Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
2005-2007 dödades 135 av "vådaskott". Det är antalet som ägarna anmält in till resp. försäkringsbolag. Sen kanske det finns ett mörkertal?
Att anmäla in att man skjutit sin egen hund är kanske inte något man skryter med? Det kan ju i realiteten leda till straff för förseelse mot jaktlagen. Tveksam på att taxen, drevern eller stövaren stått och hoppat jämfota framför jägaren på skjutbanan....

Samma år anmäldes 85st jakthundar dödade av rovdjur, antalet varg är inte specificerat. Mindre sannolikt att man skulle underlåta sig att anmäla en sådan sak då det kan finnas möjlighet för ersättning.
Gäller inte siffran 135 jakthundar? Jag efterfrågade hur många av raserna tax, drever och stövare som blivit vådaskjutna.

Om vi utgår från dina siffror så vådaskjuts 135st jakthundar över hela Sverige, och 85st jakthundar faller offer i det begränsade rovdjursbältet i Sverige. För mig verkar rovdjuren utgöra ett större hot mot jakthunden.

Om dina siffror gäller för 2005-2007, så är det intressant att se att under åren 2000-2005 så ska det enligt statistik från Agria sett ut så här:
Rovdjur: 78st hundar
Vådaskott 135 hundar

135 vådaskjutna hundar av 300.000 jägare ger 0.045 % av jägarna som under en 5-årsperiod vådaskjutit en hund. 78 vargdödade hundar av ca 250 vargar ger 31 % av vargarna som under en 5-årsperiod dödat en hund.

Men som sagt, hur många av de raser jag nämnt blir vådaskjutna? Är ju de raser som påverkas mest av vargens närvaro, så det är ju det som är intressant.

den minskade vargstammen
Ah..en ren lögn smög sig in också, hur kan du hävda att vargstammen minskar? Inte första gången som en vargkramare väljer att dra en lögn:)

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gäller inte siffran 135 jakthundar? Jag efterfrågade hur många av raserna tax, drever och stövare som blivit vådaskjutna.

Om vi utgår från dina siffror så vådaskjuts 135st jakthundar över hela Sverige, och 85st jakthundar faller offer i det begränsade rovdjursbältet i Sverige. För mig verkar rovdjuren utgöra ett större hot mot jakthunden.

Om dina siffror gäller för 2005-2007, så är det intressant att se att under åren 2000-2005 så ska det enligt statistik från Agria sett ut så här:
Rovdjur: 78st hundar
Vådaskott 135 hundar

135 vådaskjutna hundar av 300.000 jägare ger 0.045 % av jägarna som under en 5-årsperiod vådaskjutit en hund. 78 vargdödade hundar av ca 250 vargar ger 31 % av vargarna som under en 5-årsperiod dödat en hund.

Men som sagt, hur många av de raser jag nämnt blir vådaskjutna? Är ju de raser som påverkas mest av vargens närvaro, så det är ju det som är intressant.

Ah..en ren lögn smög sig in också, hur kan du hävda att vargstammen minskar? Inte första gången som en vargkramare väljer att dra en lögn:)

Sedärja, där överförde du raskt 78 rovdjursdödade jyckar till 78 vargdödade jyckar. Bra jobbat :tummenupp
Det verkar poänglöst att förmå dig att förstå...

Agria är en av flera försäkringsbolag...

för övrigt, finns det väl ändå en hel drös fler jakthundar man använder vid jakt än de tre du själv radat upp, inte sant? Varför skulle en drever vara mer utsatt än en älghund(nordisk jaktspets)... Den är smartare?

Att vargstammen minskats är inte MINA ord. Läs; Citat ur Nerikes Allehanda.
:hej

Hur kan du hävda att vargstammen ökar? inte första gången en varghatare drar en lögn...

Avlsutningsvis; Hur många vådaskjutna hundar anmäls, hur många rovdjursdödade anmäls? 100-100? Tillåt mig tvivla...

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Vargens närvaro gör att de flesta tillslut inte släpper sina drivande hundar vid jakt, så var det där jag jagar. Släpper man inte hundarna, så blir naturligtvis antalet vargskadade/dödade färre, men det gör inte att man kan ta ut statistik på att vargen är näst intill ofarligt för en jakthund.

När sa jag att den var ofarlig? Men det spelar ingen roll, bara för att risken finns att ett annat djur kan döda ditt som också ska döda andra djur så ger det inte dig rätt att avliva dem.

Då borde vi ta bort alla jägare, iom det dödas fler hundar från "er" underbara jägare än vad alla rovdjur gör tillsammans.
Med ta bort, menar jag licens och vapen, då det är ganska uppenbart att det är väldigt många som inte kan se skillnad på en hund och ett djur dem har tillstånd att döda.

Skrotnisse: Jag är fullt medveten om hur inavel avlas bort, det är ett mycket långt arbete och blandar man in nytt blod kommer inavels % sjunka, precis som man gör på hundar. Som du själv vet finns det toleranser inom de flesta raser gällande inavel, något liknande är fullt genomförbart med vargarna vi har. För vem säger att vargar från t.ex ryssland har 0% inavel. Precis som att det inte finns något direkt omfattande arbete för att besluta om % vi har i Sverige.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När sa jag att den var ofarlig? Men det spelar ingen roll, bara för att risken finns att ett annat djur kan döda ditt som också ska döda andra djur så ger det inte dig rätt att avliva dem.

Då borde vi ta bort alla jägare, iom det dödas fler hundar från "er" underbara jägare än vad alla rovdjur gör tillsammans.
Med ta bort, menar jag licens och vapen, då det är ganska uppenbart att det är väldigt många som inte kan se skillnad på en hund och ett djur dem har tillstånd att döda.

Skrotnisse: Jag är fullt medveten om hur inavel avlas bort, det är ett mycket långt arbete och blandar man in nytt blod kommer inavels % sjunka, precis som man gör på hundar. Som du själv vet finns det toleranser inom de flesta raser gällande inavel, något liknande är fullt genomförbart med vargarna vi har. För vem säger att vargar från t.ex ryssland har 0% inavel. Precis som att det inte finns något direkt omfattande arbete för att besluta om % vi har i Sverige.
Orka.
Om du korsar en inavlad individ med en annan inavlad individ från en annan stam, så halveras inavelsgraden lik förbannat.
Om inaveln i något av fallen gått så långt att mutationer befästs, så får avkomman 50% risk för samma mutation.
I övrigt:
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Sant-och-falskt-om-licensjakt-pa-varg/

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Sedärja, där överförde du raskt 78 rovdjursdödade jyckar till 78 vargdödade jyckar. Bra jobbat :tummenupp
Det verkar poänglöst att förmå dig att förstå...

Agria är en av flera försäkringsbolag...

för övrigt, finns det väl ändå en hel drös fler jakthundar man använder vid jakt än de tre du själv radat upp, inte sant? Varför skulle en drever vara mer utsatt än en älghund(nordisk jaktspets)... Den är smartare?
Nä den är inte smartare, men jaktformen med älghund går ut på att älghunden ställer älgen/älgarna och då befinner sig älghunden i den direkta närheten till älgen. Detta gör att vådaskott kan förekomma pga. hundens närhet till älgen. Detta gäller även kaninjakt, ripjakt och diverse annan fågeljakt.
Däremot när det gäller de drivande jakthundsraserna såsom tax, drever och stövare, så befinner sig jakthunden normalt flera minuter efter djuren den driver. Detta gör att vådaskjutning av dessa hundraser är i det närmaste obefintlig. Därför kan man inte generalisera jakthund för jakthund.

Nu när vi fått veta att du inte har den minsta koll på hur jakt med jakthund går till, så kan du kanske hålla en mer ödmjuk inställning till problemet mellan jakthundar och varg!

Tja sista siffran på vargdödade hundar före nyår låg på 30st, dvs nytt rekord. Tror 2008 låg på runt 28st....du kanske kan räkna ihop, så kanske du förstår att resterande rovdjur inte utgör så stor %

Även postat denna information tidigare i denna tråd...

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Hur kan du hävda att vargstammen ökar? inte första gången en varghatare drar en lögn...
Det kan jag hävda pga. att jag utgår från verklig fakta och inte hittar på fakta som det behagar mig.

Trend: Vargstammen ökar långsamt. Ökningstakten de senaste åren är cirka 1–2 föryngringar, vargkullar, per år. Vargar är generalister och har mycket lätt för att anpassa sig till olika miljöer.Vi kan därför förvänta oss att vargstammens utbredningsområde utökas både norrut och söderut.
Denna information finns att läsa på http://www.viltskadecenter.se

Mer info:
Populationsutveckling
Den svenska vargstammen befinner sig fortsatt i tillväxt. Det senaste året har antalet
bekräftade vargföryngringar ökat från 19 till 23, det vill säga en tillväxt på 21 %. Antalet
stationära, revirlevande vargar, har ökat från 134-153 vintern 2007/08 till 166-185
vintern 2008/09. Räknat på medelvärdet för de båda säsongerna innebär detta en tillväxt
på 22 %. Om man däremot ser till antalet revir med familjegrupper eller revirmarkerande
par, det vill säga antalet revir med etablerade vargpar (med eller utan valpar) kan dock
ingen tillväxt avläsas: vintern 2007/08 uppgick antalet dylika revir till 35-41 medan
antalet vintern 2008/09 var 36-40.
Källa

På vilket sätt är det "ganska uppenbart"? Var får du fram att folk har svårt att se skillnad på hund och annat djur? Låter mest som du slänger dig med det vanliga generaliserandet som är så vanligt bland okunniga rovdjursromantiker.

Diagrammet visar den svenska vargstammens utveckling under perioden 1998/99 – 2008/09, baserat på antalet stationära
individer. Kurvan visar medelvärdet av minimi- och maxantalet stationära vargar.

Bifogat

• utvvarg.jpg
    utvvarg.jpg
    64.3 KB · Visningar: 33
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Skyddsjakt finns ju till för att skjuta av särskilt problematiska eller oskygga djur. Vargen är heller inte fridlyst.

Fridlystes 1 januari 1966. Har alltjämt sedan dess varit det.

Lagtexten är refererad till 1a§ artskyddsförordningen, i Miljöbalken (MB)
Vargen är klassad n, N.

Så du vet inte vad du pratar om...

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Fridlystes 1 januari 1966. Har alltjämt sedan dess varit det.

Lagtexten är refererad till 1a§ artskyddsförordningen, i Miljöbalken (MB)
Vargen är klassad n, N.

Så du vet inte vad du pratar om...
Vilda fåglar och däggdjur är fredade enligt jaktlagen (SFS 1987:259) och jaktförordningen (SFS 1987:905). För några arter råder jakttid vissa tider på året

Omvänd fridlysning
För vilda däggdjur och fåglar gäller i Sverige en så kallad omvänd fridlysning. Alla vilda fåglar och däggdjur (inklusive fladdermöss) är fredade enligt jaktlagen (SFS 1987:259) och jaktförordningen (SFS 1987:905), med undantag för vissa möjligheter till skyddsjakt och för att det under vissa tider på året råder jakttid för en del arter. Det är därmed inte tillåtet att fånga, skada, döda eller ta hem fåglar, fladdermöss, igelkottar eller andra däggdjur. Det är inte heller tillåtet att samla in fågelägg eller att skada bon.

Artskyddsförordningen med bilagor

Därmed inte sagt att någon av er har fel, men vill bara belysa att det är lätt att det känns oklart.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Skrotnisse: "åh gud, årka" Det har ju nu visat sig att det inte fanns några genetiska defekter alls på dem slaktade vargarna och återigen finns det inga konkreta och riktiga siffror på vilken inavels % det verkligen finns i Sverige. Ska alla djur med inavel slaktas av helt har vi inga kvar i Sverige alls.

Matin: Varför visar du ett diagram på att vargstammen vuxit? Det är bara bra att den gör det. Det har ju visats ovan flertalet ggr hur många hundar som blir dödade av jägare varje år, är inte detta ett större problem tycker du?
Uppenbart blir det när det är så många hundar som blir dödade av jägare, det är inte som att hundarna är väldigt lika harar, hjort, älg, björn, varg eller liknande.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Matin: Varför visar du ett diagram på att vargstammen vuxit? Det är bara bra att den gör det. Det har ju visats ovan flertalet ggr hur många hundar som blir dödade av jägare varje år, är inte detta ett större problem tycker du?
Uppenbart blir det när det är så många hundar som blir dödade av jägare, det är inte som att hundarna är väldigt lika harar, hjort, älg, björn, varg eller liknande.
Diagrammet och resten av infon var till FettSnok som påstod att vargstammen minskade och att jag ljög som påstod att den inte gjorde det.

Jakthundar vådaskjuts för att olyckan är framme och för varje gång detta händer är det djupt tragiskt. Att vargkramarna inte kan se skillnad på vilka typer av jakthundar som utsätts för den här risken, får väl läggas till deras i övrigt ointresse för att ta reda på fakta. Detta bevisas i ditt fall att du fortfarande inte ens kan ta till dig vad som står i mitt svar till FettSnok här ovanför.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag kan garantera att inavelsprocenten på Matins hundar är fan så mycket högre än på vargarna. Let´s shoot'em! :kulspruta

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jakthundar vådaskjuts för att olyckan är framme och för varje gång detta händer är det djupt tragiskt. Att vargkramarna inte kan se skillnad på vilka typer av jakthundar som utsätts för den här risken, får väl läggas till deras i övrigt ointresse för att ta reda på fakta. Detta bevisas i ditt fall att du fortfarande inte ens kan ta till dig vad som står i mitt svar till FettSnok här ovanför.

Alltså, jag fattar mig fan inte på dig.... Du:

1: Tycker det är ok att döda ett djur som kan hindra din egen hund från att döda.
2: Tycker att man bäst bör döda Vargar först när det dödas mycket fler hundar utav just, er själva.

