Vargjakten

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
OK men Du kan alltså förstå en jakt OM man kunde säkerställa att man skjuter "rätt" djur?

Jag tycker väl inte att 250 vargar eller hur många de ungefär är är för många för att få plats i Sverige. Om det sedan faktiskt finns ett inavelsproblem så är det väl klart att man bör gå in och skjuta av djur för att se till att vi håller stammen frisk.

Det jag tycker är att fridlysta djur inte ska jagas av jägare som är emot de djuren utan av de som faktiskt värnar om dem. Sen om de fridlysta djuren råkar vara vargar, berguvar eller nåt annat spelar ingen roll.

Jag är absolut inte emot jakt allmänt men jag tycker inte att vilken jägare som helst ska få tillstånd att skjuta utrotningshotade/fridlysta arter.

Att folk är rädda om sina ungar är ju bara skitsnack, det är väl ingen förälder med vett i skallen som låter sina ungar springa i skogen på egen hand eller vara ute ensamma när det är mörk.

Och jo jag har bott i skogen med vilda djur runt husknuten, så att jag just nu råkar bo i Stockholm betyder inte att jag inte vet hur det är att bo mitt ute i skogen med mil till närmsta granne.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Den största faran med vargen för stadsbor är att de dör av vargskräck ifall de skulle råka se en i naturen.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Jävla argumentet "Bor man i skogen får man skylla sig själv om vargen tar hunden, man vet ju att vargen finns där"

Då kan man ju lika gärna säga "Bor man i stan får man skylla sig själv om hojen blir stulen, man vet ju om att tjyvarna finns där"

Så kom inte och gnäll i någon tråd sedan om din hoj har blivit stulen.

:tummenupp

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag repeterar mig själv från ovan, så kanske du ser?
"Hade funkat utmärkt att skjuta av varg om man haft någon form av kontroll på vilken som var vilken."
Var jag otydlig i frågan? DVS! SKJUT RÄTT INDIVID. Så skedde ej ety;
Hur sker en föryngring om man skjuter 1-2års valpar :va ?
:Hokuspokus

Jag försökte i ungefär tre sidor att få honom att fatta den poängen... omöjligt.

"Int lätt å förklara för en som int vill förstå"

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jävla argumentet "Bor man i skogen får man skylla sig själv om vargen tar hunden, man vet ju att vargen finns där"

Då kan man ju lika gärna säga "Bor man i stan får man skylla sig själv om hojen blir stulen, man vet ju om att tjyvarna finns där"

Vem riktar du dig emot? Tror du vi i stan kan lobba till politikerna också så att man skjuter av 10% av alla tjuvar?

ps. Det finns fler än 200 tjuvar och en tjuv orsakar jävligt mycket mer problem en nån stackars vargkrake.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Om hela den svenska vargstammen lider av inavel, så försvinner väl behovet av att veta vilken som är vilken?

Så nu vet du att hela stammen, varenda individ, är sjuk också...

Det är absolut särskilt och ytterst viktigt att veta vilka individer man skjuter av i en liten population där det finns genetiska defekter orsakade av inavel. Fullkomligt idiotiskt att bara skjuta av hej vilt de man ser, utifrån en populationsdynamisk synvinkel.

Nejdå... för alla är ju sjuka.

Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Vari föryngring taktar detta.

Int lätt och förklar för den som int begrip.

Om halvdanskarna i sälskinnskläder kunde hägna in sina jävla djur (som alla andra ansvarstagande djurägare gör) hade detta inte varit ett problem. Dessutom hade de besparat oss sina idiotiska argument.

F.ö. skapar man inte en ökad biologisk mångfald genom att skjuta djur.
Dessutom, vad säger att vargarnas valpar klarar sig utan sin moder?

//Afterburner

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
...rent allmänt tycker jag inte att människor har mer rätt än tex vargar att finnas.

Det där var det mest vänster jag läst idag, förutom ABF's programförteckning VT 2010.

:lol

Ang dina andra frågor: Naturvårdsverket har på beställning av Riksdagen bestämt att 27 vargar skall skjutas, jag antar att de har mer kunskap och faktaunderlag än vad jag har. Att många jägare tycker det är bra av olika skäl är väl inget märkvärdigt avslöjande.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
På min egen jaktmark slutade jag jaga med hund -96. Jag har efter det sett hur livet påverkar de som bor och lever i dessa områden. Frustrationen bland människorna ökar och hatet mot vargen späds på när media och folk i storstan helt saknar empati för hur livet med varg kan påverka livskvaliten.

Ok ok. Men, som natur/djur-vän tycker jag att det är frustrerande att se människor tränga undan djur ifrån deras naturliga habitat och utan empati skjuta av dom när dom äntligen har lyckats återhämta sig något och ta sig tillbaka till sin ursprungliga miljö. Denna livs-kvalité som du talar om har bara varit möjlig genom att vi drev bort vargen för 100+ år sedan. Har vi verkligen den rätten?

De senaste åren börjar det bli kontakt med varg även på mina nya jaktmarker, och jag ser samma reaktioner på dessa marker. Många börjar inse att deras största intresse kan komma att hamna i farozonen till förmån för att vi ska ha varg här i Sverige.

Hatet mot varg blir som en symbol för frustrationen mot att människor inte kan påverka sin egen livssituation. Detta gäller inte bara jägare.

Men då måste jag ställa frågan; anser du att människan är över djuren på en sådan nivå, att vi har rätt att decimera en naturligt förekommande art i vårt land, enbart för att det på vissa ställen hindrar några människors intressen?

Det är ju det här med moral... ingen som förespråkar en minskning av vargstammen gör det på moraliskt riktiga grunder. Fortfarande är det ekonomiska och egendoms-förluster och en obefogad rädsla som gör att många vill bli av med vargen.

Angående din egen jakthund, så är det så som de flesta hundar reagerar vid kontakt med varg. Tyvärr hjälper det sällan i praktiken när vargen springer ikapp jakthunden när den är upptagen med att driva efter t ex. rådjur. Du kommer nog lära dig det den hårda vägen om du fortsätter släppa din hund i ett vargtätt område.

Vad har du för hundras?

Hon är en 7 år gammal lapphund som mitt X lämnade kvar. Jag jagar inte själv men är med ibland när före detta svärfar lånar tillbaka henne av mig vid jakt. Men nu för tiden blir det inte så ofta :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur fan kan man skapa biologisk mångfald genom att ta bort individer? Man måste ju vara helt väck för att köpa det argumentet. Man tar ju BORT möjligheter till genetisk variation? Enkel matematik.

Jag har bloggat om ämnet precis. Blev ett ganska långt inlägg: http://www.callesiren.se/2010/01/canis-lupus.html

Förstår du inte att det var därför koncentrationslägrena byggdes? Hitlers hemliga projekt för ökad mångfald!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu erkänner miljöministern att vargjakten inte var helt lyckad, "den borde kanske varit lite mer selektiv"
Troféjägarna lyckades skjuta ett "livskraftigt familjepar" med valpar. :dummer

Jag tror vargbarnen sover i sina vargbarnvagnar och går till vargdagiset imorgon som vanligt så vi behöver inte oroa oss. Det har vi ju sett i WWF's utbildningsfilmer/Disneyklassiker.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Snarare....

"Bor man i stan får man skylla sig själv om en kamphund attackerar ens barn/hund, man vet ju att dom finns där".

Skönt att storstadsbor är dom mest negativa till vargjakten :tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...