Vargjakten

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Sen så kan du faktiskt, för en gång skull, hitta tillförlitliga uppgift om dom specifika vargarna rätt lätt.

Ja det är om du bryr dig alltså.

Ok, så det går rätt lätt att hitta tillförlitliga uppgifter om de stödjer rätt sak? Annars måste man vara där själv och tex dna-testa. Är det korrekt?

:rolleyes:

Vad ställer vildsvinen till med?

Är du på riktigt?

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Och hur i h-e skulle det framgå hade du tänkt dig?

Nej den var långsökt, informationen finns på jägarförbundets hemsida.

DEt hade du sett om du brytt dig att leta.

Fällda vargars sändare var ur funktion
17 januari, 2011
Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson har fördömt årets licensjakt på varg. Den här gången har han kritiserat jägarna i Dalarna eftersom de skjutit två vargar som bar på sändare.
Detta trots att ingen av vargsändarna fungerade.
– Sändaren som satt på den varg som fälldes i Nornäsområdet har inte fungerat sedan något halvår. Det finns ingen varg med fungerande sändare i det här området, säger vargforskaren Håkan Sand.

Den andra sändarförsedda vargen sköts nära byn Kåsen i Ludvika kommun. Här slutade vargens sändare att fungera strax innan jul och inte heller i detta område finns någon varg som har en sändare som fungerar.

Dessa fakta valde dock Naturskyddsföreningens ordförande att bortse ifrån när han i flera intervjusammanhang deklarerade att ”det är olyckligt för forskningen att dessa vargar sköts”.

I Naturvårdsverkets beslut framgår också att vargar som bär på sändare får fällas. Oavsett om sändarna fungerar eller inte.

”Inga värderingar i att sändarvargar skjuts"

Håkan Sand menar att det finns en poäng i att märka om tidigare sändarförsedda vargar för att på så sätt kunna följa dem en längre tid, men att han inte ser det som någon forskningstradgedi att dessa vargar nu skjutits.

– Vi lägger inga värderingar i om sändarförsedda vargar skjuts. Det får stå för andra. Dessutom kan det vara väldigt svårt för jägarna att se sändarhalsbandet på vargen, säger Håkan Sand.

Om vad? Vad vildsvinen ställer till med? Bökar sönder totalt för bönder och villaträdgårdar tex. För att inte nämna alla attacker mot människor. Hur ofta attackerar vargen folk nu igen?

Så det är ok att jaga svinen för dom bökar upp dina land på sommarstället men inte vargen för att den tar ett får :confused:

Hur tänkte du nu.:va

Sen vill jag gärna veta när en person attackerades av en gris utan anledning och har du eventuellt något om dödsfall av gris så vore det ju finemang.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Tror nog det var din bristande kompetens på att förmedla ironi det syftades på. Sorry för fulsvaret.

Jag är dålig på att förmedla ironi men du är ju värdekass...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Så det är ok att jaga svinen för dom bökar upp dina land på sommarstället men inte vargen för att den tar ett får :confused:

Hur tänkte du nu.:va

Sen vill jag gärna veta när en person attackerades av en gris utan anledning och har du eventuellt något om dödsfall av gris så vore det ju finemang.

En attack eller dödsfall pga varg sitta lika fint:tummenupp

Den ekonomiska bördan vildsvinen bär är jag till 100% säker på är mångdubbelt vargen.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tror nog det var din bristande kompetens på att förmedla ironi det syftades på. Sorry för fulsvaret.

Jag är dålig på att förmedla ironi men du är ju värdekass...

Jaja, jag är nog värdekass.

Men faktum kvarstår att dina argument baseras enkom på citat och propaganda som sprids via kvällstidningar och radikala djurensvänner siter.

Så antingen bryr du dig inte egentligen och borde lägga ner det hela eller så borde du lära dig vara lite mer kritisk till det du hör och leta lite själv.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
En attack eller dödsfall pga varg sitta lika fint:tummenupp

Den ekonomiska bördan vildsvinen bär är jag till 100% säker på är mångdubbelt vargen.

Vad är den ekonomiska bördan per svin kontra intäkter jämfört med vargens

För du har väl lärt dig att kontrollera fakta innan du skriver att du är 100% säker vid det här laget, eller?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jaja, jag är nog värdekass.

Men faktum kvarstår att dina argument baseras enkom på citat och propaganda som sprids via kvällstidningar och radikala djurensvänner siter.

Så antingen bryr du dig inte egentligen och borde lägga ner det hela eller så borde du lära dig vara lite mer kritisk till det du hör och leta lite själv.

Mina åsikter är bara mina och dina är dina.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nej det var ett svar som reflekterade att du mellan dina åsikter försöker gömma dig bakom någon sorts humor i frågan.

Och svaret du gav var enligt mig dumt.

Ser stor humor ifrågan, så då innebär det nog att du borde anse mig vara det.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vad är den ekonomiska bördan per svin kontra intäkter jämfört med vargens

För du har väl lärt dig att kontrollera fakta innan du skriver att du är 100% säker vid det här laget, eller?

Googlar ytterst sällan och tänker inte göra det nu heller.

Men jag är helt säker på att vildsvin kostar mig mer än vad vargen gör i reda pengar.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Mina åsikter är bara mina och dina är dina.

Fel, jag har inga åsikter, jag har fakta du, däremot har just åsikter.

Googlar ytterst sällan och tänker inte göra det nu heller.

Men jag är helt säker på att vildsvin kostar mig mer än vad vargen gör i reda pengar.

Ja du sa det så vi måste nog se det som sant.:rolleyes:

Här tänkte jag fabla ihop något men jag vill faktiskt inte komma med falsarier, så jag låter bli med tanke på risken att någon kan tro på det.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Varför gör du dig dummare än du är? (Och jag som rådde ice13 att inte ta diskussionen med dig:rolleyes:)

Trafikolyckor med vildsvin har mellan 2002 och 2009 ökat från 755 till 3 085. Vad tror du det kostar samhället? Folk dör säkert och blir skadade i de olyckorna också. Man beräknar att vildsvinen kommer vara ca 500000 inom några år. Nu räknar man med ca 150000st.

Jordbruket räknar med en kostnad på 170–300 kronor per hektar i fjol, utslaget på hela landet. Ojdå, och vargen tog ett får. Ujujuj...

Googla min vän på vildsvin som attackerar och du får en uppsjö av incidenter där svinen inte blev provocerade. Vargen kanske attackerar om du stänger in den i ett hörn.

Det är ta mig fan helt otroligt hur man kan vara så okunnig som du men ändå låtsas som om man kan en massa saker.

Förresten, hur tror du inavelsgraden ser ut? Eftersom de tydligen härstammar från samma klick som flydde nåt hägn på 70-talet borde det vara sisåär med den saken va?

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras