Vargjakten

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
3000 pers anmäler sig direkt för att få "vårda viltstammen". INGEN är där med hoppet om att kunna skryta i bastun om när han fällde en varg på 200 meters håll med kikarsikte, något som ironiskt nog uppfattas som manligt.

Äh, stå för att ni gillar att skjuta aningslösa djur på distans istället för att gömma er bakom tramset viltvård.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Om man har i sin uppgift att genomföra skyddsjakt (motsv) för att samtidigt åtnjuta övrig jakt kan man uppfatta det som "att plocka russinen ur kakan" enligt ovan beskrivna fall. Om orsaken sen är för att man som viltvårdare anser att det är för liten eller för stor kvot gör ingen skillnad på felet i sak.

Så att avstå från jakt är att plocka russinen? Du vet väl att själva jakten är en liten del av viltvården?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vilka vargar är det som ska skjutas av? dom som överlevde förra slakten, eller dom som vi skulle importera?

Jaha tror du man kan välja eller? alla djur skjuts av oavsätt härkomst i dom regioner som det blir tilldelning.

På vilket sätt är det slakt?

Du vill komma vart?

Kanske påpeka att du borde läsa på lite.

3000 pers anmäler sig direkt för att få "vårda viltstammen". INGEN är där med hoppet om att kunna skryta i bastun om när han fällde en varg på 200 meters håll med kikarsikte, något som ironiskt nog uppfattas som manligt.

Äh, stå för att ni gillar att skjuta aningslösa djur på distans istället för att gömma er bakom tramset viltvård.

Tror det blir ovanligt med skott på anfallande vargar så alla kommer att vara på distans.

Men du kanske tycker folk skall smyga sig på en varg till sisådär 20 meter eller hur var det?

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ja, lkaså att du sprider sossepropaganda i vanlig ordning.
:lol

Hur var det med ignore, funkar inte på fucko-konton LR? :D

Vet ej var du fått info att jag är sosse, eftersom jag alltid röstat på moderaterna, att jag är djurvän kanske ligger utanför politikens gränser....

för övrigt är du den drygaste människa jag stött på, finner det föga troligt att du är sådan i verkliga livet, i så fall har du stora sociala problem.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet ej var du fått info att jag är sosse, eftersom jag alltid röstat på moderaterna, att jag är djurvän kanske ligger utanför politikens gränser....

I can smell sosse på mils avstånd, och du har typiska sosse-åsikter.
Att du påstår dig röstat på moderaterna gör dig inte till mindre sosse. Att du är rasist gör dig inte heller till mindre sossig, inte i det här fallet.

Om du vore djurvän skulle du förstå nyttan med jakt. Kanske är du bara en sosse/kvasi-djurvän?

för övrigt är du den drygaste människa jag stött på

Tror inte vi träffats faktiskt, men jag tar det ändå som en komplimang när det kommer från en sosserasist utan fungerane ignore-funktion. :lol

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Markus Markus....sanningen är att om vi skulle ses IRL skule vi troligtvis skåla ihop.
Detta forum är inte en bra plattform att skapa en bra bild av varandra, peace out & God Jul.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Viltvård. Ha! Tror säkert en del jägare bryr sig om naturen men om vi ska vara ärliga så borde väl hela jägarkåren mobilisera mangrant för att panga vildsvin om man verkligen ville vårda viltet.

Eller varför inte göra en god gärning och skjuta av lite mygg och ohyra som plågar människan på riktigt. Där kan vi snacka precision om man dödar en mygga med en älgstudsare. Men det kanske inte är riktigt lika mycket status att ha ett uppstoppat knott som en vargfäll.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Viltvård. Ha! Tror säkert en del jägare bryr sig om naturen men om vi ska vara ärliga så borde väl hela jägarkåren mobilisera mangrant för att panga vildsvin om man verkligen ville vårda viltet.

Eller varför inte göra en god gärning och skjuta av lite mygg och ohyra som plågar människan på riktigt. Där kan vi snacka precision om man dödar en mygga med en älgstudsare. Men det kanske inte är riktigt lika mycket status att ha ett uppstoppat knott som en vargfäll.

