Vargjakten

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
För att inte tala om Ulrik eller vad han hette, med sin stelkrampsopererade pappa och reumatiska mamma! :mattias

Nu har riverrafter fruktansvärt rätt i det han skriver. Att fysiskt se inaveln är ju helt omöjligt. Hur vet dem sen vilken inavels % som vore rimlig att tillåta? Att importera och exportera vore det enda vettiga, vilket i sig inte vore vidare dyrt då alla "verktyg" som behövs finns tillgängliga. Vem sa att dessa 27 vargar inte skulle kunna få en enda dag till godo efter riksdagens beslut? Dem kunde fått lite tid att åtminstone försöka hitta skador eller liknande på djuren och sedan exportera dem som var friska (antagligen alla). Det finns inte några konkreta papper eller forskning som bevisar att vargarna skulle varit så defekta och inavlade får ju en att undra också.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alltså!! Nästa borgerliga beslut blir väl att skicka ut våra skjutglada privatjägare med pilbåge och spjut så mördarlyckan blir total i skogen

Jag besökte en gång en jaktpilbågs-butik.
Tydligen var det stort att åka på arrangerade jaktresor till länder där bågjakt/armborst var tillåtet.

Hela tiden snurrade bågjakt-filmer i bakgrunden, och jag vill inte påstå att det såg direkt inhumant ut när dom fällde hjortdjur.
Dom stöp på fläcken och visade inga tecken på att dö sakta.

Däremotkan jag tänka mig att mera tjockhudade djur står emot bättre och lider mera.

Jag stannade inte speciellt länge.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har bara hört vargar yla i skräckfilmer. Men nu när vi har en inhemsk vargstam igen, är det ngn av er som bor ute i skogen som hört vargyl på natten? Låter det lika ödesmättat och kusligt som de gamla folksägnerna säger, att blodet isar sig och kalla kårar osv. Eller låter det som en vanlig frusen jycke som tröttnat på att vänta på husse utanför Konsum?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Team Hojt,
[YOUTUBE-ID]CJdE7muQzNo[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]KxSqjm3D7ig[/YOUTUBE-ID]

Jag har bara hört vargar yla i skräckfilmer. Men nu när vi har en inhemsk vargstam igen, är det ngn av er som bor ute i skogen som hört vargyl på natten? Låter det lika ödesmättat och kusligt som de gamla folksägnerna säger, att blodet isar sig och kalla kårar osv. Eller låter det som en vanlig frusen jycke som tröttnat på att vänta på husse utanför Konsum?

Något läskigare och vanligare är rådjur som får fnatt.
Sjukt att ett så litet djur kan låta så mycket/elakt/plågat

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Nej,inte hört någon(skulle vilja)däremot nära att ta en med bilen en natt för ett år sen när jag var på väg hem,han/hon såg fin ut.

Tjejen fick stanna för ett unglo som totalt ointresserad av hennes bil satt mitt i vägen en kväll för 2 år sen,den klev ner i diket och 2m ut på åkern där han satte sig och tvättade sig lite,kollade in bilen reste sig upp och traskade lugnt ut i skogen sen,lite avunsjuk på det är jag då det är rätt ovanligt att se dom i det vilda.

Grannen har får,ett okänt antal,och sett lo sitta och spana in smögåsbordet några gånger men aldrig loosat ett enda djur.

Vargen jag höll på att ta med bilen var bara 5km hemifrån där det bla. finns får och kor,inte hört om någon som fått sina djur rivna däromkring så våra vilddjurs förkärlek att slafsa i sig tamdjur är inte ett så stort problem här iaf.

Verkar vara ett större problem för jägarna att det stryker med rådjur och älg ibland än för bönder att deras djur blir tagna.....

Henrik

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Jag har en allmän fråga ang. jakt.

Om polisen i hög hastighet kör efter en fartsyndare heter det att det är en biljakt. Om de istället väntar på ett ställe och lägger ut en spikmatta över vägen heter det att det är en vägspärr.

Varför heter det då jakt när en snubbe i mossgrön outfit och lysorange bandana sitter på en tältstol och dricker kaffekask medan han väntar på att nå't fyrbent ska kliva ut framför siktet på bössan.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Att exportera inavlade vargar "nån annanstans" lät ju som världens (dummaste) idé. Sen var det nån kommentar om sträng vinter också, ett tips är att sånt inte bekommer vilda djur och speciellt inte en varg. De bor ute i naturen dagligdags. Sen kom det lite raljerande om hur enkelt det är att jaga. Ett tips där är att sluta se program på Discovery där de skjuter hjort i hägn från en JEEP. Nu börjar den här tråden bli lite övermogen, eller hur?

Jag råder dig att sluta äta kött för det ser lika blodigt ut eller värre med älg, grisar, rådjur, kossor och andra djur.

Här är en stövare som blev dödad av varg, det ser också tråkigt ut:
D_x009A_dadhund_s.jpg

Youtube-filmer på fällda vargar

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hela logiken med avskjutningen var mig veterligen att göra sig av med inavlade individer. Jag håller till fullo med de andra kritiker som ifrågasatt hur jägarna skulle kunnat avgöra det, jag tror jag måste missat eller missförstått något. Tror föga på att den genomsnittlige flanellskjortan i Sunne kan avgöra om en varg är inavlad på långt avstånd faktiskt. Hur som helst, om någon ville ha våra inavlade vargar så hade jag inte sett något problem med att ge bort dem, vet inte om det känns så sannolikt dock. Att man skuelle slösa enorma summor pengar på sådana aktiviteter känns inte så attraktivt som skattebetalare, om det är djur som ändå saknar nytta tycker jag det verkar konstigt att rädda dem samtidigt som miljontals andra djur föds upp enkom för att slaktas. Jag tycker inte en varg i sig är mer värd än en gris eller en get.

Så, nej jag tycker inte det låter som en särskilt klok idé att skicka genetiskt defekta djur till något annat land men om någon trots allt velat ha dem och det varit gångbart så hade det väl varit kul.
De som påstår att denna jaktform tar bort de genetiskt defekta individerna vet inte vad de pratar om. För det första minskar genpolen om man skjuter av individer urskiljningslöst, för det andra så är det just ingen selekterad jakt på det sättet.

Jag rekommenderar isåfall studier av lämplig bok i genetik och populationsdynamik. exempel

Klart man kan påverka genetiken i en population men det är ju då enklast att flytta på vargar och ta in nya. I vissa fall skjuta av enskilda individer som påvisar ärftliga defekter.

Jag har sagt det några gånger nu, men det tåls att upprepas. Denna jakt är politiskt initierad. Har inget med genetik eller naturvård att göra. Dessutom så kommer sannolikt att tjuvjakten öka på ännu mer, nu när man har moraliskt öppnat portarna för alla som tror sig veta själva hur genetiken fungerar inom vargstammen. Ett tragiskt år för Svensk "naturvård".
Era två inlägg summerar rätt bra vad den här jakten egentligen borde handlat om och vilken jävla otur regeringen hade när dom godkände licensjakten.

1. Vi ska ha en vargstam, helst lite större än idag så vi slipper inavelsproblemen. Sen får vi (majoriteten av den svenska befolkningen) se till att täppa till käften på alla de som återigen vill utrota vargen.

2. De bönder och uppfödare som förlorar djur till varg / björn / lo / järv skall ha en skälig statlig ersättning. De hund och kattägare som får sina djur dödade får däremot teckna en försäkring som täcker förlusten. Visst, det är plågsamt att förlora en vän men det kan likaväl ske genom att djuret blir påkört på vägen ( vilket förmodligen är en större risk än att vargen tar det). Det är alltid en risk att släppa hunden fri, ta med det i beräkningen eller ge fan i det.

3. Jakt på varg skall ske på vetenskaplig väg av en liten skara utbildade jägare, inte av kungens / regeringens troféjägarpolare eller hillbillyn som tycker det är coolt att ha ett vargskinn på väggen. Det är helt enkelt för jävligt att folk som säger "vi måste skjuta varg för dom tar älg, hjort och rådjur" över huvud taget får ha jaktlicens, dom har liksom inte fattat vad det hela går ut på utan tycker troligen det är "hEftiKt med gEvÄr"

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1...adeskjutna-alla-jagare-ar-inte-jatteskickliga

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Om du bara visste hur mycket tid som läggs ner på eftersök när ett vilt är skadeskjutet, även när djur blir påkörda!

Jag VET att det läggs en massa tid på eftersök, att det finns hundförare som får stanna i skogen flera timmar för att pejla in hunden och förhoppningsvis kunnna avliva viltet.

Men likförbannat är det en människans fel, för att dom missbedömt skottläget.

Och självklart kan en jägare "råka" missa. Men det jag menar är att många avlossar skottet för att adrenalinet säger "skjuuut för fan" och förnuftet får inte en syl i vädret.

Jag säger inte heller att ALLA jägare är blodtörstiga puckon som springer runt och skjuter hej vilt, men är det 10 av 1000 jägare så är det 10 för många.

//M

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Olof Liberg har räknat fram att mellan 130 och 140 vargar sköts illegalt under åren 1999 och 2006. Det innebär att mellan 20 och 25 vargar skjuts illegalt varje år i Sverige.

Källa: http://www.nwt.se/article45769.ece

Det gillar väl ni varghatare? Fast ni önskar väl att det var fler som sköts...

Matin, du kan presentera hur många uppgifter du vill på hundar rivna utav varg, men så länge du inte förstår hur en varg-flock fungerar och hur den skyddar sitt revir emot andra vargar (hunden är inget annat än en rivaliserande "varg" för en varg) så har det ingen verkan.

Min hund driver gärna rådjur och hare, men så fort hon får upp spår på varg så backar hon. Detta här hänt 3 ggr och jag har tagit mitt ansvar över min "flock" och lämnat området med respekt för vargen och min hund. Gör samma sak så slipper din hund rivas av varg.
På min egen jaktmark slutade jag jaga med hund -96. Jag har efter det sett hur livet påverkar de som bor och lever i dessa områden. Frustrationen bland människorna ökar och hatet mot vargen späds på när media och folk i storstan helt saknar empati för hur livet med varg kan påverka livskvaliten.

De senaste åren börjar det bli kontakt med varg även på mina nya jaktmarker, och jag ser samma reaktioner på dessa marker. Många börjar inse att deras största intresse kan komma att hamna i farozonen till förmån för att vi ska ha varg här i Sverige.

Hatet mot varg blir som en symbol för frustrationen mot att människor inte kan påverka sin egen livssituation. Detta gäller inte bara jägare.

Angående din egen jakthund, så är det så som de flesta hundar reagerar vid kontakt med varg. Tyvärr hjälper det sällan i praktiken när vargen springer ikapp jakthunden när den är upptagen med att driva efter t ex. rådjur. Du kommer nog lära dig det den hårda vägen om du fortsätter släppa din hund i ett vargtätt område.

Vad har du för hundras?

Annars borde de flesta sätta sig ner och ta sig en funderarare på vad som hänt. Vad får t ex en avskjutning på 3 vargar utspritt över hela Västra Götaland för praktisk påverkan? Stödet som har efterfrågads finns ju hos vargforskarna och även i Sveriges Riksdag.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Hej Nicke.

På din fråga om hur mycket varg som vi ska ha kan jag inte ge dig en exakt siffra. Min åsikt är att vi ska ha en så sund och stark population som möjligt utan att andra djur så som älg, rådjur osv över-jagas.

Vi har i det närmaste inga rådjur kvar på min egna mark. Detta ska inte enbart vargen beskyllas för, utan lodjur och räv gör ett mycket bra arbete med att slå ut rådjursstammen där uppe. Denna vinter kan mycket väl slå ut resterande individer. Kanske inte var så dumt att vi fick en liten möjlighet att förvalta vargstammen i de vargtätaste områdena när allt kommer omkring. Är lite det där med eftertanke och leva sig in i hur det kan se ut på andra platser här i landet.

Jag förstår fullständigt förutsättningarna i naturen, jag förstår hur avel och inavel fungerar och dess konsekvenser samt hur man undgår dessa vilket absolut inte bör vara jakt!
Så enligt din erfarenhet, så ska man hellre avla på redan kraftigt genetisk defekt vargstam, än att i ett tidigt skede sätta in nya gener och sedan se om man kan/vågar släppa upp stammen?

Hellre många vargar än en kontrollerad frisk stam alltså?

Men jag utsätter hunden för en risk som jag förhoppningsvis är medveten om. Hade jag inte satt hunden i den situationen så hade den inte blivit dödad?

I grunden tar man en risk som är onödig och så vill man att någon annan ska stå för kostaden
Någon annan tar beslut om att vi ska ha varg i landet. Är det inte rätt att de som bestämt att införa vargen, står för de nya kostnaderna? Så fungerar det väl det mesta i samhället, som t ex. nämndes med rullgrus osv.

Att sedan ersättningen långt ifrån täcker upp kostnaderna är en annan aspekt, som ytterligare inte är till vargens fördel.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså!! Nästa borgerliga beslut blir väl att skicka ut våra skjutglada privatjägare med pilbåge och spjut så mördarlyckan blir total i skogen

Alltså!! Pilbågsjakt är tillåten så vitt jag vet. Det stod i nedan artikel i somras men sedan dess har jag inte hört något, hittar ingen tydlig information annanstans heller, inte på wiki, inte på deras egen hemsida elelr medlemstidning: http://www.e-pages.dk/glumsoe/284/

Tacka vet jag sossarna, de skulle aldrig tillåta jakt, trots att fettot själv är jägare numera i sin nya semi-adliga skepnad. :rolleyes:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bagjakt-blir-tillaten-i-sverige_2350445.svd

Ang bågjakt så låter det spontant som en dålig idé men som vanligt kan man byta åsikt i och med kunskap, xsom varken du eller jag har om bågjakt bevisligen. Jag känner en vars bror håller på med det där i USA och bågjägarna menar att det är mer rättvist att jaga med pil och båge då det kräver mycket större krav på jägaren, vilket är sant. Själv tycker jag att djurets lidande alltid skall komma i första rummet och då bör man ha bästa möjliga vapen, enligt bågsnubbarna så är båge lika bra som kula, enligt mig så säger magknslan att det inte är det.

Om du eller någon annan förresten vill förklara varför denna tråd hela tiden börjar handla om allt annat än vargjakt så vore det sweet.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ska hundägare vars hundar dödar statens vilt då också betala till staten?

Eh, som hundägare har man i alla år varit ansvarig för de skador som ens hund ställer till med. Eller har det ändrats menar du?

Har man så jävla kass koll på sin hund att den springer såpass långt bort och blir dödad av rovdjur så ska man inte ha en spänn i ersättning.
Håller med föregående som menade att om man på fullaste allvar tycker att man ska ha ersättning för något man själv orsakat så är man nog en sån person som tycker att staten ska betala om man kört för fort.
Du vet uppenbarligen inte hur jakt med hund går till. Ändå har du en sådan stark åsikt, det är ett intressant fenomen.

Jo, eventuellt en, för 190 år sedan.

Att våran nya vargstam inte hunnit med detta än får väl anses som normalt, men runt om i världen sker detta då som då. Detta i länder som är vana att leva med varg, och därför får anses ha hyffsad koll på hur man ska undvika detta. Ändå händer det som sagt.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du vet uppenbarligen inte hur jakt med hund går till. Ändå har du en sådan stark åsikt, det är ett intressant fenomen.

Man står sina kast som det heter.

Det är ingen som tvingar dig att varken jaga, eller använda hunden till jakt.

Farsans ena strävhåriga tax drunknade under rådjursjakt när den gick genom en bäck för länge sedan, en härlig jycke var det, och farsan blev knäckt (jag med), men det är risker man tar tyvärr, skit kommer hända.

Att grina över riskerna att eventuellt något rodjur får tag i hunden man släppt lös på deras revir...är lite som att dra en bombrepa, köra över snuTTen med laserpickan, och sedan pipa över att de är lite griniga.

Det är ingen som tvingar dig till jakten, precis lika lite som ingen tvingar oss att köra för fort på bulten, etc...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu har riverrafter fruktansvärt rätt i det han skriver. Att fysiskt se inaveln är ju helt omöjligt. Hur vet dem sen vilken inavels % som vore rimlig att tillåta? Att importera och exportera vore det enda vettiga, vilket i sig inte vore vidare dyrt då alla "verktyg" som behövs finns tillgängliga. Vem sa att dessa 27 vargar inte skulle kunna få en enda dag till godo efter riksdagens beslut? Dem kunde fått lite tid att åtminstone försöka hitta skador eller liknande på djuren och sedan exportera dem som var friska (antagligen alla). Det finns inte några konkreta papper eller forskning som bevisar att vargarna skulle varit så defekta och inavlade får ju en att undra också.

Nu ska du inte vara så selektiv i ditt beröm, även jag noterade att det är förmodligen omöjligt att avgöra vilka djur som är inavlade. ;)
Å andra sidan har jag svårt att tro att ingen på Naturvårdsverket, något av jägarförbunden eller regeringen tänkt på detta så vi kanske saknar kunskap i frågan?

Om de vore friska skulle de väl inte skjutits alls med den motivering som nu löd som jag förstår det? Antagligen anser man alla vara ganska sjuka då, eftersom de förmodligen kommer från ett fåtal individer allihop.

Det som man kan tycka regeringen skött galant här är att de stillat ett kompakt vargmotstånd samtidigt som de tydligt sagt att Sverige ska ha en livskraftig vargstam, vargmotståndarna kommer nu inte driva sina frågor lika hårt antar jag, de vet att vargen r här för att stanna och det är plötsligt en ickefrfåga huruvida vi skall ha varg, frågan komemr handla om hur mycket varg osv.

Det är ju lite den här regeringens signum, på gott och ont, att hantera problem pragmatiskt och hålla med alla. Visst rovdjursvänner ska vi ha rovdjur, visst rovdjursovänner ska vi skjuta rovdjur. Alla nöjda och alla missnöjda i landet lagom. :gnissla

Det där kan tolkas på lite olika sätt :D

:hihi

Jag menade förstås att man ska ha så dåligt vapen som möjligt så djuret verkligen lider länge, helst toarulle med ballong på och liten ärta. Skjuter man ärtan några hundratusen gånger på älgen så blirden så irriterad att den dör. :mattias

Apropå det så borde man ju ha gas när man jagar. :gnissla

Och apropå det så visst finns det sanslösa idioter i jägarsamfundet, så klart. När jag tog examen var det en tomte med som ägde hägn men inte examen. Han tyckte det var så roligt när ortens inhyrda jägare sköt hans dovhjortar på nära håll i huvudet (för att minimera köttförstöring) att han gärna ville vara med och skjuta. Vilket fån. :lol
Dessutom missade han högviltsprovet var på jag erbjöd en lunch till den som under påföljande ceremoni sade något taskigt till honom, det renderade i att en öfverklass-slyngel från djursholm erbjöd fånen en plats som drevkarl i hans jaktlag mot en sushi på djursholms torg. :D Han inkasserade aldrig sushin dock.
Jag missade i och för sig också. :mad:
Men sen satt den. :banana

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
.

Du är uppenbarligen part i målet och anser att dina åsikter är rätt, det är ett intressant fenomen...

Faktum kvartstår; Om man ska ta bort vargen för att människan ska nöjesjaga med vovve, är vi fortfarande helt skevt på det.
Vad sker härnäst? Utrota björnen? Utrota järv? Utrota lo? Utrota grävling? Alla dessa är ju potentiella dödshot mot jakthundar. Sen ska vi inte glömma den hatade räven, för den tar ju rödjurskid :rolleyes:
Så utrota den med.

I din värld verkar det enda rätta djuret vara enormt stora älgtjurar och rejäla rådjursbockar. Nåt annat att hänga på väggen är ju inte tu tal om..

Utrota utrota, vad ska ni sen skjuta på?
Fortsätter vi hantera vårt vilt som det gjort hittills är det inte mycket villebråd kvar.

Det ju fantasiskt så bra man blir på ekologi för att man gått och tagit sin jägarexamen. Fantastiskt :Bugar

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag har hört vargens ylande ett flertal ggr nu och för mig ger det en stark känsla av vildmark :)

Något läskigare och vanligare är rådjur som får fnatt.
Sjukt att ett så litet djur kan låta så mycket/elakt/plågat

Fnatt? Rådjurens skällande är deras sätt att säga till "vadnudeupptäckt" att jag har sett dig och det är ingen idé att försöka följa efter mig.
Detta har jag tyvärr inte hört i år från min mark.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...