Vargjakten

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hej själv!

Jag har inget direkt emot jakt eller jägare sålänge de har respekt för naturen men detta beslut att skjuta av vargar är löjligt. Liksom argumenten.

Vi har ca 450000km2 att leva på i Sverige. Med 9340000 invånare utspritt på detta är vi ändå ett av jordens mest glesbefolkade länder men vi ska alltså inte ha plats med fler än 200 vargar?

Som sagt: Löjligt!

Åh, det där är samma argumentation som "några andra" i samhället använder. :hihi

Klart det kan bo tjugo-trettio miljoner araber i Sverige, vi har ju så mycket granskog.

Jag tycker för övrigt debatten i sin helhet är rasistisk av rovdjursivrarna på Södermalm, vi borde ha tigrar och lejon i Sverige också, det skulle kännas nytt och fräscht. Varg är bara sååå folkhem anno 1800-tal liksom.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Barn ska man väl hålla under ständig uppsikt? Annars var det ju nästan 190 år sedan en människa dödades av en varg i Sverige så jag tror hur som helst att det finns annat att oroa sig över. Att vargarna gick in i byarna och stal barnen förr i tiden är en folksaga.

.
:fakta.

Större risk att barnen drunkar än att bli tagna av vargen eller blir bitna av "tamhunden", listan kan göras lång.

Vi hade varg som tog rådjur vid skolan i byn, blev några skraja för att ha ungarna där i fortsättningen...knappast. De är mer oroliga för att ungarna blir överkörda av tåget

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98545

Last edited:

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Man kan köra motorcykel och jaga (även med kungen) utan att tillhöra något kollektiv.

Kungen väljer jaktkamrater av andra anledningar än ställning i den politiska sfären.

Det är inte särsklilt svårt att se vilken varg som är störst och/eller äldst.
"Troféjakt" gynnar stammen.

Järven är oerhört skygg, björnen jagas men är ändå besvärlig ety den söker föda i samhällen.

Börjar de ta tamboskap, så tömmer de snart hela ladugården om de får hållas.
Såväl köttdjur som mjölkdjur representerar betydande värden.

Belgien är inte stort.
Skjutsa dit en varg och du skall få se kalabalik.

Fan så bra du skriver! :Bugar

Jag har sett att många på den här tråden som är emot vargjakt bor på ställen som inte har varg på flera mil.
Vargen får mer än gärna finnas bara den får bo hos er och vi slipper ha den här faktiskt.
Vi spårade varg så sent som förra året fastän det inte ska finnas något revir här. Så uppenbarligen finns det självklart fler vargar än dom som staten har koll på.. inte många kanske men ett flertal.

Än mindre roligt är det att vissa inte ens våghar släppa lös hunden sin på promenad just pga rädlsa för vargattack. Vet ni hur det ser ut när en varg har gått på en tax eller ska jag slänga upp en bild?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
  1. Jägare som vill ta kål på vargstammen lämnar inget åt slumpen.
  2. Och dom är definitivt inte ute efter "viltvård"
  3. Dom flesta vill bli av med sin största konkurrent.
  4. För att få fortsatt tilldelning på älg.
  5. Och inbilla inte mig att en jägare skullle avstå att skjuta en varg, eller lo även om dom visste att kvoten var full.
  6. 9 av 10 skjuter ändå.
  7. Det gäller älgen oxå.

1. Hur vet du det?
  2. Hur vet du det?
  3. Hur vet du det?
  4. Hur vet du det?
  5. Hur vet du det?
  6. Hur vet du det?
  7. Hur vet du det?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag har sett att många på den här tråden som är emot vargjakt bor på ställen som inte har varg på flera mil.
Vargen får mer än gärna finnas bara den får bo hos er och vi slipper ha den här faktiskt.
Vi spårade varg så sent som förra året fastän det inte ska finnas något revir här. Så uppenbarligen finns det självklart fler vargar än dom som staten har koll på.. inte många kanske men ett flertal.

Än mindre roligt är det att vissa inte ens vågar släppa lös hunden sin på promenad just pga rädlsa för vargattack. Vet ni hur det ser ut när en varg har gått på en tax eller ska jag slänga upp en bild?

Hej hej. Jag bor där inte vargen "finns". Eller ja, inget bekräftat revir men dom springer i krokarna. Närmaste revir ligger ca 7 mil bort. Knappt. Hur kom det sig att du spårade varg förra året? Låter ju inte som någon laglig övning, såvida inte du tränade din hund.

Jag har ingen sympati för någon som fått sin hund dödad av varg, skulle min hund dödas av varg skulle jag acceptera det. Är man så dum att man inte förstår hur naturen, vargen och alla andra djur fungerar så får man skylla sig själv. För vargen är hunden antagligen en inkräktare eller ett byte.

Varg-hatet är mer jämställbart med rasism än med djurvård.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Än mindre roligt är det att vissa inte ens våghar släppa lös hunden sin på promenad just pga rädlsa för vargattack. Vet ni hur det ser ut när en varg har gått på en tax eller ska jag slänga upp en bild?

Start jobbat; Att insinuera att så fort det finns varg finns det ett revir. Du har en bit att lära du. Ungdjur, någon?

Vågar släppa lös hunden? Så vida det inte rör sig om jakthund skall hunden vara under uppsikt, så nära dig så att du kan se den hela tiden, så står det skrivet.. Du tar alltså upp ett icke-problem.

Vid stugan springer vargen runt knuten men det bekymrar mig inte det minsta att ta schäfern på långpromenad. Vargen skyr min doft som pesten. Fler hundar dör av jägare än av varg, så i vilken ände är då lämplig att börja?

Om vi ska decimera vargstammen för att vi ska ha hundar lösspringande i skogarna istället har vi nog huvudet rätt långt upp i arslet.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Att ens ta upp lösa hundar.. OM din hund ens ska springa lös ska den hållas nära dig. Eller på säkra platser, och då hade vi sluppit 90% av dessa "jetehemskaattacker"

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Fan så bra du skriver! :Bugar

Vi spårade varg så sent som förra året fastän det inte ska finnas något revir här. Så uppenbarligen finns det självklart fler vargar än dom som staten har koll på.. inte många kanske men ett flertal. QUOTE]
Skicka gärna hit en varg, älgarna äter upp min tallskog:mad:
Tänk om älgen jagades lika duktigt som vargen?
Fy fan man blir förbannad!

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Barn ska man väl hålla under ständig uppsikt? Annars var det ju nästan 190 år sedan en människa dödades av en varg i Sverige så jag tror hur som helst att det finns annat att oroa sig över.

Gysingevargen. Den vart uppvuxen i fångenskap och sedan utsläppt. Hade aldrig lärt sig att jaga och hade inte samma syn på människor som en vild varg.

Ironiskt oxå att jägare försvarar hundars rätt att leva men inte vargens. Hundar har ihjäl fler människor varje år än vad vargar har haft under flera hundra år.

Kan inte släppa det där urkorkarde argumentet om att vargar ska skjutas av för att dom har ihjäl jakt-hundar. Ni som står för det och som då antagligen även jagar med era hundar verkar inte vara så insatta i naturens gång som ni borde. Ta och hyr några natur-dokumentärer och sätt er in i vargens situationen.

För vargen är hunden inget annat än en annan varg, en inkräktare på revir och jakt-mark. Vargen beter sig som han hade gjort emot vilken annan varg som helst, avlägsnar sin fiende, antingen genom att skrämma iväg den eller ha ihjäl den. Fullt naturligt.

Att tro att människan har full äganderätt till allt vilt är bara sorgligt och att vissa tror att vi kan domestikera vargen och bestämma vart den ska få finnas är ännu mera sorgligt.

100-170 människor mördas i Sverige varje år och ca 60 000 misshandlas. Hur försvarar ni människans rätt att leva? Personligen hade jag hellre sätt att vi sköt av 200 av Sveriges farligaste människor, mördare, pundare och diverse annat löst folk, än att vi utrotar en djur-art som inte gör oss illa fysiskt.

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
Gysingevargen. Den vart uppvuxen i fångenskap och sedan utsläppt. Hade aldrig lärt sig att jaga och hade inte samma syn på människor som en vild varg.

Ironiskt oxå att jägare försvarar hundars rätt att leva men inte vargens. Hundar har ihjäl fler människor varje år än vad vargar har haft under flera hundra år.

Kan inte släppa det där urkorkarde argumentet om att vargar ska skjutas av för att dom har ihjäl jakt-hundar. Ni som står för det och som då antagligen även jagar med era hundar verkar inte vara så insatta i naturens gång som ni borde. Ta och hyr några natur-dokumentärer och sätt er in i vargens situationen.

För vargen är hunden inget annat än en annan varg, en inkräktare på revir och jakt-mark. Vargen beter sig som han hade gjort emot vilken annan varg som helst, avlägsnar sin fiende, antingen genom att skrämma iväg den eller ha ihjäl den. Fullt naturligt.

Att tro att människan har full äganderätt till allt vilt är bara sorgligt och att vissa tror att vi kan domestikera vargen och bestämma vart den ska få finnas är ännu mera sorgligt.

100-170 människor mördas i Sverige varje år och ca 60 000 misshandlas. Hur försvarar ni människans rätt att leva? Personligen hade jag hellre sätt att vi sköt av 200 av Sveriges farligaste människor, mördare, pundare och diverse annat löst folk, än att vi utrotar en djur-art som inte gör oss illa fysiskt.

bra skrivet..men betänk oxå att det djur som dödar flest människor
är älgen...som jägarna vill skydda från vargen...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM

Hur många dör pga rattfylla?
Hur många dör pga trafikolycka där älg är inblandad?

(sedan dör 4000 pga felbehandlingar i vården)

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
  1. Hur vet du det?
  2. Hur vet du det?
  3. Hur vet du det?
  4. Hur vet du det?
  5. Hur vet du det?
  6. Hur vet du det?
  7. Hur vet du det?

Va fan, man är väl inte född igår?

Ps. Jag vet att du egentligen inte är för vargjakten utan bara ställer dig på den sidan för att provocera. Precis som du gör i alla andra trådar. Men det är ok, om man är 12 år. :tummenupp

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Va fan, man är väl inte född igår?

Ps. Jag vet att du egentligen inte är emot vargjakten utan bara ställer dig på den sidan för att provocera. Precis som du gör i alla andra trådar. Men det är ok, om man är 12 år. :tummenupp

Nej du har helt rätt i att jag inte är emot vargjakten, du borde få detektivpris för att du listade ut det faktiskt. :lol

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Det är en grovt uppblåst myt att vargen skulle vara farlig för människor. Förr i tiden så var det dödsstraff om man dödade barn, så givetvis skyllde man då på "vargen". Rent vetenskapligt finns det om jag minns rätt endast ett bekräftat fall i Finland på 1800talet där det sannolikt var en enskild varg som attackerat en ung pojke och dödad densamma. Även den sk. "Gysinge-vargen" finns det misstankar om att den tagit barn.

När vi i modern tid har forskat intensivt och verkligen letat efter människor dödade av varg är vi fortfarande helt tomhänta.

Vi kan ju göra fullständigt klart en sak i debatten:
Vi dödar vargar därför att de är ett ekonomiskt problem, eftersom de dödar jaktbyten vi jagar. Därför att de dödar vår tamboskap.
Risken att anfallas av varg är extremt liten, så liten att den inte ens kan beräknas.

Men även sådant får man finna sig i. Jag kommer ihåg en katt vi hade när jag var ung som jag älskade över allt annat. En natt var den borta, förmodligen dödad av en räv. Fanns en del som tydde på det. Har aldrig hatat rävar för det.

Släpper man lös sin jakthund i områden där det finns varg så får man inse att det finns en risk att vargen tar hunden. Men det är oftast här skon klämmer för en del jägare. För övrigt ska det påpekas att jägarkåren är djupt splittrad i denna frågan, precis som på sporthoj. Finns gott om jägare som är förtvivlade över denna "skyddsjakt".

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Släpper man lös sin jakthund i områden där det finns varg så får man inse att det finns en risk att vargen tar hunden. Men det är oftast här skon klämmer för en del jägare. För övrigt ska det påpekas att jägarkåren är djupt splittrad i denna frågan, precis som på sporthoj. Finns gott om jägare som är förtvivlade över denna "skyddsjakt".

Det dödas/skadas fler jakthundar av vildsvin än av varg, märkligt nog blir det inga nämnvärda artiklar om detta. Undrar varför :va

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin