Vargjakten

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Kul att min tråd fick fart, i mångt & mycket kommer en del vettiga inlägg.
MEN för mig framstår det faktum att vi människor har tagit på oss att sätta en siffra på hur många en annan art får vara. (luktar lite WWII) som mycket märkligt.

Att det sen finns (alla är inte så) jägare som utnyttjar denna "avskjutning" till att mätta sin blodtörst & skryta med bilderna i familjealbumet, har jag extremt svårt att förstå eller ta in.

Så märkligt egentligen att människan tar med sina barn till djurparkerna & utbrister "ohh ahhh...titta!!!" men utanför parkerna finns dessa djur i vilt tillstånd, där de kan leva ett fritt liv....men där gör vi vårt bästa att bedriva hänsynslös jakt, & hatet har inga gränser.

Det är en sjuk värld, som djurvän blir jag bara uppgiven & sorgsen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Åh, det där är samma argumentation som "några andra" i samhället använder. :hihi

Klart det kan bo tjugo-trettio miljoner araber i Sverige, vi har ju så mycket granskog.

Jag tycker för övrigt debatten i sin helhet är rasistisk av rovdjursivrarna på Södermalm, vi borde ha tigrar och lejon i Sverige också, det skulle kännas nytt och fräscht. Varg är bara sååå folkhem anno 1800-tal liksom.

Vargen fanns här före araben och är en naturlig del av den svenska naturen. :D

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det dödas/skadas fler jakthundar av vildsvin än av varg, märkligt nog blir det inga nämnvärda artiklar om detta. Undrar varför :va
Det är inte lika hög status på att ha ett vilsvinshuvud upphängt på väggen som ett vargskinn. :fakta
Det är patetiska jävla troféjägare som är ute och jagar varg, tyvärr gör de det i vetenskapens och viltvårdens namn och med regeringens godkännande. :gnissla

Som sagt, skjut gärna varg för att föryngra / förnya stammen men gör det för fan på rätt sätt.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Det dödas/skadas fler jakthundar av vildsvin än av varg, märkligt nog blir det inga nämnvärda artiklar om detta. Undrar varför :va

Jag har själv hört lite olika förklaringar på detta. Kan vara flera orsaker.

de jag har hört:
Man vet om risken av att vildsvin attackerar, men väljer att utsätta hunden för risken. Medveten kalkylering dvs.

Markägaren vill oftast tysta ner händelsen då det finns stora pengar att tjäna på vildsvinsjakten. En enskild markägare vill absolut inte ha rykte om sig att det på hans marker finns vildsvin som tar jakthundar. Därför löser markägaren ut jägaren ekonomiskt för hunden.

Det finns ett inslag av pinsamhet att man har fått hunden tagen av vildsvin. Dels för att man som jägare själv orsakat hundens död, dels för att det är pinsamt att just ens egen hund tagits av en "gris".

Så varför det blir stora uppslag i pressen och ryktet går runt nejderna där vargen har dödat en hund vet jag ej. Det jag däremot vet är att det är en helt naturlig reaktion från vargens sida. Den ser ju bara hunden som en annan konstig varg som jagar i hans territorium, som dessutom är dum nog att mucka gräl genom att gå fram mot vargen.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Då undrar jag vem fasen du snackat med? Min sambo jobbar på en stor djurklinik och det händer otroligt sällan att det kommer in hundar skadade av vildsvin, trots att kliniken har ett mycket stort upptagningsområde där det finns mycket gris.

Jag har aldrig hört av någon som jagar gris att man vill mörka sånt. Det där lät som nån konstig konstruktion för ytterligare fyr i debatten. Däremot har jag fått höra på jakthundkurser om att de flesta har stor respekt för vildsvins farlighet.

Ni som skriver iskallt om att det är bara att skaffa ny hund om den skulle bli påkörd eller dödad på annat sätt har nog aldrig haft husdjur. Det ger otroligt mycket och många surgubbar och tanter här skulle nog må bra av en hund som husdjur.

Jag har själv hört lite olika förklaringar på detta. Kan vara flera orsaker.

de jag har hört:
Man vet om risken av att vildsvin attackerar, men väljer att utsätta hunden för risken. Medveten kalkylering dvs.

Markägaren vill oftast tysta ner händelsen då det finns stora pengar att tjäna på vildsvinsjakten. En enskild markägare vill absolut inte ha rykte om sig att det på hans marker finns vildsvin som tar jakthundar. Därför löser markägaren ut jägaren ekonomiskt för hunden.

Det finns ett inslag av pinsamhet att man har fått hunden tagen av vildsvin. Dels för att man som jägare själv orsakat hundens död, dels för att det är pinsamt att just ens egen hund tagits av en "gris".

Så varför det blir stora uppslag i pressen och ryktet går runt nejderna där vargen har dödat en hund vet jag ej. Det jag däremot vet är att det är en helt naturlig reaktion från vargens sida. Den ser ju bara hunden som en annan konstig varg som jagar i hans territorium, som dessutom är dum nog att mucka gräl genom att gå fram mot vargen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kul att min tråd fick fart, i mångt & mycket kommer en del vettiga inlägg.
MEN för mig framstår det faktum att vi människor har tagit på oss att sätta en siffra på hur många en annan art får vara. (luktar lite WWII) som mycket märkligt.

Att det sen finns (alla är inte så) jägare som utnyttjar denna "avskjutning" till att mätta sin blodtörst & skryta med bilderna i familjealbumet, har jag extremt svårt att förstå eller ta in.

