopterperspektivet på tillvaron, det ligger i begreppets definition att vara kass på't. :hihi

Men att sitta på pass och frysa arslet av sig i en vecka för att kanske få 30 sekunder älgfrossa, kräver ett visst mått av fanatism. :fakta
Visst sitter man på en stubbe och fryser.
På geggmoppe blir man trött, blöt och skitig.
Vaskadeabraför?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är allt runt jakten huvudsaken? Jävla skitsnack! Det är ju som att påstå att man åker hoj för att det är så kul att tanka och inte för att få åka. Nej, nu skiter jag i det här. Det är väl tur att det inte är ni som är ute i skogen iaf. Man får vara glad för det lilla... :huvet

Nej.
Att jaga för att det är kul att döda är som att åka hoj för att det är kul att komma hem.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Visst sitter man på en stubbe och fryser.
På geggmoppe blir man trött, blöt och skitig.
Vaskadeabraför?

Min poäng helt och klart. ;) Vad jag förstått har jägarkåren lobbat friskt för avskjutningen.

Det vore som att låta SH lobba för fri fart på bulten, eller mig för att tillåta friåkning med oreggade crossar i skogen. :hihi

Nej.
Att jaga för att det är kul att döda är som att åka hoj för att det är kul att komma hem.

Snick-snack...allt runt jakten är precis lika som allt runt en geggmoppetävling för mig, visst är det kul med kaffet med polarna efter, men nog är det den adrenalinfyllda tiden som är målet...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker själv det verkar förbannat tråkigt. Därför tänker jag aldrig jaga. Men det finns ju folk som tycker det är otroligt fridfullt och man får nog se naturen på ett annat sätt när man sitter där åtta timmar om dagen. Dessutom är det nog spännande när man väl ser en älg och väntar på att den ska komma i ett bra läge.

Nu tycker jag faktiskt att du har fel.
Man SER inte naturen på ett annat sätt.
Man känner sig delaktig i den.

Prova gärna någon gång.
Dock inte älgjakt (eller varg!).
Det liknar mest hemvärnsövning.
Jakt med hund är trevligast.
Oavsett villebråd.

Min poäng helt och klart. ;) Vad jag förstått har jägarkåren lobbat friskt för avskjutningen.

Det vore som att låta SH lobba för fri fart på bulten, eller mig för att tillåta friåkning med oreggade crossar i skogen. :hihi

Snick-snack...allt runt jakten är precis lika som allt runt en geggmoppetävling för mig, visst är det kul med kaffet med polarna efter, men nog är det den adrenalinfyllda tiden som är målet...

Dödandet är den naturliga avslutningen.
Utan syfte att döda - Ingen jakt.
Men spänningen ligger i att komma i skottläge.

Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Eller så kanske du syftade på att kanske fel vargar gick åt. Den håller jag med på. Borde ju vara prioritet att leta upp de vargar som är sjuka/skadade eller som man vet har attackerat djur och går in i samhällena. Det verkar det inte som det lades ner en enda minut på här.

Ja, som någon annan skrev väldigt bra i tråden tidigare:

"Ska man jaga en art där det finns så få djur som det gör i den svenska vargstammen så är det av YTTERSTA vikt att skjuta av RÄTT djur. Jakt av utrotningshotade djur som sker på grund av inavelsrisk bör ske av vargentusiaster som ser till stammens bästa och inte av de som helst vill utrota den."

Nu gamblar man ju bara när man släpper ut kreti & pleti att leka macho och skjuta hej vilt, kanske har man tur och rätt individer skjuts.... eller så har man det inte.

Varför inte göra det kontrollerat istället, låta de som värnar om arten och inte tar ner djuren för sitt eget höga nöjes skull, selektera de individer som gallras ur?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag jagar bara ripa två gånger per år för tillfället. Spreciellt för jaktveckan i slutet av augusti planeras det i månader då vi bär ut allt man har med sig, även fiskeprylar. Kul då man är lite prylgalen och alltid kommer man på nåt att förändra/förbättre varje år (både prylar och vilken mat man orkar/vill bära). Hundarna tränas året om, idag åkte jag längdskidor och hunden drog med sele, annars är det jaktdressyr och alla möjliga övningar förutom vanliga promenader flera gånger om dagen (tur att min tjej kan ha med hunden på jobbet och jobbar med just smådjur). Ripjakt på både höst och vinter är väldigt aktivt så att springa upp och ner för fjäll gör man inte otränad. Då jag träffat en väldigt friluft-sig tjej skönt nog så är vi ute massor. Ren jakt med hennes/vår hund blev 3 heldagar i år. Sen jagade jag kanske 8 heldagar totalt.

Så de som tror att jägare åker ut på pass, är illiterata, har massa fördomar, super sig fulla, skjuter hejvilt och mördar allt man kommer åt kommer att bli förvånade den dag de hänger med ett jaktlag ut. Visst finns det nån liten tok men jämfört med SH.com så är till exempel robsoft.nu och några andra jaktforum väldigt mer normala.

Älgjakt är säkert en livsstil och många uppskattar nog mer gemenskapen än att sitta på passet. Sen får man inte glömma att äldre kanske inte orkar vara hundförare eller drevkarlar och behöver just sitta på pass av den orsaken.

PS. Pissljummet kaffe kanske man hade på 70-talet. Nu är det ståltermos, helst av märket Thermos, som gäller. Sen kan man såklart köpa ett mindre gaskök som heter EtaExpress så kokar man vatten på nolltid. Jag har också börjat gå tillbaka till basics så ibland kommer svartpannan fram. När man sitter framför brasan och filosoferar med polarna så slår det hojåkning vilken dag som helst:

Tumnagel_Kaffepanna%20%F6ver%20eld%20%A9%20pir-01051.jpg

Alla har olika intressen men exakt vad kan det vara som är så kul att sitta och frysa helt själv i ett jakttorn med en termos pissljummet bryggkaffe? Är det månne mest för att komma bort från frugan?

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...