Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Den sista tjuvjakten var idag om någon missade.

Nu är det ett år kvar innan ni kan stänga av radion och panga :)
Acceptansen mot vargen ökar säkert pga. att man per automatik ska bli misstänkt för tjuvjakt/grovt jaktbrott :rolleyes:

Vargimporten som det nu snackas om i medierna hanteras naturligtvis snyggt av Jägareförbundet: Först var man absolut för en frisk och stark vargstam och för det var de helt enkelt "tvungna" att skjuta av ett par djur. Nu när varg skall importeras (för att få en frisk och stark vargstam) så slår man bakut och skriker nejnej!
Varghatarna bekänner än en gång färgen.
Beklämmande.
Har inte jägareförbundet tackat ja och Riksjägarna tackat nej?

Att läsa på jägareförbundets hemsida:
" Jägareförbundet har meddelat att man kommer arbeta med frågan och jag förväntar mig att Jägarnas riksförbund gör samma sak."

Källa

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Det landar ju helt säkert i det faktum att regeringen inser att man inte kan göra upp med jägareförbundet och jägarnas riksförbund. Eftersom de inte ens är överens inom sina föreningar, lokalt eller centralt.

Nu fick intressegrupperna sin jakt, så de får acceptera att i den dealen fanns det biologiska kravet om inplantering aktivt.

Inplantering av varg eller ej är ett myndighetsbeslut, man behöver inte föra dialogen med intresseorganisationer med grundtanken att de på något sett ens avlägset sitter inne med någon veto-rätt.

En mycket tydlig slutsats som redan nu tagits av naturvårdsverket och miljöministern är att man förmodligen inte kommer att genomföra nästkommande vargjakter på det sätt den genomfördes i år. Några har beskrivit den som en fars, det finns ju onekligen viss substans i det påståendet, även om inte allt som sagts stämmer.

Frågan om jakten var biologiskt eller politiskt motiverad har iaf för min egen del varit en mycket viktig kärnfråga. Jag orkar inte med någon pajkastning om vem som skrivit mest fel. Endast kärnfrågan om på vilka motiv själva jakten hade var mest intressant för mig.

Att ens frågan om ökad tjuvjakt kommer upp som ett motiv när det gäller vikten av att skapa tolerans för vargen är löjligt när vi pratar om 200 individer. För det första har vi rätt så bra straffsatser på detta, för det andra är det svårt att tjuvjaga varg i skogsterräng. Samerna är duktigare i denna gren på fjället och i subalpin nivå, men de har vett att hålla käften om vad de gör.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Acceptansen mot vargen ökar säkert pga. att man per automatik ska bli misstänkt för tjuvjakt/grovt jaktbrott :rolleyes:

Nu har du fått det om bakfoten va? "acceptansen för vargJÄGARE minskar i takt med tjuvjakten" är snarare rätt meningsbyggnad;

Ety; http://gd.se/nyheter/gavle/1.1233218

Det räckte visst inte med att få skjuta varg, man passa på att göra lite "extra".

And they just keep on rollin' http://www.dt.se/brottsplats/article573599.ece

Mm, verkligen snygg viltvård.

"Polisens teori är att vargen skjutits på platsen. Den eller de personer som skjutit vargen har sedan röjt undan kroppen , för att dölja brottet och försvåra en eventuell utredning."

Japp, gemene man är för dum för att förstå, bevisligen.

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Weehoo! Jag välkomnar det stort ifall dom släpps ut i Stockholm :banana

(eller skogarna så nära stockholm som möjligt)

Men hallå! Vi har ju redan 349 riksdagsmän, gatumusikanter, fästingar, SL och kungafamiljen. Vi klarar inte mer ...

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nu har du fått det om bakfoten va? "acceptansen för vargJÄGARE minskar i takt med tjuvjakten" är snarare rätt meningsbyggnad;

Ety; http://gd.se/nyheter/gavle/1.1233218

Det räckte visst inte med att få skjuta varg, man passa på att göra lite "extra".

And they just keep on rollin' http://www.dt.se/brottsplats/article573599.ece

Mm, verkligen snygg viltvård.

"Polisens teori är att vargen skjutits på platsen. Den eller de personer som skjutit vargen har sedan röjt undan kroppen , för att dölja brottet och försvåra en eventuell utredning."

Japp, gemene man är för dum för att förstå, bevisligen.
Du ser ingen skillnad på ett misstag under laglig jakt och den ev. riktiga tjuvjakten du hänvisar till?

Sedan lär ju den tjuvskjutna "vargvalpen" förra året i Galvenreviret vart en räv.

"Ungvargen visade sig vara en räv. Det skulle vara mycket tacksamt om både länsstyrelse och media undvek att skrika "tjuvjakt!" så fort ett dött hunddjur oavsett art påträffas i skogen. Det skapar inte förtroende för varken myndigheters eller medias kompetens och riskerar enbart att slå in fler kilar i den infekterade rovdjursdebatten."

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Du ser ingen skillnad på ett misstag under laglig jakt och den ev. riktiga tjuvjakten du hänvisar till?
Jo. (edit för att förtydliga; Ja det är skillnad, nej det förändrar inget. Man har själv skapat situationen. Oavsett"misstag" eller "tjuvjakt".)

Att svara med en fråga är en utmärkt argumentationsmetodik?

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Sedan lär ju den tjuvskjutna "vargvalpen" förra året i Galvenreviret vart en räv. [/I]
Old news, mitt fel. Var "gårdagens" om den incident i Dalarna som eftersöktes. (det här med 2010 är nåt nytt har jag hört :va)
Gratis :tummenupp

De bör ju inte ha missat att jakten var "slut för i år"... fast de kan vara lika disträ som jag och trodde att de hade ett helt år på sig att jaga..
Eller, nä. Varför gräva ner kroppen :va

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Old news, mitt fel. Var "gårdagens" om den incident i Dalarna som eftersöktes. (det här med 2010 är nåt nytt har jag hört :va)
Gratis :tummenupp

De bör ju inte ha missat att jakten var "slut för i år"... fast de kan vara lika disträ som jag och trodde att de hade ett helt år på sig att jaga..
Eller, nä. Varför gräva ner kroppen :va
Det som nu hänt uppe i Mora är ju fortfarande under utredning. Visar det sig att det stämmer, så har denna/dessa personer skadat förtroendet för oss jägare.
Fast är dumt att klandra en hel kategori människor bara för att några få begår kriminella handlingar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det som nu hänt uppe i Mora är ju fortfarande under utredning. Visar det sig att det stämmer, så har denna/dessa personer skadat förtroendet för oss jägare.
Fast är dumt att klandra en hel kategori människor bara för att några få begår kriminella handlingar.

Klandrar jag? Försöker du ånyå applicera dina tolkningar i mina uttryck?

Jag frågade enkom om det inte är så att tjuvjakten minskar acceptansen för vargJÄGARNA. Som resultat av detta, även vargjakten?

Varvid hypotesen om att gemene man inte kan hantera en sådan här "delikat" uppgift myntades.

Man hade inte nödvändigtvis behövt ha den omfattning av folk, eller för den delen den brådska att genomföra avskjutningen av de 27 djuren, varvid överskjutningen i vissa regioner skulle kunna förhindrats.
Ordnung muss sein.

Annars råkar hela kollektivet (för så är det, att tillhöra ett kollektiv..) ut för negativ publicitet. Härav borde det finnas ett egentintresse hos de olika förbunden till viss "återhållsamhet", struktur och stringens.
Man kanske skulle haft högre krav på de som fick licens, förbättrat sitt rapporteringssystem eller annan klok utvärdering.
För att inte misskreditera kollektivet..

Förmågan till självkritik är inte förbundens paradnummer, eller hur?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Man hade inte nödvändigtvis behövt ha den omfattning av folk, eller för den delen den brådska att genomföra avskjutningen av de 27 djuren, varvid överskjutningen i vissa regioner skulle kunna förhindrats.
Ordnung muss sein.
4500 jägare på den ytan tycker inte jag var SÅ mycket.
En överskjutning tycker inte jag ar någon katastrof.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Resultat vargjakten 2010: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...n-information-om-vilt/Stora-rovdjur/Vargjakt/

Överskjutningen är och var inget problem annat än i media. Detta eftersom kvoten sattes med hänsyn till just en viss mängd förväntad överskjutning.

Klandrar jag? Försöker du ånyå applicera dina tolkningar i mina uttryck?
ex. citat: "Det räckte visst inte med att få skjuta varg, man passa på att göra lite "extra""

För mig låter det som du tror att de som jagade varg även är de som ev. vart ute på tjuvjakt i Mora.

Så klandrar du?..så får jag svara JA :)

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men va fan, vart vill du ha dom då? :näsblod

Norrland såklart. Allvarligt talat: Hur stort är Norrland? Hur många lappar finns där?

Just det, ut med lapparna (eller låt dem äta flugsvamp och slå på sina trummor istället och ge dem soc) och in med vargarna. Enkelt.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Norrland såklart. Allvarligt talat: Hur stort är Norrland? Hur många lappar finns där?

Just det, ut med lapparna (eller låt dem äta flugsvamp och slå på sina trummor istället och ge dem soc) och in med vargarna. Enkelt.

Där finns det ju redan varg. I Stockholms trakten finns ju ingen?
Så kom inte å säg att ni inte har plats för ett par stycken i skogarna kring Stockholm. Värmdö finns det ju bra med skog tex. :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept