hohoho hahahah hihihi! säg till när jag ska sluta skratta![]()
heh
hohoho hahahah hihihi! säg till när jag ska sluta skratta![]()
så stora vildsvin finns väl inte i sverige? bilden är antagligen tagen i USA.
fy fan, nu vart man inte mindre sugen på att ta detta jägarexamen.
Fatta hur jävla länge du skulle få stå och veva spettet över öppen eld innan det var dags att bjuda in polarna (Asterix och Obelix) på helstekt vidsvin och bärs!
Fatta hur jävla länge du skulle få stå och veva spettet över öppen eld innan det var dags att bjuda in polarna (Asterix och Obelix) på helstekt vidsvin och bärs!
Du exporterar skog för ca 80 miljarder och tycker det är jobbigt att köpa stängsel för 30k?Du är inte skogsägare förstår jag. För att klara en tallplantering så
har jag stängslat för 30k.
Tack vare att det finns för mycket älg
Exportinkomster för skogen är ca 80 miljarder, vad ger älgen?
Ett förbannat statligt sanktionerat lustmord är vad det är...angående antalet skadeskjutna djur vill man inte ens spekulera...fyfan.
Du är inte skogsägare förstår jag. För att klara en tallplantering så
har jag stängslat för 30k.
Tack vare att det finns för mycket älg
Exportinkomster för skogen är ca 80 miljarder, vad ger älgen?
Naw putteliten, stakars lille vargen.
Väx upp, det är ett djur som vilket annat.
Jorå, fast ett djur vi har väldigt få kvar av.
Hade vi haft 2000 vargar hade jag inte haft något emot vargjakt.
Men visst, Havsörnen är också bara ett djur, vi kanske borde tillåta jakt på den med?
Den där Taxen (Ester) dödades vid jaktprov (norr om Mariestad), som är att jämnställa vid jakt i alla avsenden utom själva skjutandet av bytet.
Puttinutt så synd om vovven då!
"Så stor är risken för vargangrepp på hund
Risken för att just din hund skall bli angripen beror, förutom vilka förebyggande åtgärder du har vidtagit, till stor del på hur ofta den släpps i områden där det finns varg. Risken för att en hund som används för jakt i ett vargrevir skall bli skadad eller dödad är ungefär 1 på 9 000 jaktdagar om det i reviret finns en ensam varg eller ett revirmarkerande par. Släpper man hunden i ett revir md en familjegrupp av varg så ökar risken till det dubbla, dvs ungefär 1 på 5 000 jaktdagar.
Uttryckt med andra ord så innebär det att i ett vargrevir där det finns 150 jägare med jakthund som i genomsnitt jagar 20 dagar per säsong med hund så genomförs det ca 3 000 jaktdagar per år (vilket är ganska nära det genomsnittliga antalet jaktdagar med hund i de vargrevir vi har undersökt. I ett sådant revir bör man förvänta sig 1 angrepp vart tredje år om reviret består av en eller två vargar och ett angrepp vartannat år om det finns fler vargar i reviret.
I de vargrevir där vi har mätt risken för att en jakthund drabbas av olika olyckor så har risken för att hunden skall bli skadad eller dödad av varg varit i samma storleksordning som risken för att hunden skall bli påkörd av en bil. Detta kan vara ett mer handfast jämförelse för att få en uppfattning om risken för vargangrepp på hund. Viltskadecenter har ingen uppfattning om huruvida risken är möjlig att acceptera eller inte, detta är upp till varje hundägare att själv avgöra."
Källa: http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=556
Risk på 1 på 9000 jaktdagar?
Jagar man varje dag, året om med hunden hinner den bli 24år, men det är klart, är det en familjegrupp med vargar i området riskerar man att hunden bara blir 12 år.
Är denna risk som är ny för jägarna i de områden som vargen finns. Vargen förstör alltså möjligheterna att bedriva de svenska klassiska jaktformerna med drivande hund. Att du och många andra saknar empati för detta är trist.Om man jagar med hund så utsätter man hunden för risken att förlora vid ett eventuellt möte med rovdjur.
Den där Taxen (Ester) dödades vid jaktprov (norr om Mariestad), som är att jämnställa vid jakt i alla avsenden utom själva skjutandet av bytet.
Om du skaffar fram telefonnummerna till samtliga vargjägare så lånar jag grannens stövare och bjuder in till harjakt.Jägare säger ofta att de sysslar med "viltvård". Konstigt nog skulle troligtvis inte de omkring 12000 jägare vara lika pigga på att ställa upp om det t ex handlade om att skjuta av hare. Det är få människor som hycklar så med sin hobby som jägare gör.
Sen tycker jag det var konstigt att greenpeace eller andra liknande grupper inte hade folk ute med gastutor/boomblaster/visselpippor och störde jägarna. Grönaktivister brukar ju allt som oftast inte vara passiva vid tillfällen som detta.
Du anpassar inte hastigheten efter väglaget heller va?Är denna risk som är ny för jägarna i de områden som vargen finns. Vargen förstör alltså möjligheterna att bedriva de svenska klassiska jaktformerna med drivande hund. Att du och många andra saknar empati för detta är trist.
Är så lätt att slänga ur sig saker som du gör, när du själv inte drabbas.
Såja, tack för detta inlägget, äntligen lite vett och sans.Mycket möjligt, men dom har ändå minst 10 ggr fler vargar än oss på en nästan hälften så stor yta men mer än dubbelt så många människor.
Jag bara menar att det finns plats för fler vargar i Sverige än dom 200-270 som vi har nu. Att det sedan stryker med ett gäng får, några renar och en och annan hund (min egen kanske) tycker jag är ett pris värt att betala för att få en natur-rik fauna där alla arter kan samsas och ha sin rätt att leva.
Ett klokt inlägg till.Nej absolut inte. Och givetvis är det bra att sätta in skydds-jakt på sjuka individer, men inte att bussa ut flera tusen varghatare som bara vill ha en trofé att hänga upp.
Hade naturvårdsverkets egna personal skött jakten genom att noggrant, kontrollerat och systematiskt ta bort dom sjukaste/svagaste djuren så hade jag inte brytt mig.
Tyvärr så tror jag att sättet som det har skötts på nu har lett till en överskjutning (legaliserad tjuvjakt) där man enkelt kan skylla på att telefon-svararen inte vart uppdaterad i tid.
Lappjävlarna. Allt de bryr sig om är sina j-a renar.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |