Vargjakten

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Snart börjar jag tycka att man inte borde få yttra sig om man är under 30 och har erfarenhet av något eller alla av jakt, friluftsliv och landsbygd. I och för sig är det ett fåtal som står för flamesen.

Roligt att läsa om folk från Lund och Stockholm som är tvärsäkra på hur det ligger till i delar av landet man troligen aldrig varit i närheten av. Jag blir nästan lite orolig när jag hör hur dåligt ställt det är med geografikunskaperna om norra delarna av Sverige. Det verkar mest vara PARTY i Grekland som gäller på semestern för många.

Men om vi kör så det blir lite mer rättvist då. Om jag släpper ut "min" ( nu har jag ingen) hund på E22 som ligger nära där jag bor och den blir påkörd ska jag då kräva ersättning o skylla på att bilar körde där?

O ja för fan inte tänkte jag åka till en kallare ort så grekland för hela slanten!

Inte så smart inlägg. Hur gör du den dag du kör på en älg? Kom inte och säg att du ska ha nån ersättning utan pyntar gladeligen ur egen ficka och tycker att det var idiotiskt att du körde på en väg utan viltstängsel.

Därför man betalar försäkring?

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Kanske det men mina husdjur skulle jag inte sätta inför onödiga risker att sen böla ut i horan om hur stygga vargen döda stackars lilla fido och sen dessutom ha mage att be resterade befolkning betala för min idioti samt att jag kräver att man ska skjuta det lilla bestånd som finns är lite att ta i?

PS. Rullgrus är vägverkets fel för det ska inte ligga där från första början.

Vad jag menar är att dom flesta skulle försöka få ersättning för allt dom kunde få ersättning för, fastän dom innerst inne vet att dom har sig själva att skylla. Folk har oftast bara moral så länge det inte kostar dom nånting.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det var en alldeles för dålig liknelse. Skulle du ställa ut ditt barn på E4:an?

Men om vi kör så det blir lite mer rättvist då. Om jag släpper ut "min" ( nu har jag ingen) hund på E22 som ligger nära där jag bor och den blir påkörd ska jag då kräva ersättning o skylla på att bilar körde där?

O ja för fan inte tänkte jag åka till en kallare ort så grekland för hela slanten!

Därför man betalar försäkring?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag kanske är lite sent ute och jag vet inte om nån har skrivit om det än.... Men det är väl ingen som har dött av varg än? :rolleyes:

(i sverige)
Ingen bekräftad historia, men det finns misstankar för att det har hänt på 1800-talet. Absolut inga attacker i modern tid.

Däremot måste man förstå att det kan hända, precis som det varje år dör människor som blir stuckna av getingar. Det är ju bara att fundera på hur säker en vanlig hund är om man studerar fall där barn blir bitna av tamhundar (jakthundar för den delen oxå).

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag tycker för övrigt att vargarna ska få finnas kvar. Däremot tycker jag inte att man behöver bli som ett barn i trotsåldern och automatiskt vara emot allt som kan kopplas till jakt och jägare för att man är emot vargjakten.

Jägare har hundar, då hatar man hundar. Jägare bor på landet, då hatar man landet. Har jägare skägg så hatar man skägg. Tycker jägare om filmjölk så är filmjölk äckligt och borde förbjudas, etc etc.

Många inlägg håller ju sanslöst låg nivå, fast givetvis måste man ju ryggdunka, sympatiskratta och hålla med för att det kom från ens eget läger. Sen kan man ju hetsa varandra lite och tävla om vem som kan komma med det tuffaste/barnsligaste påståendet. "Jag har hört att jägare har jätte-små snoppar xDDDD". "HAHAHAHA!! Jag då!! Jag har hört att jägare har stora stjärtar som dom äter varandras bajs ur!!! :D". Moget och sakligt.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det där med jakthundar och barn är väl det vanligaste argumentet att skjuta in sig på. Jag tycker nog att skadad/dödad tamboskap är en orsak till varför man kan begränsa just vargen. Min egentliga ståndpunkt är att jag inte är grymt upprörd över att man pga opinionen provar att beskatta vargen. Man måste tänka på att det finns människor för vilka vargen är ett riktigt problem, vilket vi som bor i städer aldrig någonsin råkar ut för.

Vilket himla liv det skulle bli om man släppte lös några vargar på kungliga Djurgården till exempel. Att folk som släpper sin hund lös på Gärdet får skylla sig själva skulle nog inte hålla så länge.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Inte så smart inlägg. Hur gör du den dag du kör på en älg? Kom inte och säg att du ska ha nån ersättning utan pyntar gladeligen ur egen ficka och tycker att det var idiotiskt att du körde på en väg utan viltstängsel.
Kommer från rätt käft...
Kör man bil så har man förhoppningsvis en försäkring som täcker viltolyckor.
Har man inte det så är det ju surt.
Har man en jakthund så får man se till att försäkra så att det täcker om den blir dödad av vilddjur(vilket är en kalkylerad risk).
Har man inte det så är det ju surt.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det där med jakthundar och barn är väl det vanligaste argumentet att skjuta in sig på. Jag tycker nog att skadad/dödad tamboskap är en orsak till varför man kan begränsa just vargen. Min egentliga ståndpunkt är att jag inte är grymt upprörd över att man pga opinionen provar att beskatta vargen. Man måste tänka på att det finns människor för vilka vargen är ett riktigt problem, vilket vi som bor i städer aldrig någonsin råkar ut för.

Vilket himla liv det skulle bli om man släppte lös några vargar på kungliga Djurgården till exempel. Att folk som släpper sin hund lös på Gärdet får skylla sig själva skulle nog inte hålla så länge.

Skulle inte säga att min hund skulle vara lika mycket värd som mina barn, om det skulle vara valet skulle jag låta hunden dö flera gånger om.

Det är en viss skillnad att vara medveten om att det finns rovdjur och flytta dit eller dra med sin hund dit o sen klaga än om man skulle ta med varg till gärdet där den inte hör hemma?

Kolla på anderstorp tråden eller vad banan heter där grannar som flyttat dit trots att de visste att banan fanns där klagar på all oljud och tycker de ska anpassa sig. Där är det minsann grannarna som är idioterna. Samma sak med jägare o bönder renuppfödare ect. De letar upp alt flyttar in på rovdjurens mark o sen har mage att gnälla.

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
63713938.qaEEdjG9.popcorn.gif

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det handlar ju om att folk redan bor någonstans och anser sig drabbade av att vargen har valt att ha sina revir i trakten. Jag har inte läst mycket om att det är inflyttade människor som klagar. Länka gärna. Vad jag lyckats googla mig till så fanns det varg i Stockholm på 1800-talet så att hävda att varg inte "hör hemma här" känns som samma argument som varghatarna kör med. Vad gör man sen när man inte tycker att den hör hemma på en viss ort? Det är inte så jävla enkelt, eller hur?

Skulle inte säga att min hund skulle vara lika mycket värd som mina barn, om det skulle vara valet skulle jag låta hunden dö flera gånger om.

Det är en viss skillnad att vara medveten om att det finns rovdjur och flytta dit eller dra med sin hund dit o sen klaga än om man skulle ta med varg till gärdet där den inte hör hemma?

Kolla på anderstorp tråden eller vad banan heter där grannar som flyttat dit trots att de visste att banan fanns där klagar på all oljud och tycker de ska anpassa sig. Där är det minsann grannarna som är idioterna. Samma sak med jägare o bönder renuppfödare ect. De letar upp alt flyttar in på rovdjurens mark o sen har mage att gnälla.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det handlar ju om att folk redan bor någonstans och anser sig drabbade av att vargen har valt att ha sina revir i trakten. Jag har inte läst mycket om att det är inflyttade människor som klagar. Länka gärna. Vad jag lyckats googla mig till så fanns det varg i Stockholm på 1800-talet så att hävda att varg inte "hör hemma här" känns som samma argument som varghatarna kör med. Vad gör man sen när man inte tycker att den hör hemma på en viss ort? Det är inte så jävla enkelt, eller hur?

Jag säger inte att det är enkelt men att klaga på djur som just beter sig som djur är inte vidare begåvat.

Att sedan komma med klena argument om varför de ska jagas och sedan öppna dörrarna för tölpar att skjuta vilt är inte vidare begåvat heller.

Hela saken var en jävla cirkus i mina ögon.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Men jag tycker att saken är rätt klar. Det finns människor som anser sig ha problem av vargen och vill inte ha så många eller inga i sitt närområde. Det är en av anledningarna till att det har lobbats för och blivit en test av jakt på varg. Att kalla jägare för tölpar som skjuter vilt får stå för dig. De jag träffat håller hellre skott än riskerar att skadeskjuta. Sen finns det ett fåtal som chansar på samma sätt som vi har idioter här på SH som kör på bakan inne i stan. Det du ser som cirkus ser jag som vanlig jakt med någon skadeskjutning och eftersök. Det skjuts inte hejvilt i skogarna.

Jag säger inte att det är enkelt men att klaga på djur som just beter sig som djur är inte vidare begåvat.

Att sedan komma med klena argument om varför de ska jagas och sedan öppna dörrarna för tölpar att skjuta vilt är inte vidare begåvat heller.

Hela saken var en jävla cirkus i mina ögon.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Talade precis med en god vän som är insatt i hela jägarvärlden, han påpekade att det finns en hel del sprit inblandat & en del gamlingar som skjutsas ut till sin stubbe......man blir fan helt mörkrädd :mad:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du borde börja fejkblogga istället för att irritera med flames. Kolla http://soderfamiljen.wordpress.com/ :)

Vad har Markus blogg med saken att göra?

Dags att summera tråden,

Jägarna startade med att vargens genetik var dålig och det artigaste man kunde göra för viltvården var att skjuta av några inavlade vargar.

Vargjaktsmotståndarna tyckte att det var dumt.

Efter ett tags debatt med god etik och charm kom det fram att jägarna känner sig hotade då deras voffsingar blev Kung-Fu-attackerade i hemmet och cuttade.

Vargjaktsmotståndarna tyckte det lät som jägarna pimplade fulhojt.

Efter ytterligare ett tag visade sig att våra stora all-man-män i norrariket inte vågade släppa ut sina barn, inte ens till skolan pga det nyanlända gänget som krävde respekt i krokarna.

Nu visste vargjaktsmotståndarna att de där jägarna bär vapen av en anledning.

Sen kom då boskapen in i bilden ($) , viltvården är bortglömd och vargarna skjutna.

Vi får väl hoppas på en sträng vinter och lite sjukdomar så blir det ingen jakt nästa år.

Score
Team Hojt 1 - 0 Vargdiggarna

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...