Träffar lätt en mygga med kolven om den sitter i pannan på någon frivillig.:D

Men på vilket sätt är det viltvård att skjuta av vildsvinen, markvård kanske men viltvård? Finns ju inte så mycket markhäckande fåglar som inte minken tar endå eller harar som grävlingen tar så färre viltsvin gynnar väl snarast odlarna.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
EU ifrågasätter Sveriges vargpolitik

..EU-kommissionen begärde i somras svar på en lång rad frågor av den svenska regeringen kring den vetenskapliga grunden för den kontroversiella licensjakten på varg. Flera miljöorganisationer hade klagat hos kommissionen över jakten. Kommissionen konstaterade att de 28 vargar som dödades under jakten sannolikt ökar inavelsrisken.

Kommissionen ville också veta varför Sverige satt ett tak på 210 vargar och vilken den vetenskapliga grunden för det är
.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Träffar lätt en mygga med kolven om den sitter i pannan på någon frivillig.:D

Men på vilket sätt är det viltvård att skjuta av vildsvinen, markvård kanske men viltvård? Finns ju inte så mycket markhäckande fåglar som inte minken tar endå eller harar som grävlingen tar så färre viltsvin gynnar väl snarast odlarna.

Fråga rådjuren om de är skitimpade av vildsvin...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Oj oj, hela EU-kommissionen måste alltså bestå av sossar, eller hur Markus! :D

Vargjakten fortsätter trots EU-kritik

Miljökommissionären Janes Potocnik vänder sig mot att Sveriges regering kallat vargjakten för begränsad. Det kan det inte kallas när man skjuter runt 15 procent av en strikt skyddad art.

Trots att Sverige sagt att jakten ska balanseras med inplantering av varg med andra gener så har det inte skett än, skriver kommissionären.

Argumentet att jakten ska bidra till minskad inavel underkänns också. Det går inte att se av de siffror Sverige presenterat .

Miljökommissionären skriver att vargen är en strikt skyddad art och att jakt bara kan tillåtas när det inte finns några andra alternativ. Att som Sverige hänvisa till att licensjakt kan bidra till ökad förståelse för en större vargstam, är enligt EU-kommissionen inte korrekt.

Det finns många andra sätt att öka förståelsen. Inte minst genom mer och bättre stöd till djurägare vars djur vargen dödar och skadar. Enstaka, särskilt besvärliga, vargar kan skjutas utan licensjakt enligt Potocnik.

Han ifrågasätter också att vargarna ska stängas ute från att vistas i renbetesområdena. De omfattar mer än halva Sveriges yta, och har inte heller fasta gränser, enligt miljökommissionären.

Det kan befaras att vargens ytor krymper om sedvanerätten så småningom skulle ge samerna rätt till ytterligare mark.
Dessutom hindras vargen från naturlig invandring från nordkalotten. De kan helt enkelt inte passera förbjudet område..

Mjooo.. :näsblod

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Patetiska människor som gör allt i sin makt för att skylla på djur som faktiskt bara gör som djur skall, till skillnad mot lust jägarna som vi har i detta avlånga land, ett fegt sällskap som hittar på alla former av anledningar att utrota ett djur som vargen

Näe, fram med deras identiteter så att vi som nu råkar gilla djur, även rovdjur, kan börja jaga dem istället!!:D

Att jaga är minst lika naturligt för människan som för vargen ;)
När blev det onaturligt att jaga oskyldiga djur i sverige men naturligt och rätt att käka en oxefile från ett stackars djur som aldrig ens sätt solen?

Vargen utrotades i sverige tidigare.. Pga? Att jägare (läs hemska människor utanför 08land) även då skulle ha något att skryta om?

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Tror byfånarna kommer vara tacksamma om de spriger på en jägare när de har frusit i en timme eller två och får i sig en skvätt varmt kaffe och blir guidade tillbaks till civilisationen.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
För det första så är jägarkåren inte som det var förr. Det har blivit någon slags status att vara jägare idag.

De som bor i Stockholm och säger att vargen är bra och blablabla och att de vill ha in den i Sverige men när de kommer till Stockholm DÅ JEFLAR ska de bort därifrån.

Det finns vissa jaktlag som bara skjuter och äter köttet eller säljer. Vissa är med i jaktlag bara för att få kött utan att jaga.

Vissa gör viltvård, T.ex. bygger olika foderplatser och skjuter nästan bara skadat djur.

Själv är jag intresserad av att arbeta i skogen med viltvård. MEN! I jakten behöver inte jag skjuta något djur. Jag njuter av att få vara ute och höra drevjakter och liknande.

Mhv

PS! De som inte har något intresse av jakt behöver inte heller hålla på att diskutera här, Tycker jag. puGnkT!

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping