Varmare efter nya kammar och stage 1 port..

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tjenare!
Tänkte kolla om någon har en aning om vad som kan vara orsaken till att bågen går varmare efter en stage 1 portning och byte till kentcams.

Dessutom saknas det nu 2 hk mot originalkammarna och detta efter slottning av dreven, innan så saknades det 6hk!!

Bågen är en TRX "parallelltwin" 270 graders...

Har en ökning på 3-4 hk mellan 4-6000 varv och ungefär 5Nm mer vrid över hela registret.
Men på toppen saknas det som sagt kusar....och den går varmare nu.

Kan det ha ngt att göra med portning twin vs. rad4!? Firman som gjort jobbet har nog mest erfarenhet av R4:eek:r...

Vet att det blir massa spekulation men vafanken, någonstans måste ju pållarna gått och gömt sig!!

Mvh

Mattias

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vm i baktrimmning....

normalt vid en felaktig portning så tappar man kusarna i mellanregistret men det andas bra på toppen. Du kanske har för elaka kammar för ditt komp? Säker på att kammarna står rätt? Bestyckningen kan behöva ändras pga port+kam, är den bänkad?

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Det låter konstigt!:va

Kammarna måste stå fel eller är så bestyckningen åt fanders.

Kanske har du fått fel kammar, de kanske är till en XTZ eller TDM?

Med vassare kammar borde ju mellan registret bli svagare och mer mos på toppen, så var det på min Fireblade och min KTM.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Det låter konstigt!:va

Kammarna måste stå fel eller är så bestyckningen åt fanders.

Kanske har du fått fel kammar, de kanske är till en XTZ eller TDM?

Med vassare kammar borde ju mellan registret bli svagare och mer mos på toppen, så var det på min Fireblade och min KTM.

Kammarna är specade för TDM:en (samma motor som TRX) och skall ge mer mos på mellan MEN inte loosa något på toppen....kammarna är mätta....dreven slottade och kammarna står 105/109 enligt spec.
Dom som använder dessa kammar i TRX:en har inte erfarit något liknande....

Bestyckningen helt ok, liiite åt det fetare hållet....bänkkört innan och efter på samma bänk....

Vm i baktrimmning....

normalt vid en felaktig portning så tappar man kusarna i mellanregistret men det andas bra på toppen. Du kanske har för elaka kammar för ditt komp? Säker på att kammarna står rätt? Bestyckningen kan behöva ändras pga port+kam, är den bänkad?

"För elaka kammar för komp"....det lät intressant, kan du elaborera det lite??

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kammarna är specade för TDM:en (samma motor som TRX) och skall ge mer mos på mellan MEN inte loosa något på toppen....kammarna är mätta....dreven slottade och kammarna står 105/109 enligt spec.
Dom som använder dessa kammar i TRX:en har inte erfarit något liknande....

Bestyckningen helt ok, liiite åt det fetare hållet....bänkkört innan och efter på samma bänk....

"För elaka kammar för komp"....det lät intressant, kan du elaborera det lite??
Med tanke på din utökade beskrivning så är det inte aktuellt...

Skall leta upp en tråd i DR dorumet där det diskuteras

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kammarna skall ge mer mos på mellan MEN inte loosa något på toppen....

Det är ju precis vad du fått !
2bhp är ingen skillnad vid en bänkning, ej påverkbara variabler ger än större skillnader vid olika bänkningstillfälllen. (temp, lufttryck etc)
Bänkar du hojen igen kan du lika gärna få 3bhp mer än original.
Dessutom, de angivna lobecenterna är rekommenderade, de kan behöva justeras för att optimeras för din motor.

Hur mycket varmare går maskinen?
En viss ökning är ju helt normal då mer effekt = mer värme...

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Det är ju precis vad du fått !
2bhp är ingen skillnad vid en bänkning, ej påverkbara variabler ger än större skillnader vid olika bänkningstillfälllen. (temp, lufttryck etc)
Bänkar du hojen igen kan du lika gärna få 3bhp mer än original.
Dessutom, de angivna lobecenterna är rekommenderade, de kan behöva justeras för att optimeras för din motor.

Hur mycket varmare går maskinen?
En viss ökning är ju helt normal då mer effekt = mer värme...

Den gick lätt 10-15 grader varmare vid snabbkörning, när jag kom in i Ystad och stannade vid 2 rödljus pep den upp till värme jag endast sett på en sommardag då det var 35 grader och bilkö....

Jag har haft viss kommunikation med Tony Woodward på kentcams och han säger att man bör vinna runt 6hk på toppen också med deras kammar, börjar dock bli lite skeptisk till deras seriösitet då det nu varit helt tyst från han efter ett gäng frågor jag ställt.

...och visst, du har en point.

Kommer hämta ut bågen på sön el. mån och då skall jag kolla det där med tempen igen...
Skall blåsa ur den ordentligt på Sjöbo flygraka ett par ggr innan jag kör hem den till Götet...så man känner sig hyffsat säker på att den går hela vägen hem!

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
För att ta det ett steg till.....

Kopierade tråden från annat forum....men om någon har teorier...shooot!! :tummenupp

(all numbers on the rearwheel)
ORIGINAL - well, FS 41´s with podfilter and Zorstec system, "supercan" and wrapped exhaust.
cams_original.jpg

Kentcams + stage1 portjob....straight in there.....
kentcams_not_slotted.jpg

Kentcams with slotted sprockets....and the above....
kentcams_slotted.jpg

Can add that now the bike ran at ~65 on the gauge at an average speed of 160 km/h...tad over 200 at times....and the gauge did not rush when stopping.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Steg 1 portning, vad innebär det enl. verkstaden? En gissning är att om de bättrat på andningen, så borde kammarna hjälpt till på toppen också. Fick du med A/F kurvorna till resp. diagram? De har inte glömt att koppla in nån vacuum slang eller annat dumt? Hur känns hojen, går den som normalt, inga hyss? Jag tycker det är märkligt...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det dina kurvor ovan så verkar du ju i graf 2 ha fått stil på effekten, gentemot orginal förskjuter du vridtopp lite men framförallt så höjer du hela vridkurvan ordentligt. När du sen slottar om kammarna kommer du tillbaka till där du startade så jag skulle gissa att kamtimingen inte funkar något vidare.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
När man gör mycket/många saker på en gång är det svårt att felsöka - speciellt om man inte hade några specifika mål från början annat än - trimma lite granna.

Byt ut kammarna till originalet och börja därifrån och se om insug, topp och avgas lirar som tänkt. Kurvan dyker alldeles för brant längst upp på maxvarvet för att kunna härledas till något annat än kamaxlarnas ingradering och förlusten i vrid är skulle kunna vara direkt relaterad till lägre dynamisk kompression - pga av kamtimingen. Det är väldigt svårt att porta en topp som ger lägre effekt än originalet.

Last edited:

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
kollat tändningen? kan det bli något fittleri så den e lågtänd?

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Steg 1 portning, vad innebär det enl. verkstaden? En gissning är att om de bättrat på andningen, så borde kammarna hjälpt till på toppen också. Fick du med A/F kurvorna till resp. diagram? De har inte glömt att koppla in nån vacuum slang eller annat dumt? Hur känns hojen, går den som normalt, inga hyss? Jag tycker det är märkligt...

Efterlyst A/F kurvan igen....
Stage 1 port är enligt sölle:
"Det är en portning där man matchar alla anslutningar mot varandra"

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Gick ner i mainjet storlek igår så jag passade på att trycka ner firmans gamla digitalare i loppet och ta ett foto på portningen Sölle Racing gjorde.
Nu är jag verkligen amatör men ser inte detta lite ojämnt o hackigt ut???

port3.jpg

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tycker det ser riktigt yxigt ut.
Har Dr.Bike som hovleverantör av portning och då ser det mycket bättre ut. :tummenupp
Ska Pma honom en länk om denna tråden.

Men tycker inte portningen ska ge hela svaret på frågan.
Men är den kompökad någonting?
Vassare kammar brukar ofta vilja ha lite mera komp för att göra någon nytta.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj

Ska Pma honom en länk om denna tråden.

Men är den kompökad någonting?
Vassare kammar brukar ofta vilja ha lite mera komp för att göra någon nytta.

Gör gärna det, tror han gjorde nåt inlägg som försvann då forumet kraschade!

Inte komphöjd något, det skumma är det goa moset som vart på låg/mellan och den ruggiga droppen i vrid och 6 hk borta på toppen.

Skall snart förbi Richard på RG och kolla A/F på hans bänk, sölle har inte gett mig några A/F värden så frågan är om dom ens mätt!?
Jag gick ner i munstycke igår som sagt och den kändes bra mycket piggare....spottade ju sot innan!! :gnissla

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli