Vargjakten

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Där finns det ju redan varg. I Stockholms trakten finns ju ingen?
Så kom inte å säg att ni inte har plats för ett par stycken i skogarna kring Stockholm. Värmdö finns det ju bra med skog tex. :tummenupp

Vi har några på Skansen. Där borde det få plats några till. Jag tror att det finns någon enstaka i frihet också. Den vill säkert ha en liten flock.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så kom inte å säg att ni inte har plats för ett par stycken i skogarna kring Stockholm. Värmdö finns det ju bra med skog tex. :tummenupp

För min del kan det gott vara 100 vargar i 08land, stör mig inte :D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Finns väl inte så mycket varg i sameland?

Vi har varg i gbg-trakten emellanåt. Det var väl dels i Kungälv, dels i Bollebygd eller nåt senast. Om inte ännu närmre. Sen blev ju en påkörd i Mölndal för ett antal år sen.

Trevligt inslag i våra skogar måste jag säga. Men hu om man ska ut och plocka sig lite svamp, då kanske man blir dödad direckt! ;)

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Finns väl inte så mycket varg i sameland?

Vi har varg i gbg-trakten emellanåt. Det var väl dels i Kungälv, dels i Bollebygd eller nåt senast. Om inte ännu närmre. Sen blev ju en påkörd i Mölndal för ett antal år sen.

Trevligt inslag i våra skogar måste jag säga. Men hu om man ska ut och plocka sig lite svamp, då kanske man blir dödad direckt! ;)

Du vet väl vilka svampar som är ätliga och vilka du ska undvika?
:D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur många av de skjutna vargarna var inavlade med taskig genuppsättning eller var sjukliga?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Hur många av de skjutna vargarna var inavlade med taskig genuppsättning eller var sjukliga?
Vad jag läst tillhörde alla de skjutna vargarna den skandinaviska populationen, dvs kraftigt inavlade. Däremot var de fysiskt i hyffsad bra form, var någon som hade ett bett-fel osv.

Ingen av de genetiskt värdefulla vargarna från öster blev skjutna.

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Av dom 12000jägarna som var anmälda till vargjakten, hur många var ute i skogen då? Tror inte det är mer än kanske 1200jägare som var ute i skogen.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Och alla dom lyckades tillsammans skjuta 11 vargar med ett skott,de övriga sjutton blev alla skade skjutna.:tummenupp:tummenupp
Redovisning av påvisade skottskador från jakten
Av de undersökta djuren var elva träffade med endast ett skott.
Sju av djuren var träffade med två skott, varav båda skotten träffat vitala organ hos tre individer. Hos fyra av djuren träffade ett av skotten i vitala organ.
Åtta av djuren var träffade med tre skott. Hos fyra av dessa hade två av skotten träffat vitala organ, och hos de fyra andra hade ett av skotten träffat vitala organ.
Ett djur var träffat av fyra skott, varav två av skotten träffat vitala organ.
Med vitala organ avses centrala nervsystemet, hjärta, lungor eller stora blodkärl.

Dvs. hellre få iväg ett eller två extra skott för att vara så säker man kan på att få djuret på plats, än att chansa och hoppas att första skottet tog exakt rätt.
Men man säljer ju fler lösnummer om man lyfter fram ordet skadeskjutningar :)

Rapporten finns att läsa i sin helhet här: Preliminära resultat vargundersökningar

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Konstigt då att alla nämner 12000jägare mot alla vargar när det i själva verkar var en tredjedel som var med.. Och om nu 4000jägare fick skjutit kvoten på varg i hela sverige på så kort tid så tror jag allt det finns mer varg där ute än vad som står på nätet.Bara nått som jag tror.

Code:
Omkring 4000-4500 deltog i årets vargjakt.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Konstigt då att alla nämner 12000jägare mot alla vargar när det i själva verkar var en tredjedel som var med.. Och om nu 4000jägare fick skjutit kvoten på varg i hela sverige på så kort tid så tror jag allt det finns mer varg där ute än vad som står på nätet.Bara nått som jag tror.
Jo det där med att vara noga med att presentera rätt fakta har inte varit så högt prioriterat i våran ofta vänstervridna media.

Siffran 12000 gäller de som anmält sig för rätten att jaga varg, och har alltså inget samband med hur många som verkligen var ute i skog och mark.

Nu har vi även fått in en ny rapport på hur viltskadorna har fördelat sig under år 2009.

Saxat från Jakt & Jägare:
Rovdjursangreppen på både hundar och boskap fortsätter att öka och den helt dominerande delen av angreppen står vargen för. Det visar en ny rapport från Viltskadecenter.

Totalt angreps 70 hundar av rovdjur (björn, kungsörn, lodjur och varg) under 2009, varav 46 angrepp orsakades av varg. Det är det högsta antalet någonsin. Ser man tio år bakåt i tiden pekar kurvan för varg brant uppåt, medan övriga rovdjur ligger på en ganska jämn och oförändrad nivå.
När det gäller övriga tamdjur angreps 687 stycken av rovdjur under 2009. Även här dominerar vargen starkt och huvuddelen av de angripna tamdjuren var får, men också en del nötboskap och en och annan get.

Dramatisk ökning
Utvecklingen över åren visar att vargangreppen på tamdjur har ökat dramatiskt sedan 2007, ungefär en tredubbling på tre år. Däremot tycks lo-angreppen minska stadigt och har sedan 2006 halverats.
Totalt har länsstyrelserna beviljat nära 2 miljoner kronor i ersättningar för rovdjursskador på tamdjur, samt drygt 4,4 miljoner i bidrag till förebyggande åtgärder. Dessutom betalades 692 000 kronor ut i ersättning för rovdjursangripna hundar.

Farligt för hundarna i Dalarna och Värmland
När det gäller hundangrepp så är Dalarna och Värmland klart hårdast drabbade, med 16 angrepp vardera. Angreppen på hund stämmer mycket väl med bilden av det så kallade "rovdjursbältet". På tamdjurssidan är det Dalarna, Jämtland och Västra Götaland som är hårdast drabbade.
Det kan också noteras att björnar förstörde 67 bikupor i hela landet under 2009. 50 av dessa bikupor fanns i Gävleborg.

Rapporten finns att läsa här: Viltskadecenter

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...