"Tå vildsins jägare" och "Biologikurser på universitetet" smäller inte högt.
Inte heller att skylla på "cirkelresonemang".
Hur stor vargstam vi skall ha har ännu inte diskuterats i denna tråd.
Bara lämpligheten av att skjuta av 27 individer (eller 28 som det blev) förutom de som kommer att skjutas inom skyddsjakten.
Storleken på vargstammen har berörts otaliga gånger, du har tydligen inte alls följt tråden.
Men jag har förstått att många jägare tror på fullt allvar att forskningen har kommit fram till 210 individer som en lämplig storlek på vargstammen. När man då påpekar att detta är ett politiskt beslut som medför risker för vargstammen så åker toppluvan ner och man håller för öronen och startar sjunga. Så känns debatten iaf.
Att sitta och diskutera de problematiska aspekterna med så låg population utifrån ett genetiskt perspektiv med folk som inte har läst genetik, ej heller tycker biologi är viktigt i frågan var nog lite naivt av mig. Jag trodde att det skulle vara enklare att tydliggöra den del som är politik och vilka problem detta kan ha medfört för vargstammen.
Men jag har som sagt läst kurslitteraturen för jägarexamen, så jag vet ju på vilken nivå man har lagt biologin för naturvårdsdelen i jakten där. De som är intresserade av de biologiska problemen och farorna i den jakten som genomfördes kan ju läsa i tråden. Det framgår klart. Allt som behöver sägas är sagt redan rörande de biologiska aspekterna och den massiva kritik som framförts över detta.
Tror man på fullt allvar att jägareförbundet tillhör statsmakten och att denna frågan är solklar utifrån ett genetiskt populationsperspektiv, så kan jag inte tillföra något för att bringa mer kunskap i frågan.
Särskilt inte eftersom jag är belastad med den mycket besvärande omständigheten att jag har +90 poäng biologi från universitetet i mitt sätt att tänka. Jag förstod nog aldrig att det hade varit lättare att bara ta jägarexamen och sedan gå med i jägareförbundet.