Svarat med lite röd text här ovanför, du kan väl återkomma med hur många hundar det skjuts osv. Vi skjuter ju så många säger du...
OK. Du hävdar att man skjutit precis dom vargar som man skulle.
Naturvårdsverket sade att man skulle undvika att skjuta alfaindivider. Trots detta så har det skjutits alfaindivider i en utsträckning som inte har något med slumpen att göra. Jägarna har siktat in sig på alfaindivider då detta skadar vargstammen maximalt.
Om det innebär att man skjutit EXAKT som individer man skulle skjuta för dig så vet jag inte riktigt hur du tänker.
Vad gäller din fråga om siffror så kan jag väl ta så färsk statistik som möjligt då.
Det verkar som om både varg och jägare skärpt sig lite under 2010 för det är bara 11 hundar totalt som dödats/skadats av varg. Då inbegriper den siffran alla hundar försäkrade i AGRIA. Inte bara jakthundar således.
Vad gäller antalet skjutna hundar så utgår jag ifrån att det är uteslutande jakthundar. Det är inte så många andra hundar som är ute och springer i skogen tillsammans med folk med skjutvapen.
Under 2010 så sköts 12 hundar.
Vargen tar således inte fler hundar än vad jägarna själva skjuter. Och detta är ju siffror som hundägarna själva rapporterar in. Jag antar att dom inte mörkar om deras hund blivit tagen av vargen. Däremot misstänker jag att dom inte är lika pigga på att rapportera in att dom skjutit sin hund.
Vad gäller siffror på hur många jakthundar som backas över med bilen av sin egen ägare så hittade jag inte några färska siffror på det men om vi är snälla och antar att jägarna lyckats halvera den siffran så är det fortfarande på tok för många .
Som jämförelse så är det 1400 hundar som rapporteras in varje år som bitna av huggormar. Ska vi utrota huggormen då?
Du menar att det skulle vara en enorm uppoffring för jägarna om dom skulle få "ställa upp" vid skyddsjakt på individer som gått in i eller nära bebyggelse och därigenom betraktas som en fara?
Så har jag inte uppfattat det riktigt. Det verkade inte vara så svårt att få jägarna att gå man ur huse för att jaga varg och såvitt jag förstår så är det ingen som vridit om armen på jägarna för att få ut dom i skogen för att jaga stora stygga vargar.
Det är ju dessutom så att det inte är obligatoriskt att bli jägare eller att vara ute och jaga.
Du väljer själv om du vill ta jaktlicens och du väljer själv om du vill delta i jakt. Men det kanske du inte visste.
Kolla upp lite vad som gäller innan du häver ur dig saker. Du kanske skulle prata med några jägare och höra om det är så att dom blir uttvingade i skogen.
Ingen kommer att tvinga ut några "stackars" jägare i skogen för att jaga varg vare sig det är frågan om skyddsjakt på enstaka individer eller allmän jakt.
Jag har inget emot jakt som företeelse. Men jag är emot jakt som sker på fel sätt och efter fel premisser. Och det anser jag är fallet med vargjakten.
Däremot har jag inga problem med älgjakten som den sker idag.
Och om vargstammen skulle växa sig så stor att den faktiskt utgjorde ett reellt problem så skulle jag inte ha några direkta problem med den heller men den är inte så stor idag att vi kan anse att vargarna är något större problem.