Vargjakten

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tror byfånarna kommer vara tacksamma om de spriger på en jägare när de har frusit i en timme eller två och får i sig en skvätt varmt kaffe och blir guidade tillbaks till civilisationen.

?

Är det inte byfånar som borde hitta i byhålor?

Om man inte hittar i svensk "urskog" (mohaha) så finns GPS :)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Viltvård. Ha! Tror säkert en del jägare bryr sig om naturen men om vi ska vara ärliga så borde väl hela jägarkåren mobilisera mangrant för att panga vildsvin om man verkligen ville vårda viltet.

Mina föräldrar har en granne som jagar en hel del, när han först hörde att ett vildsvin hade etablerat sig i närområdet var det först väldigt bra, biologisk mångfald, intressant djur etc etc. Så fort det vildsvinet hade bökat upp hans rabatter så var det dock ut med bössan och knalla ner det, case closed. Uppenbarligen var den biologiska enfalden i hans rabatter viktigare än mångfalden i övrigt...

Att jaga är minst lika naturligt för människan som för vargen ;)
När blev det onaturligt att jaga oskyldiga djur i sverige men naturligt och rätt att käka en oxefile från ett stackars djur som aldrig ens sätt solen?

Hela människans existens är egentligen "onaturlig", i och med att vi som du säger, inte behöver ingå i kretsloppet för att få mat på bordet, vi föder upp djur utanför det naturliga kretsloppet. Det innebär att vårt predationstryck blir extremt högt, eftersom vi kan jaga en art till döds utan att det ger direkta negativa konsekvenser för vår kosthållning, som annars är fallet för ett vilt levande djur.

Om någon jägare enbart lever av vad han kan finna i närområdet så håller ditt argument, men jag har en känsla av att de jägarna inte är så lättfunna?

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Va äre för jävla puckon? vildsvin...kes/vildsvinen-ett-dyrt-jagarnoje_5854033.svd[/B]

..För 30 år sedan fanns det färre än hundra vildlevande vildsvin, merparten kring Tullgarn och Mörkö söder om Stockholm. De första rymde när de skulle lastas av en transport till ett hägn nära Tullgarns slott. Försöken att skjuta dem lyckades bara halvbra, och det räckte för att de skulle börja föröka sig.

Vildsvinens framtid debatterades, och riksdagen beslutade att det bara skulle få finnas ett mindre bestånd i Stockholms län. Resten skulle bort.

Men det beslutet har inte vild-svinen brytt sig om. Inte heller vissa jägare och markägare som säljer jakt. Lockelsen att få in ett helt nytt vilt att jaga är stark, och det är en av flera orsaker till att utvecklingen nu löper amok på sina håll.

–Folk betalar rätt bra med pengar för att jaga. Markägare som inte får jordbruket att gå ihop ser plötsligt en ny marknad med vildsvinsjakt, säger jaktjournalisten Johan Lewenhaupt som skriver en bok om vildsvin på uppdrag av Svenska jägareförbundet.
En mer målmedveten jakt i begynnelsen hade kunnat leda till ett mer begränsat vildsvins-bestånd nu. Men i stället dök de upp på helt nya platser, långt från Södermanland.

De illegala utsättningarna var som störst för 10–15 år sedan, enligt Johan Lewenhaupt.

Då ”glömdes” grindar till hägn, men även mer utstuderade metoder användes: dräktiga suggor kunde köpas på en svart marknad och föddes upp i ladugårdar för att släppas ut när kultingarna hade vuxit till sig. På andra håll transporterats vildsvin med motorfordon och släpptes i gömda små hägn i skogen, berättar han.

Aktiviteterna är kända men dåligt dokumenterade.

–Det sker, inget snack om saken. Men omfattningen har vi ingen koll på eftersom det är en illegal verksamhet, säger Hans von Essen, riksjaktvårdskonsulent vid Svenska jägareförbundet.

Utsättningarna sker fortfarande. Ett säkert tecken är när grupper av oskygga vildsvin dyker upp på hittills svinfria platser, till exempel ett tiotal djur som nyligen fotograferades på vägen mellan Särna och Sälen i Dalarna.
Men där stammarna vuxit så starka att de ställer till problem vill inte ens jägarna ha fler, visar en ny undersökning från Uppsala universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet.

Skador och bekymmer ökar när vildsvin som etablerat sig matas okontrollerat. Om fodret placeras på illa valda platser riskerar skadorna i jordbruket att öka, liksom trafikolyckorna.

–Jägare och markägare vill hålla kvar vildsvinen för sin jakt. Det läggs ut stora mängder bröd, makaroner och andra överblivna livsmedel, mot bestämmelserna, säger Christer Pettersson vid Naturvårdsverket.

..

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Varför är viltvård så ointressant när det gäller vildsvin? :va

För det första bör du veta att många vildsvin(de mindre) stryker med i dessa vintrar. Det andra det kostar ganska mycket att fodra vildsvin. Både fodret och transportmedel.

Vildsvinet har kommit hit (Östergötland pratar jag om) pga dessa dåliga vintrar vi haft. Jag TROR att när det kommer såhär mycket snö också så rent skiter folk i att fortsätta fodra pga att de inte kan komma fram med bilen till foderplatsen. Det tycker jag är väldigt dåligt.

Själv är jag ju bara 16 år så mig ska ni inte kräva något ifrån.

Som sagt många vildsvin försvinner när det är hård vinter.

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Det här är en sån sak som gör mig uppriktigt förbannad. Jakt på djur som inte bör jagas enbart för att någon inavlad jävla bonde tror att vargen kommer smyga in i stugan på natten och plocka barnen ur spjälsängen. Skitsnack på hög nivå. Finns få grupper i samhället som jag föraktar som jägare, fega kräk är vad det är.

Slut avreagering.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Är det någon som vet vad EU sagt om anmälningen som gjorts mot Sverige ang. jakten?

Jag kan bara inte greppa hur det ska fortsättas slaktas när förra slakten visade det den gjorde, att inga djur som var slaktade visade några som helst tecken på inavel eller liknande.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250
vargar är på tok för fina och intelligenta djur för att skjutas.
låt dom etablera sig ordentligt i sverige, SEN kan man skjuta några.

att skjuta ett utrotningshotat djur är ren och skär idioti, inget annat.
och ja, 200 vargar i hela sverige är vad jag kallar utrotningshotad, vad ni än säger.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
För det första ser jag att om man skjuter en varg är det pga. skyddsjakt eller viltvård. För inte fan äter folk varg kött :va

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det här är en sån sak som gör mig uppriktigt förbannad. Jakt på djur som inte bör jagas enbart för att någon inavlad jävla bonde tror att vargen kommer smyga in i stugan på natten och plocka barnen ur spjälsängen. Skitsnack på hög nivå. Finns få grupper i samhället som jag föraktar som jägare, fega kräk är vad det är.

Slut avreagering.

Ta reda på vad du yttrar dig om INNAN du gör det.

vargar är på tok för fina och intelligenta djur för att skjutas.
låt dom etablera sig ordentligt i sverige, SEN kan man skjuta några.

att skjuta ett utrotningshotat djur är ren och skär idioti, inget annat.
och ja, 200 vargar i hela sverige är vad jag kallar utrotningshotad, vad ni än säger.

Sen när är vargen utrotningshotad?

Från noll till minst 200 individer på några tiotal år med jagt och illegal jagt på uppemot 50 djur/år, så ser den ut att klara säg rätt bra.

Tycker du lodjur är fula och korkade?

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Ta reda på vad du yttrar dig om INNAN du gör det.

Sen när är vargen utrotningshotad?

Från noll till minst 200 individer på några tiotal år med jagt och illegal jagt på uppemot 50 djur/år, så ser den ut att klara säg rätt bra.

Tycker du lodjur är fula och korkade?

Exakt vad ska jag ta reda på? Att hotet är grovt överdrivet? Att jaken är onödig och att alla bönder norr om Dalälven fortfarande ser varulvar i skogarna vid fullmåne? Nä du, pysen. Vad du än hittar på för något så kommer du aldrig övertyga mig om att jakten är livsviktig för mänsklighetens fortsatta överlevnad vilket verkar vara fallet om man hör med jägare och annat "white trash"-patrask som förespråkar jakten.

Jag ser risken för en zombie-attack som ett mer allvarligt hot än vargen. Om du inte tror mig så kolla på serien "The Walking Dead". Based on a true story, bro!! :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Exakt vad ska jag ta reda på? Att hotet är grovt överdrivet? Att jaken är onödig och att alla bönder norr om Dalälven fortfarande ser varulvar i skogarna vid fullmåne? Nä du, pysen. Vad du än hittar på för något så kommer du aldrig övertyga mig om att jakten är livsviktig för mänsklighetens fortsatta överlevnad vilket verkar vara fallet om man hör med jägare och annat "white trash"-patrask som förespråkar jakten.

Jag ser risken för en zombie-attack som ett mer allvarligt hot än vargen. Om du inte tror mig så kolla på serien "The Walking Dead". Based on a true story, bro!! :D

Folk faller, trots din envishet, offer för varg.

Det är det direkta hotet för en attack som folk i vargområde oroar sig för och är engsliga över ja, kanske inte på människor till största delen men endå, dock är det är inte därför vargen jagas.

Utan det är ett regeringsbeslut.

Sen är det ju faktiskt så att ingen jakt eller djurhållning är livsviktig för vår överlevnad.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Folk faller, trots din envishet, offer för varg.

Det är det direkta hotet för en attack som folk i vargområde oroar sig för och är engsliga över ja, kanske inte på människor till största delen men endå, dock är det är inte därför vargen jagas.

Utan det är ett regeringsbeslut.

Sen är det ju faktiskt så att ingen jakt eller djurhållning är livsviktig för vår överlevnad.

Men då kan vi ju börja med jakt på varg efter den första vargattacken på människor. Då kommer det nog dröja innan man får börja jaga varg.

Att vargen anfaller boskap och jakthundar kan man ju avhjälpa genom att ge fan i att släppa hunden i vargrevir samt hålla koll på hunden och sätta upp rejäla staket runt boskapen. Att vargen plockar vilda djur kan vi ju inte gnälla över, även om det är ett av de vanliga argumenten från dem inavlade jägarna. "Den äter älgen som vi ska skjuta under våran årliga spritorgie i norr!!" Sen när fick dem missfostren ensamrätt på att jaga älg?

Nä, det är skitsnack. Från början till slut.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Men då kan vi ju börja med jakt på varg efter den första vargattacken på människor. Då kommer det nog dröja innan man får börja jaga varg.

Att vargen anfaller boskap och jakthundar kan man ju avhjälpa genom att ge fan i att släppa hunden i vargrevir samt hålla koll på hunden och sätta upp rejäla staket runt boskapen. Att vargen plockar vilda djur kan vi ju inte gnälla över, även om det är ett av de vanliga argumenten från dem inavlade jägarna. "Den äter älgen som vi ska skjuta under våran årliga spritorgie i norr!!" Sen när fick dem missfostren ensamrätt på att jaga älg?

Nä, det är skitsnack. Från början till slut.

Skall vi vänta tills den första attacken och sen börja jaga, vem skall jag då, jägarna eller?

Är du villig att betala 20:- extra för din hamburgare för att köttpriset gått upp till följd av ökade produktionskostnader?

Det är jägarna som förvaltat viltstammen, utan dom hade vi haft mycket färre djur än vi har nu, se bara till älgen. Den skog som ägs av dina bönder har ett värde som baseras på viltillgång såväl som virke. Är du villig att betala mer för ditt skithuspapper för att avkastningen på skogen blir för låg?

Vargen tar hundar när du ser på, om du har den på villatomten osv, skall alla hundar numera alltid gå i koppel då?

Sen när är allt över stockholm norra sverige.

Vem utrotade vargen förra gången i dina ögon?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag visste väl att det skulle va ett jävla liv i denna tråden just idag :lol

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping