Jag kollade med firman angående ångerrätten
, det skulle inte vara några problem att ångra sitt köp om man skulle hitta massa fel eller objekten inte stämde enligt beskrivningen i annonsen eller om man inte gjort nån muntligt avtal. Vid eventuell retur köparen står för all frakt kostnader, administrationsavgifter samt ev. värdeminskning....
Polaren fick hojen hemlevererad idag och den är jättefin samt han är väldigt nöjd med den!
Tack för era synpunkter och svar:
Det är ju faktisk konsumentköplagen som gäller, och detta kan företaget inte krypa undan från.
Konsumentköplagen är en tvingande lag.
Företag får inte ge dig sämre rättigheter än vad lagen säger.
Det spelar ingen roll vad företaget till exempel skrivit in i ditt köpekontrakt eller i köpevillkoren, konsumentköplagen trumfar detta.
Däremot får företagen självklart ge dig ännu bättre villkor än vad lagen säger.
Så inget konstigt med det, annat än att det alltid blir en tokning angående den vara du har köpt, och kanske vill reklamera, eftersom du anser att den inte stämmer överens med beskrivningen, då bör man ha så mycket information som möjligt dokumenterad.
Jag har en väldigt färsk upplevelse angående detta gällande en bil, som jag faktisk var på plats och tittade, samt köpte åt min son.
När jag kommer hem så visar det sig att den varken har dieselvärmare eller Apple Carplay, vilket framgår av annonstexten.
I det läget så har företaget rätt att åtgärda felet i första hand, men eftersom detta inte var möjligt att fixa, så blev det en återlämning av bilen (och inget knussel från företaget, så all heder åt dom).
Japp, det kan tyckas att jag har uindersökningsplikt, men den delen är väldigt vag i konsumentköplagen, dock så är det lite speciellt när man köper saker via auktion.
Men kul att det fungerade bra.