Så märkligt egentligen att människan tar med sina barn till djurparkerna & utbrister "ohh ahhh...titta!!!" men utanför parkerna finns dessa djur i vilt tillstånd, där de kan leva ett fritt liv....men där gör vi vårt bästa att bedriva hänsynslös jakt, & hatet har inga gränser.

Det är en sjuk värld, som djurvän blir jag bara uppgiven & sorgsen.
Källa på det?

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag tänker inte yttra mig om något..

Men HAHA vad kul det är att läsa/höra en dels kommentar mot vargjakten. Och troféjägare, status, inte för fem öre.

Sen gillar jag det här med att folk säger att naturen skötte sig så bra förr. Vi människor har ALLTID jagat djur hela tiden vi funnits, kanske på lite mer primitvare sätt förr. Men det är ju inte nått som vi bara fick för oss när nån uppfann skjutvapnet. Förr jagade vi maten, nu får nån stackars gris & ko leva sitt liv i en bur istället. Inte för jag hoppas nån äter varg men.. :D

Och såklart går det åt mycket folk när man jagar.

Komisk tråd detta, kom ut på landet en helg så ska ni få se hur det funkar utanför frysdisken på ica maxi. :glömdet

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Vilka jä*la konstiga liknelser. Och din morsa eller brorsa är mer värd en en varg? Såna finns det ju massor av även om det är din privata mamma eller bror.

Ja för en jakthunds liv är ju mycket mer värt än en vargs liv.....

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag tänker inte yttra mig om något..

Men HAHA vad kul det är att läsa/höra en dels kommentar mot vargjakten. Och troféjägare, status, inte för fem öre.

Sen gillar jag det här med att folk säger att naturen skötte sig så bra förr. Vi människor har ALLTID jagat djur hela tiden vi funnits, kanske på lite mer primitvare sätt förr. Men det är ju inte nått som vi bara fick för oss när nån uppfann skjutvapnet. Förr jagade vi maten, nu får nån stackars gris & ko leva sitt liv i en bur istället. Inte för jag hoppas nån äter varg men.. :D

Och såklart går det åt mycket folk när man jagar.

Komisk tråd detta, kom ut på landet en helg så ska ni få se hur det funkar utanför frysdisken på ica maxi. :glömdet

Jag tycker det bästa är alla som vet vilka dummisar alla jägare är. Dom bryr sä inte ett skitt om skogen och djyren. Domm vil bara döda stackars varjungar för sackens skull.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det är patetiska jävla troféjägare som är ute och jagar varg, tyvärr gör de det i vetenskapens och viltvårdens namn och med regeringens godkännande. :gnissla

Som sagt, skjut gärna varg för att föryngra / förnya stammen men gör det för fan på rätt sätt.

Exakt så. Behöver inte sägas mer. *applåd*

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det är folk som sett Jägarna på film och inte fattat att det var fiktion och stereotyper... (dock tror jag han fick idén av en härva i Kalix i Norrbotten, finns som P3 Dokumentär att ladda ned).

Jag tycker det bästa är alla som vet vilka dummisar alla jägare är. Dom bryr sä inte ett skitt om skogen och djyren. Domm vil bara döda stackars varjungar för sackens skull.

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Värmland - Sunne....fixa gärna en guidad tur för oss oupplysta.

Jamen du som bor i NACKA, lär ju knappast märka av vad vargen gör mer än det du läser i tidningarna.

Här går det åt djur och boskap titt som tätt.

Vem är det som är dum, om du tror man jagar för att "döda för sakens skull"? :confused:

Denna som Matin länkade tål att länkas igen så ingen missar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ja för en jakthunds liv är ju mycket mer värt än en vargs liv.....

Jakt med löshund har långa traditioner här hos oss. Nu har det dykt upp ett nytt vilt som i det närmaste helt omöjliggör detta. Vi pratar om människors största intresse, som går om intet och detta för att någon annan vill ha vargen i vår natur.

Hur lätt skulle vi ta det om någon annan helt plötsligt besluta att vi skulle förbjuda MC på våra allmänna gator? Bevisligen är skaderisken stor och sjukvårdskostnaderna höga, så svårt att motivera det skulle det inte vara. Jag tror det skulle bli ett jävla liv från alla oss eller hur?

Men nu gäller det inte MC utan löshundjakten som ni utan att blinka tycker ska upphöra.

Att hundar vådaskjuts av jägare, hjälper ju inte de hundägare som bedriver jakt där sådant inte tillhör risken. Ex. på de jaktformer som hunden är extra utsatt i är t ex ställande hund för älg eller fågelhund uppe på rip-fjällen. Att en drivande rådjurshund skjuts av jägare är extremt ovanligt, jag har inte hört om något fall. Däremot drabbas sistnämna gruppen av just vargen.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Dem flesta jägare ser väl jakten som ett nöje och att säga något annat är ju bara bullshit. Jag säger inget om det, jag gillar inte jakt men respekterar att andra gör det. Det är när man drar massa bullshit om att det är för att rädda skogen/naturen/kattungar/dagisbarn eller vad man nu skyller på som jag blir irriterad. Om man nu måste jaga kan man väl iaf ha stake nog att stå för att man gillar att döda djur, utan att försöka skylla på annat.

Men det är det ingen som har, vilket i sig säger det mesta om jägare som folk... :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...