Vargjakten

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Kan du ge några exempel?

Otroligt nog så har jakten räddat flera hotade arter i Afrika
Tidigare tjuvjagades fantastiska mängder elefant, noshörning och lejon.Mycket gick till den kinesiska "medecinmarknaden".
Invånarna var lika nöjda.
De hade ingen större nytta av djuren.
Därför tilläts jakt under ordnade former.
Troféjägare betalade ordentligt för att få fälla ett ståtligt djur.
Men djuret tillhörde fortfarande befolkningen.
Köttet tillföll invånarna.
Trofén köptes.
Viltet hade fått ett ekonomiskt värde.
Tjuvjagar man i hottentottland nu, så kan man räkna med att få röven full med blåsrörspilar.
Typ.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Otroligt nog så har jakten räddat flera hotade arter i Afrika
Tidigare tjuvjagades fantastiska mängder elefant, noshörning och lejon.Mycket gick till den kinesiska "medecinmarknaden".
Invånarna var lika nöjda.
De hade ingen större nytta av djuren.
Därför tilläts jakt under ordnade former.
Troféjägare betalade ordentligt för att få fälla ett ståtligt djur.
Men djuret tillhörde fortfarande befolkningen.
Köttet tillföll invånarna.
Trofén köptes.
Viltet hade fått ett ekonomiskt värde.
Tjuvjagar man i hottentottland nu, så kan man räkna med att få röven full med blåsrörspilar.
Typ.

Eftersom både elefant och noshörning fortfarande tjuvjagas av hottentott så tror jag inte på ditt resonemang.

Däremot har organisationer med ekonomiskt stöd från väst, sett till att det finns vakter som jagar tjuvjägare.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Eftersom både elefant och noshörning fortfarande tjuvjagas av hottentott så tror jag inte på ditt resonemang.

Däremot har organisationer med ekonomiskt stöd från väst, sett till att det finns vakter som jagar tjuvjägare.

Jaha, och vilka områden får detta stöd och hur mycket är det? Vilka effekter hade det på tjuvjakten och hur mycket fick lokalbefolkningen?

Sen så kommer det alltid att tjuvjagas någonstans av någon anledning oavsett om det är ett game reserv eller national park.

Du kanske vet hur många elefanter i kruger som dina vakter sköt vid senaste avskjutningen?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Popultaionsgenetiker göre sig icke heller besvär, antar jag?
De är änna dåligt pålästa i ämnet genetik, jämfört med en
miljöminister som faktiskt läste till lärare mellan 1981 och 1983.
Kan antaga att hans studieskulder är ringa.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/utan-politiskt-mod

Snarare verkar det som A.Carlgren har populistiska färdigheter än populationsgenetiska :tummenupp
(avd: dagens gubbrim)

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Snarare verkar det som A.Carlgren har populistiska färdigheter än populationsgenetiska :tummenupp

Så du tror att AndreasCarlgren står för det genetiska forskandet.:va

Är du på riktigt?

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Vad är det för tappade personer som fortfarande inte fattat att de områden där det anses finnas värdefulla vargar är fredade från jakten?

Det fredades t o m ett nytt område precis före årets vargjakt just pga. att de upptäckt ett nytt revir där med värdefulla vargar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad pratar du om? Var det någon tjuvjakt eller något annat olagligt?

Inget brott mot lagen, men på tal om tappade människor

Sen kan man alltid fundera på kopplingen mellan valet av objek>tillvägagångssätt > förbundets egna jaktetik avseende aktsamhet.. Men vid licensjakt kvittar ju sånt, uppenbarligen.
Att driva ett djur med avkomma är ju en fråga om "gör vi verkligen rätt nu" men du har säkert inget intresse i den frågan.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
jävligt bra skrivet...

Inte för att det har med just varg att göra, men:
Med beaktande av den intensiva rovdjursdebatt som pågår i landet är det förbluffande lite granskning som ägnats de rovdjurskritiska intressena.

Rennäringen bidrar med 1,8 miljoner kilo slaktvikt. Det motsvarar omkring två hekto per svensk och för det disponerar rennäringen ungefär 40 procent av landets yta. Kalkonproduktionen ger som jämförelse tre hekto.

Inkomstmässigt är slakten och rovdjursskadorna likvärdiga i storlek för rennäringen. Andelen slaktvikt som rovdjuren äter är dock bara en bråkdel. Det skulle innebära en halverad kostnad för skattebetalarna om vi utfodrade rovdjuren med oxfilé.

Drygt 100 renägare anses äga så många renar att de kan bedriva det näringsmässigt. De övriga dryga 5 000 har det som hobbyverksamhet och för att åtnjuta renägarnas övriga privilegier.

I övriga landet är 97 procent av de rivna boskapen får. Fårfarmarna bidrar med drygt 5 hekto kött per person, men erhåller nästan all ersättning för rovdjursskador. Chansen att drabbas av rovdjursangrepp och vara hobbyfårskötare är sannolikt hundraprocentig.

Att släppa ut sin hund lös i skogen är ingen dum affär. Blir den rovdjurstagen utdelas i snitt cirka 10 000 kronor. Blir den däremot påkörd av en bil är hundföraren vållande. Således är rovdjurens vållande och ansvar större än både bilförares och hundförare och vi skattebetalare får betala för rovdjurens dödande av lösspringande hundar.

För att jägarna skall få bedriva sin hobby utsattes vi för över 44 000 tusen trafikkollisioner med klövvilt under 2010. Årligen dör nio personer och ett 70-tal skadas svårt. Kostnaderna tas av samhället och via försäkringspremierna. För att skydda oss från jägarnas hobbyverksamhet byggs viltstängsel för över 50 miljoner. Viltet erbjuds också exklusivt skogsplantsfoder med framtida nationellt, årligt produktionsbortfall på miljardbelopp.

I praktiken innebär det att övriga samhället får betala mycket dyrt för att fylla jägarnas frysboxar, rensa nästan halva landet på rovdjur för två hekto renkött och ersätta fårfarmare som valt boskap för att minimera tillsyn och besvär. Ett rimligt krav från övriga medborgare är därför att endast skydda verksamhet som bedrivs enligt affärsmässiga villkor och överlåta övrig natur att sköta sig själv.

Ett nationalekonomiskt lönsamt alternativ som skulle ge oss en viltstam av alla sorter unik i världen och turistmässigt mycket tilltalande. En nationell förvaltning som fördelar kostnader och intäkter likvärdigt på hela befolkningen och ger alla likvärdiga möjligheter.

Det är min utgångspunkt och det som bäst tillgodoser mina intressen. Krasst ekonomiskt även den mest tilltalande för de som inte är renägare, fårskötare eller jägare – därmed den bästa lösningen för 95 procent av befolkningen.

Länk här
Tyvärr är det från en blaska, så 1 + 1 kanske inte blir 2 :rolleyes:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag drog samma retoriska slutsatser kring ditt inlägg som du gör med andras i den här tråden.

Nej, du svamlar, det är vad du gör.

Inte för att det har med just varg att göra, men:

Länk här
Tyvärr är det från en blaska, så 1 + 1 kanske inte blir 2 :rolleyes:

Låter som en bra ide, avskaffa samerna, all vilt och förvandla sverige till ett viltlöst turistmål?

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag är nyfiken, ni som förespråkar jakten pga att vargarna står & flåsar på er veranda & äter era hundar, har det blvit bättre nu när 40 djur är döda?

Tror du dom kör men preventinmedel?

Men som svar nej, ingen större skillnad.

Så du menar att du är en idiot som svarar på svammelinlägg?

Uppenbarligen eftersom jag orkar svara istället för att bara cutandpasta inlägg från folk med politiskt engagemang som vissa andra.:rolleyes:

Men har du något som är verkligt och förankrat på forskningsunderlag skall jag med glädje besvara dig med största respekt.

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Inte? men var det inte därför ni ville döda dom?
Då förstår jag inte....
Kanske var spännande att få skjuta lite då..

Tror du dom kör men preventinmedel?

Men som svar nej, ingen större skillnad.

Uppenbarligen eftersom jag orkar svara istället för att bara cutandpasta inlägg från folk med politiskt engagemang som vissa andra.:rolleyes:

Men har du något som är verkligt och förankrat på forskningsunderlag skall jag med glädje besvara dig med största respekt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin