Vargjakten

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Och vad i h-e har att äta kött att göra med att man vill bevara den svenska faunan i möjligaste mån i det skick den en gång var?

Hur många älgar har vi tror du? Fler än 210st? Dessutom tror du väl inte vargen skjuts för att ätas?

Just fina argument.

:rolleyes:
Jag är inte vegetarian.
Att man äter kött eller inte har bara med moral att göra. Tycker det är väldigt underligt med människor som tycker att det är moraliskt rätt att föda upp djur i fångenskap för att ätas men tycker att det är fel att skjuta vilda djur.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag visste inte att det var så många vegetarianer på sporthoj. Ifall någon äter kött och är emot jakt så tycker jag ni ska ta er en moralisk funderare. Samma sak om ni är emot vargjakt men är för de hundratusen älgar som skjuts varje år. För den sistnämnda gruppen kan jag även berätta att vargtröjor och tribaler inte är lika coolt som ni tror.

De enda som kommer undan är de som är vegetarianer och emot jakt och även självklart de som är köttätare och inte är emot jakt.

Finns lite mer älgar i skogen än det finns vargar.

Kött äter man för det är gott. Var fan det kommer ifrån spelar väl ingen roll?

En seriös fråga. Äter du jordgubbar och gurka?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Hejsan Sporthoj.com :)

Hej själv!

Jag har inget direkt emot jakt eller jägare sålänge de har respekt för naturen men detta beslut att skjuta av vargar är löjligt. Liksom argumenten.

Vi har ca 450000km2 att leva på i Sverige. Med 9340000 invånare utspritt på detta är vi ändå ett av jordens mest glesbefolkade länder men vi ska alltså inte ha plats med fler än 200 vargar?

Som sagt: Löjligt!

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Jag är inte vegetarian.

Jag äter kött, men är emot jakt.*

Jag är emot vargjakt, men tycker att det är bra att det skjuts älg.

Frågor på det?

Älg har vi vissa år alldelens för mycket av i vissa delar av landet, vilket skulle motverkas av en större vargstam som kunde äta upp hälften av alla kalvar varje år.

*Vissa former av jakt, men det är fullt möjligt att vara köttätare och helt emot jakt då vi kan föda upp köttdjur.

Gött med folk som är tydliga, det gillar jag! "Håller med du":tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Säg mig hur många vargar skulle det krävas för att hålla våran älgstam och övriga viltarter i schack? För att göra det enklare för dig, så krävs det att de tar död på runt 80 000 - 100 000st älgar per år utöver alla rådjur, vildsvin osv.

Hur skulle en sådan stor vargstam påverka resten av vårat samhälle? Detta måste du givetvis ha koll på eftersom du så självsäkert slänger ut dig ovanstående!

Jag säger inte någonstans att det skulle räcka, jag sa att överskottet skulle motverkas av en större vargstam.

Att ösa med en tom ölburk skulle motverka att titanic sjönk, det skulle inte förhindra det, men det skulle verka emot.

Sen så tar rovdjur gärna ungdjur (speciellt av så stora djur som älg), om dom äter bort en ung kviga som kanske skulle ha vuxit upp och haft fyra kalvar osv....

Så visst skulle en kraftig vargstam göra skillnad på älgbeståndet, PÅ SIKT.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Hej själv!

Jag har inget direkt emot jakt eller jägare sålänge de har respekt för naturen men detta beslut att skjuta av vargar är löjligt. Liksom argumenten.

Vi har ca 450000km2 att leva på i Sverige. Med 9340000 invånare utspritt på detta är vi ändå ett av jordens mest glesbefolkade länder men vi ska alltså inte ha plats med fler än 200 vargar?

Som sagt: Löjligt!

Så du tycker det är okej att vi har 200 vargar på en liten yta, för det är ju så få om man tänker på hela sveriges yta? Vi liksom skiter i hur de har det i just detta område, bara vi får ha våra vargar, är det så du menar?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag säger inte någonstans att det skulle räcka, jag sa att överskottet skulle motverkas av en större vargstam.

Att ösa med en tom ölburk skulle motverka att titanic sjönk, det skulle inte förhindra det, men det skulle verka emot.

Sen så tar rovdjur gärna ungdjur (speciellt av så stora djur som älg), om dom äter bort en ung kviga som kanske skulle ha vuxit upp och haft fyra kalvar osv....

Så visst skulle en kraftig vargstam göra skillnad på älgbeståndet, PÅ SIKT.

Älg som får 4st kalvar? Inga dåliga älgar du omger dig med förstår jag :tummenupp
Fortfarande inte svarat på vad detta skulle få för konsekvenser. Du kanske även är inne på att vargen i Sverige ligger och studerar våra älgar och rådjur och går till anfall mot den svagaste?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Älg som får 4st kalvar? Inga dåliga älgar du omger dig med förstår jag :tummenupp
Fortfarande inte svarat på vad detta skulle få för konsekvenser. Du kanske även är inne på att vargen i Sverige ligger och studerar våra älgar och rådjur och går till anfall mot den svagaste?

Dum fan. En kviga får väl mer än en kalv under hela sitt liv? Vet att du bara petade ut ord. Men vi vet väl vad han talar om.

jösses... *hoppar ut genom fönstret av ren frustration*

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Så du tycker det är okej att vi har 200 vargar på en liten yta, för det är ju så få om man tänker på hela sveriges yta? Vi liksom skiter i hur de har det i just detta område, bara vi får ha våra vargar, är det så du menar?

Nej, jag tror inte det ööhh..:va Skrev jag verkligen så?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du kanske även är inne på att vargen i Sverige ligger och studerar våra älgar och rådjur och går till anfall mot den svagaste?

De flesta rovdjur anstränger sig väl inte mer än de måste när de skall fälla ett byte? Därför väljer de ut de svagare individerna, eller menar du att vargar vill ha lite mer sport så de tar hellre än 20-taggare än en halt kalv? :D

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nej, jag tror inte det ööhh..:va Skrev jag verkligen så?

På vilket sätt ska man annars tolka det du säger?

Du ondgör dig ju på årets vargjakt(sorry var Biltmore) och startade även den här tråden, så du tycker uppenbarligen att de områden som har hög konsentration av varg ska hålla tyst och bara ta det eller?

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Du ondgör dig ju på årets vargjakt och startade även den här tråden, så du tycker uppenbarligen att de områden som har hög konsentration av varg ska hålla tyst och bara ta det eller?

Orkar inte ödsla mer tid på dig, du måste vara ett av de största misslyckandena på SH genom tiderna. Antingen är du mytoman eller bara fantastiskt ointelligent.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Du ondgör dig ju på årets vargjakt och startade även den här tråden, så du tycker uppenbarligen att de områden som har hög konsentration av varg ska hålla tyst och bara ta det eller?

Biltmore startade tråden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Under sin livstid kan en kviga få fyra kalvar.
Det är inte ovanligt att dom får två åt gången, serru...

Anfaller en varg (eller vilket rovdjur som helst) en grupp andra djur så tar han det som springer långsammast.

Därav ordspråket "Det är inte så viktigt att springa fortast om man blir anfallen av ett lejon, huvudsaken är att man springer fortare än den som är långsammast"

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...