Vargjakten

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Olof Liberg har ju aldrig sagt att vargen skall jagas pga. inavel. Han har ju däremot hävdad de politiska argumenten. Sedan har han ju pliktroget förklarat varför inte årets vargjakt skulle vara ett hot mot vargstammen.

Hans objektivitet är idag kraftigt åsidosatt bland forskarkolleger.

Namnge.

BTW, så anser Naturvårdsverket att Svenska jägareförbundet är tillräckligt opartiska.

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Om rovdjuren håller efter rådjuren, behöver jägarna skjuta färre. Och det är där skon klämmer. Det handlar om pengar och egenintresse, åter igen. Det bevisas gång på gång oavsett om vi talar varg, hund, rådjur eller valfritt.
Självklart vill jägare att det ska finnas något att jaga, som man dessutom kan komma hem med och förgylla tillvaron i köket. Är ju det som är orsaken till debatten, vargen får bära skulden för att folk känner att deras livsstil och levnadssätt hotas. Folk vill ha en chans att påverka hur täta rovdjursstammar de ska ha inom sitt närområde.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Självklart vill jägare att det ska finnas något att jaga, som man dessutom kan komma hem med och förgylla tillvaron i köket. Är ju det som är orsaken till debatten, vargen får bära skulden för att folk känner att deras livsstil och levnadssätt hotas. Folk vill ha en chans att påverka hur täta rovdjursstammar de ska ha inom sitt närområde.

Exaktomundo, egenintresse före viltvård. Agreed.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Exaktomundo, egenintresse före viltvård. Agreed.
Viltvård innefattar även att hålla efter predatorer :)

Därför så negativt om vargjakt i tidningar

Om någon är förvånad över medias ensidigt negativa rapportering om vargjakten så finns det en lika enkel som generande förklaring därtill.

Länk

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Åsidosatt? Antar att du menar "ifrågasatt" och om det stämmer vill jag ha källa på det.

Olof Liberg har ju aldrig sagt att vargen skall jagas pga. inavel. Han har ju däremot hävdad de politiska argumenten. Sedan har han ju pliktroget förklarat varför inte årets vargjakt skulle vara ett hot mot vargstammen.

Hans objektivitet är idag kraftigt åsidosatt bland forskarkolleger.

Vargvännerna har hängt sig fast vid det här med jakthundar i de senaste 300 inläggen - typ. Har inte orkat läsa allt.

Samma fråga fortfarande eller? Varg eller inte varg?

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Vi har hamnat i ett brutalt cirkelresonemang, åtskilliga namngivna professorer har öppet kritiserat resonemanget kring planeringen och det teoretiska resonemangen bakom detta. Titta i tråden så ser ni.

Vad är det över huvudtaget för vits med att kämpa med länkar och källhänvisningar då de som vill ha dem sedan glömmer bort dem och frågar om och om igen efter dessa?

Vad vinner vi med cirkelresonemang, mer än en fiktiv känsla av att ha vunnit?

Denna jakt, såsom den är utformad blev en skamfläck för jägarförbundet samt berörda i naturvårdsverket. Hela utformningen är skandalöst dåligt genomförd med en träffprocent som mest liknar asfull närsynta sibiriska stäppmonguler. Samt en mycket tveksam användning av motorfordon i jakten, trots att detta är normalt olagligt.

Jag undrar vad de två killarna som fick böta 70 000kr och sitta 8månader i fängelse som gjorde detta för något år sedan tycker nu...

jag inväntar överprövningen i europadomstolen av jakten innan jag diskuterar detta nåt mer.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Denna jakt, såsom den är utformad blev en skamfläck för jägarförbundet samt berörda i naturvårdsverket. Hela utformningen är skandalöst dåligt genomförd med en träffprocent som mest liknar asfull närsynta sibiriska stäppmonguler. Samt en mycket tveksam användning av motorfordon i jakten, trots att detta är normalt olagligt.

Jag undrar vad de två killarna som fick böta 70 000kr och sitta 8månader i fängelse som gjorde detta för något år sedan tycker nu...

jag inväntar överprövningen i europadomstolen av jakten innan jag diskuterar detta nåt mer.
Jamen se där, nu kom jakthatet fram tillslut :D

Känns det bättre?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jamen se där, nu kom jakthatet fram tillslut :D

Känns det bättre?

Jag är jagar själv, om än inte mer än några gånger per år, denna jakt var fullkomligt skamligt utförd med avseende på träffbilderna. Jakthatare, nä knappast.

Är du själv stolt över hur ni sköt däruppe?

Jag tror man får utvidga sina begrepp lite om det som hände skall betecknas som jakt.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Sant och falskt om licensjakt på varg

Jakten hetsade vargarna.
Falskt. Människan har inte de fysiska förutsättningarna för att kunna förfölja en varg i sådant tempo att den hetsas. Den som tror något annat överskattar sannolikt sin egen fysiska förmåga å det grövsta. Vargforskarna är till och med tveksamma om många av vargarna märkte att de jagades över huvud taget.

Nu jagades det inte från skoter, men jag är jävligt tveksam till vilka forskare de använt i sina källor för att få det svaret. Om ulven missar skoterrallyt är den klart berättigad att avskjutas, den vore tokdöv.. Säkerligen på grund av inavel.

Mnah, schkeptischk på opartiskheten i de olika sidornas "fakta".

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Jag är jagar själv, om än inte mer än några gånger per år, denna jakt var fullkomligt skamligt utförd med avseende på träffbilderna. Jakthatare, nä knappast.

Är du själv stolt över hur ni sköt däruppe?
Om du är jägare, så har du säkert sett hur de som har missat eller skadeskjutit ett djur ser ut. Finns ingen värre stund i ett jägares liv än just såna stunder. Att missa med ett kulgevär är väldigt enkelt.

Nu när du är jägare, så förstår du också att skadeskjutningar förekommer. Om du har uppfattningen att en jägare skulle ha 100% träffsäkerhet, så får jag nog fortfarande stoppa in dig i jakthatar-ledet igen, för det kommer alltid vara en utopi, om än önskvärt.

Vid varje avlossat skott räknades det som ett skjutet djur, allt för att inte råka ut för för stor överskjutning. Först när det konstateras att det var bom, eller eftersöket hittat vargen död eller skjutit vargen, så gick jakten vidare. Allt har sköts mycket seriöst och etiskt, och erat gnäll framstår i det närmaste patetiskt jämfört med hur de jaktliga traditionerna ser ut i övriga vargländerna.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Träffbilderna är inte ok.

Jag vet, skulle skämmas om mitt jaktlag presterade sådana där skott.
Min åsikt, du kan säga vad du vill, men detta var amatörmässigt.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nu jagades det inte från skoter, men jag är jävligt tveksam till vilka forskare de använt i sina källor för att få det svaret. Om ulven missar skoterrallyt är den klart berättigad att avskjutas, den vore tokdöv.. Säkerligen på grund av inavel.

Mnah, schkeptischk på opartiskheten i de olika sidornas "fakta".
Om du har fakta som pekar på att annat var fallet, så är du mer än välkommen att lägga fram dem här!

Men om inte, så fortsätter du med dina lögner och anspelningar/smutskastningar allt i dina försök att "vinna" något??

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Om du har fakta som pekar på att annat var fallet, så är du mer än välkommen att lägga fram dem här!

Men om inte, så fortsätter du med dina lögner och anspelningar/smutskastningar allt i dina försök att "vinna" något??

Appapp, lugn i båten. Å ena sidan förklarar du att vargbejakarnas källor är partiska. Å andra sidan kommer du med jägareförbundets fakta och bedömer det som opartiskt.

Du har således inte presenterat något fakta som haft faktavärde.

Lögn på sig själv.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Appapp, lugn i båten. Å ena sidan förklarar du att vargbejakarnas källor är partiska. Å andra sidan kommer du med jägareförbundets fakta och bedömer det som opartiskt.

Du har således inte presenterat något fakta som haft faktavärde.

Lögn på sig själv.
Jag har presenterat information från många olika källor. Men ni fanatiker kastar ju t o m information från Grimsö forskningsstations i slasken, för att den inte passar in i eran agenda.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping