Vargjakten

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har inget för att ta diskussionen ner på en nivå som är under normal hyfs. Personliga påhopp om olika tillkortakommanden är ju rent löjeväckande.

Om du tycker det är rimligt att när en vargunge diar i ca 6 veckor och att man då samtidigt ska "plantera" ut dem hos vargflockar där man tagit bort alfadjuren, undrar jag kort; vem ska åka dit och flaskmata dem ett par gånger / dag?

En Mackenzie är inte samma varg som vi har i Norden, men en varg är en varg, eller?

Det går utmärkt att plantera ut vargvalpar där det finns en föryngring i rätt ålder.
Inte om alfadjuren är borta, men då kommer inte egna kullen klara sig heller.
Varför du tar upp det förstår jag inte.

Själv är jag tveksam till djurparksvalpar.
Har för dålig koll.
Enligt utsago skall det ju vara rätt variant, men med hög inavelsgrad.
Även om inavelsgraden är hög, så bör det göra stor genetisk skillnad gentemot den vilda stammen.
Såvida inte defekter utvecklats som nedärvs (det är största problemet med inavel)
Men om det är en linje som avelsmässigt anpassats för djurparksbruk, så klarar de antagligen inte det vilda livet.
Jag skulle föredra ryska.

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Du har inget för att ta diskussionen ner på en nivå som är under normal hyfs. Personliga påhopp om olika tillkortakommanden är ju rent löjeväckande.

Om du tycker det är rimligt att när en vargunge diar i ca 6 veckor och att man då samtidigt ska "plantera" ut dem hos vargflockar där man tagit bort alfadjuren, undrar jag kort; vem ska åka dit och flaskmata dem ett par gånger / dag?

En Mackenzie är inte samma varg som vi har i Norden, men en varg är en varg, eller?
Vem pratar om att placera vargvalpar hos icke valpförande vargar? När du inte ens har den minsta baskunskap om ämnet, varför sitter du här och slänger ur dig så starka åsikter?

Funderat något på att kanske överraska oss och visa att du kan något om ämnet?

Det går utmärkt att plantera ut vargvalpar där det finns en föryngring i rätt ålder.
Inte om alfadjuren är borta, men då kommer inte egna kullen klara sig heller.
Det är därför vargjakten är lagd vid den här tiden på året, då vargvalparna klarar sig själva. Vi skjuter inte bort några alfadjur från några valpar som behöver sina föräldrar under licensjakten. Däremot skjuts det under övrig tid bort alfadjur inom skyddsjakten.

Har ett exempel här där alfahannen i ett nytt revir tog död på runt 120 får innan länsstyrelsen gav okej till skyddsjakt. Alfahannen sköts och kvar var alfatiken med sina valpar, och de lär ändå ha klarat sig, trots att detta skedde i början på sommaren.

Men vargjakten sker på en tid då skadan ska bli minimal.

Last edited:

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Det kan nämligen finns de som är för nära släkt med dem i vilt, något som Mats Amundin nu undersöker tillsammans med genetiker på Stockholms universitet.

- Det kanske inte är så smart att föra tillbaka de generna i den här inavlade vilda populationen. Och det är en sån sak som vi också måste få tid på oss att analysera och tänka efter lite grann, säger Mats Amundin.

Detta är ju stor humor, eftersom de kategoriskt förnekat att vargen är inplanterad och att det inte finns något släktskap mellan våra nuvarande vilda vargar och våra vargar i djurparkerna. Fast nu helt plötsligt, så kan det ev. finnas ett sånt samband.

Att de måste analysera och tänka efter lite grann som han säger är lite lustigt i och med att Sverige har 100% koll på den svenska vargstammen.

Den officiella utgångspunkten för hur våra nuvarande vargar kom tillbaka till vårat land är att 3st vargar invandrat från Finland. De ska sedan ha lyckats vandra genom hela norrland med alla dess renar, utan att märkas, för att sedan slå sig ner i västra värmland.

Fast nu kan de alltså t o m vara nära släkt med våra djurparksvargar...spännande :)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det kan nämligen finns de som är för nära släkt med dem i vilt, något som Mats Amundin nu undersöker tillsammans med genetiker på Stockholms universitet.

- Det kanske inte är så smart att föra tillbaka de generna i den här inavlade vilda populationen. Och det är en sån sak som vi också måste få tid på oss att analysera och tänka efter lite grann, säger Mats Amundin.

Detta är ju stor humor, eftersom de kategoriskt förnekat att vargen är inplanterad och att det inte finns något släktskap mellan våra nuvarande vilda vargar och våra vargar i djurparkerna. Fast nu helt plötsligt, så kan det ev. finnas ett sånt samband.

Att de måste analysera och tänka efter lite grann som han säger är lite lustigt i och med att Sverige har 100% koll på den svenska vargstammen.

Den officiella utgångspunkten för hur våra nuvarande vargar kom tillbaka till vårat land är att 3st vargar invandrat från Finland. De ska sedan ha lyckats vandra genom hela norrland med alla dess renar, utan att märkas, för att sedan slå sig ner i västra värmland.

Fast nu kan de alltså t o m vara nära släkt med våra djurparksvargar...spännande :)

Nu rör du väl runt lite för mycket i grytan va.:D

Personligen tror jag parkerna är lite dåliga på sitt eget avelsarbete och känner på sig att det kan bli någon form av uppståndelse vid en kontroll.

Sen är dom nog lite åpna på sina valpar, glöm inte att dom finns för att förvalta och bevara djurarterna.:rolleyes:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Denna tråd är onödig. Vi kommer alltid tycka olika. Har ni inte börjat köra om alla diskutioner snart :va

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta

Läser du någonsin texterna du själv lägger upp?

Bleak: Temperatures in Verkhoyansk can plummet to -49C and experts said the wolves may have been forced together through a lack of food

Du som jägare bör väl veta vad som händer i såna fall....

Ungefär som ni som vill ha bort vargen, för många jägare finns därute som vill kunna jaga mer själv...

Matin

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Läser du någonsin texterna du själv lägger upp?

Bleak: Temperatures in Verkhoyansk can plummet to -49C and experts said the wolves may have been forced together through a lack of food

Du som jägare bör väl veta vad som händer i såna fall....

Ungefär som ni som vill ha bort vargen, för många jägare finns därute som vill kunna jaga mer själv...
Mot bättre vetande, kan du utveckla vad du menar? Jag har lite svårt att se kopplingen hård vinter och jägare som vill jaga mer själv.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jämför du återigen 200 vargar på en begränas yta med vad ca 300 000 jägare över hela landet skjuter? Du tycker det är seriöst?
En vargflock tar i Sverige omkring en älg var 4-6 dag året runt. Detta blir lågt räknat runt 60 älgar per år per vargflock. En normal siffra vad gäller ett vanligt jaktlag för oss mänskliga jägare kan vara 6 vuxna och 10 kalvar per år. Ändå tycker jag inte att det är dessa problem som jägarna klagar mest över, utan det är mest konflikten med jakthundarna.

Eftersom du har så bra koll på bevisen, hur stor var inavelsgraden på de vargar som skjutits?

Jag har inga siffror på hur inavlade dom var. Den enda information jag har är den som SVA gått ut med efter att ha obducerat dom skjutna vargarna och enligt dom så var det i princip inga av dom skjutna vargarna som hade några större genetiska defekter. Dom vargar man skjutit var enligt deras utlåtande med något enstaka undantag friska individer med bra gener.

Vad gäller konflikten med jakthundarna så är det ju fortfarande så att det vådaskjuts fler jakthundar varje år än vad vargen tar.
Det är till och med så illa att det är fler jakthundar som blir överbackade av sin ägare än vad vargen tar.

Sålunda tycker jag att det första jägarna borde göra är att försöka låta bli att vådaskjuta och köra över sina hundar så att dom får ner dom siffrorna. När dom själva dödar och skadar färre jakthundar varje år än vad vargen tar så kan dom ge sig på vargen.
Sopa rent framför egen dörr så att säga.

Vad gäller hur vargjakten gått till nu så har det ju tvärtemot naturvårdsverkets rekommendationer skjutits alfaindivider i en utsträckning som absolut inte har något att göra med slumpen.
En stor andel av jägarna som varit ute har sålunda medvetet siktat in sig på dessa individer då detta skadar vargstammen maximalt. Man har alltså jagat för att skada vargstammen istället för att hjälpa.
Jägarna klarar alltså inte av att ta ansvaret för att sköta en vargjakt på ett ansvarsfullt sätt och dom ska således inte tillåtas att jaga varg.

Jag har full förståelse för att det är en stor tragedi för den jägare som får sin hund skadad eller dödad i konfrontation med varg men det borde vara en lika stor tragedi om inte större att själv backa över sin hund eller att råka skjuta den. Men det skriker inga jägare om då det ju skulle innebära att man tillämpade lite sund självkritik. Och gud förbjude att jägarna skulle ha självkritik på det sättet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Svarat med lite röd text här ovanför, du kan väl återkomma med hur många hundar det skjuts osv. Vi skjuter ju så många säger du...

OK. Du hävdar att man skjutit precis dom vargar som man skulle.
Naturvårdsverket sade att man skulle undvika att skjuta alfaindivider. Trots detta så har det skjutits alfaindivider i en utsträckning som inte har något med slumpen att göra. Jägarna har siktat in sig på alfaindivider då detta skadar vargstammen maximalt.

Om det innebär att man skjutit EXAKT som individer man skulle skjuta för dig så vet jag inte riktigt hur du tänker.

Vad gäller din fråga om siffror så kan jag väl ta så färsk statistik som möjligt då.
Det verkar som om både varg och jägare skärpt sig lite under 2010 för det är bara 11 hundar totalt som dödats/skadats av varg. Då inbegriper den siffran alla hundar försäkrade i AGRIA. Inte bara jakthundar således.
Vad gäller antalet skjutna hundar så utgår jag ifrån att det är uteslutande jakthundar. Det är inte så många andra hundar som är ute och springer i skogen tillsammans med folk med skjutvapen.
Under 2010 så sköts 12 hundar.
Vargen tar således inte fler hundar än vad jägarna själva skjuter. Och detta är ju siffror som hundägarna själva rapporterar in. Jag antar att dom inte mörkar om deras hund blivit tagen av vargen. Däremot misstänker jag att dom inte är lika pigga på att rapportera in att dom skjutit sin hund.
Vad gäller siffror på hur många jakthundar som backas över med bilen av sin egen ägare så hittade jag inte några färska siffror på det men om vi är snälla och antar att jägarna lyckats halvera den siffran så är det fortfarande på tok för många .

Som jämförelse så är det 1400 hundar som rapporteras in varje år som bitna av huggormar. Ska vi utrota huggormen då?

Du menar att det skulle vara en enorm uppoffring för jägarna om dom skulle få "ställa upp" vid skyddsjakt på individer som gått in i eller nära bebyggelse och därigenom betraktas som en fara?
Så har jag inte uppfattat det riktigt. Det verkade inte vara så svårt att få jägarna att gå man ur huse för att jaga varg och såvitt jag förstår så är det ingen som vridit om armen på jägarna för att få ut dom i skogen för att jaga stora stygga vargar.
Det är ju dessutom så att det inte är obligatoriskt att bli jägare eller att vara ute och jaga.
Du väljer själv om du vill ta jaktlicens och du väljer själv om du vill delta i jakt. Men det kanske du inte visste.

Kolla upp lite vad som gäller innan du häver ur dig saker. Du kanske skulle prata med några jägare och höra om det är så att dom blir uttvingade i skogen.

Ingen kommer att tvinga ut några "stackars" jägare i skogen för att jaga varg vare sig det är frågan om skyddsjakt på enstaka individer eller allmän jakt.

Jag har inget emot jakt som företeelse. Men jag är emot jakt som sker på fel sätt och efter fel premisser. Och det anser jag är fallet med vargjakten.
Däremot har jag inga problem med älgjakten som den sker idag.
Och om vargstammen skulle växa sig så stor att den faktiskt utgjorde ett reellt problem så skulle jag inte ha några direkta problem med den heller men den är inte så stor idag att vi kan anse att vargarna är något större problem.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja helt rätt, och du borde väl se problematiken eller? fast du kanske menar att man skall överge jaktsättet för att hundarna KAN komma tíll skada?

Du menar att det finns risker med ställande jakt och att jägarna gladeligen tar risken att hunden också blir skjuten i det läget. Check.
Samtidigt hävdar samma grupp människor (jägarna alltså) att man inte skulle vara villig att ta risken att hunden råkar ut för varg i samband med jakt.

Under 2010 dödades 11 hundar av varg medan det sköts 12.
I det förstnämnda fallet så skriks det högt om att det är ett jätteproblem att 11 hundar tas av vargen samtidigt som som gladeligen skickar fram hunden till älgen och därigenom riskerar att bli en av dom sistnämnda 12.
Jag hoppas att du kan se det paradoxala i det.

Kan du se skillnad på en vargtik eller hane på 50m?
Det kanske är svårt att säkert kunna särskilja en hane från en tik på 50 meters håll men det är långt ifrån omöjligt med kikare (eller kikarsikte vilket dom flesta jägare idag har).
Att se skillnad på en ung varg och en alfahanne torde dom flesta jägare kunna göra utan några större problem även på ganska långt avstånd.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vilken intressant och faktaspäckad tråd! Men har fortfarande en fundering kring hur farliga vargarna verkligen är.

Så, hur många människor har skadats eller dödats av varg i Sverige?

Svaret på den frågan är väl typ noll och ingen. Åtminstone inte på den här sidan år 1900.

Senast en människa blev dödad av varg i Sverige var väl den 18 mars 1821 (dvs nästan 200 år sedan) då sonen till Olof Ersson och Lisa Clasdotter, den 6 årige Anders, från Vateby socken i Dalarna dödades av en av Gysingevargarna.

Vad gäller Gysingevargarna så var det inte riktigt att betrakta som vilda vargar då dom var tama. Således är inte det fallet riktigt giltigt om man är ute efter fall där människor dödats av vilda vargar.
För dom som inte känner till Gysingevargarna så är det såhär.

På Gysinge herrgård tog man 1817 hand om en vargvalp som när den var i vuxen ålder släpptes fri några år senare. Grunden att den släpptes kan ha varit att den var för besvärlig att handskas med eller för kostsam i foder eller att den helt enkelt blev utsläppt av en olyckshändelse.
Det finns även uppgifter om att man på ett annat bruk i området likaledes som på Gysinge, tagit hand om en vargvalp som sedan släppts.

Vad som ägde rum i trakten av Gysinge år 1821 har ingen relevans i frågan om vargens farlighet för människan, men visar i stället på vilka olyckor människor i sin okunskap kan ställa till med.

Gysinge vargen var unik genom att den var uppfostrad i fångenskap och därför saknade den rädsla för människan som dom flesta andra vilda djuren har.
Därtill kommer att den inte hade lärd sig att jaga under sin uppväxt och när det blev dåligt med vilt i skogarna denna vinter, fick svårt att skaffa sig mat. Därför drog den sig närmare och närmare till människornas bostäder tills den olyckliga vinterdagen 1821 då den dödade det första människa.
När denna i fångenskap uppfostrade vargen först hade börjat att betrakta människan som ett bytesdjur, fortsatta den tills det att den till slut dödades av jägare den 20 april samma år.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin