Vargjakten

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jaja, men då kan du ju be din hyresvärd diskutera med vargarna och hota dem med vite om de fortsätter göra vad det nu är de gör som en del inte gillar.

Jag fattar inte det här med att döda djur är så anmärkningsvärt, det är en så pass stor del av vårat samhälle och vi lever så. Möjligen att man ur ett filosofiskt perspektiv kan ifrågasätta den ordningen men några vargar hit eller dit är mycket märkligt att någon har tid att bry sig om. Framför allt tycker jag hyckleriet är värst, alla som äter plågat kött men gnäller över en skjuten hund, alla som avlivat sitt eget djur för att det var "sjukt" (dvs de var snåla) som låtsas att de lever i en Disneyklassiker = inte trovärdigt. Skulle man dyka på någon riktigt renlärig vegan får man vässa argumenten något men mot folk som mitt i livet redan har några tusen djurliv på sitt samvete sitter och spelar deppiga över några skjutna byrackor behöver man ju inte ens anstränga sig...

Tror inte jag läst någonstans i tråden att någon har varit emot att döda djur av princip. Du har misstagit dig och tänker på någon annan debatt, för här har inte själva dödandet av djur i allmänhet debatterats.

Det som däremot har debatterats är att i onödan skjuta 10% av djuren i ett utrotningshotat bestånd. Där flera professorer i biologi och ett antal organisationer som har naturvård som huvudsyfte gått in och skarpt kritiserat detta.

Tror jag har sagt detta förut, men det är inte jakt som kritiseras. Det är vansinnigt dålig naturvård av ett bestånd vilda vargar som har debatterats.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu har jakten spridit sig till Djurparkerna

Aftonhoran

Vargar har rymt från djurpark

Flera vargar ska ha skjutits i Skåne djurpark efter att vargarna rymt från sitt hägn. Ledningen bekräftar att det har varit problem med vargarna i dag, men vill inte säga mer i nuläget.

– Vi har kontroll på läget, det är allt jag kan säga, säger djurparkschefen Camilla Jönsson.

Kaos ska ha utbrutit i Skåne djurpark vid halvtretiden i dag. Enligt en ljudupptagning som Aftonbladet tagit del av rymde vargarna från sitt hägn. En jägare som befann sig precis utanför djurparken fick av en slump in personalens radiokommunikation på sin egen jaktradio.

– Jag hörde ordet varg i var och varannan mening och undrade vad som var på tok eftersom vargjakten är avslutad, säger tipsaren som vill vara anonym.
”Vi hörde skott”

Han antog att det rörde sig om samtal som fördes mellan personal inne på djurparken.

– De talade om vargar som hoppat ur sitt hägn och ut till älgarna. Det var flera personer som rapporterade till varandra. Vargarna hade rymt ut i parken och personalen letade upp dem och sköt dem. Vi hörde flera skott, det verkar som att alla vargar har skjutits nu, säger tipsaren.
Läget under kontroll

När Aftonbladet når djurförman Johan Lindström strax efter klockan tre vill han inte kommentera händelsen och slänger på luren. Biträdande djurparkschef, Michael Norrdahl, bekräftar att man haft problem med vargarna men vill inte säga mer. Djurparkschef Camilla Jönsson säger att läget är under kontroll men vill inte yppa mer i nuläget.

– Information kommer i morgon, söndag, säger hon.

”Skjutit två”

På ljudupptagningen talar männen om att flera vargar skjutits och dividerar om huruvida de ska lyfta bort dem.

"Det var tolv vargar från början, så har vi skjutit två nu, en är skadad, men den ligger i hägnet tror jag. Skjut den som ligger skadad”.

”De var två som vi klippte. Ni behöver inte ta med dem helt och hållet, låt dem ligga annars”.

Staffan Åkeby, ordförande i stiftelsen som äger Skånes djurpark och före detta djurparkschef, har under eftermiddagen hållit ett vargmöte hos sig med anledning av händelsen. Vad som diskuterats där vill han inte säga.

- All information måste gå genom djurparkschefen, säger han.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Vad säger ni som hetsar upp er om vargen om utfiskning av våra hav? Är inte det ett otroligt mycket större problem än några vargar som inte är utrotningshotade mer? Där roffar man åt sig och effektiviserar och bygger större och större båtar får att få upp mycket av ett minskande bestånd.

Jag är en av dom som stör mig infernaliskt mycket på hur man kan sitta i t.ex. Stockholm och säga att det bara är att gilla läget osv. Naturen är inte i balans pga att vi påverkat den sedan lång tid tillbaka. Jag anser att viltvård bör finnas och tror inte att naturen sköter sig själv.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Vad säger ni som hetsar upp er om vargen om utfiskning av våra hav? Är inte det ett otroligt mycket större problem än några vargar som inte är utrotningshotade mer? Där roffar man åt sig och effektiviserar och bygger större och större båtar får att få upp mycket av ett minskande bestånd.

Dåligt såklart men vad har det med topic att göra?

Jag är en av dom som stör mig infernaliskt mycket på hur man kan sitta i t.ex. Stockholm och säga att det bara är att gilla läget osv. Naturen är inte i balans pga att vi påverkat den sedan lång tid tillbaka. Jag anser att viltvård bör finnas och tror inte att naturen sköter sig själv.

Din största vän på topic är stockholmare, men vi bör kanske inte läsa hans posts?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror jag har sagt detta förut, men det är inte jakt som kritiseras. Det är vansinnigt dålig naturvård av ett bestånd vilda vargar som har debatterats.

Nja, det har haglat kommentarer om jakt i allmänhet, hur jägare är och hur de ser ut samt varför människan över huvud taget skall reglera bestånd av olika djur osv. Grundfrågan var dock vargjakt, korrekt. Otaliga andra mer eller mindre relaterade ting har dock avhandlats.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ehh? jag röstar på Moderaterna, förstår inte vad min politiska ståndpunkt har med det hela att göra?

Du tar väl ditt ansvar och röstar på vänstern eller miljöpartiet nästa gång? Du kommer säkert att förlora en del pengar på det, men inte väger väl dina egna ekonomiska intressen tyngre än djurs liv?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ehh? jag röstar på Moderaterna, förstår inte vad min politiska ståndpunkt har med det hela att göra?

Du har möjlighet att påverka genom din röst. Moderaterna är för vargjakt. Antagligen röstar du väl på dom för att du tycker att deras politik gynnar dig bäst. Din egen vinning vägde alltså tyngre än vargarnas vara eller icke vara, fastän du går så långt att du t.o.m. kallar jakten för lustmord, men samtidigt kräver du att andra ska överlåta sina hem till vilda djur.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du har möjlighet att påverka genom din röst. Moderaterna är för vargjakt. Antagligen röstar du väl på dom för att du tycker att deras politik gynnar dig bäst. Din egen vinning vägde alltså tyngre än vargarnas vara eller icke vara, fastän du går så långt att du t.o.m. kallar jakten för lustmord, men samtidigt kräver du att andra ska överlåta sina hem till vilda djur.

Den här tråden kommer dö nu. :gnissla

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag fattar inte det här med att döda djur är så anmärkningsvärt, det är en så pass stor del av vårat samhälle och vi lever så.

Inget anmärkningsvärt,jag verkligen älskar rökt rådjurslår,rådjurssadel en älgstek osv.
Verkligen gillar kött men den dag rådjur/älgstamen går ner på ett par 100 ex i vårt land ska jag villligt byta till importerat vilt eller ge mig till att äta annat istället.

Kan inte de jägare som jagar för trofe bege sig till ett land där stammen är livskraftig och så stor att den kan bli ett problem istället för att skjuta av de få djur vi har här?

För de som faktiskt käkar varg har jag lite bättre förståelse,klart ni tar chansen när ni får den.....

Jakten borde,om den ska finnas,skötas av utbildade jägare som skjuter av väl avvägda exemplar om den ska vara viltvårdande och inte av någon som tagit licens och haft råd att shoppa gevär.

Nä,enda sättet att jämföra denna vargjakten med att vi alltid dödat djur för mat är att sätta vargen i relation till antalet färre rådjur eller älgar att skjuta under jakten annars ser jag väldigt få argument som är hållbara för den,enstaka problemdjur är helt ok men inte masslakt.

Ungefär som valjakt "vi måste i forskningssyfte döda några för att få reda på hur vi ska rädda dom"
I framtiden"hoppsan,bästa sättet att räddda dom var visst att inte döda dom från början,sorry"

Henrik

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R

Har läst dina inlägg, o tycker att du har vettiga åsikter:tummenupp
Inte många i storstäderna som har en sådan syn på saken!

Verkar som att trådskaparen balitmore eller vad han nu heter bara försöker trissa tråden med sitt borjarpackspropaganda!!! Och nej, jag är inte C. Det ÄR din tråd, och låt det så bli. Så du är lite nöjd:Bugar

(ja, jag skrev i tråden igen, pga att Nicke har en liberal syn i frågan! Och ang övergångställen, trafik o dyligt, så är det styrt av lagar, lär ut klara regler till våra rovdjur , och jag är på, helt klart)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Har läst dina inlägg, o tycker att du har vettiga åsikter:tummenupp
Inte många i storstäderna som har en sådan syn på saken!

Verkar som att trådskaparen balitmore eller vad han nu heter bara försöker trissa tråden med sitt borjarpackspropaganda!!! Och nej, jag är inte C. Det ÄR din tråd, och låt det så bli. Så du är lite nöjd:Bugar

(ja, jag skrev i tråden igen, pga att Nicke har en liberal syn i frågan! Och ang övergångställen, trafik o dyligt, så är det styrt av lagar, lär ut klara regler till våra rovdjur , och jag är på, helt klart)

Tycker det är en ganska konservativ åsikt? :va

Jaga ugh, för det har människan alltid gjort..

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Denna debatt är långt ifrån död det ska ni ha klart för er. Självklart ska vargen vara en del av vår natur men det måste finnas en gräns nånstans, alla jägare är livrädda för att mista en familjemedlem i form av jakthund då de jagar för födans skull som vi gjort sedan urminnes tider. Som ni kanske vet så har vargen inga fiender förutom trafiken och det är smarta djur som jagar i flock och lägger sig i bakhåll på sitt byte som de knappt dödar innan de smaskar på det bakifrån och det spelar ingen roll om det är en älg eller hund, det var så hemskt att höra att grannen förlorat sin hund bara under skogsträning han kom på vargen som stod över hans hund som skrek av smärtor och det enda han fick göra var att skjuta ett varningskott och ta hem sin döende hund som tyvärr fick avlivas av sina skador. Och det är ju dock inte den enda hunden som skadats eller dödats under ett skogsuppdrag. Jag kommer inte bara med ett inlägg för att jag tycker det är för mycket varg utan vi måste agera nu för att rädda våra andra populationer av vilt som då har minskat dramatiskt
sen vargen har ökat. /Böjjarn`s fru:tuttar

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Denna debatt är långt ifrån död det ska ni ha klart för er. Självklart ska vargen vara en del av vår natur men det måste finnas en gräns nånstans, alla jägare är livrädda för att mista en familjemedlem i form av jakthund då de jagar för födans skull som vi gjort sedan urminnes tider. Som ni kanske vet så har vargen inga fiender förutom trafiken och det är smarta djur som jagar i flock och lägger sig i bakhåll på sitt byte som de knappt dödar innan de smaskar på det bakifrån och det spelar ingen roll om det är en älg eller hund, det var så hemskt att höra att grannen förlorat sin hund bara under skogsträning han kom på vargen som stod över hans hund som skrek av smärtor och det enda han fick göra var att skjuta ett varningskott och ta hem sin döende hund som tyvärr fick avlivas av sina skador. Och det är ju dock inte den enda hunden som skadats eller dödats under ett skogsuppdrag. Jag kommer inte bara med ett inlägg för att jag tycker det är för mycket varg utan vi måste agera nu för att rädda våra andra populationer av vilt som då har minskat dramatiskt

Koppla jycken/katten i vargtrakter,problemet löst.

Käka nöt/svin,de råder det ingen brist på,får ju inte skjuta det själv men vargstammen lär ju öka så när tillräckligt många ex finns kan ju de som har det behovet ge sig ut och stilla behovet då..

Henrik

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Vad har nu tråden med hur vargen jagar och äter sitt byte? Blir det ett hemskt djur och helt ok att slakta för att den dödar som 90% av alla andra rovdjur?

Återigen, koppla hund precis som alla sagt. Eller kör träningen där det faktiskt finns viltstängsel runt.

Konstiga "liknelser" som dras hela tiden, vad har allt detta med vargslakten att göra? Om ni nu flyttar till nåt annat land kan ni begära att alla runt er ska tala Svenska? Lika stor rätt har ni när ni själva väljer att flytta ut i skog och mark där det finns ett rikt naturliv.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jaha, då fick du det sagt. :rolleyes:

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...