När du nu försöker belysa detta magnifika "problem" som vargarna ger er, så är det konstigt att åtminstone inte börja med det problem som dödar flest hundar.... Er själva.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skrotnisse: "åh gud, årka" Det har ju nu visat sig att det inte fanns några genetiska defekter alls på dem slaktade vargarna och återigen finns det inga konkreta och riktiga siffror på vilken inavels % det verkligen finns i Sverige. Ska alla djur med inavel slaktas av helt har vi inga kvar i Sverige alls.

Är inte 28% en riktig siffra?
Dvs högre inavelsgrad än om två helsyskon skaffar barn ihop.
Genetiska defekter har hög ärftlighet, vilket gör att när de väl uppstår så är de väldigt svåra att avla bort.
Om allvarliga genetiska defekter hittats på de skjutna exemplaren, så måste man nästan utrota nuvarande vargstam och börja om från början med importerade vargar.
Men då är den nordiska stammen borta.

De hundar som vådaskjuts är antagligen mestadels älghundar som fått bogbladsrickoschetter eller genomskjutningar i sig.
Genomskjutningarna är klantighet.
Har även vådaskjutits hundar som drabbat samman med vildsvin.
Finns även en del färggrannt klädda renskötare i norr som "råkar vådaskjuta" andras hundar påfallande ofta.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Är det ingen av "vargjaktsmotståndarna" som vet att vargarna ynglar av sig?
Skjuter vi av 27 och det föds 60 så går vi väll knappast mot utrotning?

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Politiker skjuter skarpt – i riksdagshuskällaren

Här i riksdagshusets källare lär sig landets folkvalda politiker att jaga.

På betald arbetstid.

– Att jägarlobbyn trängt sin in i källaren under riksdagen är osmakligt, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.

Skotten från tusentals jägare haglade när vargjakten startade den 2 januari. Bara två dagar senare var 28 vargar döda.
Erbjuder kurs

Fokus riktas nu mot Jägareförbundet – den organisation som pekas ut som mest aktiv i arbetet.

Aftonbladet avslöjade förra veckan att jaktklubben i riksdagen varje år erbjuder ledamöter och tjänstemän en kurs för jägarexamen, anordnad av just Jägareförbundet.

Deltagarna betalar en kursavgift men utbildningen sker på arbetstid.

I kvällens Agenda visas att kurserna hålls mycket nära maktens center – i källaren under riksdagshuset.

Vargjakten påverkas

Svenska Naturskyddsföreningen menar att jaktklubbens existens och det faktum att de fått lära sig jaga på arbetstid spelat en roll för beslutet att jaga varg.

– Ja, det är klart att det har ett samband. Det skulle vara kul att se hur många av de som legat och skjutit på pappkartor på arbetstid som inte har röstat för beslutet om licensjakt. Det är helt klart den skjutglada attityden som vägt över i beslutet, säger Mikael Karlsson.

Han menar också att den starka kritik som uppstått efter jakten visar att svenskarna inte stöder beslutet.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Kommer det in en virussjukdom eller någon parasit så kan hela stammen slås ut snabbt. Populationer under 500 individer slås ofta ut av sjukdomar, och då pratar vi inte om genetik. Populationen är utrotningshotad på denna nivå.

En population styrs inte bara av hur många som föds eller migrerar, utan av hur många som dör. Så er enkla matematik har ingen grund.

Förresten så tycker jag ärligt att jägarkåren skall släppa argumentet att hundarna dödas av vargar, eftersom husse vådaskjuter fler. Skulle man verkligen värna om hundarna på den nivån skulle man helt enkelt sluta jaga med dem eftersom risken är högre att de blir vådaskjutna.

Det är ju en form av tankefel då man åberopar det argumentet.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kommer det in en virussjukdom eller någon parasit så kan hela stammen slås ut snabbt. Populationer under 500 individer slås ofta ut av sjukdomar, och då pratar vi inte om genetik. Populationen är utrotningshotad på denna nivå.

En population styrs inte bara av hur många som föds eller migrerar, utan av hur många som dör. Så er enkla matematik har ingen grund.

Förresten så tycker jag ärligt att jägarkåren skall släppa argumentet att hundarna dödas av vargar, eftersom husse vådaskjuter fler. Skulle man verkligen värna om hundarna på den nivån skulle man helt enkelt sluta jaga med dem eftersom risken är högre att de blir vådaskjutna.

Det är ju en form av tankefel då man åberopar det argumentet.
Det föds fler vargar än vad som dör.
Svårare matematik är det inte.

De flesta motorhaverier sker när motorn är igång.
Starta aldrig motorn.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping