Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jakt med löshund har långa traditioner här hos oss. Nu har det dykt upp ett nytt vilt som i det närmaste helt omöjliggör detta. Vi pratar om människors största intresse, som går om intet och detta för att någon annan vill ha vargen i vår natur.

Hur lätt skulle vi ta det om någon annan helt plötsligt besluta att vi skulle förbjuda MC på våra allmänna gator? Bevisligen är skaderisken stor och sjukvårdskostnaderna höga, så svårt att motivera det skulle det inte vara. Jag tror det skulle bli ett jävla liv från alla oss eller hur?

Men nu gäller det inte MC utan löshundjakten som ni utan att blinka tycker ska upphöra.

Att hundar vådaskjuts av jägare, hjälper ju inte de hundägare som bedriver jakt där sådant inte tillhör risken. Ex. på de jaktformer som hunden är extra utsatt i är t ex ställande hund för älg eller fågelhund uppe på rip-fjällen. Att en drivande rådjurshund skjuts av jägare är extremt ovanligt, jag har inte hört om något fall. Däremot drabbas sistnämna gruppen av just vargen.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Detta summerar den mentalitet jag stör mig på.....den här killen skiter fullständigt i vad han skjuter på, eller hur många....

"dyker det upp någon skjuter jag” Folke Johansson, från Vittsjön i Hälsingland, för ett krig mot vargen. Med geväret redo söker han efter spår tillsammans med hunden Goes. För en tid sedan fick han syn på en varg från bilen. ”Först trodde jag det var en hund så jag bromsade. Synd för annars hade jag kört ihjäl honom”, säger Folke.

Det är klart att det finns idioter men alla är ju kloner av Folke.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Var får ni det där ifrån? Jakt är en hobby för böveln och man håller på med det för att det är roligt. För de allra flesta är att fälla ett djur bisak och allt runt jakten det roligaste. Många som jagar älg kan ju få vänta flera år innan de har tur och sitter på rätt pass.

Äh förstår inte varför det är så svårt att erkänna att man jagar för att det är kul att döda. Främsta anledningen till att man vill "hålla efter vargbeståndet" är ju att då får man döda mer. Man rensar undan konkurrensen och får på köpet nöjet att döda vargen med. Bingo! :)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Sen är det väl lite extra ball att ha dödat en varg i jägarkretsar, man får väl lite mer hår på bröstet kan jag tänka mig.

Visst fan är det så. Helt obegripligt såvida de inte sprungit i kapp den och dödat den med sina bara händer. Men efter att ha läst hur de lipar i media över hur de skitit ner sig när gevär klickat eller björnar blivit sura på deras skällande kollegor och valt att stämma i bäcken tror jag inte att så manliga jägare finns. :D

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Även hört om folk som tränat enduro och stött på jägare i skogen som blivit hotade med gevär osv. Låter som ett trevligt och sympatiskt folk, eller?

Man måste ju även fråga sig vad det är för jävla idiot som är ute och kör enduro på jaktmarker under jaktsäsong. Jag skulle tippa på att det var privat mark också. Han skulle då fått höra ett och annat och ett av argumenten kan säkert vara att han kan bli skjuten och det kan säkert uppfattas som ett hot ifall man nu är så otroligt dum att man är ute och kör enduro på jaktmarker under jaktsäsong.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
För min del så verkar det inte finnas någon anledning att hålla koll på beståndet då det finns typ 200 stycken i Sverige. Då återstår bara nöjet att få döda saker som springer i skogen, men man försöker skylla det hela på att man håller koll på beståndet, som inte är något bestånd att tala om...
Jag måste förresten fråga om du har någon som helst koll på vad du pratar om eller om du bara går till ditt "sunda förnuft"?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Var får ni det där ifrån? Jakt är en hobby för böveln och man håller på med det för att det är roligt. För de allra flesta är att fälla ett djur bisak och allt runt jakten det roligaste. Många som jagar älg kan ju få vänta flera år innan de har tur och sitter på rätt pass.

Alla har olika intressen men exakt vad kan det vara som är så kul att sitta och frysa helt själv i ett jakttorn med en termos pissljummet bryggkaffe? Är det månne mest för att komma bort från frugan?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Men att tillåta 10 000+ jägare jaga varg är på tok fel.

vad är problemet; har vi tur så råkar alla de samtidigt skjuta varandra.

jag är nämligen trött på att springa på jägare ute i skogen när jag ska antingen plocka blåbär i min fina blåbärskorg, eller gräva ned rånarbyten.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det är få här som opponerar sig mot ATT vargstammen regleras och vårdas genom viss avskjutning, det är HUR det skett i det det här fallet som är åt h-e.

Så, då borde den saken vara avklarad.

Vad är det som gått fel i det här fallet?

Aktuell avskjutning: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...n-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Säg mig, vad är problemet? Var är masslakten, utrotningen osv osv?

Jakten på varg har hittills löpt förvånansvärt bra. För vi pratar ju om jakt och inte någon kontrollerad slakt på något slakteri.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Är allt runt jakten huvudsaken? Jävla skitsnack! Det är ju som att påstå att man åker hoj för att det är så kul att tanka och inte för att få åka. Nej, nu skiter jag i det här. Det är väl tur att det inte är ni som är ute i skogen iaf. Man får vara glad för det lilla... :huvet

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Alla jägare som skjuter hellre än bra, för att dom är så jävla blodkåta är puckade.

Det händer ju tyvärr att skadeskjutna djur får ränna omkring i skogen med skador som gör att dom endera dör en plågsam död, eller får hanka sig fram i ett invalidiserat tillstånd tills dom blir skjutna på riktigt. :rolleyes:

En till med noll koll!

Om du bara visste hur mycket tid som läggs ner på eftersök när ett vilt är skadeskjutet, även när djur blir påkörda!

Ja, stackars er som bor i Sunne. Rena arktiska vildmarken. Hur är livet på tundran? Många isbjörnar så här års eller?

Haha syftade väl snarare på allt som är mer glesbygd än storstäder, folket därifrån som har de roligaste åsikterna. Och javisst, jag skjuter en polarbjörn och varg varje dag på väg till jobbet. :trött

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Man måste ju även fråga sig vad det är för jävla idiot som är ute och kör enduro på jaktmarker under jaktsäsong. Jag skulle tippa på att det var privat mark också. Han skulle då fått höra ett och annat och ett av argumenten kan säkert vara att han kan bli skjuten och det kan säkert uppfattas som ett hot ifall man nu är så otroligt dum att man är ute och kör enduro på jaktmarker under jaktsäsong.

Ok, det där vara ju bara så dumt att det måste bemötas.

Vem är det som säger att jägare har företräde i skogen? Och att åka på jaktmarker? Va fan? Jägare är ju överallt, ska man inte få vara i skogen för att jägare ska vara där i fred och skjuta blint omkring sig? Jävla skitsnack...

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Är allt runt jakten huvudsaken? Jävla skitsnack! Det är ju som att påstå att man åker hoj för att det är så kul att tanka och inte för att få åka. Nej, nu skiter jag i det här. Det är väl tur att det inte är ni som är ute i skogen iaf. Man får vara glad för det lilla... :huvet

Så du menar att alla som kör MC bara gör det för att köra Stockholm - Uppsala på under 10min? Allt snack om trevlig gemenskap, upplevelser, skönt väder osv. är bara skitsnack?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Alla har olika intressen men exakt vad kan det vara som är så kul att sitta och frysa helt själv i ett jakttorn med en termos pissljummet bryggkaffe? Är det månne mest för att komma bort från frugan?

Jag tycker själv det verkar förbannat tråkigt. Därför tänker jag aldrig jaga. Men det finns ju folk som tycker det är otroligt fridfullt och man får nog se naturen på ett annat sätt när man sitter där åtta timmar om dagen. Dessutom är det nog spännande när man väl ser en älg och väntar på att den ska komma i ett bra läge.

Samma människor förstår nog inte alls vad som är så jävla kul med att åka runt på en jävla plastraket som en idiot hela dagarna. Vilket svammel, den tar sig ju inte ens i skogen.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Vem är det som säger att jägare har företräde i skogen? Och att åka på jaktmarker? Va fan? Jägare är ju överallt, ska man inte få vara i skogen för att jägare ska vara där i fred och skjuta blint omkring sig? Jävla skitsnack...

Jag tror han menade privatägd mark, fast sånt kanske du inte bryr dig om.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

På tal om dumt :tummenupp

Det som säger att jägare har företräde i skogen, kan vara att jägaren dels äger skogen han jagar i, eller så arranderar han jakten för en ofta mycket stor summa pengar.
Medans de som kör runt i skogen med MC gör något olagligt.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Tycker du har blivit ganska sakligt bemött här och ändå är det du som står för personangreppen. Det är tur att du skiter i det här nu. Man får väl vara glad för det lilla...

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Till att börja med så är det olagligt att köra i terräng ifall det inte är en riktig enduroslinga. Allemansrätten gäller inte för terrängfordon förstår du. Det är ju oftast markägaren och hans jaktlag som jagar och förstår du inte då om någon blir förbannad när någon väntat i nästan ett år på att det ska bli säsong och sen är någon djävel där, bryter mot lagen, kanske förstör hans mark och dessutom förstör det statligt godkända nöjet som de försöker utöva?

Ifall det nu är en enduroslinga vi pratar om så är det ju fel av jägarna. Men jag tror inte att någon klubb hyr ut sin mark till ett jaktlag, och ifall de gör det så tror jag inte att någon egentligen får köra där under jakten i såna fall.

Var det också så dumt att det måste bemötas? I såna fall så kan du ju gärna förklara vad det är som är så dumt. Eller så kan du ta tillbaks föregående inlägg och erkänna att du inte vet ett skit om nånting, för det blir bara mer och mer uppenbart.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...