Vargjakten

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Nej du har helt rätt i att jag inte är emot vargjakten, du borde få detektivpris för att du listade ut det faktiskt. :lol

Jo, jag råkade skriva fel. Naturligtvis menade jag att du inte är för jakten utan bara säger det för att provocera. Vilket man kunde räkna ut med aschlet, men inte du. Och just därför är det jag som får detektivpriset och inte du... :D

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vem är det som är dum, om du tror man jagar för att "döda för sakens skull"? :confused:

Denna som Matin länkade tål att länkas igen så ingen missar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab

Jag tror att det är den av oss som inte förstår ironi som är dum.:krama

Dem flesta jägare ser väl jakten som ett nöje och att säga något annat är ju bara bullshit. Jag säger inget om det, jag gillar inte jakt men respekterar att andra gör det. Det är när man drar massa bullshit om att det är för att rädda skogen/naturen/kattungar/dagisbarn eller vad man nu skyller på som jag blir irriterad. Om man nu måste jaga kan man väl iaf ha stake nog att stå för att man gillar att döda djur, utan att försöka skylla på annat.

Men det är det ingen som har, vilket i sig säger det mesta om jägare som folk... :tummenupp

Jag tror alla jägare glatt erkänner att dom gör det för att det är kul och för kött och så vidare. Däremot känner jag ingen jägare som skiter i kvoter och säsonger och vådaskjuter för skojs skull som folk verkar tro att dom gör. Det är fullkomligt normalt folk som jagar.

Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Det är få här som opponerar sig mot ATT vargstammen regleras och vårdas genom viss avskjutning, det är HUR det skett i det det här fallet som är åt h-e.

Så, då borde den saken vara avklarad.

Okej, fel av mig kanske. Men pallade inte direkt läsa igenom 9sidor trams.

Hur kunde man löst det bättre då? Farsan var med och jagade, här körde de ett eget system så så fort en varg blev skjuten fick var jägare ett sms. Användes inte på något annat ställe såvitt jag vet. Men är ju en bra grej.

Eller så kanske du syftade på att kanske fel vargar gick åt. Den håller jag med på. Borde ju vara prioritet att leta upp de vargar som är sjuka/skadade eller som man vet har attackerat djur och går in i samhällena. Det verkar det inte som det lades ner en enda minut på här.

Jag tror att det är den av oss som inte förstår ironi som är dum.:krama

Ironi på internet is the skiiit. :p

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag tror alla jägare glatt erkänner att dom gör det för att det är kul och för kött och så vidare. Däremot känner jag ingen jägare som skiter i kvoter och säsonger och vådaskjuter för skojs skull som folk verkar tro att dom gör. Det är fullkomligt normalt folk som jagar.

Det som skrivits här och det som skrivs i tidningar, forum, debattartiklar osv. försvarar alla jägare med sig att det är för att man måste hålla koll på bestånd (det är ju så många, eller inte) osv. Ingen erkänner att man bara gör det för skojs skull. Manligt!

Det är ju som att vi motorcyklister skulle försvara att vi kör fort för att det är bättre för miljön; Man är ju mindre tid på vägen om man kör i 200 km/h. Men det är ju inte heller sant, lika litet som att jägare är i skogen för att rädda vargbeståndet... :rolleyes:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Från Aftonbladets chat med en rovdjursexpert. Jag skrattade nästan högt åt frågan och svaret jag markerat i fetstil. Snacka om att vara ute i ogjort väder. Folk vet fan knappt ens hur man gör upp en eld mer och är aldrig ute och tältar och njuter av den svenska naturen.

[Kommentar från EmmaEmma: ]
Ett nytt försök! I Kanada genomförde man under många år ett projekt som gick ut på att undersöka hur populationen förändrades då man utplacerade ett antal vargar och vilda renar inom ett område utan tillgång för människor och andra djur. Resultatet blev att såväl ren- som vargstammen höll sig konstant och t o m en liten uppgång för renarna. Varför kan vi i Sverige då inte acceptera ynkliga 250 vargar utan att rädslan fradgar ut munnen på så många? Ska våra barn och barnbarn aldrig uppleva några vilda djur och natur? Andra länder har ju inte alls detta hat mot vilda rovdjur som många svenskar har. Är svenskarna mer egoistiska och uppskattar inte det vilda?
måndag 4 januari, 2010 16:12 Emma

16:17 olof liberg: Försöket i Kanada (har aldrig hört talas om det) utfördes tydligen i ett område utan människor. Skulle nog inte gå att låta vargstammen utvecklas fritt i ett landskap där de delar miljö med männmiskan. Du ska inte vara så pessimistisk, vi har trost allt 3000 björnar, 1800 lodjur, 250 vargar och 350 järvar i Sverige, förutom massor av av andra vilda djur inklusive örn o andra stora rovgålar. Nog finns det natur alltid för dina barn. Problemet idag är att allt förre människor i Svergie utnyttjar naturen. För mycket tild läggs på datorer och chattande o liknande aktiviteter. BAra ut o se dig om.

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Alla ni som skriver att jägarna är puckade, borde skjutas osv osv osv..

Gäller det alla jägare eller bara de som jagar varg?

Gäller det Älg oxo?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Verkar farliga vargarna...
Saxat ur expertchatten på Aftonbladet:

"Anna-Lena: ]
Hej! Jag gillar att vandra i skogen tillsammans med mina två stora hundar, men nu är jag himla oroligt över att stöta på en varg. Vad gör jag om en varg kommer mot oss? Hur stor är risken att vargen hoppar på hundarna? Hur jag gör för att skydda oss? Tack!
måndag 4 januari, 2010 16:17 Anna-Lena
16:19

olof liberg:
Ingen fara, bara ta det lugnt. Skulle vargarna bli alltför närgågna så kasta sten på dom. "

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
En till vanföreställning. Jakt är en hobby men finns också syftet viltvård i bakgrunden.

Det som skrivits här och det som skrivs i tidningar, forum, debattartiklar osv. försvarar alla jägare med sig att det är för att man måste hålla koll på bestånd (det är ju så många, eller inte) osv. Ingen erkänner att man bara gör det för skojs skull. Manligt!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Förlåt mig. Men jag var ganska trött och orkade inte faktachecka utan gick på gamla memorerade kunskaper från mina äldre jägarexamensböcker. Jakt på lo förekommer, men inte så att det går att klassa det som någon större regelmässig eller organiserad jakt.

Sen gillar jag det här med att folk säger att naturen skötte sig så bra förr. Vi människor har ALLTID jagat djur hela tiden vi funnits, kanske på lite mer primitvare sätt förr. Men det är ju inte nått som vi bara fick för oss när nån uppfann skjutvapnet. Förr jagade vi maten, nu får nån stackars gris & ko leva sitt liv i en bur istället. Inte för jag hoppas nån äter varg men.. :D

Och såklart går det åt mycket folk när man jagar.

Komisk tråd detta, kom ut på landet en helg så ska ni få se hur det funkar utanför frysdisken på ica maxi. :glömdet
Nu är det ju så att människan inte alltid har funnits på denna jord. Och även när människan först kom upp till norden och några tusen år efter det så var det ingen effektiv jakt det handlade om. Det är lite skillnad för en handfull män att jaga med spjut och fångstgropar jämfört med att vara tio gånger så många som har skjutvapen, kikarsikten, kommunikationsradioapparater och GPS-pejl försedda jakthundar.

Varför är det så klart?

Ja, stackars er som bor i Sunne. Rena arktiska vildmarken. Hur är livet på tundran? Många isbjörnar så här års eller?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Älgar är inte lika söta och mytomspunna så naturromatikerna orkar inte bry sig om dem också.

Gäller det Älg oxo?

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Det handlar för i helvete inte om hur söta vargarna är, det handlar väl om att beståndet inte berättigar en sån massavskjutning.....(officiellt 23 djur skjöts igår, men det vore mkt intressant att få den faktiska siffran, + antalet skadeskjutna.):rolleyes:
Sen är det väl lite extra ball att ha dödat en varg i jägarkretsar, man får väl lite mer hår på bröstet kan jag tänka mig.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Jag tror du blandar ihop syftet med jakten med anledningen till varför vissa blir jägare. Syftet med jakten = hålla koll på bestånd, eller vad det nu kan vara. Anledning till varför folk blir jägare = för att dom tycker om att jaga.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Gäller det Älg oxo?

Aldrig sagt att någon borde skjutas, men jag gillar inga jägare, oavsett vad dem jagar. Bara kolla på hur folk som är emot jakten (vargjakten just nu men även under andra tider på året och andra jakter) bemöts av jägare. Var ju vargspårare som mött jägare i skogen och blivit hotad av dessa, någon annan hade fått sin bil förstörd osv. Även hört om folk som tränat enduro och stött på jägare i skogen som blivit hotade med gevär osv. Låter som ett trevligt och sympatiskt folk, eller?

Visst ska man inte dra alla över samma kam, men det säger ju en del om jägare. Dem vill ju ha skogen för sig själva, ingen annan får ju röra sig där. Oavsett om det gäller mc-åkare, rovdjur eller folk som bara vill se djur (utan att döda dem). Helst ska det ju bara vara rådjur och älg i skogen... :tummenupp

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Det är ju som att vi motorcyklister skulle försvara att vi kör fort för att det är bättre för miljön; Man är ju mindre tid på vägen om man kör i 200 km/h. Men det är ju inte heller sant, lika litet som att jägare är i skogen för att rädda vargbeståndet... :rolleyes:

Jag hittar inga länkar till de här artiklarna med alla dessa fega lögnaktiga och ondsinta jägare som bara snackar skit för att få mörda oskyldiga djur. Om det är jag som är blind så är det ju hur som helst sant att anledningen till att folk jagar är för hålla koll på bestånd och så vidare. Fast det är mer anledningen till att de får jaga.

Vad jag själv tycker står i alla artiklar om jakt och jägare är att alla jägare säger att det är för att det är så lugnt och skönt och för att de får komma ut i naturen och bara sitta där med en kaffekopp och ta det lugnt.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Detta summerar den mentalitet jag stör mig på.....den här killen skiter fullständigt i vad han skjuter på, eller hur många....
Klart man får ha lite förståelse för det faktum att hans föräldrar även är syskon, men ändå.

Källa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2152572.ab

"dyker det upp någon skjuter jag” Folke Johansson, från Vittsjön i Hälsingland, för ett krig mot vargen. Med geväret redo söker han efter spår tillsammans med hunden Goes. För en tid sedan fick han syn på en varg från bilen. ”Först trodde jag det var en hund så jag bromsade. Synd för annars hade jag kört ihjäl honom”, säger Folke.

Bifogat

• 30s18-vargen-893_jp_580977l.jpg
    30s18-vargen-893_jp_580977l.jpg
    33.9 KB · Visningar: 43
Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag tror du blandar ihop syftet med jakten med anledningen till varför vissa blir jägare. Syftet med jakten = hålla koll på bestånd, eller vad det nu kan vara. Anledning till varför folk blir jägare = för att dom tycker om att jaga.

För min del så verkar det inte finnas någon anledning att hålla koll på beståndet då det finns typ 200 stycken i Sverige. Då återstår bara nöjet att få döda saker som springer i skogen, men man försöker skylla det hela på att man håller koll på beståndet, som inte är något bestånd att tala om...

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Äh förstår inte varför det är så svårt att erkänna att man jagar för att det är kul att döda. Främsta anledningen till att man vill "hålla efter vargbeståndet" är ju att då får man döda mer. Man rensar undan konkurrensen och får på köpet nöjet att döda vargen med. Bingo! :)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Om du nån gång skulle gå ut i skogen eller till och med på fjället så skulle du märka att man väldigt sällan eller aldrig möter någon annan människa där. Dina tre anekdoter gäller nog inte hela jägarkollektivet om du tänker efter en stund. "Drygt 264 000 personer löste jaktkort i Sverige säsongen 2008/2009."

Aldrig sagt att någon borde skjutas, men jag gillar inga jägare, oavsett vad dem jagar. Bara kolla på hur folk som är emot jakten (vargjakten just nu men även under andra tider på året och andra jakter) bemöts av jägare. Var ju vargspårare som mött jägare i skogen och blivit hotad av dessa, någon annan hade fått sin bil förstörd osv. Även hört om folk som tränat enduro och stött på jägare i skogen som blivit hotade med gevär osv. Låter som ett trevligt och sympatiskt folk, eller?

Visst ska man inte dra alla över samma kam, men det säger ju en del om jägare. Dem vill ju ha skogen för sig själva, ingen annan får ju röra sig där. Oavsett om det gäller mc-åkare, rovdjur eller folk som bara vill se djur (utan att döda dem). Helst ska det ju bara vara rådjur och älg i skogen... :tummenupp

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Gäller det alla jägare eller bara de som jagar varg? Gäller det Älg oxo?

Alla jägare som skjuter hellre än bra, för att dom är så jävla blodkåta är puckade.

Det händer ju tyvärr att skadeskjutna djur får ränna omkring i skogen med skador som gör att dom endera dör en plågsam död, eller får hanka sig fram i ett invalidiserat tillstånd tills dom blir skjutna på riktigt. :rolleyes:

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...