Vargjakten

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Orden väger inte så tungt i vargdebbaten från stadsfolk, varken för eller emot. Om det nu inte är så att det är inflyttade från mindre städer/landet.

Hade dom "stadsborna" fått välja så hade nog inte vargen blivit utrotad från början, problem solved.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag jagar älg, björn, rådjur, bäver och topfågel.. bland annat

Nödvändigt att sjunka så pass lågt som personangrepp? Men det bevisar ju bara på vilken nivå ni kör på.

Får se om jag hinner läsa igenom tråden imorgon och se varför du är negativ till vargjakt. Björn känns ju inte så långt ifrån varg.

Angående inavelsbiten så var det menat med en glimt i ögat, inte som ett personangrepp.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Vad menar du, finns det lappdjävlar i Sundsvallstrakten?

Nån som vet hur många olyckor renarna orsakar egentligen? I lumpen höll jag många gånger på att bränna in i dem med motorcykeln. För dumma för att flytta på sig var de också.

Nej men 15 mil norrut finns det lappjävlar, och det finns bara en jävel dom är dummare än renen. Och det är lappjäveln själv, men han håller likt förbannat vargen borta vare sig jag jag tycker om honom och hans kreatur eller inte.

Ps. Har inte orkat ändra infon Ds.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ang dina andra frågor: Naturvårdsverket har på beställning av Riksdagen bestämt att 27 vargar skall skjutas, jag antar att de har mer kunskap och faktaunderlag än vad jag har.

Det här känns ganska så politiskt toppstyrt och statliga verk är något av en styggelse om du frågar mig. Jag har noll och intet förtroende för dem trots att jag ibland svänger mig med en vänsterjargong utan dess like. :D

Nej men 15 mil norrut finns det lappjävlar, och det finns bara en jävel dom är dummare än renen. Och det är lappjäveln själv, men han håller likt förbannat vargen borta vare sig jag jag tycker om honom och hans kreatur eller inte.

:D:yoparty

Jo jag vet att det finns renar utåt Åre, där har jag också varit nära att klippa dem med bilen, men det är ju mer inåt landet.

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vari föryngring taktar detta.

Int lätt och förklar för den som int begrip.
Nä, verkligen inte.

Undrar hur fan Carlgren tänkte när han / regeringen godkände vargjakten från första början? Beviserligen trodde dumjäveln på jägarnlobbyn när de sa att de var riktiga naturvårdare som skulle ta sitt ansvar och inte bara skjutglada troféjägare som var ute efter ett skinn. Ja jisses... :huvet

http://playrapport.se/#/video/1836269

Som flera av oss sagt innan, jaga gärna varg om syftet är att göra stammen livskraftigare men gör det då vetenskapligt och inte så här.

Nu kan det bli så att man i Gävleborgs län "skjutit sig själv i foten" och sett till att valparna ger sig på tamdjur på grund av att de förlorat sina föräldrar. :död

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Självklart skulle Staten tagit hand om en eventuell jakt.

Att skicka ut hormonstinna skadeskjutande privatjägare var såklart ett borgeligt 08:a beslut och lika klartänkt som när svinen började skicka ut svårt sjuka cancerpatiener i arbetslivet.

:rofl

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förhopnningsvis så kommer nästa års vargjakt baseras på forskningsresultat bestående av en poll på "sporthoj", utformas över groggbordet på café opera och utföras av statligt anställda vetenskapsmän i vita rockar beväpnade med knytnävarna.
Endast vargar som anmält intresse av "death match" får jagas.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Förhopnningsvis så kommer nästa års vargjakt baseras på forskningsresultat bestående av en poll på "sporthoj", utformas över groggbordet på café opera och utföras av statligt anställda vetenskapsmän i vita rockar beväpnade med knytnävarna.
Endast vargar som anmält intresse av "death match" får jagas.

Okej med mig!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
När de ändå är ute i skogen och skjuter så kan de väl passa på och utrota älgstammen också. Älgen har orsakat mer skador än vargen någonsin varit i närheten av.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Att skicka ut hormonstinna skadeskjutande privatjägare var såklart ett borgeligt 08:a beslut och lika klartänkt som när svinen började skicka ut svårt sjuka cancerpatiener i arbetslivet.
Aaah, en äkta socialdemokrat har talat. Precis så gick det ju till.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Bråkar ni fortfarande? Jag trodde det var över. Eller har någon hittat någonting som tyder på att det bedrevs jakt i områden med nyinvandrad varg?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Skrotnisse: Så jävla svårt är det inte då det redan idag finns forksare som bedriver släktforskning på våra vilda djur. Att då på sikt märka upp våra vargar vore inte så himla svårt (för dig som jägare är det såklart bättre att leka buffalo bill). Där det påpekats att stammarna skall varit på något vis inavlade finns INGEN fakta, det verkar vara svårt för er som är positiva till jakten att förstå. Hade det funnits märkning och dessa djur varit inavlade är det inte vidare svårt att avliva rätt individer. Men det vore då ännu lättare att bara förflytta djur som har risk att bli "linjeavlade"
Behöver inte vara märkta utan det skulle funnits personer som jobbat med det och då hade inte problemet uppkommit från början.

Markus: Jakt är för mig ganska onödigt, då det idag finns dem djur som går till slakt och får ett bra liv med grönbete o.s.v. Jag är inte för slakt inte heller äter jag djur som kommer från länder där lagarna är väldigt dåliga för att skydda djur. Jag har absolut inget att betala extra för att djuren blir behandlade bättre och får ett värdigt liv.

Jag är inte heller emot jakten, om det på ett sakligt och riktigt sätt skulle utförts tester som visat att inavels % vore högre än acceptabel, och att man då på ett humant sätt avlivat dem. Däremot är jag starkt emot jakt där det blir mycket skadeskutningar, mycket glädjedödande och att dem flesta som gått ut för att slakta varg gör det med helt andra intentioner.

Är inte heller mot jakt om det finns såpass mycket utav det som jagas (som t.ex älgen) förutsatt att dem även här avlivas på ett korrekt sätt och endast då det inte finns någon chans till skadeskutning eller liknande.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag är inte heller emot jakten, om det på ett sakligt och riktigt sätt skulle utförts tester som visat att inavels % vore högre än acceptabel, och att man då på ett humant sätt avlivat dem. Däremot är jag starkt emot jakt där det blir mycket skadeskutningar, mycket glädjedödande och att dem flesta som gått ut för att slakta varg gör det med helt andra intentioner.

Nu länkar jag wikipedia men jag gör det för att det är lättast att hitta och jag har läst det på flera andra ställen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_vargstammen

"Man kan säga att den svenska vargstammen mer eller mindre endast har tre stycken förfäder. De svenska vargarna nu har mer inavel i sig än vad det skulle bli av en ren syskonparning. Något som också för med sig en del nackdelar när det gäller hälsan, till exempel blindhet."

"Riktig" jakt är alltid humanare än att till exempel föda upp djur.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Nu länkar jag wikipedia men jag gör det för att det är lättast att hitta och jag har läst det på flera andra ställen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_vargstammen

"Man kan säga att den svenska vargstammen mer eller mindre endast har tre stycken förfäder. De svenska vargarna nu har mer inavel i sig än vad det skulle bli av en ren syskonparning. Något som också för med sig en del nackdelar när det gäller hälsan, till exempel blindhet."

"Riktig" jakt är alltid humanare än att till exempel föda upp djur.

Wikipedia är ju endast korrekt eller? Inte för att vara den men då ingen forskning bedrivits har varken du, jag eller någon annan riktig fakta på vilken inavels % som finns. Samtidigt är risken stor att dem som invandrat hit inte enbart finns i dem länen där varg inte fick slaktas...

"Riktig" jakt är inte humanare, den är humanare i det sättet att djuret får vara fritt tills dess att någon ("vi") bestämmer att den ska slaktas.
Då är det bättre att fortsätta bedriva uppfödning och ge de slaktdjur som idag finns och som icke skulle klarat sig på egen hand ett bra liv till det var dags för slakt. Där slakten är över på 1sek och där dem till 99% träffar korrekt med sina verktyg.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...