Vargjakten

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Och vad gör det om en människa går åt då och då, eller några hundar per år? Det känns som att det kvittar med tanke på hur många som lämnar in skorna av andra anledningar hela tiden. Och angående hundarna så är det ju bara att koppla kräken.
Om vår hund stryker med vid vildsvinsjakt (som är betydligt farligare än vargjakt) så är det ju tråkigt men något man får räkna med om man har hunden i nyttosyfte som jägarna har.

Mer varg åt folket, och som plus i kanten så kanske de kan utrota de förbannade renjävlarna så att samerna går och dör av svält. Då har vi sparar in hur många miljoner som helst i det långa loppet.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Våra 200st vargar ligger på 3e plats vad gäller antal skadade/dödade jakthundar. Listan ser ut så här:
1. Trafik 822st
2. Drunkning 81st
3. Varg 42st
4. Vildsvin 38st
5. Skottskadade 25st

Listan bygger på ett genomsnitt för åren 2007-2009. Men du kanske tycker år 2010 är mer rätt att lyfta fram eftersom det var ett av våra mest extrema år med snö? Vi jagar inte med hund när snödjupet blir stort, men det är väl inte viktigt för dig?

Att du antar saker lite godtyckligt gör det så lätt för mig att såga det du säger, så det tycker jag du ska sluta med :)

T ex. är det precis så att i Agrias siffror ingår det en del raser som man inte använder till jakt.

Lägg sedan till att hundjakten inom vargreviren har minskat, så sticker dessa siffror ut ännu mer.

KÄLLA

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det kanske är svårt att säkert kunna särskilja en hane från en tik på 50 meters håll men det är långt ifrån omöjligt med kikare (eller kikarsikte vilket dom flesta jägare idag har).
Att se skillnad på en ung varg och en alfahanne torde dom flesta jägare kunna göra utan några större problem även på ganska långt avstånd.
Jaså det borde man? Är du ute och antar nu igen, eller har du egna erfarenheter av vargjakt?

Låt oss istället konstatera följande:
1. Områden där genetiskt viktig varg finns var fredande från vargjakt.
2. Inga av de skjutna vargarna var fredade på något sätt.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vad gäller din fråga om siffror så kan jag väl ta så färsk statistik som möjligt då.
Det verkar som om både varg och jägare skärpt sig lite under 2010 för det är bara 11 hundar totalt som dödats/skadats av varg. Då inbegriper den siffran alla hundar försäkrade i AGRIA. Inte bara jakthundar således.
Vad gäller antalet skjutna hundar så utgår jag ifrån att det är uteslutande jakthundar. Det är inte så många andra hundar som är ute och springer i skogen tillsammans med folk med skjutvapen.
Under 2010 så sköts 12 hundar.
Vargen tar således inte fler hundar än vad jägarna själva skjuter. Och detta är ju siffror som hundägarna själva rapporterar in. Jag antar att dom inte mörkar om deras hund blivit tagen av vargen.
19st dödades av varg 2010 trots den korta jakttiden pga. snön.

Dessa gällde det:

5 december. En engelsk setter dödades av fyra vargar i Holselen, en mil väster om Malung. Attacken inträffade när settern släpptes ut på rastning. Hundägaren såg hur fyra vargar gav sig av från den döda hunden.

14 november. En mycket välmeriterad gråhund dödades av varg i Dådran, Rättviks kommun. Hunden attackerades i samband med jakt.

6 november. En sexårig gråhund dödade av varg utanför Lima i Dalarna. Hunden attackerades när den skällde ståndskall på älg. Vargen sköts av hundföraren i samband med hundattacken.

15 oktober. En fyraårig gråhundstik dödades av varg i Tremssjöarna, cirka sju kilometer väster om Hammarsbyn i Dalarna. Först två dagar senare hittades resterna av den fyraåriga tiken, som redan var redan färdig jaktchampion.

14 oktober. Varg dödar en drever mitt under pågående rådjursdrev. Attacken inträffade i Håbol, Dalsland. Pejlhalsbandet, blodfläckar och lungbitar var allt som återstod av den femåriga jaktchampiontiken efter attacken.

11 oktober. Varg dödade en jämthundshane i Sysslebäck, Värmland. Hunden dödades under pågående älgjakt. Det fanns vid tillfället ingen känd vargetablering i området.

2 oktober. En drever dödades av varg i Rialareviret, Norrtälje. Hunden dödades när den släpptes lös fört första gången den här säsongen.

2 oktober. En gråhund dödades av varg i Svärdsjö när den skällde ståndskall på älg tillsammans med ytterligare en hund. Hunden antas ha dödats av varg från Korsåreviret.

1 oktober. En dunkerstövare dödades av varg i Dulsa väster om Edsbyn. Stövaren dödades av varg från Homnareviret och bara huvudet återstod när ägaren hittade sin jaktkamrat.

23 september. En papillon dödades av varg i närheten av Särna i Dalarna. Hunden var så svårt sargad av varg när det återfanns att ägarna tvingades avliva den. Det här var den andra vargattacken på kort tid på små sällskapshundar i området.

20 september. En drevertik dödades av varg i Råhällan, öster om Ockelbo. Drevern dödades mitt under pågående rävdrev 300 meter från sitt hem.

19 september. Varg från Homnareviret dödade ytterligare en stövare. Den här gången attackerades en ung finnstövartik mitt under pågående hardrev på Homnaberg, strax väster om Edsbyn. Hundens ägare tvingades avliva tiken på grund av de mycket svåra skador hon ådrog sig vid attacken.

10 september. En luzernstövare vargdödades under pågående drev ett par kilometer från slalombacken i Edsbyn. Tack vare pejlen kunde hundägaren 20 minuter senare hitta blodfläckar efter hunden och omsider fann han även resterna av den dödade stövaren.

10 september. En wachtelhund dödades av varg i Rialareviret i Stockholms län. Hunden drev hare när den attackerades 70 meter från ägaren. Dagen efter hittades njure, svans och fästinghalsband från hunden.

7 september. En liten sällskapshund dödades av varg vid Åsens fäbod väster om Venjan i Dalarna. En kvinna som var inne i ett uthus hörde hunden skrika. Hon sprang ut och såg då vargen försvinna mot skogen med hunden i munnen.

6 september. Varg dödade en hamiltonstövare i Stora Björnmossen i Gävleborgs län. Hunden var ute på harjakt när den attackerades. Bara tarmarna återfanns av hunden och länsstyrelsens besiktningsman såg en varg i samband med besiktningen.

4 september. En basset dödades av en varg på Värmlandsnäs. Vid en skogskant attackerades hunden och dog strax senare framför ögonen på hundägaren.

5 maj. En papillon dödades av varg i Voxnabruk, Hälsingland. Endast blod och hår har hittats efter hunden, som enligt länsstyrelsens besiktningsman sannolikt attackerades på gårdstomten.

17 februari. En västgötaspets dödades av varg i Jörlanda, Västra Götaland. Hunden dödades bakom ladugården, intill gårdstomten.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Våra 200st vargar ligger på 3e plats vad gäller antal skadade/dödade jakthundar. Listan ser ut så här:
1. Trafik 822st
2. Drunkning 81st
3. Varg 42st
4. Vildsvin 38st
5. Skottskadade 25st

Listan bygger på ett genomsnitt för åren 2007-2009. Men du kanske tycker år 2010 är mer rätt att lyfta fram eftersom det var ett av våra mest extrema år med snö? Vi jagar inte med hund när snödjupet blir stort, men det är väl inte viktigt för dig?

Att du antar saker lite godtyckligt gör det så lätt för mig att såga det du säger, så det tycker jag du ska sluta med :)

T ex. är det precis så att i Agrias siffror ingår det en del raser som man inte använder till jakt.

Lägg sedan till att hundjakten inom vargreviren har minskat, så sticker dessa siffror ut ännu mer.

KÄLLA

Ja. det ingår raser som inte används till jakt i Agrias statistik. Det skrev jag också men du klarade kanske inte av att läsa det.

Dock vill jag hävda att dom hundar som enligt Agria skjutits är nästan uteslutande jakthundar. Att man vådasskjuter andra hundar torde vara ytterst ovanligt. Det är ju liksom mest jakthundar ute i skogen under jakten när skogen är full av jägare. Dom flesta andra hundägare håller sina hundar kopplade då.
Jag tror dessutom att vådasskjutning av jakthundar är begränsad till den tiden av året när man faktiskt bedriver jakt med sin hund.
Således gäller siffran för skjutna hundar bara en del av hundpopulationen under en del av året.

Vad gäller hundar som attackeras av varg så torde det inbegripa även andra hundar än jakthundar och det torde också ske även under en större del av året.

Således blir statistiken något skev till vargens nackdel. Trots detta så sköt jägarna fler hundar under 2011 än vad vargen tog. Låt vara att det var en snörik vinter. Det är fortfarande fler hundar som dödas av jägare än av vargar.

Dessa gällde det:

5 december. En engelsk setter dödades av fyra vargar i Holselen, en mil väster om Malung. Attacken inträffade när settern släpptes ut på rastning. Hundägaren såg hur fyra vargar gav sig av från den döda hunden.

14 november. En mycket välmeriterad gråhund dödades av varg i Dådran, Rättviks kommun. Hunden attackerades i samband med jakt.

6 november. En sexårig gråhund dödade av varg utanför Lima i Dalarna. Hunden attackerades när den skällde ståndskall på älg. Vargen sköts av hundföraren i samband med hundattacken.

15 oktober. En fyraårig gråhundstik dödades av varg i Tremssjöarna, cirka sju kilometer väster om Hammarsbyn i Dalarna. Först två dagar senare hittades resterna av den fyraåriga tiken, som redan var redan färdig jaktchampion.

14 oktober. Varg dödar en drever mitt under pågående rådjursdrev. Attacken inträffade i Håbol, Dalsland. Pejlhalsbandet, blodfläckar och lungbitar var allt som återstod av den femåriga jaktchampiontiken efter attacken.

11 oktober. Varg dödade en jämthundshane i Sysslebäck, Värmland. Hunden dödades under pågående älgjakt. Det fanns vid tillfället ingen känd vargetablering i området.

2 oktober. En drever dödades av varg i Rialareviret, Norrtälje. Hunden dödades när den släpptes lös fört första gången den här säsongen.

2 oktober. En gråhund dödades av varg i Svärdsjö när den skällde ståndskall på älg tillsammans med ytterligare en hund. Hunden antas ha dödats av varg från Korsåreviret.

1 oktober. En dunkerstövare dödades av varg i Dulsa väster om Edsbyn. Stövaren dödades av varg från Homnareviret och bara huvudet återstod när ägaren hittade sin jaktkamrat.

23 september. En papillon dödades av varg i närheten av Särna i Dalarna. Hunden var så svårt sargad av varg när det återfanns att ägarna tvingades avliva den. Det här var den andra vargattacken på kort tid på små sällskapshundar i området.

20 september. En drevertik dödades av varg i Råhällan, öster om Ockelbo. Drevern dödades mitt under pågående rävdrev 300 meter från sitt hem.

19 september. Varg från Homnareviret dödade ytterligare en stövare. Den här gången attackerades en ung finnstövartik mitt under pågående hardrev på Homnaberg, strax väster om Edsbyn. Hundens ägare tvingades avliva tiken på grund av de mycket svåra skador hon ådrog sig vid attacken.

10 september. En luzernstövare vargdödades under pågående drev ett par kilometer från slalombacken i Edsbyn. Tack vare pejlen kunde hundägaren 20 minuter senare hitta blodfläckar efter hunden och omsider fann han även resterna av den dödade stövaren.

10 september. En wachtelhund dödades av varg i Rialareviret i Stockholms län. Hunden drev hare när den attackerades 70 meter från ägaren. Dagen efter hittades njure, svans och fästinghalsband från hunden.

7 september. En liten sällskapshund dödades av varg vid Åsens fäbod väster om Venjan i Dalarna. En kvinna som var inne i ett uthus hörde hunden skrika. Hon sprang ut och såg då vargen försvinna mot skogen med hunden i munnen.

6 september. Varg dödade en hamiltonstövare i Stora Björnmossen i Gävleborgs län. Hunden var ute på harjakt när den attackerades. Bara tarmarna återfanns av hunden och länsstyrelsens besiktningsman såg en varg i samband med besiktningen.

4 september. En basset dödades av en varg på Värmlandsnäs. Vid en skogskant attackerades hunden och dog strax senare framför ögonen på hundägaren.

5 maj. En papillon dödades av varg i Voxnabruk, Hälsingland. Endast blod och hår har hittats efter hunden, som enligt länsstyrelsens besiktningsman sannolikt attackerades på gårdstomten.

17 februari. En västgötaspets dödades av varg i Jörlanda, Västra Götaland. Hunden dödades bakom ladugården, intill gårdstomten.

Mina siffror kom från Agrias statistik som ju försäkrar ca 50% av hundarna. Det är således fler hundar som skjuts och fler som tas av varg. Gissningsvis ca dubbelt så många som Agrias siffror.
Men proportionen torde vara densamma.

För övrigt.
Dödad sällskapshund???
Två st dödade pappillon???
Setter som släpptes ut på rastning???

Du hänvisar själv till siffror som tar med alla hundar och inte bara jakthundar. Trots det så lyckades inte vargen ta lika många hundar från den totala hundpopulationen under 2010 som jägarna lyckades göra från bara jakthundspopulationen under en begränsad del av året.

Jaså det borde man? Är du ute och antar nu igen, eller har du egna erfarenheter av vargjakt?

Låt oss istället konstatera följande:
1. Områden där genetiskt viktig varg finns var fredande från vargjakt.
2. Inga av de skjutna vargarna var fredade på något sätt.

Ok. Du kan inte se skillnad på hane och tik. Jag köper det. Men då ska du nog inte ägna dig åt vargjakt heller. Jag trodde att åtminstone en del av jägarna i Sverige var såpass intresserade och pålästa att dom såg till att ha såpass bra koll att dom har en chans att veta på förhand om det är hane eller hona och ungdjur eller äldre individ dom skjuter.

Jag är uppväxt med polarhundskennel hemma på gården och jag kan se skillnad på en hane och en tik ganska snabbt utan att stå alldeles intill. Och vargen är ju som bekant ett hunddjur och det djur som våra tamhundar ytterst härstammar ifrån.
Det går också att se om du går på exempelvis skansen. Där har dom vargar och jag har varit där.
Hanar och tikar har skillnader sinsemellan. Inte bara det uppenbara att hanar har synliga genitalier hängande mellan benen utan det finns också vissa skillnader i kroppskonstitutionen som gör att man kan se skillnad.
Låt vara att det i vissa vinklar kan vara väldigt svårt att se skillnad men är det frågan om ett djur som rör sig så ser man ganska snabbt om det är hane eller tik sålänge det inte är väldigt långt avstånd.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Mina siffror kom från Agrias statistik som ju försäkrar ca 50% av hundarna. Det är således fler hundar som skjuts och fler som tas av varg. Gissningsvis ca dubbelt så många som Agrias siffror.
Och till motsats till dig så kom mina siffror för den totala andelen skadade och dödade hundar. Dvs. både från agria och viltskadecenter.

Men bara för att få det klart för mig, du anser fortfarande att det skjuts fler jakthundar av jägare, än vad vargen tar?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och till motsats till dig så kom mina siffror för den totala andelen skadade och dödade hundar. Dvs. både från agria och viltskadecenter.

Men bara för att få det klart för mig, du anser fortfarande att det skjuts fler jakthundar av jägare, än vad vargen tar?

2010 var det så ja.

Går man tillbaka i tiden till dom år som dina siffror gör så tog visserligen vargen fler hundar än den gjorde 2010 men det är fortfarande så att vargen inte tog avsevärt fler hundar än jägarna själva sköt.

Hur kommer det sig att jägare gladeligen ägnar sig åt ställande jakt trots att detta innebär en reell risk att dom faktiskt råkar skjuta sin egen hund. Detta gör dom utan att gnälla då det tydligen är en risk man är villig att ta.

Men om jakten innebär en lika stor risk att man får sin hund attackerad av varg så ska det skrikas i högan sky?

Jag har mycket svårt att tänka mig att det beror på att jägarna anser att det är roligt att skjuta sin egen hund. Faktiskt tror jag inte att dom tycker det är ett dugg roligare att skjuta sin hund än att få den tagen av vargen.

Har du någon förklaring till varför det är katastrof att få hunden tagen av vargen men en acceptabel risk att använda sig av ställande jakt och därigenom riskera att själv skjuta hunden?

Och hur kommer det sig att jägarna inte är mer noggranna att hålla koll när dom kör runt med bilen. Det är fortfarande fler jakthundar som blir försäkringsärenden då dom backats över av ägaren än det är som blir tagna av vargen.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Du menar att det finns risker med ställande jakt och att jägarna gladeligen tar risken att hunden också blir skjuten i det läget. Check.
Samtidigt hävdar samma grupp människor (jägarna alltså) att man inte skulle vara villig att ta risken att hunden råkar ut för varg i samband med jakt.

Under 2010 dödades 11 hundar av varg medan det sköts 12.
I det förstnämnda fallet så skriks det högt om att det är ett jätteproblem att 11 hundar tas av vargen samtidigt som som gladeligen skickar fram hunden till älgen och därigenom riskerar att bli en av dom sistnämnda 12.
Jag hoppas att du kan se det paradoxala i det.

Det kanske är svårt att säkert kunna särskilja en hane från en tik på 50 meters håll men det är långt ifrån omöjligt med kikare (eller kikarsikte vilket dom flesta jägare idag har).
Att se skillnad på en ung varg och en alfahanne torde dom flesta jägare kunna göra utan några större problem även på ganska långt avstånd.

Du kan inte se skillnaden på hur många hundar som dör av 200 vargar eller av några hundra tusen jägare?

Risken att hunden blir skjuten är ju rätt liten i jämförelse med risken om du släpper den i närheten av varg, knappast paradoxalt eller?

Så du kan se skillnad på en alfahanne och en annan hanne, du vet väl att inte alla vuxna vargar är alfa vargar.

Svaret på den frågan är väl typ noll och ingen. Åtminstone inte på den här sidan år 1900.

Senast en människa blev dödad av varg i Sverige var väl den 18 mars 1821 (dvs nästan 200 år sedan) då sonen till Olof Ersson och Lisa Clasdotter, den 6 årige Anders, från Vateby socken i Dalarna dödades av en av Gysingevargarna.

Vad gäller Gysingevargarna så var det inte riktigt att betrakta som vilda vargar då dom var tama. Således är inte det fallet riktigt giltigt om man är ute efter fall där människor dödats av vilda vargar.
För dom som inte känner till Gysingevargarna så är det såhär.

På Gysinge herrgård tog man 1817 hand om en vargvalp som när den var i vuxen ålder släpptes fri några år senare. Grunden att den släpptes kan ha varit att den var för besvärlig att handskas med eller för kostsam i foder eller att den helt enkelt blev utsläppt av en olyckshändelse.
Det finns även uppgifter om att man på ett annat bruk i området likaledes som på Gysinge, tagit hand om en vargvalp som sedan släppts.

Vad som ägde rum i trakten av Gysinge år 1821 har ingen relevans i frågan om vargens farlighet för människan, men visar i stället på vilka olyckor människor i sin okunskap kan ställa till med.

Gysinge vargen var unik genom att den var uppfostrad i fångenskap och därför saknade den rädsla för människan som dom flesta andra vilda djuren har.
Därtill kommer att den inte hade lärd sig att jaga under sin uppväxt och när det blev dåligt med vilt i skogarna denna vinter, fick svårt att skaffa sig mat. Därför drog den sig närmare och närmare till människornas bostäder tills den olyckliga vinterdagen 1821 då den dödade det första människa.
När denna i fångenskap uppfostrade vargen först hade börjat att betrakta människan som ett bytesdjur, fortsatta den tills det att den till slut dödades av jägare den 20 april samma år.

Ingen som påstår att vargen är farlig för människor, men skall du hänvisa till något land så välj då åtmistånde ett där det funnits varg ,inte ett där den varit borta.

När var det senast någon blev vargriven i ryssland t.ex.?

Och vad gör det om en människa går åt då och då, eller några hundar per år? Det känns som att det kvittar med tanke på hur många som lämnar in skorna av andra anledningar hela tiden. Och angående hundarna så är det ju bara att koppla kräken.
Om vår hund stryker med vid vildsvinsjakt (som är betydligt farligare än vargjakt) så är det ju tråkigt men något man får räkna med om man har hunden i nyttosyfte som jägarna har.

Mer varg åt folket, och som plus i kanten så kanske de kan utrota de förbannade renjävlarna så att samerna går och dör av svält. Då har vi sparar in hur många miljoner som helst i det långa loppet.

Du vet väl att man inte använder hund vid vargjakt och att samerna får ca. 60 mille om året för renar som tagits av rovdjur, skall dom få ännu mer?

Men kul resonemang att några människor hit eller dit inte gör något.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
2010 var det så ja.
Sa du inte nyss att det sköts 12st hundar under 2010? Hur kan det bli fler än 19st hundar dödade av varg 2010?

Är det inte sedan så att din siffra på 12st gäller skadade och dödade hundar orsakat av vådaskott?

Kan inte riktigt se hur du får ihop dina siffror.

Så här såg det ut år 2009 vad gäller skadade och dödade hundar orsakat av vådaskott från Agria:
Totalt 12st hundar fördelade på följande:
1st Blandras
1st Finsk stövare
1st Jämthund
1st Labrador Retriever
4st Rottweiler
1st Vorsteh Korthårig
3st Östsibirisk Laika

Eftersom du antog att det bara sköts hundar som var jakthundar, så kan du väl tala om för oss vad t ex en Rottweiler används till när det kommer till jakt? Personligen vet jag inte någon jaktform där vi som jägare använder den rasen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du vet väl att man inte använder hund vid vargjakt och att samerna får ca. 60 mille om året för renar som tagits av rovdjur, skall dom få ännu mer?

Men kul resonemang att några människor hit eller dit inte gör något.

Visste inte att man inte hade hundar vid vargjakt, har aldrig reflekterat över det men det låter ju logiskt nu när du säger det.
Men man hör ju att det tjatas om hur många hundar som dödas av varg varje år och det jag menar är att om man kopplar byrackan så slipper man det obehaget.
Och ja, samerna får sjukt mycket pengar för rovdjurens jakt men jag menade att om de tar ALLA vargar så dör snart samerna ut och i det långa loppet tjänar vi på det :D

Och jag var möjligtvis inte fullt allvarlig med människorna då det inte dödas några människor av varg. Skulle det mot förmodan göra det så anser jag fortfarande inte att det är värt att skjuta av vargstammen för att undvika det. Inte än åtminstone.
I min trakter har det synts varg ett fåtal gånger och jag skulle gärna låta dem springa omkring i våra skogar.
Å andra sidan så känns det ganska obetydligt om de skulle utrotas helt, det är ju inget jag skulle ligga sömnlös över då det finns vargar att se på Kolmården.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Och hur kommer det sig att jägarna inte är mer noggranna att hålla koll när dom kör runt med bilen. Det är fortfarande fler jakthundar som blir försäkringsärenden då dom backats över av ägaren än det är som blir tagna av vargen.
Orkar inte gå på dig på allt fel du skriver, men här kan du väl visa oss lite fakta? Har du någon bra källa på hur många som blev påbackade av just jägare? För det måste du väl ha när du så bestämt säger att så är fallet?

Eller pratar du bara skit nu igen?

Men man hör ju att det tjatas om hur många hundar som dödas av varg varje år och det jag menar är att om man kopplar byrackan så slipper man det obehaget.
Och ja, samerna får sjukt mycket pengar för rovdjurens jakt men jag menade att om de tar ALLA vargar så dör snart samerna ut och i det långa loppet tjänar vi på det :.
Är lätt att säga att andra ska sluta med något när man själv inte drabbas. Vet man sedan inte ett skit om hur det fungerar, så blir det ännu enklare.

Det nämns en siffra på 200 miljoner kronor för våra rovdjur per år.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är en risk obetydlig bara för att det finns en ännu större?
Då skall jag skippa hjälmen i fortsättningen, ety fler dör i malaria än i trafikolyckor med gamla, tvåcylindriga yamahaer med 40+are bakom styret.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Vad gäller hur vargjakten gått till nu så har det ju tvärtemot naturvårdsverkets rekommendationer skjutits alfaindivider i en utsträckning som absolut inte har något att göra med slumpen.
En stor andel av jägarna som varit ute har sålunda medvetet siktat in sig på dessa individer då detta skadar vargstammen maximalt. Man har alltså jagat för att skada vargstammen istället för att hjälpa.
Jägarna klarar alltså inte av att ta ansvaret för att sköta en vargjakt på ett ansvarsfullt sätt och dom ska således inte tillåtas att jaga varg.
Hur stor skada pratar vi om när du menar maximalt? Enligt SVA´s senaste rapport angående årets vargjakt, så var det endast en av de sju fällda honorna som fött valpar.

Var det lika maximalt skada vid förra årets jakt, som gjort att vi trots det hade en fördubblad vargföryngring på ett år i Värmland?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sa du inte nyss att det sköts 12st hundar under 2010? Hur kan det bli fler än 19st hundar dödade av varg 2010?

Är det inte sedan så att din siffra på 12st gäller skadade och dödade hundar orsakat av vådaskott?

Kan inte riktigt se hur du får ihop dina siffror.

Så här såg det ut år 2009 vad gäller skadade och dödade hundar orsakat av vådaskott från Agria:
1st Blandras
1st Finsk stövare
1st Jämthund
1st Labrador Retriever
4st Rottweiler
1st Vorsteh Korthårig
3st Östsibirisk Laika

Eftersom du antog att det bara sköts hundar som var jakthundar, så kan du väl tala om för oss vad t ex en Rottweiler används till när det kommer till jakt? Personligen vet jag inte någon jaktform där vi som jägare använder den rasen.

Men du har fortfarande inget svar på hur det kommer sig att jägarna inte anser att det är värt en viss risk att få sin hund skjuten när man bedriver jakt där hunden ställer bytet.
Samtidigt så hävdar samma jägare att en lika stor risk att få sin hund angripen av varg gör att det är omöjligt att bedriva jakt med hund.

Är det så att jägare tycker det är OK med dödade hundar bara dom fått panga lite eller vad beror det på? Hur kommer det sig att ett tiotal vargdödade hundar är ett jätteproblem medan ett tiotal hundar som skjuts ihjäl i samband med ståndsjakt inte är ett större problem än att man glatt och villigt fortsätter med den jaktformen?

Du kanske borde läsa på lite mer om vilka hundraser som används till jakt. Det är visserligen ovanligt men Rottweiler används till jakt. Det finns Rottweilers som används vid älgjakt och som är ganska duktiga på det även om det som sagt är en ovanlig jakthund. Tidigare användes den ganska mycket till jakt på vildsvin.

Men det visste du väl säkert om eftersom du ju vet allt om jakt tydligen.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Men du har fortfarande inget svar på hur det kommer sig att jägarna inte anser att det är värt en viss risk att få sin hund skjuten när man bedriver jakt där hunden ställer bytet.
Samtidigt så hävdar samma jägare att en lika stor risk att få sin hund angripen av varg gör att det är omöjligt att bedriva jakt med hund.

Är det så att jägare tycker det är OK med dödade hundar bara dom fått panga lite eller vad beror det på? Hur kommer det sig att ett tiotal vargdödade hundar är ett jätteproblem medan ett tiotal hundar som skjuts ihjäl i samband med ståndsjakt inte är ett större problem än att man glatt och villigt fortsätter med den jaktformen?

Du kanske borde läsa på lite mer om vilka hundraser som används till jakt. Det är visserligen ovanligt men Rottweiler används till jakt. Det finns Rottweilers som används vid älgjakt och som är ganska duktiga på det även om det som sagt är en ovanlig jakthund. Tidigare användes den ganska mycket till jakt på vildsvin.

Kan du hänvisa till en källa där rottisen används som jakthund i modern tid?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02

Om vi tar agrias 12st skadade och dödade hundar 2009, så kan vi lyfta bort Labrador, Rottweiler & Vorsteh som de hundar som normalt riskerar falla offer för varg. Kvar har vi alltså 6st hundar under 2009 som antingen blev skadade eller dödade av vådaskott. I varje enskilt fall är det en oerhörd katastrof och något som de inblandade får leva med för resten av sina liv.

Hur vi än vänder och vrider på det, så är det få hundar om man ser till antalet potentiella vådaskjutare som alltså ska vara runt 300 000st jägare. Vådaskjutningarna är dessutom sprida över hela Sveriges yta.

Motsatsen till detta är då vargen, som med sitt antal på 200st dödade (inte skadade) 27st hundar år 2009. För de flesta normalbegåvade så framstår det rätt klart att våra vargar är bra på att döda hundar.

Jägare tycker om sina hundar, precis som övriga hundägare. Jägare tycker även om naturen och tillbringar ofta mycket tid där även utan gevär. Att våra jaktmotståndare ser vargdebatten som en språngbräda för att försöka sprida sina fanatiska åsikter är bara allmänt tröttsamt för oss som har lite insikt i hur saker och ting fungerar.

Rottweilers som jakthund…kan du beskriva hur den används? Är det i Sverige du syftar på att den används, eller pratar vi om något annat land där etik inte är det viktigaste?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
1st Blandras
1st Finsk stövare
1st Jämthund
1st Labrador Retriever
4st Rottweiler
1st Vorsteh Korthårig
3st Östsibirisk Laika

Ordet klåpare har aldrig känts så passande tror jag minsann.

Dessa gällde det:

Kör en Markus här.

RIP!!! VIF!! RIP!!!

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ordet klåpare har aldrig känts så passande tror jag minsann.
Vad kallar du de som lyckas köra ihjäl sig själv och andra genom sitt sporthojsintresse? Eller de som förolyckas inom ridsporten, både människor och hästar. Är de klåpare också eller är det för känsligt?

Mer okej att snacka skit om jägare eller vad?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
91 sidors lång tråd om vargar, hur fan pallar man analysera allt? Only in Sweden.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad kallar du de som lyckas köra ihjäl sig själv och andra genom sitt sporthojsintresse? Eller de som förolyckas inom ridsporten, både människor och hästar. Är de klåpare också eller är det för känsligt?

Mer okej att snacka skit om jägare eller vad?

Vad gäller hojolyckor beror nog en del pga klåpare ja. Glöm inte att många är stulna hojar och pundare också. De flesta är nog dock helt enkelt olyckor. Jag tror nog du förstår det och även känner till det ordet om du tänker efter? Tex att det ligger nåt halt på vägen, att en bilförare inte uppmärksammar osv. Det kan vara tusentals orsaker till en olycka.

Om en vådaskjutning av hund skulle kunna klassas som olycka är väl isf att jägaren råkar snubbla, komma åt avtryckaren och få iväg ett skott som av någon anledning råkade gå rakt i hunden. Troligt? Nej.

Ridsporten? Hästar har ju ibland en tendens till att vara lite opålitliga. Men visst, det finns säkert klåpare där med. Men nästan inget går upp mot klåpfaktorn av att lyckas skjuta sin egen hund istället för en fasan eller vad det nu kan vara. Helt ärligt. Och sen gnälla på att vargen tar ett par stycken som inkräktar på dess revir och ibland är ute efter att döda den. Må vara med hjälp av pappa husse. :D

Så du håller inte alls med att det krävs en klåpare för att skjuta en jycke ofrivilligt? :confused:

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin