Vargjakten

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
fy fan, nu vart man inte mindre sugen på att ta detta jägarexamen.

Fatta hur jävla länge du skulle få stå och veva spettet över öppen eld innan det var dags att bjuda in polarna (Asterix och Obelix) på helstekt vidsvin och bärs!

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Jägare säger ofta att de sysslar med "viltvård". Konstigt nog skulle troligtvis inte de omkring 12000 jägare vara lika pigga på att ställa upp om det t ex handlade om att skjuta av hare. Det är få människor som hycklar så med sin hobby som jägare gör.

Sen tycker jag det var konstigt att greenpeace eller andra liknande grupper inte hade folk ute med gastutor/boomblaster/visselpippor och störde jägarna. Grönaktivister brukar ju allt som oftast inte vara passiva vid tillfällen som detta.

Last edited:

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Du är inte skogsägare förstår jag. För att klara en tallplantering så
har jag stängslat för 30k.
Tack vare att det finns för mycket älg:mad:
Exportinkomster för skogen är ca 80 miljarder, vad ger älgen?
Du exporterar skog för ca 80 miljarder och tycker det är jobbigt att köpa stängsel för 30k?;)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du är inte skogsägare förstår jag. För att klara en tallplantering så
har jag stängslat för 30k.
Tack vare att det finns för mycket älg:mad:
Exportinkomster för skogen är ca 80 miljarder, vad ger älgen?

Nu tycker jag i och för sig inte att det ska springa runt för mycket älg men 30000 låter väl inte så farligt. Äger du en butik så får du lätt investera 30 lakan, kanske det dubbla och mer, för att försöka freda dig mot inbrottstjuvar. Godkänt larm, galler, lås, kameror etc. På det en väktaravgift på kanske 400-500kr i månaden och en svindyr försäkring.

Och ingen jägare kommer och skjuter av tjuvpacket heller. :mad:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Naw putteliten, stakars lille vargen :( .

Väx upp, det är ett djur som vilket annat.

Jorå, fast ett djur vi har väldigt få kvar av.

Hade vi haft 2000 vargar hade jag inte haft något emot vargjakt.

Men visst, Havsörnen är också bara ett djur, vi kanske borde tillåta jakt på den med?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jorå, fast ett djur vi har väldigt få kvar av.

Hade vi haft 2000 vargar hade jag inte haft något emot vargjakt.

Men visst, Havsörnen är också bara ett djur, vi kanske borde tillåta jakt på den med?

Di prater didär som bor i stan o aldri sett annat än en hunn o e katt...

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Den där Taxen (Ester) dödades vid jaktprov (norr om Mariestad), som är att jämnställa vid jakt i alla avsenden utom själva skjutandet av bytet.

Puttinutt så synd om vovven då!

"Så stor är risken för vargangrepp på hund

Risken för att just din hund skall bli angripen beror, förutom vilka förebyggande åtgärder du har vidtagit, till stor del på hur ofta den släpps i områden där det finns varg. Risken för att en hund som används för jakt i ett vargrevir skall bli skadad eller dödad är ungefär 1 på 9 000 jaktdagar om det i reviret finns en ensam varg eller ett revirmarkerande par. Släpper man hunden i ett revir md en familjegrupp av varg så ökar risken till det dubbla, dvs ungefär 1 på 5 000 jaktdagar.

Uttryckt med andra ord så innebär det att i ett vargrevir där det finns 150 jägare med jakthund som i genomsnitt jagar 20 dagar per säsong med hund så genomförs det ca 3 000 jaktdagar per år (vilket är ganska nära det genomsnittliga antalet jaktdagar med hund i de vargrevir vi har undersökt. I ett sådant revir bör man förvänta sig 1 angrepp vart tredje år om reviret består av en eller två vargar och ett angrepp vartannat år om det finns fler vargar i reviret.

I de vargrevir där vi har mätt risken för att en jakthund drabbas av olika olyckor så har risken för att hunden skall bli skadad eller dödad av varg varit i samma storleksordning som risken för att hunden skall bli påkörd av en bil. Detta kan vara ett mer handfast jämförelse för att få en uppfattning om risken för vargangrepp på hund. Viltskadecenter har ingen uppfattning om huruvida risken är möjlig att acceptera eller inte, detta är upp till varje hundägare att själv avgöra."

Källa: http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=556

Risk på 1 på 9000 jaktdagar?
Jagar man varje dag, året om med hunden hinner den bli 24år, men det är klart, är det en familjegrupp med vargar i området riskerar man att hunden bara blir 12 år.

Hur ser den uträkningen ut? Kan du vara vänlig att presentera den för oss? För jag hoppas att hänsyn har tagits till att de flesta jägare slutat släppa sina drivande jakthundar i de områden med fasta vargrevir.

Om man jagar med hund så utsätter man hunden för risken att förlora vid ett eventuellt möte med rovdjur.
Är denna risk som är ny för jägarna i de områden som vargen finns. Vargen förstör alltså möjligheterna att bedriva de svenska klassiska jaktformerna med drivande hund. Att du och många andra saknar empati för detta är trist.

Är så lätt att slänga ur sig saker som du gör, när du själv inte drabbas.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Avdelningen jobbigt stora vildsvin :)

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    243.4 KB · Visningar: 69
  • 2.jpg
    2.jpg
    231.8 KB · Visningar: 49
  • 3.jpg
    3.jpg
    242.3 KB · Visningar: 72

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Den där Taxen (Ester) dödades vid jaktprov (norr om Mariestad), som är att jämnställa vid jakt i alla avsenden utom själva skjutandet av bytet.

Gällde denna tror jag:
19 november. En strävhårig taxtik dödades av varg i Fåleberg, Hasslerör utanför Mariestad i Skaraborg. Taxen agreps och dödades under pågående jaktprovsdrev. Hunden återfanns dagen efter den dödades.

Andra attacker på sällskapshundar med dödlig utgång under året är:
14 november. En dvärgpinscher tas av varg på en gårdstomt framför ögonen på hundens ägare som också var ute på tomten vid tillfället. Attacken inträffade vid Ramnäs i Västmanland.

23 januari. Ytterligare en sällskapshund dödades av varg i Värmland. Den här gången inträffade attacken söder om Töcksfors. Hunden återfanns inte men hundägaren såg en varg på gårdsplanen i samband med hundens försvinnande.

21 januari. En sällskapshund dödades av varg inom Arvika kommun. Hunden återfanns inte.

Vargdödade hundar
Här följer en sammanställning av de hundar som dödats av varg under 2009

6 december. En taxtik dödades av varg i Laxå. Taxen drev rådjur när den plötsligt attackerades. Trots omfattande veterinärinsatser kunde hundens liv inte räddas.

29 november. En tvårig schillerstövare dödades av varg mellan Stockgropen och Södra Tansbodarna söder om Mockfjärd i Dalarna. Attacken inträffade när hunden var på väg tillbaka från ett drev.

21 november. En drever angreps och dödades av varg intill samhället Voxnabruk, väster om Edsbyn i Hälsingland.

21 november. Vargar dödade en hamiltonstövare två mil norr om Sälen i Dalarna. Ägaren hörde hur hunden plötsligt skrek 200 meter från henne under pågående hardrev. Hon sprang mot platsen och hittade sin hund sliten i stycken, sannolikt av flera vargar.

19 november. En stränhårig taxtik dödades av varg i Fåleberg, Hasslerör utanför Mariestad i Skaraborg. Taxen agreps och dödades under pågående jaktprovsdrev. Hunden återfanns dagen efter den dödades.

16 november. En hamiltonstövare på harjakt angreps och bets ihjäl av varg utanför Los i Hälsingland.

14 november. En dvärgpinscher tas av varg på en gårdstomt framför ögonen på hundens ägare som också var ute på tomten vid tillfället. Attacken inträffade vid Ramnäs i Västmanland.

8 november. En drever drev rådjur för full hals i Kallmora utanför Orsa när den plötsligt angreps och dödades av minst två vargar. Ägaren hörde attacken och hittade omsider sin hund. Den var då halvt uppäten.

4 november. En jämthundstik dödade av flera vargar utanför Fredriksberg i Dalarna. Hundägaren såg hur hunden angreps av vargflocken. Han sköt först ett varningsskott, men när inte skottet gjorde någon verkan sköt han en av de angripande vargarna. Hunden dog strax därefter av de bitskador den ådrog sig.

3 november. En rysstövare attackerades och dödades av varg vid Sörsjön i Dalarna. Bakom angreppet stod vargar från Fulufjällsreviret.

Oktober
30 oktober. En tysk jaktterrier tystnade plötsligt efter några minuters drev utanför Äppelbo i Dalarna. Hunden återfanns inte, men däremot hittade hundens pejlhalband med kraftiga bitmärken. Dessutom har länsstyrelsen konstaterat vargspår på den plats där hunden försvann.

30 oktober. En gråhund försvann vid jakt. Hunden återfanns två dagar senare vargdödad i norra änden av Öjskogsfjället, Dalarna. Gråhunden dödades av vargar från Fulufjällsreviret.

24 oktober. En korthårtax dödades av varg väster om Harbo i Uppsala län. Taxen hade drivit rådjur i cirka fem minuter när den angreps och bets ihjäl.

22 oktober. Varg dödade en stövare i Räken, väster om Edsbyn i Hälsingland. Hundägaren hörde hur hunden skrek och skyndade sig dit. Han fann sin hund skadad men vid liv. Stövaren avled en stund senare på väg till djursjukhus.

19 oktober. En ung gråhundshane dödades av varg i byn Räka, Hälsingland. Familjen var ute på promenad med hunden, som sprang lös, cirka 300 meter från sitt hem när angreppet inträffade. Familjen hörde hur hunden skällde, sedan blev allt tyst. Dagen efter hittades hunden död intill den plats där man hörde den skälla.

19 oktober. Ännu en stövare dödades av varg i Värmland. Den här gången var det en finnstövare som föll offer till vargar ur Jangenreviret. Stövaren jagade hare vid Anneforshöjden vid Stor-En när den plötsligt försvann. Dagen efter hittades delar av hunden.

12 oktober. En gråhund skällde ståndskall på älg sedan en halvtimme tillbaka när hunden plötsligt angreps och dödades av varg. Attacken inträffade 1,5 mil norr om Sala i Västmanlad.

11 oktober. En tysk jaktterrier attackerades av varg i Hålleröd, Västra Götaland. Hunden var bara 60 meter från ägaren när attacken inträffade. Hunden avlivades dagen efter attacken på grund av de skador den ådrog sig vid angreppet.

10 oktober. En beagle dödades av varg i Gåsbo mellan Ockelbo och Åmot i Gästrikland. Hunden drev rådjur och drevet hade gått in på grannmarken när ägaren bestämde sig för att fånga in sin hund. När han hittade sin beaglen stod en varg över den och vaktades sitt byte. Ägaren var bara cirka tre meter från vargen när den stack därifrån.

8 oktober. En schillertik angreps och dödades under pågående hardrev inom Skoga viltvårdsområde i Värmland. Förmodligen dödades hunden av minst två vargar från Jangenreviret. Endast små rester av hunden återstod när den hittades.

September 2009

29 september. En finnstövartik på harjakt attackerades och dödades av minst tre vargar i Gräsmark, Värmland. Hundägaren såg efter angreppet hur två vargar kom upp på vägen. Strax därefter såg han hur ännu en varg släpade på hans döda stövartik.

28 september. En femårig hamiltonstövare angreps och dödades av varg under pågående hardrev i Forshyttan i Värmland. Hundägaren var intill drevet när han hörde hur drevskallet övergick i slagsmål. Efter en halvtimme hittade han sin hund död.

23 september. En jämthund dödades av varg i Ransjö Nybodarna, Härjedalen. Hunden, som var jaktchampion, skällde ståndskall på älg och hundägarna var på väg mot ståndskallet när hunden plötsligt tystnade. En stund senare återfanns jämthunden död.

4 september. En tvåårig gråhund vargdödades i Lilla Edet. Gråhunden hade varit borta en halvtimme och var på väg tillbaka när ägaren hörde ljudet av vargpinglan, som satt på hunden. Sedan blev det tyst.
Dagen efter återfanns de halvt uppätna kvarlevorna av hunden.

Augusti 2009
27 augusti. En gråhund dödades av varg i Bingsta utanför Svenstavik i Jämtland. När ägaren återfann hunden var den halvt uppäten och bredvid den döda hunden fanns en lega efter vargen.

22 augusti. En finnstövare fick så svåra skador efter en vargattack att man tvingades avliva den då förlamade hunden. Attacken inträffade under pågående hardrev i Skråmträsk i Västerbotten.

21 augusti. En hamiltonstövare dödades av varg 25 kilometer norr om Orsa i Dalarna. Hunden hade meriter från både jaktprov och utställning.

Februari
11 februari. En borderterrier dödades av varg i Klevmarken. Hunden dödades 100 meter från ladugården. Bakom angreppet står vargarna i Edsreviret som även angripit ett tiotal hundar på den norska sidan under hösten och vintern.

Januari
30 januari. En hamiltontik dödades av minst två vargar i byn Kallmora öster om Orsa. Tiken smet ut kvällen från sitt hem och återfanns knappt två dygn senare. Då var hon nästan helt uppäten.

26 januari. En gråhundstik dödades av två vargar från Jangenreviret vid Hinsjöarna i Värmland.

23 januari. Ytterligare en sällskapshund dödades av varg i Värmland. Den här gången inträffade attacken söder om Töcksfors. Hunden återfanns inte men hundägaren såg en varg på gårdsplanen i samband med hundens försvinnande.

21 januari. En sällskapshund dödades av varg inom Arvika kommun. Hunden återfanns inte.

Att tänka på är att jakt med hund inte är tillåten från feb till 21aug, samt att många väljer att inte släppa sina hundar längre.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jägare säger ofta att de sysslar med "viltvård". Konstigt nog skulle troligtvis inte de omkring 12000 jägare vara lika pigga på att ställa upp om det t ex handlade om att skjuta av hare. Det är få människor som hycklar så med sin hobby som jägare gör.

Sen tycker jag det var konstigt att greenpeace eller andra liknande grupper inte hade folk ute med gastutor/boomblaster/visselpippor och störde jägarna. Grönaktivister brukar ju allt som oftast inte vara passiva vid tillfällen som detta.
Om du skaffar fram telefonnummerna till samtliga vargjägare så lånar jag grannens stövare och bjuder in till harjakt.
Troligtvis kommer merparten hit i sporrsträck.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är denna risk som är ny för jägarna i de områden som vargen finns. Vargen förstör alltså möjligheterna att bedriva de svenska klassiska jaktformerna med drivande hund. Att du och många andra saknar empati för detta är trist.

Är så lätt att slänga ur sig saker som du gör, när du själv inte drabbas.
Du anpassar inte hastigheten efter väglaget heller va?

Det du säger är att du på fullt allvar tycker vi ska skjuta mer varg, inte för att förbättra generna, utan för att några jägare och hundägare skall kunna släppa sina hundar fritt i skogen i de landskap där det finns varg?
När det finns 23 andra landskap där det inte finns varg?

Logiskt... :dummer

Mycket möjligt, men dom har ändå minst 10 ggr fler vargar än oss på en nästan hälften så stor yta men mer än dubbelt så många människor.

Jag bara menar att det finns plats för fler vargar i Sverige än dom 200-270 som vi har nu. Att det sedan stryker med ett gäng får, några renar och en och annan hund (min egen kanske :rolleyes: ) tycker jag är ett pris värt att betala för att få en natur-rik fauna där alla arter kan samsas och ha sin rätt att leva.
Såja, tack för detta inlägget, äntligen lite vett och sans. :tummenupp

Nej absolut inte. Och givetvis är det bra att sätta in skydds-jakt på sjuka individer, men inte att bussa ut flera tusen varghatare som bara vill ha en trofé att hänga upp.

Hade naturvårdsverkets egna personal skött jakten genom att noggrant, kontrollerat och systematiskt ta bort dom sjukaste/svagaste djuren så hade jag inte brytt mig.

Tyvärr så tror jag att sättet som det har skötts på nu har lett till en överskjutning (legaliserad tjuvjakt) där man enkelt kan skylla på att telefon-svararen inte vart uppdaterad i tid.
Ett klokt inlägg till.

Last edited:

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Från dagens lokala blaska.

"Någon kritik eller några
protester har inte Ovanåkersjägarna
mött enligt
Olle Eklund.
– Det är väl hellre att de
tackat oss att vi jagar, sade
han."

Dom (jag,vi) tackar jägarna för att dom jagar vargen i detta område, Iom det är det nog ganska glasklart vad många tycker om varg i gävleborgsområdet.

Mottot häromkring lyder - Skjut, gräv, tig.
Sen vad som är rätt eller fel låter jag andra diskutera då jag är rätt trött på denna debatt :rolleyes:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vi landar ju trots allt i den enkla frågan:
Ska vi människor anpassa oss till naturen och dess djur eller skall hela naturen forma sig efter oss. För en jägare antar jag att den är naturen som ska omformas efter våra krav.

Själv anser jag att då det inte är alltför stora krav involverade ska vi rätta oss efter naturlivet. Att sluta släppa lös hunden i samband med jakt är för mig en logisk tanke. Man får välja en annan jaktform helt enkelt.

Som med allt annat blir det så otroligt grovt överdrivet allt med vargen, men det hör ju till sagoberättandet. Försök kolla hur de lever i samklang med grizzlybjörn i Alaska med sophantering och friluftsliv. De skulle väl antagligen skratta å hysterin i Sverige.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...