Varning för hojköp med gratis hemleverans från ”seriös” firma (förfalskad service, trafikfarlig m.m.)

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Tack för snabba svar..

Hojen på bilderna såg väldigt bra ut o den hade endast gått ca 600mil & firman var ju väl känd (Adrenaline motor).

Därför sa till polaren att han inte behövde bli orolig!
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ja, är det korta svaret, distansköpslagen gäller, om all kommunikation har skett på distans.
Personligen skulle jag inte köpa någonting dyrare den vägen, eftersom "bra skick" är väldigt subjektivt.
Och viktigt även att kolla vad som gäller om du ångrar dig, eftersom du kan få stå för returfrakten, vilket inte är helt gratis i dagsläget.
Bättre att lägga dom tusenlapparna på att åka och kolla på hojen tycker jag.
Ja all kommunikation skedde på distans.
Vi hade gärna åkt dit o kollat på hojen om det var lite närmare i trakten.

När vi räknade bränsle + släp + tid, kom vi upp i nästan samma summa som frakten skulle kosta!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack för snabba svar..

Hojen på bilderna såg väldigt bra ut o den hade endast gått ca 600mil & firman var ju väl känd (Adrenaline motor).

Därför sa till polaren att han inte behövde bli orolig!
Det jag direkt skulle vara fundersam kring är varför firman vill kringgå distansköpslagen?
Om jag mot förmodan skulle ge mig in i en affär som denna, då skulle jag ställa ett antal kontrollfrågor i detta ämne.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
När vi räknade bränsle + släp + tid, kom vi upp i nästan samma summa som frakten skulle kosta!
Jag skulle ta mig en ordentlig funderare där.
Genom att åka och kolla på hojen IRL, då kan möjligen egen tid tillskrivas förlusten, men det kan samtidigt vara en investering i erfarenheter och en trevlig roadtrip.
Ställ det mot en eventuell tvist angående en liten repa på tanken :va
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja all kommunikation skedde på distans.
Vi hade gärna åkt dit o kollat på hojen om det var lite närmare i trakten.

När vi räknade bränsle + släp + tid, kom vi upp i nästan samma summa som frakten skulle kosta!
Blir det ungefär samma kostnad när man räknar ihop utgifterna för resan till att åka och hämta den jämfört med att få den fraktad och köpa den osedd då finns det i min värld ingen tvekan. Jag hade sett det som en kul road trip
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Det jag direkt skulle vara fundersam kring är varför firman vill kringgå distansköpslagen?
Om jag mot förmodan skulle ge mig in i en affär som denna, då skulle jag ställa ett antal kontrollfrågor i detta ämne.

Ja, jag tyckte också att det var konstigt.

Dock polaren hade ingen aning om ångerrätten förrän jag sa det. Men han vill verkligen ha den hojen och hade inte tid att åka och titta på den!

Z800.jpg
Den är besiktad nyligen utan anmärkning.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ja, jag tyckte också att det var konstigt.

Dock polaren hade ingen aning om ångerrätten förrän jag sa det. Men han vill verkligen ha den hojen och hade inte tid att åka och titta på den!

View attachment 503061
Den är besiktad nyligen utan anmärkning.
Satanigatan - den bilden får hojen att se ut som om den gör 300 blås PARKERAD!!
:galen :Bugar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så det är alltså inget galet ännu förutom att han vill kunna ångra sig vid leverans?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är det omöjligt att på gammeldags manér ringa och tala med säljaren och säga jag köper den om den är som du säger och jag kommer och ser och gör affären dag X, om nån annan är intresserad och vill köpa innan dag X så ring så får jag säga om jag ska ha den eller ej då och komma på studs.

Jag har gjort så några gånger och det har i alla fall funkat i Norrbotten och man kan köpa lite tid för att se hämta hojen.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Är det omöjligt att på gammeldags manér ringa och tala med säljaren och säga jag köper den om den är som du säger och jag kommer och ser och gör affären dag X, om nån annan är intresserad och vill köpa innan dag X så ring så får jag säga om jag ska ha den eller ej då och komma på studs.

Jag har gjort så några gånger och det har i alla fall funkat i Norrbotten och man kan köpa lite tid för att se hämta hojen.

Utgångspriset för hojen var 75000kr och polaren lyckades pruta ner till 70000kr

Undrar om det är anledningen till att firman vill undvika ev. retur om man ångrar?


Jag ska slå en signal till firman på måndag höra lite mer om det!!!

När man läser lite mer på köpvillkor, hittade en punkt som står "Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt".


Adrenline.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Utgångspriset för hojen var 75000kr och polaren lyckades pruta ner till 70000kr

Undrar om det är anledningen till att firman vill undvika ev. retur om man ångrar?


Jag ska slå en signal till firman på måndag höra lite mer om det!!!

När man läser lite mer på köpvillkor, hittade en punkt som står "Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt".


View attachment 503074
Muntliga avtal gäller också, men är alltid föremål för att det blir trassligt.
Så det där skulle jag absolut ta en dialog med säljare om.
Köpt är köpt blir kontentan av den skrivelsen, om det trumfar distansköplagen är jag inte kompetent att bedöma.
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Muntliga avtal gäller också, men är alltid föremål för att det blir trassligt.
Så det där skulle jag absolut ta en dialog med säljare om.
Köpt är köpt blir kontentan av den skrivelsen, om det trumfar distansköplagen är jag inte kompetent att bedöma.

Jag kollade med firman angående ångerrätten, det skulle inte vara några problem att ångra sitt köp om man skulle hitta massa fel eller objekten inte stämde enligt beskrivningen i annonsen eller om man inte gjort nån muntligt avtal. Vid eventuell retur köparen står för all frakt kostnader, administrationsavgifter samt ev. värdeminskning....

Polaren fick hojen hemlevererad idag och den är jättefin samt han är väldigt nöjd med den!

Tack för era synpunkter och svar: :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag kollade med firman angående ångerrätten, det skulle inte vara några problem att ångra sitt köp om man skulle hitta massa fel eller objekten inte stämde enligt beskrivningen i annonsen eller om man inte gjort nån muntligt avtal. Vid eventuell retur köparen står för all frakt kostnader, administrationsavgifter samt ev. värdeminskning....

Polaren fick hojen hemlevererad idag och den är jättefin samt han är väldigt nöjd med den!

Tack för era synpunkter och svar: :)
Det är ju faktisk konsumentköplagen som gäller, och detta kan företaget inte krypa undan från.
Konsumentköplagen är en tvingande lag.
Företag får inte ge dig sämre rättigheter än vad lagen säger.
Det spelar ingen roll vad företaget till exempel skrivit in i ditt köpekontrakt eller i köpevillkoren, konsumentköplagen trumfar detta.
Däremot får företagen självklart ge dig ännu bättre villkor än vad lagen säger.

Så inget konstigt med det, annat än att det alltid blir en tokning angående den vara du har köpt, och kanske vill reklamera, eftersom du anser att den inte stämmer överens med beskrivningen, då bör man ha så mycket information som möjligt dokumenterad.
Jag har en väldigt färsk upplevelse angående detta gällande en bil, som jag faktisk var på plats och tittade, samt köpte åt min son.
När jag kommer hem så visar det sig att den varken har dieselvärmare eller Apple Carplay, vilket framgår av annonstexten.
I det läget så har företaget rätt att åtgärda felet i första hand, men eftersom detta inte var möjligt att fixa, så blev det en återlämning av bilen (och inget knussel från företaget, så all heder åt dom).
Japp, det kan tyckas att jag har uindersökningsplikt, men den delen är väldigt vag i konsumentköplagen, dock så är det lite speciellt när man köper saker via auktion.

Men kul att det fungerade bra.
 
  • Gilla
Reaktioner: RWN

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Som konsumenter har det inte lätt om man inte har påläst!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top