Vargjakten

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Så du håller inte alls med att det krävs en klåpare för att skjuta en jycke ofrivilligt? :confused:
Så länge vi människor utför något, kommer vi alltid att göra misstag. De flesta av oss brukar bli en erfarenhet rikare och ta med oss detta i framtiden.
Självklart finns det som inom alla andra områden jägare som är mindre försiktiga än andra och därför kan utsätta både sig å andra för större risker. Men samtidigt kan en vådaskjutning vara precis lika mycket olycka som de du nämner själv.

Att från detta ta det till att jägare inte bryr sig om eller tycker det är okej för att de får "panga" och få kött är våldsamt löjligt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om vi tar agrias 12st skadade och dödade hundar 2009, så kan vi lyfta bort Labrador, Rottweiler & Vorsteh som de hundar som normalt riskerar falla offer för varg. Kvar har vi alltså 6st hundar under 2009 som antingen blev skadade eller dödade av vådaskott. I varje enskilt fall är det en oerhörd katastrof och något som de inblandade får leva med för resten av sina liv.

Hur vi än vänder och vrider på det, så är det få hundar om man ser till antalet potentiella vådaskjutare som alltså ska vara runt 300 000st jägare. Vådaskjutningarna är dessutom sprida över hela Sveriges yta.

Motsatsen till detta är då vargen, som med sitt antal på 200st dödade (inte skadade) 27st hundar år 2009. För de flesta normalbegåvade så framstår det rätt klart att våra vargar är bra på att döda hundar.

Jägare tycker om sina hundar, precis som övriga hundägare. Jägare tycker även om naturen och tillbringar ofta mycket tid där även utan gevär. Att våra jaktmotståndare ser vargdebatten som en språngbräda för att försöka sprida sina fanatiska åsikter är bara allmänt tröttsamt för oss som har lite insikt i hur saker och ting fungerar.

Rottweilers som jakthund…kan du beskriva hur den används? Är det i Sverige du syftar på att den används, eller pratar vi om något annat land där etik inte är det viktigaste?

Jag pratar om Sverige. Rottweiler användes förut mycket till jakt på storvilt och vildsvin men idag används den endast i mycket begränsad omfattning till jakt på storvilt. Gissningsvis är det för att dom flesta linjer av den idag är avlade för utställning och för att vara sällskapshundar och därför fungerar sämre som jakthundar.
Dessutom finns det ju gott om raser som fungerar bättre till det syftet.

Så du vill ta bort Vorsteh också. Den används en hel del vid fågeljakt och om jag inte minns fel så finns det risker med att man skjuter med hagel på fågel och haglen studsar på vattnet och hunden blir träffad och att detta var något som kunde hända när man jagade fågel med apporterande hundar. Det var det någon som skrev i den här tråden som en förklaring till en del av dom skjutna hundarna. Du kan ju för bövelen inte sortera bort hundar på måfå utan att veta om det är jakthundar.

Eftersom ingen av oss har något underlag som säger hur många av hundarna i något av fallen som var jakthundar så kan man väl kanske anta att merparten av dom vargdödade hundarna är jakthundar (Då det är dom hundar som springer mest i skogen utan husse/matte intill) och att merparten av hundarna som blivit skjutna är jakthundar i samband med jakt (Då ganska få andra hundar är ute i skog och mark i samband med att det är några större mängder människor med skjutvapen ute).
Då slipper vi hålla på och gissa oss till vilka hundar som var jakthundar och vilka som inte var det.
För oavsett vad någon av oss tror så är det ju så att det används hundar till jakt som ingen av oss skulle kunna gissa sig till även om det är väldigt ovanligt.

Visst jag köper att det är fler jägare ute i skogen än det är vargar så en enskild jägare är ensam en mindre risk för hunden än en enskild varg är. Rent statistiskt sett.
Men eftersom det är fler jägare i skogen så blir det ju ungefär samma totalrisk för hunden.
Det är fortfarande något tiotal hundar som skjuts i samband med jakt och jag misstänker att merparten är i samband med jakt där man ställer viltet då det orsakar den största risken för hunden.
Ändå är man som jägare villig att ta den risken utan att knota.
Jag undrar fortfarande hur det kommer sig.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan du hänvisa till en källa där rottisen används som jakthund i modern tid?

Häng upp dig på Rottweilern du. Den stora frågan är hur det kommer sig att jägare gladeligen ägnar sig åt jakt där man ställer viltet trots att man vet att det kommer att medföra att ett antal hundar blir skjutna varje år. Då är det minsann inga problem att ta risken att få hunden dödad.

Jag orkar inte leta reda på länken men google and ye shall find.
Annars går det säkert att höra sig för via jägarförbundet om dom har någon koll på vilka hundar som används till jakt.
Jag förutsätter att dom har ganska god koll eftersom det verkar som varenda jägare vet med absolut säkerhet vilka hundar som absolut inte kunnat användas i jakt.

Men om vi för nöjes skull antar att ett antal av hundarna inte var jakthundar. Då återstår frågan. Vem sköt dom hundarna. Det är knappast frågan om att någon rånmördat dom. Betydligt troligare att dom varit ute i skogen under jaktsäsong och någon skjutglad jägare klämt av ett skott utan att veta säkert vad man siktar på. Detsamma gäller för övrigt dom människor som blir ihjälskjutna i samband med jakt. Det är knappast så att någon går supernära en älg i onödan samtidigt som kompisen står och siktar med älgstudsaren. Och jag har mycket svårt att föreställa mig det vilt som man jagar som är till förväxling likt en jägare med orangerött band i hatten. Då återstår rikoshett eller kulfragment. Men det kräver att någon tar ett skott på vilt utan att ta hänsyn till vart man har människor i närheten.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Häng upp dig på Rottweilern du. Den stora frågan är hur det kommer sig att jägare gladeligen ägnar sig åt jakt där man ställer viltet trots att man vet att det kommer att medföra att ett antal hundar blir skjutna varje år. Då är det minsann inga problem att ta risken att få hunden dödad.

Jag orkar inte leta reda på länken men google and ye shall find.
Annars går det säkert att höra sig för via jägarförbundet om dom har någon koll på vilka hundar som används till jakt.
Jag förutsätter att dom har ganska god koll eftersom det verkar som varenda jägare vet med absolut säkerhet vilka hundar som absolut inte kunnat användas i jakt.

Men om vi för nöjes skull antar att ett antal av hundarna inte var jakthundar. Då återstår frågan. Vem sköt dom hundarna. Det är knappast frågan om att någon rånmördat dom. Betydligt troligare att dom varit ute i skogen under jaktsäsong och någon skjutglad jägare klämt av ett skott utan att veta säkert vad man siktar på. Detsamma gäller för övrigt dom människor som blir ihjälskjutna i samband med jakt. Det är knappast så att någon går supernära en älg i onödan samtidigt som kompisen står och siktar med älgstudsaren. Och jag har mycket svårt att föreställa mig det vilt som man jagar som är till förväxling likt en jägare med orangerött band i hatten. Då återstår rikoshett eller kulfragment. Men det kräver att någon tar ett skott på vilt utan att ta hänsyn till vart man har människor i närheten.

Har googlat och hittar fan inget sen inlandsisen släppte, så tills du kan komma med någon form av underlag anser jag det som ett helt vanligt svammel från någon som tar för vana att förvränga sanningen för att få den att stödja sin syn på ämnet.

Skall jag ta övriga inlägg med samma insikt?
Visst jag köper att det är fler jägare ute i skogen än det är vargar så en enskild jägare är ensam en mindre risk för hunden än en enskild varg är. Rent statistiskt sett.
Men eftersom det är fler jägare i skogen så blir det ju ungefär samma totalrisk för hunden.
Det är fortfarande något tiotal hundar som skjuts i samband med jakt och jag misstänker att merparten är i samband med jakt där man ställer viltet då det orsakar den största risken för hunden.
Ändå är man som jägare villig att ta den risken utan att knota.
Jag undrar fortfarande hur det kommer sig. .

Det ser ännu mer intressant ut om du ser till var vargen till största del befinner sig på kartan och jämför det med en liknande med jägare.

Men skall vi börja med hårklyverier så kan vi ju ta fram hypoteser med försäkringsbedrägerier och avundsjuka bland grannar på dom tio hundarna.

Risken är rätt liten, känner ingen och har aldrig mött någon som har fått en hund skjuten eller själv skjutit en hund.

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Så du vill ta bort Vorsteh också. Den används en hel del vid fågeljakt och om jag inte minns fel så finns det risker med att man skjuter med hagel på fågel och haglen studsar på vattnet och hunden blir träffad och att detta var något som kunde hända när man jagade fågel med apporterande hundar. Det var det någon som skrev i den här tråden som en förklaring till en del av dom skjutna hundarna. Du kan ju för bövelen inte sortera bort hundar på måfå utan att veta om det är jakthundar.
De hundar som jag sorterade bort var de som löper väldigt liten risk för att falla offer för varg. Vorsteh används som du säger till fågeljakt och jobbar dels i direkt närhet till jägaren, samt på områden där vargen inte idag finns.

Anledningen till detta var att du skrev följande:
Men du har fortfarande inget svar på hur det kommer sig att jägarna inte anser att det är värt en viss risk att få sin hund skjuten när man bedriver jakt där hunden ställer bytet.
Samtidigt så hävdar samma jägare att en lika stor risk att få sin hund angripen av varg gör att det är omöjligt att bedriva jakt med hund.

Men svaret på din fråga angående varför jägarna fortsätter jaga med hund trots att hela 12st hundar blir anmälda hos Agria som skadade/dödade pga. vådaskott, är att det är oerhört sällsynt. Som exempel, så känner jag ingen som råkat ut för att få sin hund vådaskjuten, därför känns risken som ganska avlägsen. Däremot känner jag till jägare och tamboskapsägare som fått angrepp från varg. Därför är vargens hot mer påtagligt för mig.

Rottweiler används inte som jakthund. Skulle någon ens försöka göra det, gissar jag på att det t o m skulle vara olagligt. Utan att vara expert på just Rottweiler, så tror jag inte de har några av de egenskaper som vi vill ha för en jakthund.
Du är välkommen att upplysa oss om jaktformer där vi kan använda Rottweiler.
Jag skulle inte bli förvånad om dessa 4st Rottweiler t o m skulle vart skjutna av polisen i samband med att någon pundare hetsat sin hund. Eller så är det någon som haft sin Rottweiler lös och den har tagit sig in hos tamboskap och där blivit skjuten av tamboskapsägaren. Någon jaktolycka i vanlig benämning tror jag inte det är frågan om.

Den stora frågan är hur det kommer sig att jägare gladeligen ägnar sig åt jakt där man ställer viltet trots att man vet att det kommer att medföra att ett antal hundar blir skjutna varje år.
Nja, den stora frågan är nog snarare varför ni vargkramare gnäller så mycket som ni gör. Sverige har ju bestämt att vi ska ha varg. Det finns en stor majoritet i Riksdagen att så ska vara fallet även i framtiden.

Det handlar inte ens om någon djurart som ens skulle vara det minsta hotad. Vi pratar om ett bland världens mest framgångsrika större rovdjur bland däggdjuren.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Att ni jägare fortfarande anser att Vargen inte kommer fälla hundar fattar jag inte? Tror ni fortfarande Vargen har samma slutledningsförmåga som ni, människor, har?

Jag fattar inte hur jävla trög man måste vara när man gämför statistik på ett rovdjur och en människa, för att få den att verka liten.

En hund som "vådaskjuts" av en tryckglad jägare är ren jävla idioti, inget "misstag" För det står väl ändå en hel del i boken när man får sin jaktlicens att man bör vara "relativt" säker på vad det är man ska döda, om jag inte missminner mig?

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
En hund som "vådaskjuts" av en tryckglad jägare är ren jävla idioti, inget "misstag" För det står väl ändå en hel del i boken när man får sin jaktlicens att man bör vara "relativt" säker på vad det är man ska döda, om jag inte missminner mig?
Jaha, du tror att jägaren tror sig se t ex ett rådjur och istället skjuter sin hund. Ja, då måste jag hålla med dig, men de fallen tror jag är extremt få.

Men du har kanske andra uppgifter på hur många det rör sig om?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Att ni jägare fortfarande anser att Vargen inte kommer fälla hundar fattar jag inte? Tror ni fortfarande Vargen har samma slutledningsförmåga som ni, människor, har?

Jag fattar inte hur jävla trög man måste vara när man gämför statistik på ett rovdjur och en människa, för att få den att verka liten.

Var det inte ni vargnuppare som börja med jämförelsen:va

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Kom igen nu mannen! Den vargen hade säkert ätit upp minst 25 hundvalpar, tre spädbarn och satt skräck i en hel stad däruppe i norr. Folk har inte vågat gå utanför dörren på sex månader. "He had it coming", som man brukar säga. :tummenupp

Har hört från säkra källor att den snattade lösgodis på ICA och låg med polischefens fru också.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Här kan ni gotta er varghatare, häll upp en hembränt & njut riktigt ordentligt nu....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8594720.ab

Jag är inte säker på vilka du klassificerar som "varghatare", men eftersom tråden handlar om vargjakten, vilket jag tolkar som licensjakten, så utläser jag av artikeln att vargen ej dödats av en jägare.
Varför skulle man skotra ikapp den och banka ihjäl den om man har tillgång till skjutvapen?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Var det inte ni vargnuppare som börja med jämförelsen:va

Vart har jag jämfört rovdjur med människor?
Anser man som många av ni verkar göra att Vargen ska se skillnad på byte och byte samt inkräktare på deras revir vet jag inte hur bra funtad man är.

Sen gillar jag hur man i statistiken som Matin skriver bara skriver ut ras på hundar och inte eventuella korningar och medaljer dem har eller hur dem dog framför ägarens ögon o.s.v
Men i dem fallen där vargar har fällt hundarna så ska det stå alla meriter och hur ägaren fick se på o.s.v

Självklart är det hemskt i båda fallen, men jag anser fortfarande att älskar man sin hund behöver man inte jaga med den, åtminstone där det finns risk för vargangrepp. Skiter i hur "urgammalt" det är och hur mycket ägare/hund älskar det. Det finns andra former där hunden får söka och ställa "byte" som är under helt säkra former... MEN där får ni inte gå hem med ett dött djur, måste vara där skon klämmer.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vart har jag jämfört rovdjur med människor?
Anser man som många av ni verkar göra att Vargen ska se skillnad på byte och byte samt inkräktare på deras revir vet jag inte hur bra funtad man är.

Sen gillar jag hur man i statistiken som Matin skriver bara skriver ut ras på hundar och inte eventuella korningar och medaljer dem har eller hur dem dog framför ägarens ögon o.s.v
Men i dem fallen där vargar har fällt hundarna så ska det stå alla meriter och hur ägaren fick se på o.s.v

Självklart är det hemskt i båda fallen, men jag anser fortfarande att älskar man sin hund behöver man inte jaga med den, åtminstone där det finns risk för vargangrepp. Skiter i hur "urgammalt" det är och hur mycket ägare/hund älskar det. Det finns andra former där hunden får söka och ställa "byte" som är under helt säkra former... MEN där får ni inte gå hem med ett dött djur, måste vara där skon klämmer.

Dina erfarenheter kommer från en sällskapshamster du hade i lågstadiet, eller?

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Skiter i hur "urgammalt" det är och hur mycket ägare/hund älskar det. Det finns andra former där hunden får söka och ställa "byte" som är under helt säkra former... MEN där får ni inte gå hem med ett dött djur, måste vara där skon klämmer.

Detta tarvar en förklaring.
//Micke

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Ja du får väl höra av dig till Agria och föreslå att de tar med även detta i sin statistik.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Skjut bort hela vargstammen. De sprider endå bara denna mask som har hittats nu.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin