Vargjakten

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Efter sötebrödsdagarna med ett överflöd av bytesdjur av typen rådjur, så börjar det komma tecken att även dessa vargar ser det smidigare att till slut ge sig på tamboskap. Växande valpar behöver sin mat...

Tyvärr får nu dessa valpar lära sig att det finns bra med föda i närheten av oss människor. Trodde faktiskt det skulle ta ett år till innan de skulle börja snegla mot tamboskap.

Aftonbladet
Jakt & Jägare
SVD
Jag är skeptisk till alla varghatare och förvånas inte alls över vilka jävligheter människor kan ta till. Därför finner jag det inte otroligt att det hela är iscensatt av varghatare för varghatare. :folie :08

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det beklagades vilt angående att båda alfadjuren i ett revir sköts under årets vargjakt. Detta skulle vara en katastrof enligt flera "vargkramare". Nu i efterhand, så visar det sig att det inte varit det. Ungdjuren har klarat sig och ett nytt revirhävdande par har etablerats i Amungenreviret.

Detta var precis det som hävdades från SKANDULV och därför som jakttiden var på den tiden på året.

Länsstyrelsen
Jakt & Jägare

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det komiska är att jag inte ser det som någon stor grej att vargen tog en kalv.
De är vilda djur, och bonnen har kasst försvar mot Vargen som levt här i alla tider.

Mitt svar är enkelt.

Skyll dig själv bonne och slutat klaga, lägg lite av dina pengar som du gömmer undan för skattmasen på ett bättre staket samt göra som man gjorde förr, Skaffa herdehundar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det beklagades vilt angående att båda alfadjuren i ett revir sköts under årets vargjakt. Detta skulle vara en katastrof enligt flera "vargkramare". Nu i efterhand, så visar det sig att det inte varit det. Ungdjuren har klarat sig och ett nytt revirhävdande par har etablerats i Amungenreviret.

Detta var precis det som hävdades från SKANDULV och därför som jakttiden var på den tiden på året.

Håller med, skjut alla attans aflahannisar innan det går för långt :mad:

Det komiska är att jag inte ser det som någon stor grej att vargen tog en kalv.
De är vilda djur, och bonnen har kasst försvar mot Vargen som levt här i alla tider.

Mitt svar är enkelt.

Skyll dig själv bonne och slutat klaga, lägg lite av dina pengar som du gömmer undan för skattmasen på ett bättre staket samt göra som man gjorde förr, Skaffa herdehundar.

Han får ju dessutom betalt vilket som,
så varför skulle han orka fixa staket och grejjer,
räcker det inte med en skylt, "Varg, nej tack!"

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ser inte problemet, människan har tagit mer och mer av vargarnas område och nu har dom snart inget kvar, klart dom går på tamdjur/boskap då. Det är ju inte dom som har trängt bort oss från vårat område utan tvärtom.

Låt vargarna vara!

//Vargkramare!

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Från 1 september gäller nya regler gällande nya elstängsel...

Artikel 1:
"Sänkt styrka i elstängsel bekymrar branschfolk
Från och med den 1 september sänks den högsta tillåtna energimängden i nya elstängselaggregat kraftigt.

Den nya standarden innebär att energin i stötar inte vid något tillfälle får överstiga fem joule.
- Rent praktiskt kommer det här att bli ett jätteproblem, säger Dick Karlsson som byggt stängsel i 20 år.

Efter oro för att människor, framför allt barn, kan skadas om de kommer i kontakt med elstängsel, har man på europeisk nivå beslutat om en förändring i standarden för elstängsel.

- Hela diskussionen är helt vansinnig. Man kan inte stoppa försäljningen bara för att det skett något enstaka dödsfall i hela världen på många år. Då skulle man ju förbjuda snabba bilar och hårtorkar också, säger Piero Bandini som säljer elstängsel.

De flesta aggregat som han säljer ligger på 13-16 joule. Han har redan sett en tendens till hamstring av gamla, starkare aggregat.

Den nya standarden innebär att energin i stötarna inte vid något tillfälle får överstiga 5 joule. Tidigare sätt att mäta och räkna har tillåtit betydligt högre energimängder, upp till 50 joule.

Enkelt uttryckt kan man säga att ju längre ett stängsel är desto högre energimängd måste skickas ut i tråden. När energimängden begränsas till fem joule innebär det att stängslen blir känsligare för störningar som gräs och snö. Alternativet till ett kraftigt aggregat är flera små, men det är inte alltid det går eftersom strömmatningen bara finns vid en viss punkt.

Dick Karlsson i Sanda har byggt stängsel i två decennier och tror att framför allt rovdjursstängsel med långa och låga trådar kommer att bli svåra att bygga.

- Låga trådar stjäl mycket effekt eftersom det växer gräs, så man måste gå och röja mycket för att det ska fungera.

Nu står hoppet till så kallade smarta stängsel. De kan vara kraftigare men reglerar själv energimängden som skickas ut. De behöver inte gå för fullt hela tiden utan kan öka styrkan endast om det behövs, exempelvis om gräs eller snö stör funktionen.

På organisationen Svensk Elstandard tror man att det dröjer minst ett år innan de finns på marknaden."

Källa ATL

Artikel 2:
"- Jag tycker att det här är jättekonstigt. Det kommer inte att fungera med femjoules-aggregat, det törs jag nog säga, säger Per Blomkvist på Myranatur i Uppland.

Han är fårägare och naturkonsult och jobbar bland annat för Viltskadecenter med utbildningar i hur man bygger rovdjursstängsel.
Per Blomkvist menar att det blir svårt både att hålla djur innanför stängsel och att stänga rovdjur ute.

Själv har han ett niojoulesaggregat på ett 1,5 kilometer långt stängsel med fem trådar till sina får. Det underhåller han genom att slå gräset under trådarna minst två gånger per säsong.
Ändå är det precis att stängslet fungerar, eftersom den lägsta tråden måste sitta lågt både för fårens och rovdjurens skull.
- För mig kommer det att bli svårt att ge folk råd om hur de ska få det här att fungera när jag själv inte tror på det, säger Per Blomkvist.

Han är emot taggtråd och tycker att det vore synd om det nu blir svårare att få ägare till nötdjur att byta från taggtråd till elstängsel.

Anders Råsberg är ombudsman på LRF i Jönköping, får*ägare och har jobbat med stängslingsfrågor i mer än 20 år. Han pekar på att fåruppfödningen riskerar att bli dyrare med den nya standarden för elaggregat.
Många fårägare har på senare tid gått över till elstängsel i stället för det mer kostsamma alternativet fårnät. Den trenden kan hindras om det visar sig att styrkan i stängslet blir otillräcklig.

Andra problem kan bli att få långa stängsel i naturbetesmark att fungera och att hålla vildsvin borta från odlingar, golfbanor och annan mark man vill skydda.
- Jag jobbade intensivt med den här frågan för några år sedan, inför beslutet. Då fick jag inte mycket gehör från tillverkare. Det jag frågar mig nu är vad branschen gjort sedan dess, säger Anders Råsberg.

Eftersom det rör sig om en standard går det inte att söka dispens från den, enligt Susanne Sundström på Elsäkerhetsverket. Den som inte följer standarden måste själv bevisa att säkerheten är tillräcklig.
Det är inte troligt att standarden kommer att ändras tillbaka till den som gällde tidigare.
- Absolut inte. Man går inte tillbaka till ett mindre säkert alternativ. Man har räknat på vad som är säkert för barn och djur och för att hålla djuren på rätt sida om stängslet, säger Susanne Sundström."

Källa ATL

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jägarnas intresse för viltvård visar sig ännu en gång
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jagare-bojkottar-vargjakt_5822735.svd
Jägare bojkottar vargjakt

Publicerad: 20 december 2010, 23.43. Senast ändrad: 20 december 2010, 23.46
2010-12-20 23:43:53

Jägarna i Leksand har bestämt sig för att bojkotta årets vargjakt. Detta som en protest mot Naturvårdsverkets beslut om att sex vargar får skjutas i Dalarna, skriver Dalarnas Tidningar på nätet.

Enligt jägarna är tilldelningen alldeles för liten.

- Det är ett beslut i desperation när vi har så mycket varg omkring oss, säger Klas Målarbo, ordförande i Leksands jaktvårdskrets till tidningen.

Tidigare har jägare i Orsa sagt att de ska bojkotta jakten.

Leksand TT

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hahahaha!!! bojkottar dom jakten för att dom inte får skjuta fler än 6 st?
Nämen halledusingen då.....kan se dom sitta där på sina små jaktpallar med armarna i kors & putande underläppar.

Mitt tidigare förslag att anordna en stor paintballtävling kvarstår.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hahahaha!!! bojkottar dom jakten för att dom inte får skjuta fler än 6 st?
Nämen halledusingen då.....kan se dom sitta där på sina små jaktpallar med armarna i kors & putande underläppar.

Mitt tidigare förslag att anordna en stor paintballtävling kvarstår.

Tror dom ser det som meningslöst att frysa arslet av sig när det ändå inte spelar någon roll.

Men varför skjuter dom inte av dom få vargar som ställer till problemen i byarna och drar det från tilldelningen så folk får lug och ro.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur sköter du din viltvård om jag får fråga, eftersom du verkar kunnig?

Om man har i sin uppgift att genomföra skyddsjakt (motsv) för att samtidigt åtnjuta övrig jakt kan man uppfatta det som "att plocka russinen ur kakan" enligt ovan beskrivna fall. Om orsaken sen är för att man som viltvårdare anser att det är för liten eller för stor kvot gör ingen skillnad på felet i sak.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vilka vargar är det som ska skjutas av? dom som överlevde förra slakten, eller dom som vi skulle importera?

Områden med genetiskt värdefulla individer är fredade.
Det är regeringsbeslut på att hålla en stam på maximalt 210 djur, vilket inte kommer att lyckas med avskjutning av endast 20 djur.
De djur man strävar efter att skjuta av i första hand är naturligtvis "problemdjur", dvs de som inte är tillräckligt skygga.
Som i all viltvård vill man även gärna knäppa flockledare/kapitala djur, ety det brukar splittra större flockar till flera små (utjämnar trycket) och släppa fram nytt avelsmaterial.
Nu gör det ingen större nytta i den nordiska vargstammen eftersom allihop är så nära släkt, men det brukar resultera i virilare avelsdjur (det är i stort sett bara alfadjuren som parar sig), men det är mycket lättare att införa nya djur i unga flockar.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept