Vad gäller din fråga om siffror så kan jag väl ta så färsk statistik som möjligt då.
Det verkar som om både varg och jägare skärpt sig lite under 2010 för det är bara 11 hundar totalt som dödats/skadats av varg. Då inbegriper den siffran alla hundar försäkrade i AGRIA. Inte bara jakthundar således.
Vad gäller antalet skjutna hundar så utgår jag ifrån att det är uteslutande jakthundar. Det är inte så många andra hundar som är ute och springer i skogen tillsammans med folk med skjutvapen.
Under 2010 så sköts 12 hundar.
Vargen tar således inte fler hundar än vad jägarna själva skjuter. Och detta är ju siffror som hundägarna själva rapporterar in. Jag antar att dom inte mörkar om deras hund blivit tagen av vargen.
19st dödades av varg 2010 trots den korta jakttiden pga. snön.
Dessa gällde det:
5 december. En engelsk setter dödades av fyra vargar i Holselen, en mil väster om Malung. Attacken inträffade när settern släpptes ut på rastning. Hundägaren såg hur fyra vargar gav sig av från den döda hunden.
14 november. En mycket välmeriterad gråhund dödades av varg i Dådran, Rättviks kommun. Hunden attackerades i samband med jakt.
6 november. En sexårig gråhund dödade av varg utanför Lima i Dalarna. Hunden attackerades när den skällde ståndskall på älg. Vargen sköts av hundföraren i samband med hundattacken.
15 oktober. En fyraårig gråhundstik dödades av varg i Tremssjöarna, cirka sju kilometer väster om Hammarsbyn i Dalarna. Först två dagar senare hittades resterna av den fyraåriga tiken, som redan var redan färdig jaktchampion.
14 oktober. Varg dödar en drever mitt under pågående rådjursdrev. Attacken inträffade i Håbol, Dalsland. Pejlhalsbandet, blodfläckar och lungbitar var allt som återstod av den femåriga jaktchampiontiken efter attacken.
11 oktober. Varg dödade en jämthundshane i Sysslebäck, Värmland. Hunden dödades under pågående älgjakt. Det fanns vid tillfället ingen känd vargetablering i området.
2 oktober. En drever dödades av varg i Rialareviret, Norrtälje. Hunden dödades när den släpptes lös fört första gången den här säsongen.
2 oktober. En gråhund dödades av varg i Svärdsjö när den skällde ståndskall på älg tillsammans med ytterligare en hund. Hunden antas ha dödats av varg från Korsåreviret.
1 oktober. En dunkerstövare dödades av varg i Dulsa väster om Edsbyn. Stövaren dödades av varg från Homnareviret och bara huvudet återstod när ägaren hittade sin jaktkamrat.
23 september. En papillon dödades av varg i närheten av Särna i Dalarna. Hunden var så svårt sargad av varg när det återfanns att ägarna tvingades avliva den. Det här var den andra vargattacken på kort tid på små sällskapshundar i området.
20 september. En drevertik dödades av varg i Råhällan, öster om Ockelbo. Drevern dödades mitt under pågående rävdrev 300 meter från sitt hem.
19 september. Varg från Homnareviret dödade ytterligare en stövare. Den här gången attackerades en ung finnstövartik mitt under pågående hardrev på Homnaberg, strax väster om Edsbyn. Hundens ägare tvingades avliva tiken på grund av de mycket svåra skador hon ådrog sig vid attacken.
10 september. En luzernstövare vargdödades under pågående drev ett par kilometer från slalombacken i Edsbyn. Tack vare pejlen kunde hundägaren 20 minuter senare hitta blodfläckar efter hunden och omsider fann han även resterna av den dödade stövaren.
10 september. En wachtelhund dödades av varg i Rialareviret i Stockholms län. Hunden drev hare när den attackerades 70 meter från ägaren. Dagen efter hittades njure, svans och fästinghalsband från hunden.
7 september. En liten sällskapshund dödades av varg vid Åsens fäbod väster om Venjan i Dalarna. En kvinna som var inne i ett uthus hörde hunden skrika. Hon sprang ut och såg då vargen försvinna mot skogen med hunden i munnen.
6 september. Varg dödade en hamiltonstövare i Stora Björnmossen i Gävleborgs län. Hunden var ute på harjakt när den attackerades. Bara tarmarna återfanns av hunden och länsstyrelsens besiktningsman såg en varg i samband med besiktningen.
4 september. En basset dödades av en varg på Värmlandsnäs. Vid en skogskant attackerades hunden och dog strax senare framför ögonen på hundägaren.
5 maj. En papillon dödades av varg i Voxnabruk, Hälsingland. Endast blod och hår har hittats efter hunden, som enligt länsstyrelsens besiktningsman sannolikt attackerades på gårdstomten.
17 februari. En västgötaspets dödades av varg i Jörlanda, Västra Götaland. Hunden dödades bakom ladugården, intill gårdstomten.