Vargjakten

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det verkar jag som du märker inte varit ensam om, eftersom det blev vargjakt :)

Vi kan återkomma om ett år eller två, så ser vi vem som hade rätt :krama

Att det skulle bli vargjakt var ju tydligt bestämt innan, det står ju dessutom på första raden i rapporten ?

Rapportens uppgift var ju bara att utreda hur vilken sorts jakt skulle påverka vargen?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det verkar jag som du märker inte varit ensam om, eftersom det blev vargjakt :)

Vi kan återkomma om ett år eller två, så ser vi vem som hade rätt :krama

Däribestår ju problemet.
Om du INTE har rätt hur tänkte du rätta till det ?
svaret är ju ganska självklart.
Det kan du inte.

lite sunt bondförnuft säger rakt av att på en yta stor som sveriges så bör vi nog kunna hålla 200 vargar utan att vi har altför stora problem.

Jag säger som min morfar lärde mig.
Kan man inte vara i skogen utan gevär, har man inget där att göra med.
Jag har inget emot jakt, men Vargjakten som den sköttes nu finns det bara ett enda ord för.

Patetiskt.

Inte ett enda rätt och hur många fel som helst.
kort sagt ren idioti.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Däribestår ju problemet.
Om du INTE har rätt hur tänkte du rätta till det ?
svaret är ju ganska självklart.
Det kan du inte.
Rätta till vad, att 250st av 40 000-60 000st vargar inte skulle lyckats överleva? Det måste ju få en stor påverkan på vargstammen :rolleyes:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Rätta till vad, att 250st av 40 000-60 000st vargar inte skulle lyckats överleva? Det måste ju få en stor påverkan på vargstammen :rolleyes:

Vad spelar antalet vargar totalt för roll? Det är det svenska vargbeståndet som håller på att förstöras.
Vargstam - Vargen som ras..... lite skillnad va, mr hunter?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vad spelar antalet vargar totalt för roll? Det är det svenska vargbeståndet som håller på att förstöras.
Vargstam - Vargen som ras..... lite skillnad va, mr hunter?
Du verkar inte bry dig om att människors livssituationer ute i rovdjursbygderna försämras/förstörs?

Att få de människor som drabbas att få en känsla av att de kan påverka och att frågan tas på allvar är viktig. Hur ska vi annars kunna hålla en bra rovdjursstam om folk i de bygderna på riktigt bygger upp ett hat, som de låter gå ut på varg/lo/björn?

Du verkar inte bry dig ett dugg om vad en växande rovdjursstam ställer till med, utan tänker bara för egen sak. Får såna som du råda, kommer förmodligen vargen att skjutas bort genom tjuvjakt. Vi som har kontakt i rovdjursbygderna hör och ser vilken frustration som växer fram. Vargen behöver inga mer ovänner än ni vargkramare.

Tycker det är bra att vi försöker förvalta vargen på samma sätt vi gör med allt vilt i Sverige, och ser man på andra rovdjur, så ökar de i antal, samtidigt som acceptansen är hög.

Mer sansade artiklar

Medierna blev vargens största fiende

Vargen ingen Malmöfråga

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

Ska det tolkas som att du inte anser att den svenska stammen är något att bevara, med motiveringen att det finns vargar på andra ställen?
(eller hur menar du egentligen)

Som du säkert vet är den svenska stammen endast de djur som räknas in i den norsk/svenska populationen. Så när vi pratar om stammen är det endast dessa individer. De övriga tillhöra andra populationer/stammar, och räknas inte in i denna stammen. Om vi börjar prata om ryska vargar så är det en annan population/stam. Det du pratar om är hela arten vargar, globalt sett.

Skilj på stam, population och art. Den alldeles korrekta stam-beteckningen på vargen är ryggsträngsdjur, chordata. Men ibland så används stam som slang för population. Vår stam är runt 200 djur nu, inget annat. Men vad vet jag...:rolleyes:

Detta sätter nog nivån på diskussionen, så jag drar mig ur denna sandlåda av okunskap om populationsbiologi.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Du kan ju börja med att ge belägg för dina felaktiga uttalanden, eller är det som riverrafter säger att du skiter helt i den svenska stammen?

Dem försämrar inte och de förstör verkligen inte. Att inte kunna släppa hunden vind för våg är något du måste acceptera, vi har koppel-lag i Sverige.
Att sedan inte våga låta sina barn vara utomhus är så mycket skitsnack att det inte är sant, vargar är INTE så som djur att dem jagar oss. Och sen vet vi ju redan nu om man läser i tråden hur många människor som blivit attackerade utav varg flera hundra år tillbaka så där faller det igen.
Vargbeståndet har ju varit högre tidigare utan någon negativ inverkan så det funkar liksom inte heller att säga.
Jag flyttar mer än gärna upp till den hemska biten av Sverige där vargarna härjar och skapar kaos och panik! Absolut, och jag lovar dig att jag inte klagar.
Hade nu erat "hatadjursomkandödaminadjursomskalldödaåtmig" hat blivit så stort får man ju införa hårdare straff på er så kanske ni fattar.

Nä, jag drar mig också ur här.

Du verkar inte bry dig om att människors livssituationer ute i rovdjursbygderna försämras/förstörs?

Att få de människor som drabbas att få en känsla av att de kan påverka och att frågan tas på allvar är viktig. Hur ska vi annars kunna hålla en bra rovdjursstam om folk i de bygderna på riktigt bygger upp ett hat, som de låter gå ut på varg/lo/björn?

Du verkar inte bry dig ett dugg om vad en växande rovdjursstam ställer till med, utan tänker bara för egen sak. Får såna som du råda, kommer förmodligen vargen att skjutas bort genom tjuvjakt. Vi som har kontakt i rovdjursbygderna hör och ser vilken frustration som växer fram. Vargen behöver inga mer ovänner än ni vargkramare.

Tycker det är bra att vi försöker förvalta vargen på samma sätt vi gör med allt vilt i Sverige, och ser man på andra rovdjur, så ökar de i antal, samtidigt som acceptansen är hög.

Mer sansade artiklar

Medierna blev vargens största fiende

Vargen ingen Malmöfråga

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

och där har du ju visat precis var du står.
Du skiter i den svenska stammen och är en av de som uppenbarligen vill utrota den.

Vi diskuterar den svenska jakten på den svenska vargstammen och att diskutera med någon vars enda mål är total utrotning av stammen är ganska ointressant.

lite fakta
men om jag inte missminner mig så när man jagade som mest varg så jagade man ca 18000 på ett enda år.

om man kan taxera bort 18 000 djur och det ändå finns en "livskraftig stam" så borde man nog kunna ha 250 på samma yta.

De vargar som historiskt sett i sverige har anfallit människor har i nästan alla fall varit vargar som någon haft i fångenskap av något slag och som antingen smitit eller släppts lösa.

Som jag ser problemet så är det att djuret varit "borta" ett antal år och jägarna har då lagt sig till med ett sätt i skogen som inte är gångbart tillsammans med varg.

Att då förfölja djuret med snöskoter, lägga ut giftåtlar, skadskjutning med flit mm borde per automatik leda till att vapen tas om hand samt att hela jaktlaget där personen är med granskas. Det finns inget förenligt med viltvård att hantera saken på det viset. SGT (Skjut Gräv Tig) visar bara på att man inte har hela huvudet med sig och inte borde få ha ett vapen över huvudtaget.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Att då förfölja djuret med snöskoter, lägga ut giftåtlar, skadskjutning med flit mm borde per automatik leda till att vapen tas om hand samt att hela jaktlaget där personen är med granskas. Det finns inget förenligt med viltvård att hantera saken på det viset. SGT (Skjut Gräv Tig) visar bara på att man inte har hela huvudet med sig och inte borde få ha ett vapen över huvudtaget.

Allt utom skadeskjutningen är jaktbrott och då blir du av med bössorna.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

Massa snack efter ----

Absolut värnar jag om människor på landet.
men att det inte skulle få plats med 250 vargar i sverige beror inte på att vargarna tar för stor plats eller beter sig.
Det handlar om helt andra orsaker än vargen i sig.
Att jaga varg som det nu gjordes är inget annat än en patetisk eftergift åt en lobby organisation.
Jag (och här är jag ganska säker på att många håller med mig) anser att om man nu skulle jaga varg så borde man kanske sett till att det var en liten grupp "specilister" eller "utvalda" som jagade vargen och att man redan innan individ bestämde vilka man skulle ta bort.
det skulle nog många ha förståelse för

Att skjuta på första bästa som nu har gjorts är knappast rätt sätt, vi gör inte så på andra djur och jag ser inte nyttan med att göra det med vargen.

Däremot är jag på intet sätt emot jakt på varg som sådant och anser att vi måste skjuta av vargar, men skälet är att de skall få en motvilja till att vara i närheten av människor.
Samtidigt tycker jag att för varje varg som skjuts borde man plantera in en varg från lämplig plats tills man kommer upp i en mer lämplig stam på åtminstånde 1000 djur.

när man har en population som klarar av jakt tryck då kan man också jaga den, men som det är nu är det helt fel att skicka ut en skock med hämndlystna nötter för att "jaga" trofeer.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ska det tolkas som att du inte anser att den svenska stammen är något att bevara, med motiveringen att det finns vargar på andra ställen?
(eller hur menar du egentligen).
Det är fortfarande likadan varg som finns österut i rikligt antal, så den sorten varg vi har i Sverige idag, är inte hotad som art. Lustigt att du försöker måla upp den svenska vargen som unik.

Jag tror inte jag hävdat att vargen ska utrotas, utan har hela tiden försökt att få nyans i debatten om VARGSLAKTEN, som helt skenade iväg.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du kan ju börja med att ge belägg för dina felaktiga uttalanden, eller är det som riverrafter säger att du skiter helt i den svenska stammen?

Dem försämrar inte och de förstör verkligen inte. Att inte kunna släppa hunden vind för våg är något du måste acceptera, vi har koppel-lag i Sverige.
Att sedan inte våga låta sina barn vara utomhus är så mycket skitsnack att det inte är sant, vargar är INTE så som djur att dem jagar oss.

Vargbeståndet har ju varit högre tidigare utan någon negativ inverkan så det funkar liksom inte heller att säga.

Vilka uttalanden har jag gjort som du finner felaktiga?

Om de inte försämrar eller förstör, hur kommer det sig då att det blev vargjakt? Har vi helt enkelt haft otur och fått in varghatare i riksdagen, som dessutom inte lyssnar på vad deras väljare tycker?

Åter igen så hävdar du ”utan någon negativ inverkan”. Att vargen jagades hänsynslöst och med order från staten, det tolkar du som vargen inte utgjorde några problem för den tidens folk?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
och där har du ju visat precis var du står.
Du skiter i den svenska stammen och är en av de som uppenbarligen vill utrota den.

Vi diskuterar den svenska jakten på den svenska vargstammen och att diskutera med någon vars enda mål är total utrotning av stammen är ganska ointressant.

lite fakta
men om jag inte missminner mig så när man jagade som mest varg så jagade man ca 18000 på ett enda år.

om man kan taxera bort 18 000 djur och det ändå finns en "livskraftig stam" så borde man nog kunna ha 250 på samma yta.

De vargar som historiskt sett i sverige har anfallit människor har i nästan alla fall varit vargar som någon haft i fångenskap av något slag och som antingen smitit eller släppts lösa.

Som jag ser problemet så är det att djuret varit "borta" ett antal år och jägarna har då lagt sig till med ett sätt i skogen som inte är gångbart tillsammans med varg.

Att vara för att förvalta en viltart, innebär inte att man vill utrota den. Är ni oresonliga vargkramare, som hela tiden sätter såna likamedstecken. Att låta en art som varg föröka sig okontrollerat inom ett begränsat område är mycket oansvarslöst.

18 000 på ett år, när skedde detta och posta gärna en länk till denna info.

Jag kan passa på att posta lite historisk info om vargen själv:)

” 1827-1839 fälldes 6 790 vargar i Sverige, varav 271 bara i Stockholms län.”

Källa

För er som tvivlar på skador som vargen ställer till med, så posta jag nyss information om det från viltskadecenter. (ah lika bra jag länkar mitt inlägg)

Det du tar upp angående skotrar och giftåtlar osv, är redan olagligt och hamnar förmodligen under grovt jaktbrott.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Absolut värnar jag om människor på landet.
men att det inte skulle få plats med 250 vargar i sverige beror inte på att vargarna tar för stor plats eller beter sig.
Det handlar om helt andra orsaker än vargen i sig.
Att jaga varg som det nu gjordes är inget annat än en patetisk eftergift åt en lobby organisation.
Jag (och här är jag ganska säker på att många håller med mig) anser att om man nu skulle jaga varg så borde man kanske sett till att det var en liten grupp "specilister" eller "utvalda" som jagade vargen och att man redan innan individ bestämde vilka man skulle ta bort.
det skulle nog många ha förståelse för

Att skjuta på första bästa som nu har gjorts är knappast rätt sätt, vi gör inte så på andra djur och jag ser inte nyttan med att göra det med vargen.

Däremot är jag på intet sätt emot jakt på varg som sådant och anser att vi måste skjuta av vargar, men skälet är att de skall få en motvilja till att vara i närheten av människor.
Samtidigt tycker jag att för varje varg som skjuts borde man plantera in en varg från lämplig plats tills man kommer upp i en mer lämplig stam på åtminstånde 1000 djur.

när man har en population som klarar av jakt tryck då kan man också jaga den, men som det är nu är det helt fel att skicka ut en skock med hämndlystna nötter för att "jaga" trofeer.
Vilken viltart idag är hotad pga. att den jagas. Om vi jämför med den för vargen liknande arter, så klarar sig både lodjur och björn alldeles utmärkt. Detta trots att den jagas på exakt samma sätt som vargen gjordes i år.

Är precis som om vargen skulle vara något speciellt djur, något magiskt väsen. Är väl där problemet ligger?

Årets vargjakt skedde på områden där vargen har förökat sig några år. De områden som inte haft en fast vargstam tillräckligt länge, eller områden med genetiskt viktiga vargar, var undantagna från årets vargjakt.

Om man inte börjar förvalta vargen förrän det totala antalet är anses uppnått, så kommer de som fick vargen först att bli helt överkörda. Kärnområdena kommer få ett rovdjurstryck som får förstora konsekvenser för samhället. Nu anser staten och många andra att rovdjurstätheten i t ex. Dalarna, Värmland & Dalsland klarar en viss avskjutning. De nya områdena i utkanterna har ju inte fått någon vargjakt, så där har vargen fortfarande fri spridningsrätt.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Det är fortfarande likadan varg som finns österut i rikligt antal, så den sorten varg vi har i Sverige idag, är inte hotad som art. Lustigt att du försöker måla upp den svenska vargen som unik.

Jag tror inte jag hävdat att vargen ska utrotas, utan har hela tiden försökt att få nyans i debatten om VARGSLAKTEN, som helt skenade iväg.

Bra skrivet!

Roligt föresten att vargkramarna säger vargslakt :hihi

Det är ju som att säga att din söndagstur med 90 på 70 väg betraktas som vansinnesfärd. Lika stor överdrift :tummenupp

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping