xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
- Hoj
- GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja visa mig tillbaka du som hittar.
ooooh snap!
Ja visa mig tillbaka du som hittar.
Fel, jag har inga åsikter, jag har fakta du, däremot har just åsikter.
Ja du sa det så vi måste nog se det som sant.
Här tänkte jag fabla ihop något men jag vill faktiskt inte komma med falsarier, så jag låter bli med tanke på risken att någon kan tro på det.
Vad är den ekonomiska bördan per svin kontra intäkter jämfört med vargens
Varför gör du dig dummare än du är? (Och jag som rådde ice13 att inte ta diskussionen med dig)
Trafikolyckor med vildsvin har mellan 2002 och 2009 ökat från 755 till 3 085. Vad tror du det kostar samhället? Folk dör säkert och blir skadade i de olyckorna också. Man beräknar att vildsvinen kommer vara ca 500000 inom några år. Nu räknar man med ca 150000st.
Jordbruket räknar med en kostnad på 170–300 kronor per hektar i fjol, utslaget på hela landet. Ojdå, och vargen tog ett får. Ujujuj...
Googla min vän på vildsvin som attackerar och du får en uppsjö av incidenter där svinen inte blev provocerade. Vargen kanske attackerar om du stänger in den i ett hörn.
Det är ta mig fan helt otroligt hur man kan vara så okunnig som du men ändå låtsas som om man kan en massa saker.
Nåja men vi ses väl på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235747 så tar vi en öl.
Varberg är ju nästgårds.
Men är du efterbliven? Har någon påstått att ett svin kostar mer än en varg? Det kanske dem gör, kanske inte. Det är inte det som är problemet.
Läs nu det här:
ANTAL SVIN: ca 150.000st
ANTAL VARGAR: ca 200st
Och du undrar varför man ska skjuta svin istället för varg? Idiot.
Så du menar att 250000 jägare borde strunta i vargen och jaga svin istället, ja kanske, men du tror inte att allt hänger ihop i slutändan?
Så du menar att 250000 jägare borde strunta i vargen och jaga svin istället, ja kanske, men du tror inte att allt hänger ihop i slutändan?
Hänger ihop med vad? Trofen eller.
Nja, snarare att om man nu vill få ner en stam vilt som ställer till det idag, så borde man utgå ifrån att samma grupp har förtroendet att kontrollera en annan stam vilt som kan komma att behöva kontrolleras framöver.
Det är trots allt i slutet av dan bara en annan art av vilt även om den är lik hunden, den kommer att behöva kontrolleras precis som älg, björn osv.
Ja, ser du någon bättre uppgift för de 250000 jägarna?
Och, jo, allt borde ha hängt ihop i slutändan genom att tex vargen skulle ha hållit svinen och andra djur nere på en vettig nivå. Det kallas ekosystem.
Där kom det Ni sätter er över oss andra. Ubermench.
Vad jag sett hittills, så har du mest snackat en massa skitVad är det för osanningar jag skrivit ?
Räcker det inte med obduktionsrapporten som källa nu ?
Var det fel på den också.
Vad är det för fakta jag inte kontrollerat ?
Vilka vargar tar svin och kan kontrollera nivån på dom?
Dom vi inte har härnere längre.
Hur skulle en sådan undersökning gå till hade du tänkt dig? Tror du att vargjakten kan bedrivas som någon slags motagning på en husdjursklinik där man kan ta och känna och kolla bettet på vargarna?(För att vara seriös. Hur noga undersöker Matin och hans kamrater de vargar han vill ha ihjäl?)
Vad jag sett hittills, så har du mest snackat en massa skit
Kan inte förstå hur såna som du fortfarande försöker framställa den svenska vargen som frisk och sund när det är 100% dokumenterat att den svenska vargstammen lider av kraftig inavel.
Att såna som du blir överraskade och ser möjligheter att dra billiga poänger pga. att de svenska vargarna inte har 5 ben eller 2 svansar och spelar banjo är ju stört löjligt. Likväl så lider vargstammen av inavel.
Angående SVA rapporten....så säger den inte något om vilken ordning de olika skotten kom. Eftersom få djur står kvar efter första skottet, så kan man anta att det bästa skottet var det första och de efterföljande kan ses som säkerhetsskott på flyende varg. En varg som flyr bort från skytten är svår att träffa, vilket gör att det dels blir lätt att bomma samt att de som träffar inte hamnar optimalt.
Inte ens SCAN klarar ju av att avliva 100% och de har ju ändå djuren under kontrollerade former. Att du och andra sitter och försöker kräva att jakt ska vara 100% visar ju bara på en allt för tydlig avsaknad av praktisk erfarenhet.
Om du sedan tar dig tid att läsa jaktpressen och diverse jaktforum, så kommer du upptäcka att vi jägare alltid vill förbättra oss. Vi var inte heller nöjda med hur många skott osv som avlossades förra året, utan vi eftersträvar alltid att orsaka så lite lidande som möjligt och sköta det snyggt och etiskt.
Hur skulle en sådan undersökning gå till hade du tänkt dig? Tror du att vargjakten kan bedrivas som någon slags motagning på en husdjursklinik där man kan ta och känna och kolla bettet på vargarna?
man pratar om genetiskt defekta vargar men resultatet var att ingen av dem skjutna vargarna hade några stora defekter. Det är väl dem två största anledningarna till att jag motsätter mig jakten.
Känner du jägarna i fråga? annars så är en källhänvisning på din vetskap om att dom var väl medvetna om att dom sköt en "taggad godkänd" varg välkommen.
Dåså, dags att byta sida nu då
Sveriges meste vargforskare LÄNK från feb 2007)
Släktskap och inavel i den skandinaviska vargstammen (2003)
Förstärka vargstammen i Sverige
Jaktlaget är naturligtvis underrättade om vilka individer som finns i reviret.
Jag påstår inte att de visste att de sköt en sändarbärande varg, vid skotttillfället.
Men de visste att det inte fanns någon varg i reviret med fungerande sändare.
De visste även att det skulle varit helt ok att skjuta varg även om den hade en fungerande sändare.
I båda fallen.
En helt ärlig fråga.
1. Vargstammen är inte helt frisk det håller jag med om.
2. Om hela genpolen är defekt så borde man skjuta av alla eller hur? då det bara kan bli sämre annars.
Skjuter man av alla så utrotar man den svensk/norska stammen.
3. Om inte så borde det punktmarkeras mot sjuka individer.
Att inavelsgraden är hög betyder inte att vargarna är sjuka. Samtliga individer i ett revir har ungefär samma inavelsgrad.
Nu skjuter man av helt sporadiskt där bara turen eller oturen avgör om man träffar rätt varg.
Vilken är rätt varg?
Är dom defekta vargarna mer än 50%? det borde väl ni ha koll på.
De inavlade vargarna är, som sagt, 100% i de områden som jagas på.
Är inte problemet med sjuka vargar mer än 50% så motverkar ju jakten en frisk vargstam och det är väl inte det ni är ute efter.
Eftersom det jagas på områden utan nytillkomna individer, men inte där det finns nytillkomna så sänks inavelsgraden för varje varg som skjuts.
Procentuellt.
Jägarförbundet har ju koll på alla vargar. Flyga helikopter och söva 200 vargar låter som en ädel uppgift
eftersom viltvård går först bland jägare borde ju alla ställa upp
Det är till stor del jägare som inventerar vargstammen, och rapporterar föryngringar och förflyttningar, ety det är deras mark som studeras (till stor del)
De var exact så inavlade som förväntats.Din ena källhänvisning är 4 år gammal den andra 8 år?
Dom märkta vargarna borde ju vara friska eftersom dom varit sövda och undersökta eller hur?
Borde inte jägarna ta mer hänsyn till detta?
Med lite mer hänsyn skulle man undvikit att döda 1% av den FRISKA delen av stammen.
Forskningstian FTW.
De var exact så inavlade som förväntats.
Ja det är fräckt med viltvård.En helt ärlig fråga.
1. Vargstammen är inte helt frisk det håller jag med om.
2. Om hela genpolen är defekt så borde man skjuta av alla eller hur? då det bara kan bli sämre annars.
Finns de som förespråkar det också, men Sverige har valt vägen att försöka förstärka vargstammen genom att föra in nya vargar utifrån. Detta anses enklare om man begränsar storkleken på nuvarande vargstam. Målet är sedan att låta vargstammen öka ytterligare i antal.
3. Om inte så borde det punktmarkeras mot sjuka individer.
Nu skjuter man av helt sporadiskt där bara turen eller oturen avgör om man träffar rätt varg.
Nä man jagar de vargar som inte anses bära på några viktiga gener. De vargar som anses ha viktiga gener för den svenska vargstammen är fredade.
Är dom defekta vargarna mer än 50%? det borde väl ni ha koll på.
Vargarna lider av kraftig inavel och därigenom en snäv genpol som gör de utsatta för ev. framtida sjukdomar. Defekta vargar i form av synliga kroppsliga fel finns knappt. Vargar som anses viktiga är fredade och då inte per individ utan hela områden
Är inte problemet med sjuka vargar mer än 50% så motverkar ju jakten en frisk vargstam och det är väl inte det ni är ute efter.
Det är staten som är ute efter något, och det är att förstärka den genetiska statusen på den svenska vargstammen. Det pågår arbete med att få till en inflyttning av nya vargar parallellet med att vi nu begränsar ökningen av vargstammen.
Jägarförbundet har ju koll på alla vargar. Flyga helikopter och söva 200 vargar låter som en ädel uppgift
Nä det är inte jägarförbundet som har koll på våra vargar, utan det är staten i form av Grimsö forskningsstation
eftersom viltvård går först bland jägare borde ju alla ställa upp
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |