Vargjakten

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
:rofl

Det är mat.

:hihi

Så så länge du tror din mat har det bra när den lever och att slaktarn inte flinar så är det ok med dig.

Men hur respekterar du dom djuren din mat kommer ifrån?

Åh, vad söt du är när du kör jägarnas favoritlines. Markus körde med den redan förra året och han var knappast först heller. Det var ju jätteoväntat att det skulle komma. :rolleyes:

Man ska visa respekt mot liv i den mån man kan och det gör man inte om man skrattar åt en död varg. Förövrigt skulle jag kunna tänka mig att vara vegetarian men kött ingår i människans naturliga kost. Vilt är egentligen det bästa. Då vet man att djuret har haft det liv det ska. Och jag har inte heller skrivit nåt negativt om jakt i stort. Förutom att det för det mesta bedrivs av töntar som på fullaste allvar tror att det är macho att sitta i ett jävla älgtorn och dricka pissljummet kaffe :rofl . Men nån ska väl vara sån också.

Jaga för maten om det finns nog med djur i skogen. Lustjakt på varg för trofé - inte OK. Men jag förväntar mig inte att du skulle se skillnaden. Där har du förresten ännu ett bra skäl till att jaga vildsvin, men av någon anledning vill ni inte ta det till er. Konstigt...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Åh, vad söt du är när du kör jägarnas favoritlines. Markus körde med den redan förra året och han var knappast först heller. Det var ju jätteoväntat att det skulle komma. :rolleyes:

Man ska visa respekt mot liv i den mån man kan och det gör man inte om man skrattar åt en död varg. Förövrigt skulle jag kunna tänka mig att vara vegetarian men kött ingår i människans naturliga kost. Vilt är egentligen det bästa. Då vet man att djuret har haft det liv det ska. Och jag har inte heller skrivit nåt negativt om jakt i stort. Förutom att det för det mesta bedrivs av töntar som på fullaste allvar tror att det är macho att sitta i ett jävla älgtorn och dricka pissljummet kaffe :rofl . Men nån ska väl vara sån också.

Jaga för maten om det finns nog med djur i skogen. Lustjakt på varg för trofé - inte OK. Men jag förväntar mig inte att du skulle se skillnaden. Där har du förresten ännu ett bra skäl till att jaga vildsvin, men av någon anledning vill ni inte ta det till er. Konstigt...

Så det är ok att jaga djur bara inte varg.:va

Ja och inte ha trevligt samtidigt förstås.

Men lustjakt på gris är det ok? Det är ju en slakt utan dess like.

Troféer? Nä, viltvård.
Trophy-hunting-in-Africa--001.jpg

Så det är inte ok att jaga lejon heller?

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men lustjakt på gris är det ok? Det är ju en slakt utan dess like.

Vargjakten är troféjakt. Inget annat. (200st)

Grisjakt är nyttojakt och matjakt. (150000st och kraftigt ökande, beräknad till 500000st inom några år)

Ingen skillnad fortfarande?

Så det är inte ok att jaga lejon heller?

Pelle>> Nu får vi passa oss. Han försöker få oss till att rangordna vargar och lejon över svartmyror. Den fällan får vi inte falla i. :rolleyes:

(Jägarnas desperata igelkottsförsvar No 2 efter veggopratet) :rofl

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Sen skall man inte jämföra tusentals björnar över 100år med 200 vargar över 30år, det blir bara löjligt och du visar att du antingen inte begriper bättre, eller försöker sprida propaganda.

Tusentals björnar över 100 år 200 vargar över 30 år ? nej en sådan jämförelse gjordes inte.

Jag jämförde hela sveriges björnbestånd över 100 år samt hela sveriges vargbestånd över 100 år mot hela sveriges jägarbestånd över 10 ! 10 år
dvs 1 /10 del av tiden vi tittar på djuren.
så vem av oss det är som inte begriper bättre eller försöker sprida propaganda syns ju klart redan där.

Sen är ju det så att dom människor som dödats till 99% varit egna jägare och även innefattar självmord. Knappast så att ickejägare har något att oroa sig för, så du går nog säker.

Detta vill jag särdeles emotsäga
99% som du ju uppenbarligen inte vet är 99 av 100 dvs 1 som inte är jägare enl ditt argumenterande.

1 skidåkare (2010)
1 bärplockare (2002)
2 av 8
dvs 25% av de som skjutits ihjäl av misstag de senaste 10 åren har varit icke jägare.

Då har vi inte tagit in ett mord på en icke jägare utfört av en jägare.
och inte heller självmordet av en jägare sedan han insett att han skjutit sin kamrat.

Sen kan du ju sluta referera till enbart sverige, det finns varg och människor i andra länder oxå.

Jupp det finns både varg och människor i andra länder, grattis till insikten, men nu är det ju så att vi faktiskt diskuterar den SVENSKA vargjakten på de SVENSKA vargarna och de SVENSKA jägarnas agerande och alltihop i SVERIGE.

Men tror du verkligen det blir så mkt bättre siffror om vi tar med alla vargattacker och alla jägardumheter över hela världen ?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag fattar inte vari svårigheten ligger att erkänna att man diggar att döda djur? Skäms ni för det?

Skriv det nu så vi kan komma vidare.

"Jag gillar att döda djur."

Precis. Visa lite kurage och gör det nu. För det är egentligen det alla de här 77 sidorna dravel handlar om. Så kan vi äntligen låsa skiten.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vargjakten är troféjakt. Inget annat. (200st)

Grisjakt är nyttojakt och matjakt. (150000st och kraftigt ökande, beräknad till 500000st inom några år)

Ingen skillnad fortfarande?

Pelle>> Nu får vi passa oss. Han försöker få oss till att rangordna vargar och lejon över svartmyror. Den fällan får vi inte falla i. :rolleyes:

(Jägarnas desperata igelkottsförsvar No 2 efter veggopratet) :rofl

Vad händer om någon blir glad över att fälla en gris, blir det då trofejakt?

Men lojakten och rävjakten vad är det? eller kanske bäst att låta bli att svara du vill nog inte rangordna dina djur.

Men du sköta alltså mössen med gevär? är du jägare?

Jag fattar inte vari svårigheten ligger att erkänna att man diggar att döda djur? Skäms ni för det?

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Tusentals björnar över 100 år 200 vargar över 30 år ? nej en sådan jämförelse gjordes inte.

Jag jämförde hela sveriges björnbestånd över 100 år samt hela sveriges vargbestånd över 100 år mot hela sveriges jägarbestånd över 10 ! 10 år
dvs 1 /10 del av tiden vi tittar på djuren.
så vem av oss det är som inte begriper bättre eller försöker sprida propaganda syns ju klart redan där.
?

Detta vill jag särdeles emotsäga
99% som du ju uppenbarligen inte vet är 99 av 100 dvs 1 som inte är jägare enl ditt argumenterande.

1 skidåkare (2010)
1 bärplockare (2002)
2 av 8
dvs 25% av de som skjutits ihjäl av misstag de senaste 10 åren har varit icke jägare.
Fem ickejägare sen -70 talet, men nej det var inget statistiskt utan mest för att poängtera att omkomna i regel är jägare
Då har vi inte tagit in ett mord på en icke jägare utfört av en jägare.
och inte heller självmordet av en jägare sedan han insett att han skjutit sin kamrat.
Nej varför skulle du det?

Jupp det finns både varg och människor i andra länder, grattis till insikten, men nu är det ju så att vi faktiskt diskuterar den SVENSKA vargjakten på de SVENSKA vargarna och de SVENSKA jägarnas agerande och alltihop i SVERIGE.

Men tror du verkligen det blir så mkt bättre siffror om vi tar med alla vargattacker och alla jägardumheter över hela världen

Nu använde du sverige 4ggr till.:rolleyes: men faktum är fortfarande att vi knappt haft varg tidigare.?

............

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Var sätter du gränsen för sverige då?

Men du fatta iallafall det är bra.:tummenupp

tja om du tar och kollar på kartan så ser du sveriges gränser.
Om du menar hur många vargar jag anser att vi borde ha innanför dessa gränser ?
så är det givetvis svårt att sätta en siffra dels för att vargarna skiter i våra kartor och dels för att det beror på ett antal olika faktorer som jag inte har koll på såsom acceptans och föryngringstal mm.
men utan att anstränga oss borde vi kunna ha plats för någonstans mellan 500-800 djur.
Då kan man dessutom se till att den är skygg genom att man plockar bort de som inte är skygga mm.
Vilket givetvis inte sker genom pöbeljakt utan av utvalda personer som tar bort utvalda individer.

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM
Varför detta om att få jägare att säga att dom älskar att döda!?
Aldrig hört någon jägare ens prata i dem termerna..

Jag tror grejjen är just jakten..
Precis som i min favoritgren -fiske, så det just att få fisken, inte att döda den.,

Även om jag släpper tillbaka mycket fisk så skulle jag absolut ta vara på en ev trofe (läs ovanligt stor fisk) alt ovanlig fisk dvs jägarnas motsvarighet till en varg, björn eller lo..
Klart det är något att vara stolt över! Skulle iallafall jag vara (har aldrig skjutit något djur alls i mitt liv)

Kan ni sk djurvänner inte hoppa in på tex fiskesnack.com och hetsa dem oxo till att säga att dom inte gillar fiskejakten - utan dödandet ;)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför detta om att få jägare att säga att dom älskar att döda!?
Aldrig hört någon jägare ens prata i dem termerna..

Jag tror grejjen är just jakten..
Precis som i min favoritgren -fiske, så det just att få fisken, inte att döda den.,

Även om jag släpper tillbaka mycket fisk så skulle jag absolut ta vara på en ev trofe (läs ovanligt stor fisk) alt ovanlig fisk dvs jägarnas motsvarighet till en varg, björn eller lo..
Klart det är något att vara stolt över! Skulle iallafall jag vara (har aldrig skjutit något djur alls i mitt liv)

Kan ni sk djurvänner inte hoppa in på tex fiskesnack.com och hetsa dem oxo till att säga att dom inte gillar fiskejakten - utan dödandet ;)

Du har rätt. jag kör inte hoj på grund av farten och adrenalinet och allt annat spännande heller. det är vindbruset och dofterna jag söker.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Troféer? Nä, viltvård.
Trophy-hunting-in-Africa--001.jpg

Ännu en bild på ett gäng som tar ansvar för viltstammen
Hunting%20418%20(912%20x%20684)%20(456%20x%20342).jpg

Han ställer motvilligt upp på den här bilden
hunter-moose-trophy_107.jpg

Med tunga, allvarsamma steg sörjer han att han tvingats skjuta vargen för att bevara stammen livskraftig.
wwd.jpg

Sitter det så långt inne att erkänna att ni diggar att skjuta djur?

Otroligt nog så har jakten räddat flera hotade arter i Afrika
Tidigare tjuvjagades fantastiska mängder elefant, noshörning och lejon.
Mycket gick till den kinesiska "medecinmarknaden".
Invånarna var lika nöjda.
De hade ingen större nytta av djuren.
Därför tilläts jakt under ordnade former.
Troféjägare betalade ordentligt för att få fälla ett ståtligt djur.
Men djuret tillhörde fortfarande befolkningen.
Köttet tillföll invånarna.
Trofén köptes.
Viltet hade fått ett ekonomiskt värde.
Tjuvjagar man i hottentottland nu, så kan man räkna med att få röven full med blåsrörspilar.
Typ.

Du har rätt. jag kör inte hoj på grund av farten och adrenalinet och allt annat spännande heller. det är vindbruset och dofterna jag söker.

Felaktig liknelse.
Kör du hoj för att nå slutmålet, dvs oftast komma hem igen?

Det är bra att komma hem igen.
Alternativet är sämre.
Men det är inte därför jag kör.

Varför då? Står slaktaren och skrattar stolt när han tar livet av djuren?

Äter du varg? Eller varför drar du upp det, hör det hit tycker du?

De slaktare jag känner har en viss yrkesstolthet.
Är det fel?

Last edited:

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
07 KTM

Då e vi två om att gilla det ;;
Sitta på havet i en båt och känna vinden i ansiktet och känna havets lukt - livskvalite!
Att på det få mörda en fisk- nirvana!?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Otroligt nog så har jakten räddat flera hotade arter i Afrika
Tidigare tjuvjagades fantastiska mängder elefant, noshörning och lejon.
Mycket gick till den kinesiska "medecinmarknaden".
Invånarna var lika nöjda.
De hade ingen större nytta av djuren.
Därför tilläts jakt under ordnade former.
Troféjägare betalade ordentligt för att få fälla ett ståtligt djur.
Men djuret tillhörde fortfarande befolkningen.
Köttet tillföll invånarna.
Trofén köptes.
Viltet hade fått ett ekonomiskt värde.
Tjuvjagar man i hottentottland nu, så kan man räkna med att få röven full med blåsrörspilar.
Typ.

Felaktig liknelse.
Kör du hoj för att nå slutmålet, dvs oftast komma hem igen?

Det är bra att komma hem igen.
Alternativet är sämre.
Men det är inte därför jag kör.

De slaktare jag känner har en viss yrkesstolthet.
Är det fel?

Tror inte det gör nytta att använda logik på extremister, tyvärr.

:va:confused:

Är du helt allvarlig när du skriver något sådant eller var det ett försök att vara ironisk, du vet, det kan vara svårt att avgöra.

tja om du tar och kollar på kartan så ser du sveriges gränser.
Om du menar hur många vargar jag anser att vi borde ha innanför dessa gränser ?
så är det givetvis svårt att sätta en siffra dels för att vargarna skiter i våra kartor och dels för att det beror på ett antal olika faktorer som jag inte har koll på såsom acceptans och föryngringstal mm.
men utan att anstränga oss borde vi kunna ha plats för någonstans mellan 500-800 djur.
Då kan man dessutom se till att den är skygg genom att man plockar bort de som inte är skygga mm.
Vilket givetvis inte sker genom pöbeljakt utan av utvalda personer som tar bort utvalda individer.

Vad var det för undvikande dravel, hur många djur hade vi för säg 30 år sedan enligt din expertis, inkl. gärna dom som inte kan bestämma sig för sin nationallitet.

Men du har helt rätt, oskygga individer bör skyndsamt avlägsnas, vilket inte är problem på dom som anses oviktiga till följd av genuppsättning.

Problemet är att även genetiskt viktiga djur kan bli oskygga, skall vi dräpa dom med eller hur skall dessa individer behandlas?

Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade

Jag gillar att döda djur, ju större desto. Och att sen låta dem puttra i grytan ihop med syltlök, grädde, vin och annat gott och skölja ner grytan med rödtjut det är också fint.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin