Vargjakten

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Riksdagens etappmål på 200 vargar och 20 föryngringar är uppnåt. När detta skett skulle en utvärdering ske och det är just det som håller på nu.

Är du dum på riktigt?

Det är inte jag som börjat babbla okunnigt om populationsgenetik.
Då är vi överens om följande eftersom du själv har citerat två källor som bevisar det själv:

Jakten är orsakad av politiska överväganden

Alla andra påståenden är BS, det vet du. Försök inte göra denna jakt till nåt annat än den är. Politisk avlivning av vargar under jaktliknande former. Detta har INGET med naturvård att göra, själva jakten. Däremot är det politisk styrning av ett rovdjurs tillvaro i svensk natur.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
...tror inte du fattade vinken riktigt. ;)

Släpper man sina husdjur lösa, har man ytterst ansvaret på sitt eget huvud. PunGt. Oavsett om det är utekatter som körs över, eller jakthundar som äts upp av vargar.

Och liknelsen med att utrota rådjur för att jag gillar motorcykel, och inte gillar tanken på närkontakt mellan dessa - är lite som att jägarna tycker man skall kapa i vargstammen för att deras jakthundar riskerar att fara illa.

Klarnade det? ;)

Jo jag förstod din poäng, jag förstår att du inte vill utrota sprättiga rådjur.
Jag har ju inte dom problemen där jag bor. ? Ska jag då skita i att rådjur ställer till det i trafiken för er ? "åhh bambi är ju så söt låt dom springa fritt som dom vill"

Som sagt jag varken hatar eller älskar varg och björn men jag vill inte ha dom allt för nära helt enkelt. Slopar vi jakten kommer vi ju att ha björn runt rastplatser och dyligt som letar mat till slut och jag hoppas att du vet hur en björn fungerar runt mat ?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Dessutom: att driva ett djur med motorfordon framför sig in mot passjägare och sedan kalla det jakt... Om detta påstående nu stämmer, vilket jag inte vet, men fått mig beskrivet. Så kan jag bara tänka på en norrländsk fras: Skämmes tamefan, skämmes....

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Sen är det ju medias fel som kavlar ut bild på bild av skjutna blodiga vargar på betonggolv, vet inte själv om jag tycker att det är så smakfullt eg.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Som sagt jag varken hatar eller älskar varg och björn men jag vill inte ha dom allt för nära helt enkelt. Slopar vi jakten kommer vi ju att ha björn runt rastplatser och dyligt som letar mat till slut och jag hoppas att du vet hur en björn fungerar runt mat ?

...skulle gärna se lite belägg för detta påstående, verkar vara lite taget ur luften. :D

Fast det är klart, med den här kylan lär isbjörnarna börja migrera nedöver, snart badar vi i pälsbeklädda dödsmaskiner.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Dessutom: att driva ett djur med motorfordon framför sig in mot passjägare och sedan kalla det jakt... Om detta påstående nu stämmer, vilket jag inte vet, men fått mig beskrivet. Så kan jag bara tänka på en norrländsk fras: Skämmes tamefan, skämmes....

Är ett jaktbrott och 99% av jaktlagen sysslar inte med sådant.

Klart som fan man använder sig av spårsnö.. det har människor gjort i alla tider.

"Jävlar där är det spår.. bäst att vi tar en annan väg. Vargen kan ju känna sig krängt!" :gnissla

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det är inte jag som börjat babbla okunnigt om populationsgenetik.
Då är vi överens om följande eftersom du själv har citerat två källor som bevisar det själv:

Jakten är orsakad av politiska överväganden

Alla andra påståenden är BS, det vet du. Försök inte göra denna jakt till nåt annat än den är. Politisk avlivning av vargar under jaktliknande former. Detta har INGET med naturvård att göra, själva jakten. Däremot är det politisk styrning av ett rovdjurs tillvaro i svensk natur.
Mer citat från nämnda artikel: (undrar om vi läser samma artikel)

I dag finns cirka 200 vargar, 3 000 björnar, 600 järvar och 1 500 lodjur i Sverige. Regeringen vill nu stoppa tillväxten av vargstammen och sätta ett tak på 210 vargar. Man vill även minska inaveln bland Sveriges vargar, alltså göra dem mer genetiskt friska, och ska därför införa varg från andra länder så att vargstammen förändras.

En långsiktig utvärdering av de stora rovdjuren i Sverige ska nu göras. Bland annat ska man titta på vargstammens storlek i framtiden. Utvärderingen ska presenteras 1 juli 2012

Det finns ett riksdagsbeslut om förstärkning av vargstammen i Sverige. Fram till 2014 ska den svenska vargstammen förstärkas med maximalt 20 djur. Syftet är att bryta

I första hand står hoppet till naturlig varginvandring, i andra hand kommer man flytta naturligt invandrad varg till området söder om renskötselområdet. Ett tredje alternativ är att ”importera” varg av östligt ursprung till Sverige.

– Problemet är att vargen är nygammal. Den var borta under 100-150 år och det tar tid för både människan och vargen att lära sig leva tillsammans igen. Men det människor måste förstå är det att för att leva med varg måste man även skjuta dem.

Ola: ]
Svenska Rovdjursföreningen ordförande Krister Persson påstår att det är ett sensationellt påstående att den svenska vargjakten har en vetenskaplig grund. Vad tycker du om det?

måndag 4 januari, 2010 16:04 Ola
16:06
olof liberg: Ja, det var ett sensationellet påstående av Krister Persson, söm tydligen inte är påläst. I en offentlig utredning som vi i SKANDULV tillsammans med genetiker på stockholms Universitet skrev redan förra vintern, finns denna vetenskapliga grund som han efterlyser.

Anna: ]
Är det så smart att skjuta Alfahannar med tanke på att flocken då borde börja röra sig ännu mer om nu jakten handlar om skydd? Kanske mer utbildning till de som skjuter?

måndag 4 januari, 2010 16:06 Anna
16:08
olof liberg: Svårt för den enskilde jägaren att avgör om det är ett alfadjur han har framör sig. Av de 23 vargar som rapporterats fällda och där vi har info om kön o ålder är det bara 5 alfadjur, dvs. ungefär samma andel som vi har i stammen. Det har alltså inte varit en selektiv jakt mot alfadjur.
Jimmie: ]
På vilket sätt yttrar sig inaveln, om den nu hotar hela vargstammen?

måndag 4 januari, 2010 16:20 Jimmie
16:22
olof liberg: Ungkullarna blir gradvis allt mindre, i snitt var de för 15 år sedan runt 5 valpar per kull, idag är kullarna i snitt på 3,5 valpar. Sen har vi en del missbildningar, i skeletter, i testiklar, hjärta och njurar o lite annat också.

Helene: ]
Hej Olof. Först ett tack för att du ställer upp och svarar på frågor. Hur ser du - som vargexepert- på det fakrum att jakten visade sig vara så dåligt koordinerad och då tänker jag främst på det faktum att man sköt vargar utan att reflektera över just den vargens hierarkiska position i vargfamiljen/flocken? Skjuter man fel varg så antar (förutsätter?) jag att det även kan påverka resten av familjen/flocken negativt!? / Mvh Helene

måndag 4 januari, 2010 16:22 Helene
16:25
olof liberg: Nja, farhågan att den sociala strukture skulle bryta samman när "fel" djur skjuts är överdriven. Vargen är ett otroligt flexibelt och anpassningsbart djur som har tålt en fruktansvärd förföljelse från männiksan i århundraden, men har inte brutit samman för det. När alfadjur (egentligen ska de kallas föräldradjur, för det är det de är) i en familj skjuts så ersätts den ofta mycket snabbt. Det finns gott om unga vargar som gäran förenar sig med en änka eller änkling.

carina: ]
varför inte låta naturen sköta den naturliga balansen??varför låta en massa skjutgalna skjuta djur som i andra länder upprätthåller djurstammarna på normal nivå?

måndag 4 januari, 2010 16:25 carina
16:27
olof liberg: Nja, någon "naturlig balans" har vi inte längre, människan påverkar redan naturen på tusen olika sätt. Så länge männiksor och rovdjur har funnits tillsammans har de dödat varandra. Om vi helst skulle sluta att jaga rovdjur vore det nog det som vore onaturligt.

Olof Liberg anses som Sveriges främste vargforskare.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
...skulle gärna se lite belägg för detta påstående, verkar vara lite taget ur luften. :D

Fast det är klart, med den här kylan lär isbjörnarna börja migrera nedöver, snart badar vi i pälsbeklädda dödsmaskiner.

Du tror inte det att vi skulle få djuren närmare städerna om vi slutade upp att skjuta dom ?
Vi gör ju intrång på deras territorium och när dom inte hittar mat i naturen lär dom komma närmare oss ? Givetvis bara spekulationer och något man inte skulle se inom något kort tidsperspektiv.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du tror inte det att vi skulle få djuren närmare städerna om vi slutade upp att skjuta dom ?
Vi gör ju intrång på deras territorium och när dom inte hittar mat i naturen lär dom komma närmare oss ? Givetvis bara spekulationer och något man inte skulle se inom något kort tidsperspektiv.

Tja, var väl för 2år sedan nu som en man blev dödad av björn vid sin bostad? Men han var ju förstås jägare, så det räknades ju inte:rolleyes:

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70537927_852__,00.html

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Mer citat från nämnda artikel: (undrar om vi läser samma artikel)

Men läser du inte?
Det står ju tydligt att regeringen vill sätta ett tak på vargstammen.
De populationsgenetiska åtgärder man vill genomföra är en helt annan sak, den är helt skild från det tak man har satt på stammen.

Bara för att en sak nämns i samma stycke har det inte med nödvändighet en vetenskaplig koppling till varandra. Artikeln beskriver dels politiska ambitioner, dels önskade åtgärder för att minska effekter av inavel.

Analogi
Förr i tiderna så användes åderlåtning som medicinsk metod. Det som nu sker är en åderlåtning som sedan skall följas av en blodtransfusion för att patienten (vargen) skall bli frisk. En modern läkare hade ju sagt att vi ger ju naturligtvis fan i att åderlåta patienten eftersom den är nära att dö. Sätt in blodtransfusionen direkt.

Förstå detta, det ena har inte med det andra att göra.

Åderlåtningen(jakten) är politisk, för att man vill blidka varghatarna och fiska röster. Blodtranfusionen (förstärkning av vargar utifrån) är nödvändig hur vi än ser det.
Du måste lära dig lite mer om genetik, om du ska diskutera detta. Jag pallar helt enkelt inte, det är precis som om du inte vill förstå.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Men läser du inte?
Det står ju tydligt att regeringen vill sätta ett tak på vargstammen.
De populationsgenetiska åtgärder man vill genomföra är en helt annan sak, den är helt skild från det tak man har satt på stammen.

Bara för att en sak nämns i samma stycke har det inte med nödvändighet en vetenskaplig koppling till varandra. Artikeln beskriver dels politiska ambitioner, dels önskade åtgärder för att minska effekter av inavel.

Analogi
Förr i tiderna så användes åderlåtning som medicinsk metod. Det som nu sker är en åderlåtning som sedan skall följas av en blodtransfusion för att patienten (vargen) skall bli frisk. En modern läkare hade ju sagt att vi ger ju naturligtvis fan i att åderlåta patienten eftersom den är nära att dö. Sätt in blodtransfusionen direkt.

Förstå detta, det ena har inte med det andra att göra.

Åderlåtningen(jakten) är politisk, för att man vill blidka varghatarna och fiska röster. Blodtranfusionen (förstärkning av vargar utifrån) är nödvändig hur vi än ser det.
Du måste lära dig lite mer om genetik, om du ska diskutera detta. Jag pallar helt enkelt inte, det är precis som om du inte vill förstå.
Du är en sån där som aldrig erkänner att du har fel va?

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed

Nyfiken fråga, vad visar temperaturmätaren då du förväntar dig isbjäärn !

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Du är en sån där som aldrig erkänner att du har fel va?

I detta fallet handlar det snarast om att man inte kan förklara för folk som inte kan eller vill förstå.

Men du kanske tillhör den kategorin som anser att om man bara har sista ordet eller har upprepat en lögn tillräckligt länge så har man rätt?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag varken älskar eller hatar vargar, men jag vill inte bära hem min hund i en svart sopsäck när vi bara skulle ta en promenad i skogen.
Nu vet jag att det aldrig kommer att hända där jag bor, det kommer ALDRIG att kunna etableras en vargflock i våra trakter.
Ska vi tolka det som att "Skjut, gräv och håll käften" är det som kommer att förhindra detta? Det spär ju inte alls på allmänhetens negativa syn på jägare och folk i flanellskjortor...

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Och liknelsen med att utrota rådjur för att jag gillar motorcykel, och inte gillar tanken på närkontakt mellan dessa - är lite som att jägarna tycker man skall kapa i vargstammen för att deras jakthundar riskerar att fara illa.

Klarnade det? ;)
En av anledningarna till att man skjuter älg är ju för att de är en fara i trafiken.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
I detta fallet handlar det snarast om att man inte kan förklara för folk som inte kan eller vill förstå.

Men du kanske tillhör den kategorin som anser att om man bara har sista ordet eller har upprepat en lögn tillräckligt länge så har man rätt?

Är det inte bättre att utvärdera vargens påverkan och få in nya friska gener i en mindre vargstam, än att låta vargstammen växa okontrollerat och sedan försöka rätta till defekterna?

Det mesta som politikerna beslutar om kommer från påverkan utifrån, eller tror du att politikerna kan och vet allt själva?

Det ena utesluter inte det andra, man kan byta däck på bilen samma kväll som man ser över och fyller på spolarvätskan.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
En av anledningarna till att man skjuter älg är ju för att de är en fara i trafiken.
Främsta anledningen är ju snarast alla skador som orsakas på skogsbeståndet. Skogsindustrin förlorar stora summor på älgens betesmönster. Skogsindustrin är ju en av de starkaste exportindustrier vi har.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ska vi tolka det som att "Skjut, gräv och håll käften" är det som kommer att förhindra detta? Det spär ju inte alls på allmänhetens negativa syn på jägare och folk i flanellskjortor...

När lokalbefolkningen inte får gehör för sina problem, så ökar naturligtvis risken för att en del anser sig tvungna att ta saken i egna händer. Detta är både trist för den enskilde, men framför allt för samhället i stort.

Främsta anledningen är ju snarast alla skador som orsakas på skogsbeståndet. Skogsindustrin förlorar stora summor på älgens betesmönster. Skogsindustrin är ju en av de starkaste exportindustrier vi har.

Men för h-vete han sa EN AV ANLEDNINGARNA...ska fan till att orka sprida lite information bland folk som vägrar ta till sig den.

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Är det inte bättre att utvärdera vargens påverkan och få in nya friska gener i en mindre vargstam, än att låta vargstammen växa okontrollerat och sedan försöka rätta till defekterna?

Det mesta som politikerna beslutar om kommer från påverkan utifrån, eller tror du att politikerna kan och vet allt själva?

Det ena utesluter inte det andra, man kan byta däck på bilen samma kväll som man ser över och fyller på spolarvätskan.

Det känns ju tyvärr som att jag bara upprepar mig. Givetvis hade man ju isåfall skjutit av enskilda individer med proffsjägare från länsstyrelsen efter noga avväganden utifrån genetik och populationsdynamik.

Detta är ju inget annat än en skådespel för folket, en folkfest lokalt. wow, kolla mitt vargskinn!

Tycker det är pinsamt som det har gått till, pinsamt. Jag är inte emot en kontrollerad vargstam, men vi är inte där ännu. 200 djur är en politisk nivå, långt ifrån det vi vet om hur stor en population måste vara för att minska inavelseffekter. Vi behöver få in en stor mängd vargar från öst, gärna minst 100 individer. Samt etablera en nivå om minimum 500 individer i Norge/Sverige.

Allt går när den politiska viljan finns. En majoritet av Sveriges befolkning är emot denna vargjakten. Sist jag kollade så levde vi i en demokrati. Även i denna frågan kommer förnuftet segra.

Men för h-vete han sa EN AV ANLEDNINGARNA...ska fan till att orka sprida lite information bland folk som vägrar ta till sig den.
Hurså, skulle jag ha fel när jag bara säger den främsta anledningen?

Vilken är den främsta anledningen anser du?

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...