Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Dessutom är det nog många jägare som önskar att vildsvinsstammen ska öka. Så att möjligheterna till vildsvinsjakt ska bli större.men de tuffa gubbarna med orange kepsrand klarar inte av att reglera vildsvinsstammen (som är ett stort problem) för det är ju jobbigt och kräver både list och fantasi...
Jag har inget emot jägare, jakt eller köttätande i största allmänhet. Inte mot fiskande, fiskare eller ätande av fiskkött heller. Jag anser till och med att en dag utan att ha ätit kött inte är så särskilt mycket till dag (och där räknar jag inte in fruktkött).
Men vargjakten har mest känts som en omotiverad hetsjakt framhejad av några få bittra varghatare. Anledningen till att det blivit någon vargjakt över huvud taget är inte så mycket av viltvårdande orsaker som att människans intressen kolliderat med vargens.
Vad blir nästa steg? Tillåta jakt på järv? Järvstammen är trots allt större än vargstammen och det inträffar någon gång ibland att en järv lyckas riva en ren eller ett får.
Sverige har få vilda rovdjur och de flesta av dessa i ganska låga antal. Att då bedriva en urskiljningslös jakt på något av de är inte motiverat.
Det finns mycket man kan vara rädd för när man är ute på promenad i Sverige. Vargar hamnar långt ner på den listan. Inget av de andra rovdjuren utgör heller något större hot mot människor.