Matin
Trivs på alla underlag...
Gäller inte siffran 135 jakthundar? Jag efterfrågade hur många av raserna tax, drever och stövare som blivit vådaskjutna.2005-2007 dödades 135 av "vådaskott". Det är antalet som ägarna anmält in till resp. försäkringsbolag. Sen kanske det finns ett mörkertal?
Att anmäla in att man skjutit sin egen hund är kanske inte något man skryter med? Det kan ju i realiteten leda till straff för förseelse mot jaktlagen. Tveksam på att taxen, drevern eller stövaren stått och hoppat jämfota framför jägaren på skjutbanan....
Samma år anmäldes 85st jakthundar dödade av rovdjur, antalet varg är inte specificerat. Mindre sannolikt att man skulle underlåta sig att anmäla en sådan sak då det kan finnas möjlighet för ersättning.
Om vi utgår från dina siffror så vådaskjuts 135st jakthundar över hela Sverige, och 85st jakthundar faller offer i det begränsade rovdjursbältet i Sverige. För mig verkar rovdjuren utgöra ett större hot mot jakthunden.
Om dina siffror gäller för 2005-2007, så är det intressant att se att under åren 2000-2005 så ska det enligt statistik från Agria sett ut så här:
Rovdjur: 78st hundar
Vådaskott 135 hundar
135 vådaskjutna hundar av 300.000 jägare ger 0.045 % av jägarna som under en 5-årsperiod vådaskjutit en hund. 78 vargdödade hundar av ca 250 vargar ger 31 % av vargarna som under en 5-årsperiod dödat en hund.
Men som sagt, hur många av de raser jag nämnt blir vådaskjutna? Är ju de raser som påverkas mest av vargens närvaro, så det är ju det som är intressant.
Ah..en ren lögn smög sig in också, hur kan du hävda att vargstammen minskar? Inte första gången som en vargkramare väljer att dra en lögnden minskade vargstammen
Last edited: