Varmkör du?

Varmkör du?


  • Antal röstningar
    0

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Brukar varmköra den tills "Low" försvinner ur displayen iaf.
Sen inte full rulle innan den är uppe i temperatur ordentligt.
 

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
Startar upp och ställer mig på reggen en stund, blir fortare varm då. ;)



Startade alltid upp hojjen och rullade lungt ut och var försiktig med gasen tills jag såg jag fått upp värme i motorn, samma sak med bilen, inge gasande utan värme på prylarna. :fakta
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Tomgångskör hojen aldrig varm. Kör lungt tills den känns varm innan jag börjar gasa. Brukar inte ta så lång stund men det beror ju också på hur stor motor man har. 250n tog inte ens 5 min på sig att gå upp i arbetstemperatur.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag varmkör alltid min motorcykel, start, lite smågasning och lugn ivägkörning tills tempen är på acceptabel nivå.

När "han" har stått mer än ett dygn så är det läge att dra ner på viagran eller hoppa på tanten. :hihi :hihi :hihi :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Självklart varmkör man.
Rullande.
Försiktig körning.
Aldrig stillastående.
Choken stängs så fort motorn klarar det.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Gör som många andra redan skrivit....rullar ut den, startar och tar på mig hjälmen å handskarna....sen bär det iväg.

Så jag vet inte om det kan räknas på varmkörning, men men.
Sen bor jag inne i stan så hojen får inte direkt så värst mycket kylning de första kilometerna.
 
Last edited:

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag varmkör alltid. Hojen rullar inte en meter innan tempen är ca 40-50 grader.
Sen kör jag lugnt till dess motorn har uppnått sin arbetstemperatur. När motorn väl är varm så utnyttjar jag motorns fulla potential.
När jag kör bana så låter jag motorn gå en stund i depån så att den är varm innan jag ger järnet på växel efter växel....
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Har aldrig fattat det där med att stå och köra tomgång tills motorn är varm..

jag startar och så får den värmas upp lite medans man låser garaget och drar på sej grejerna, sen kör man lugnt tills motorn är varm.

Gör samma sak med bilen också för den delen.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
startar motorn och har den igång medan jag tar på handskarna och hjälmen. den går så risigt på låga varv med choke i. sen kör jag försiktigt en stund men mest för att däcken ska bli varma. så svaret är alltså ja jag varmkör, däcken. förutom sista svängen i höstas :huvet
 

Dr.Bike

Guest
Jocke K skrev:
Jag varmkör alltid. Hojen rullar inte en meter innan tempen är ca 40-50 grader.
Sen kör jag lugnt till dess motorn har uppnått sin arbetstemperatur. När motorn väl är varm så utnyttjar jag motorns fulla potential.
När jag kör bana så låter jag motorn gå en stund i depån så att den är varm innan jag ger järnet på växel efter växel....


Hoppas då att du är medveten att detta sätt sliter mer på motorn.
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
Dr.Bike skrev:
Hoppas då att du är medveten att detta sätt sliter mer på motorn.


Slite mer än vad då?

Har läst en hel del kloka inlägg från din sida men här får du allt förklara dig ;)

Rekommendationen är naturligtvis att köra mycket lugnt tills motorn, växellåda samt drivpaket blir ordentligt uppvärmda. Tomgångskörning är inte bra för motorn (då det t.ex. finns en risk för lågt oljetryck samt att bensin och kondens samlas i motoroljan) men om alternativet är fullgas med kall motor så är tomgång definitivt att föredra.


Edit:
En liten justering av texten...
 
Last edited:

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Står väl dessutom bara och sotar igen motorn??? Eller det var kanske på 30-talet?
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Man ska väl inte ens varmköra på (alltför) låga varv. Att segdra en kall motor kan inte heller vara så bra?

Våga Varva!/J.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag varmkör alltid upp till arbetstemp innan jag börjar gasa riktigt, låter den aldrig stå på tomgång någon längre stund. Speciellt inte om den stått ett tag. Känns bättre om olja och dyl får lite viftarunthjälp.

SirCastic skrev:
men om alternativet är fullgas med kall motor så är tomgång definitivt att föredra.
När har man enbart dom alternativen?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Orca69 skrev:
Jag varmkör alltid upp till arbetstemp innan jag börjar gasa riktigt, låter den aldrig stå på tomgång någon längre stund. Speciellt inte om den stått ett tag. Känns bättre om olja och dyl får lite viftarunthjälp.


När har man enbart dom alternativen?
Snabbgashandtag :rofl

Vilken härlig vändning på tråden måste jag säga.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Orca69 skrev:
När har man enbart dom alternativen?

När snuten är dig på spåren! antingen försöker du se oskyldig ut medans motorn står på tomgång, eller så är det fullgas mot frihamnen.

/N
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top