Vargjakten

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag började skriva ett långt och fint inlägg där jag förklarade varför vargjakten är så fel, men sen kom jag fram till att alla vet det att det är fel, utom några skjutgalna jägare. För fan, klipp er och skaffa ett jobb. Jävla fjollor...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Alla populationer av djur under 5000 individer får problem med inavel. Är populationen nere på under 500 djur så är möjligheterna på sikt att klara sjukdomar mycket små. Under 500 djur så är en stam klart utrotningshotad, enligt alla sätt att mäta.

Vi har ungefär 100 djur i norden och regeringen tillåter en skyddsjakt som de har totalt tappat kontrollen över...

De hade lika gärna kunnat skjuta av allihopa för detta finns det stor risk att vargstammen inte klarar på några decennier.
De hade mer rakryggat kunnat säga att vi ska utrota vargen igen, för det är sannolikt effekten på sikt.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Bedrivs det samma lustmord (förlåt jakt) även på Lodjur?

Jamen vafan, ni som sen i framtiden vill veta hur en varg ser ut, kom till Skansen, där har vi ett par kvar, men passa på för dom ryker nog inom kort dom också....

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Värsta fallet av disneyfiering jag sett, borde bli Lejonkungen 2 av det där manuset.

Ulriks pappa har ryggfel liksom. :rofl

"Ulrik" :lol

Men, det är faktiskt skönt att slippa höra dem gnälla om klimattramset och genusproblematik och kulturarbete på Kolahalvön som omväxling. :mattias

Disneyfiering är felaktigt då disneysvarg är svart, har röda byxor på sig och äter helst grisar men oftast bönor, se bildexempel
big_bad_wolf_1003.jpg

Herregud, det är djur vi pratar om. Du vet, din middag du åt nyss.

Du har fortfarande inte svarat på om du äter varg?

Knappast nån överraskning att många baserar sina åsikter efter naturens skönhetstävling. Dock är ju såna argument inte särskilt sakliga och knappast nånting beslutsfattare ska rätta sig efter.

Oavsett hur charmig en ko nu må vara så handlar det nog snarare om att det finns(fanns) 200st vilda vargar och det är därför folk blir upprörda.

Skulle 200 vilda kossor skjutas i Indien så hade det blivit lynchning av jägarna.

Problemet är alltså att för många ville jaga?
Att samtliga deltagande jägare var inavlade, halvblinda, varghatande dödsmördarskjutgalningar vill jag gärna se bevis på.

Problemet är väl att staten tillåter alla tomtar som vill jaga att göra det, svar ja?

Hade det varit fråga om skyddsjakt och att bli av med inavel hade det lösts bättre med färre jägare med bättre information om vad det är för djur dom siktar på.

Tillåter man alla tomtar så skjuts det på/mot allt som rör sig.

Lite optimism innan det är dags för huvudkudden, härligt. :)

Jag vet att du egentligen gillar vargar, har kvar kortet från Arlanda sist så no har feelings :)

298886738009f3ca81e7ouc6.jpg

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Är generellt inte emot jakt men när hatet emot våra svenska rov-djur kommer på tal så brukar jag bli förbannad.

Hur kommer det sig att samer, norrlänningar och bönder är dom som har ett hat emot varg, i viss mån björn? Jo...

I alla år har Ni trängt undan den svenska vildmarken till förmån för era odlingar och hagar, och samtidigt har ni skapat ett inhägnat smörgås-bord för en art som får konstant mindre mark att leva på. Vargen väljer ju fåren i hagen i stället för att lägga energi på att jaga ett ruttet rådjur på en villa-tomt. Vem hade inte gjort det?

Dessa efterblivna kommentarer ifrån djur-hållare och samer är lika skrattretande som bonden här i stan som köpte en gård i direkt anslutning till den lokala flyg-klubbens mark, och sedan skriver arga insändare om hur störande det är med alla flygplan i luften.

Blir rent ut sagt äcklad av vissa människors hat och tro på ägande-rätt över djur och mark.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Är generellt inte emot jakt men när hatet emot våra svenska rov-djur kommer på tal så brukar jag bli förbannad.

Hur kommer det sig att samer, norrlänningar och bönder är dom som har ett hat emot varg, i viss mån björn? Jo...

I alla år har Ni trängt undan den svenska vildmarken till förmån för era odlingar och hagar, och samtidigt har ni skapat ett inhägnat smörgås-bord för en art som får konstant mindre mark att leva på. Vargen väljer ju fåren i hagen i stället för att lägga energi på att jaga ett ruttet rådjur på en villa-tomt. Vem hade inte gjort det?

Dessa efterblivna kommentarer ifrån djur-hållare och samer är lika skrattretande som bonden här i stan som köpte en gård i direkt anslutning till den lokala flyg-klubbens mark, och sedan skriver arga insändare om hur störande det är med alla flygplan i luften.

Blir rent ut sagt äcklad av vissa människors hat och tro på ägande-rätt över djur och mark.

Kan inte annat än att hålla med. Sen det Supergirl säger är fruktansvärt bra och korrekt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Samer? Lappjävlar heter det.

I övrigt håller jag med dig.

Vansinnigt att skjuta av vargar. Minst 500 skulle vi kunna ha i Sverige och ändå samleva med. Finns annat vi skulle kunna ge jaktkvoter istället men jag går inte in på det för det är inte så PK.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är norrlänningar emot rovdjur?

Inga som jag känner IAF.

Det är bara lappdjävlarna som vill ha sina bidragsmjölkdjur lösa överallt som klagar på rovdjur, ÅAS klagar dom på allt

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alla populationer av djur under 5000 individer får problem med inavel. Är populationen nere på under 500 djur så är möjligheterna på sikt att klara sjukdomar mycket små. Under 500 djur så är en stam klart utrotningshotad, enligt alla sätt att mäta.

Vi har ungefär 100 djur i norden och regeringen tillåter en skyddsjakt som de har totalt tappat kontrollen över...

De hade lika gärna kunnat skjuta av allihopa för detta finns det stor risk att vargstammen inte klarar på några decennier.
De hade mer rakryggat kunnat säga att vi ska utrota vargen igen, för det är sannolikt effekten på sikt.
Nja.
En "normal" vargstam tål/behöver en avskjutning av cirka 25% för att hållas konstant.
En liten stam (som den svenska) är naturligtvis mycket känsligare för andra faktorer, vilket gör att man får vara försiktig med uttaget.
Mao: 25% är ingen fara, men 25% avskjutning tillsammans med sjukdom eller inavelsdepression kan ställa till stor skada.
Reproduktiontakten är ganska snabb hos vargar (hunddjur öht.).

Egentligen är det fel att tala om en svensk stam.
Vargen är vandringsbenägen och bryr sig inte om landsgränser.
Dock är inte den nordiska vargstammen så imponerande heller.
Men den fylls på österifrån.

Klippt och klistrat:
Balansgång om antal vargar

Naturvårdsverkets uppdrag från riksdagen är att balansera stammen på max 210 individer samtidigt som 20 kullar ska födas årligen. Vid den senaste inventeringen i vintras fanns mellan 182 och 217 vargar i Sverige. I Sverige och Norge var det totalt mellan 213 och 252 djur. Sedan dess har nya kullar fötts.

– Det är en balansgång att bedöma hur stor licensjakten ska vara utan att hota stammens fortlevnad. Vi kan inte tillåta alltför stor licensjakt eftersom vi behöver ha utrymme för skyddsjakt på vargar som orsakar skador på tamdjur. Sedan 1 mars har fem vargar fällts vid skyddsjakt, säger Susanna Löfgren, chef för Viltförvaltningsenheten.

Naturvårdsverkets överväganden har resulterat i beslutet att totalt 27 vargar får fällas i licensjakten. Vargforskarna i Skandulv har bedömt att mellan 30 och 48 vargar bör fällas vid skydds- och licensjakt för att uppnå riksdagens målsättningar för vargstammen.

Jakttiden är 2 januari– 15 februari och jakten avlyses när tilldelningen i ett län eller del av län är fylld. Med den jakttiden bedömer Naturvårdsverket att årsungar klarar sig även om föräldradjuren fälls.

Tilldelningen län för län

Licensjakten tillåts i de fem län där det finns reproducerande stam av varg, dvs. där det har fötts kullar varje år de senaste tre åren. Fördelningen per län baseras på hur vargstammen är spridd i landet. Det innebär cirka en tredjedel av tilldelningen till Värmland och Dalarna med nio vargar var. En niondel – tre vargar per län – tilldelas Västra Götaland, Örebro och Gävleborgs län.

– Det är viktigt att värna de östliga vargar som under senare år kommit in i Sverige och Norge och även att värna deras avkomma. Därför tillåts ingen jakt i och kring Galvenreviret i Gävleborgs län. Vi uppmanar alla jägare att inte fälla sändarmärkta vargar, eftersom några av de östliga kan vara på vandring, säger Susanna Löfgren.

Naturvårdsverket har i stort följt länsstyrelsernas förslag till fördelning, utom för Västra Götalands län. Länsstyrelsen föreslog att i första hand skulle alla vargarna i ett av reviren, Kroppefjäll, tas bort.

– Det är minst sex vargar i Kroppefjällsreviret och Naturvårdsverket bedömer att den avskjutningen skulle bli alltför stor med hänsyn till vargstammens antal och utbredning, säger Susanna Löfgren.

Villkor för kontrollerad jakt

Regeringen har beslutat att alla som vill delta i licensjakten ska vara registrerade särskilt för detta i Jaktregistret. En jaktledare ska utses för jakten i förväg.

– Jaktledaren ska rapportera fälld varg till länsstyrelsen inom en timme. Jaktledaren måste hålla sig à jour med hur många vargar som fällts i länet eller området varje timme, säger Susanna Löfgren.

Skottplatsen ska besiktigas inom 24 timmar av länsstyrelsens besiktningsmän. Jakträttshavaren får behålla skinnet, men ska lämna över resten av kroppen till besiktningsmannen som skickar det vidare till Statens veterinärmedicinska anstalt. Där undersöks alla vargar som hittas döda eller fälls under jakt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jakträttshavaren får behålla skinnet, men ska lämna över resten av kroppen till besiktningsmannen som skickar det vidare till Statens veterinärmedicinska anstalt. Där undersöks alla vargar som hittas döda eller fälls under jakt.

Hade det finstilta inte existerat så hade inte 1200 jägare värnat om vargen.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag visste inte att det var så många vegetarianer på sporthoj. Ifall någon äter kött och är emot jakt så tycker jag ni ska ta er en moralisk funderare. Samma sak om ni är emot vargjakt men är för de hundratusen älgar som skjuts varje år. För den sistnämnda gruppen kan jag även berätta att vargtröjor och tribaler inte är lika coolt som ni tror.

De enda som kommer undan är de som är vegetarianer och emot jakt och även självklart de som är köttätare och inte är emot jakt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag visste inte att det var så många vegetarianer på sporthoj. Ifall någon äter kött och är emot jakt så tycker jag ni ska ta er en moralisk funderare. Samma sak om ni är emot vargjakt men är för de hundratusen älgar som skjuts varje år. För den sistnämnda gruppen kan jag även berätta att vargtröjor och tribaler inte är lika coolt som ni tror.

De enda som kommer undan är de som är vegetarianer och emot jakt och även självklart de som är köttätare och inte är emot jakt.

Och vad i h-e har att äta kött att göra med att man vill bevara den svenska faunan i möjligaste mån i det skick den en gång var?

Hur många älgar har vi tror du? Fler än 210st? Dessutom tror du väl inte vargen skjuts för att ätas?

Just fina argument.

:rolleyes:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Hejsan Sporthoj.com :)

Kul att se att samma personer som ondgör sig för att samhället inte förstår oss mc-förare och våra behov osv. i trafiken, kan med sådan kraft helt sänka en hel samhällsgrupp med diverse generaliseringar, fördomar osv. Måste betyda att ni är fullkomliga experter även inom detta område.

För de som ev. inte är lika insatta som de flesta verkar tro sig vara här, jag kan delge lite relevant fakta om just vargen och vargjakten.

Naturvårdsverket har gett klartecken för jakt på 27st vargar. Detta ska enligt dem stå för 10% av vargstammen. Det som man bör tänka på här är att antalet vargar som uppges är fjolårets antal, som man fått fram genom förra vinterns spårning osv. Det har även vart 21-22st säkerställda föryngringar i vår, som alltså inte är med i det antal som tidigare har uppgetts.

Anledningen för denna jakt är att vi idag har uppnått vårt etappmål på över 200st vargar. Nu ska nuvarande vargstam utvärderas, samt ska problemet med inaveln ses över. Bl. a. så pratas det om inplantering av rysk/finsk varg som en fortsättning för årets vargjakt. Detta görs för att få in nya friska gener i den svenska vargstammen.

De som hänger med i nyheterna har säkert även tagit till sig att vi fått en ökad spridning av framför allt ungvargar från tiden vårkanten och framåt. Denna spridning kommer från att de ursprungliga markerna i våra kärnområden börjar få ont om lämplig mark att skapa nya vargrevir på. Därför utvandrar de ungvargar som vill skapa sig ett eget revir.

Vi hade alltså förra vintern runt 270st vargar i Sverige. Dessa finns dessutom på en begränsad del av Sveriges yta, vilket gör att de lokalt finns i gott antal. Eftersom dessa områden haft vargen längst hos sig, var det dessa områden som fick jaga varg i år. Jakten är godkänd av forskarna och anses inte utgöra ett hot mot dagens vargstam. Vi kommer ha fler vargar i mars 2010 än vad vi hade i mars 2009.

Vad gäller ”slakten, dödandet & nöjesjakten”, så har vi tyvärr 1st överskjutning i Dalarna. Annars ligger vi under eller precis på angivet tilldelat antal. Den som är intresserad kan kolla följande länk på aktuell avskjutning: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...n-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Vargen är även ett av jordens mest framgångsrika rovdjur, den finns t ex på i stort sett hela norra halvklotet. Detta bör man fundera på när vargfanatikerna börjar skena iväg på bärplockning.

Annars tycker jag det är trist att se en sådan dålig syn på sina medmänniskor bara för att de inte råkar bo i Stockholm eller liknande. En del verkar helt klart inte växt upp än…

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...yddsjakt-pa-varg/Fragor-och-svar-om-vargjakt/

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag är inte vegetarian.

Jag äter kött, men är emot jakt.*

Jag är emot vargjakt, men tycker att det är bra att det skjuts älg.

Frågor på det?

Älg har vi vissa år alldelens för mycket av i vissa delar av landet, vilket skulle motverkas av en större vargstam som kunde äta upp hälften av alla kalvar varje år.

*Vissa former av jakt, men det är fullt möjligt att vara köttätare och helt emot jakt då vi kan föda upp köttdjur.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Hejsan Sporthoj.com :)

Vargen är även ett av jordens mest framgångsrika rovdjur, den finns t ex på i stort sett hela norra halvklotet. Detta bör man fundera på när vargfanatikerna börjar skena iväg på bärplockning.

Annars tycker jag det är trist att se en sådan dålig syn på sina medmänniskor bara för att de inte råkar bo i Stockholm eller liknande. En del verkar helt klart inte växt upp än…

http://www.naturvardsverket.se/sv/A...yddsjakt-pa-varg/Fragor-och-svar-om-vargjakt/

Du ser ingen motsägelse mellan stycke ett och två?

Men till saken, hur har experterna (jägarna) kolla på att de skjuter rätt djur?

Om det nu var ungdjuren som var problemet ser en lekman som mig ett framtida problem om de skjuts av?

Annars trevligt om du råkar vara en av få med faktan.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag började skriva ett långt och fint inlägg där jag förklarade varför vargjakten är så fel, men sen kom jag fram till att alla vet det att det är fel, utom några skjutgalna jägare. För fan, klipp er och skaffa ett jobb. Jävla fjollor...

Good one m8 :hihi

Du pissade nyss alla moraltanter i ansiktet. Props :D

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Älg har vi vissa år alldelens för mycket av i vissa delar av landet, vilket skulle motverkas av en större vargstam som kunde äta upp hälften av alla kalvar varje år.
.

Säg mig hur många vargar skulle det krävas för att hålla våran älgstam och övriga viltarter i schack? För att göra det enklare för dig, så krävs det att de tar död på runt 80 000 - 100 000st älgar per år utöver alla rådjur, vildsvin osv.

Hur skulle en sådan stor vargstam påverka resten av vårat samhälle? Detta måste du givetvis ha koll på eftersom du så självsäkert slänger ut dig ovanstående!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Ifall någon äter kött och är emot jakt så tycker jag ni ska ta er en moralisk funderare. Samma sak om ni är emot vargjakt men är för de hundratusen älgar som skjuts varje år.

Är du för abort så är du för att stycka och stampa på pensionärer också? Annars har du dubbelmoral? :tummenupp:confused::mad:

Aighth arja killen.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du ser ingen motsägelse mellan stycke ett och två?

Men till saken, hur har experterna (jägarna) kolla på att de skjuter rätt djur?

Om det nu var ungdjuren som var problemet ser en lekman som mig ett framtida problem om de skjuts av?

Annars trevligt om du råkar vara en av få med faktan.

Finns inga krav på att skjuta ett bestämt sorts djur vid den här jakten. Däremot finns det områden som är fredade pga. att viktiga djur med nya gener livnär sig i dessa områden.

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad