Varning för hojköp med gratis hemleverans från ”seriös” firma (förfalskad service, trafikfarlig m.m.)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Är inte RSV4an en gammal racehoj?
Finns ju ett företag som sysslar med det i tidigare ägarlistan. (Som inte har något med denna tråd att göra, bör påpekas)
Ingen aning. Men den ser som sagt risig ut för prislappen - den är galet högt prissatt ju för hur den ser ut. Behöver ju inte vara fel på den, men jag förstår ju att TS blev besviken om han förväntat sig en RSV4 för runt 150kkr, för dom ska se bättre ut.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hmm…trådstartaren bor i Norrköping, fick hojen hemskickad hundra mil och hade egentligen tänkt köra hem via Norge…

Det finns inte väldigt många firmor som erbjuder hemkörning som uppfyller den specen…

Edit: Och den första firma jag kom att tänka på har faktiskt en synnerligen suspekt hoj utannonserad…som står reggad på en privatperson i Norrköping…
Ja, det verkar helt korrekt.
Fattar inte heller varför det är då hemligt vilket företag eller hoj det gäller, när man ändå ger i princip all information.
Nåja, någon är en lärdom rikare gissar jag.

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Blev nyfiken på hojarna som nämns i tråden och tittade på RSV4'n och alla S1000R.
Det som stör mig är att jag tycker de ser ok ut ut. Vet dock inte riktigt hur en hoj ser ut som ser "buskig" ut, men jag antar att den är lite skitig/skrapad.
Nu kan jag ingen av modellerna men jag undrar om jag behöver köpa ny skärm eller glasögon :), eller om någon vill utveckla vad som risigt med dessa utifrån bilderna?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Så en RSV4 -16 från Northbike Umeå.

Framgår av bilderna att det sitter buntband runt kolfibern. Att styrändarna är tejpade och alla andra kosmetisks defekter du klagade på. Kollade du bilderna innan du köpte?

Du har blivit blåst men fått tillbaka pengarna. Var glad för det. Tycker gott du kan hänga ut dem för att rädda näste man.

Jag hade nog övervägt en anmälan om bedrägeri då du verkar ha rätt tydliga bevis för att de ljugit om service. Det är en sak att skarva och försköna något. Att fabricera dokument är på en helt annan nivå.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Blev nyfiken på hojarna som nämns i tråden och tittade på RSV4'n och alla S1000R.
Det som stör mig är att jag tycker de ser ok ut ut. Vet dock inte riktigt hur en hoj ser ut som ser "buskig" ut, men jag antar att den är lite skitig/skrapad.
Nu kan jag ingen av modellerna men jag undrar om jag behöver köpa ny skärm eller glasögon :), eller om någon vill utveckla vad som risigt med dessa utifrån bilderna?
Jag får förtydliga mig - den är buskig för pengarna. Jämför de andra RSV4orna på Blocket från samma årtal cirka, och du ser snabbt att den hojen är ganska bedagad jämförelsevis. Dessutom ligger den bland de allra högsta i pris.

Hade den kostat 100kkr så visst. Om den nu inte är ramsne och jävlig...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Vem fan köper en svindyr RSV4 och monterar regskylten på snedden och ramskydden med buntband rakt över ramen…? Redan där har du två ledtrådar som säger ett och annat om tidigare ägande…Och tejpade styrändar…? Var själva hojen så dyr att man inte hade råd att köpa nya styrändar…?

Att säljande firma inte orkar korrigera dessa saker och dessutom tar sina bilder på en slarvigt tvättad och fortfarande våt hoj ger ju inte heller ett särskilt seriöst intryck.

Vete fan vad som håller på att hända med just den firman. Nog för att de flesta av deras säljare verkar vara backslickade snorungar som jag personligen inte skulle köpa någonting av, men jag var tidigare under intryck att firman var hyfsat seriös. Sedan deltog jag i bärgningsarbetet av en sprillans ny snöskoter från dem, där en främre stötdämpare lossnat på första turen för att de glömt montera samtliga stötdämparmuttrar…Livsfarligt och i snöskotervärlden fullständigt oförlåtligt…Och nu denna historia om hojar i tveksamt skick och ren, kriminell dokumentförfalskning…

En stor, flashig glasfasad är uppenbarligen ingen garanti för ett bra jobb…

Raderad medlem 51742

Guest
Kollar på bilderna och visst, när man vet om buntbanden och de tejpade styrändarna så ser man dem så klart. Likaså att hojen är tvättad, men knappast rekondad. Men bilderna har låg upplösning och det vetefasen om jag tycker det är så uppenbart av bilderna att hojen skulle vara i onormalt dåligt skick för en 7 år gammal hoj som faktiskt har körts och inte enbart stått på utställning, särskilt när man inte har lyxen att veta precis vilka fel man skall leta efter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kollar på bilderna och visst, när man vet om buntbanden och de tejpade styrändarna så ser man dem så klart. Likaså att hojen är tvättad, men knappast rekondad. Men bilderna har låg upplösning och det vetefasen om jag tycker det är så uppenbart av bilderna att hojen skulle vara i onormalt dåligt skick för en 7 år gammal hoj som faktiskt har körts och inte enbart stått på utställning, särskilt när man inte har lyxen att veta precis vilka fel man skall leta efter.
Buntbanden satt väl på redan när den var racehoj och den ser ut att ha stått på "utställning" några dagar på mc-mässan ifall jag inte ser fel på bilder jag såg på nätet.

Det borde handlaren ha informerat om tycker man.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Håller med. Lätt att se och tycka saker när man vet precis vad man skall kika efter.
Jag hade inte noterat ngn av sakerna enbart baserat på bilderna utan ngn mer info.

Raderad medlem 51742

Guest
Buntbanden satt väl på redan när den var racehoj och den ser ut att ha stått på "utställning" några dagar på mc-mässan ifall jag inte ser fel på bilder jag såg på nätet.

Det borde handlaren ha informerat om tycker man.
Givetvis. Vad jag menar är att jag inte tycker det är konstigt om TS tyckte skicket såg bra ut, baserat på bilderna. Tror inte jag själv hade reagerat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns en ort jag är väldigt försiktig med när det gäller affärer, Umeå. Det gäller även lite i Skåne men Umeå är mycket värre.
Och inte bara affärer...

När jag körde enduro på 90-talet började bilden av mentaliteten i Umeå klarna för mig. Första incidenten var när jag närmade mig ett mindre dike och där står det publik och pekar på ett spår, min erfarenhet är att publiken alltid är hjälpsam så jag kör dit dom pekar istället för där ryggmärgen ville. Och där sjönk hojen ner djupt i ett vattenhål. Tydligen var det roligt eller något...

En annan gång kommer jag fram till en passage där det ligger vatten över exakt hela vägens bredd och det sträcker sig kanske 50 meter framåt. Jag tar för givet att går banan i det spåret så är där körbart men efter en bit blir vattnet så djupt att hojen tar in vatten i motorn och stannar.

En kort stund senare kommer umeåförarna som självklart redan vet att där går inte att köra så dom viker ut i skogen och kryssar fram mellan buskar och stenar.

Det saknas alltså en stor portion moral hos vissa i den staden och denna attityd visar sig lika tydligt när det kommer till affärer. Lite inte en sekund på vad en säljare från Umeå säger, det är som att göra affärer med zigenare. Det kan fungera men räkna fingrarna efter du skakat hand med dom.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
såna här historier ska skrivas in i trust pilot så alla kan se dom.
är det något handlare inte gillar så är det att komma på trust pilot.
har gjort det 2 gångar, dock inte mc. o båda gånger har jag blivit erbjuden pengar för att ta bort mitt omdöme. men nähä jag skiter i dina pengar blev mitt svar, o omdömen står kvar. dom återkommer flera gånger för att man ska ta bort omdömen. men nope dom står kvar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Håller med. Lätt att se och tycka saker när man vet precis vad man skall kika efter.
Jag hade inte noterat ngn av sakerna enbart baserat på bilderna utan ngn mer info.

Givetvis. Vad jag menar är att jag inte tycker det är konstigt om TS tyckte skicket såg bra ut, baserat på bilderna. Tror inte jag själv hade reagerat.

Jag vet inte om jag håller med. Jag letade efter handlare såväl som hoj baserat på vad trådstartaren sa om fri frakt, hundra mil från Norrköping, åt Norge-hållet och Ringen-lämplig hoj av ett märke som också bygger 125’or.

RSV4’an stack ut direkt. Inte bara för att den uppfyller ovanstående, utan för att jag faktiskt tyckte att den såg ut som en buske. Uppenbart nytvättad men ändå med stora oljefläckar på bakdäcket och några ställen till. Felplacerade kontaktstycken. Kåpor som inte hör till modellen / årsmodellen. Ramskydd som definitivt inte är standard. Skrikburk och ingen som helst notis om att standard ingår. Och jag tvekar inte en sekund att jag inte hade upptäckt de buntbandade ramskydden även om jag inte hade vetat om dem.

Jag vet inte, men jag tror faktiskt att jag aldrig någonsin har träffat på en sporthoj som har ramskydd monterade i något annat syfte än att dölja repor eller skador på ramen. Det skriker liksom ”har legat i grusfållan, tyvärr är ägaren för snål för att fixa på riktigt”. Skrikburken klarar naturligtvis inte ljudnivån på svenska bandagar, men är sannolikt mycket billigare än den redan sönderkraschade originalburken eller ett vettigt, ljudnivålagligt helsystem som en seriös säljare skulle ha skickat med.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jag vet inte om jag håller med. Jag letade efter handlare såväl som hoj baserat på vad trådstartaren sa om fri frakt, hundra mil från Norrköping, åt Norge-hållet och Ringen-lämplig hoj av ett märke som också bygger 125’or.

RSV4’an stack ut direkt. Inte bara för att den uppfyller ovanstående, utan för att jag faktiskt tyckte att den såg ut som en buske. Uppenbart nytvättad men ändå med stora oljefläckar på bakdäcket och några ställen till. Felplacerade kontaktstycken. Kåpor som inte hör till modellen / årsmodellen. Ramskydd som definitivt inte är standard. Skrikburk och ingen som helst notis om att standard ingår. Och jag tvekar inte en sekund att jag inte hade upptäckt de buntbandade ramskydden även om jag inte hade vetat om dem.

Jag vet inte, men jag tror faktiskt att jag aldrig någonsin har träffat på en sporthoj som har ramskydd monterade i något annat syfte än att dölja repor eller skador på ramen. Det skriker liksom ”har legat i grusfållan, tyvärr är ägaren för snål för att fixa på riktigt”. Skrikburken klarar naturligtvis inte ljudnivån på svenska bandagar, men är sannolikt mycket billigare än den redan sönderkraschade originalburken eller ett vettigt, ljudnivålagligt helsystem som en seriös säljare skulle ha skickat med.
Exakt. Åtminstone när jag ska sprätta iväg 150kkr på distans. Till en fordonshandlare! Så hade jag synat bilderna så noga att jag upptäckt detta. Inte konstigt att folk blir blåsta med en del resonemang i tråden här. Är ni så lätta på lädret verkligen?

Raderad medlem 51742

Guest

Givetvis önskar man ju att alla köpare skulle vara utrustade med en så skarp och erfaren blick som du uppenbarligen har. Själv hade jag utan tvekan upptäckt sådana saker på en likadan hoj som jag själv äger/ägt eller andra modeller jag är välbekant med, medan jag aldrig ens provsuttit en RSV4, så för mig är det egentligen bara sliponet som sticker ut.

Man jag har å andra sidan vid fler än ett tillfälle närmast behövt leverera en utskällning till människor som bytt ut inte bara slip-ons utan även annat på sina hojar till eftermarknadsprylar för att sedan slentrianmässigt slarva bort eller till och med vara på väg att slänga originaldelarna, utan att tänka på att de är viktiga när hojen skall säljas. Detta utan att hojen varit skadad på något sätt. Så att hojar säljs utan att de är återställda till original är inget som jag ser som exceptionellt, även om en seriös firma givetvis informerar tydligt om sådant som avviker från originalskicket, särskilt vid distansaffärer. En köpare förväntas ju också ställa frågor för att ta reda på dess skick, om hojen är kraschad, har skador osv. och just detta säger ju sig TS ha gjort i det här fallet och fått tillfredsställande svar av företaget som inkluderade utfästelsen "nyskick och utan anmärkningar".

Om inte någon viktig information saknas i historien som ändrar bilden ser jag det som solklart att det är företaget som sålde hojen som skall klandras i det här fallet, även om det säkerligen för såväl TS som vi andra som läser gör att vi blir ännu mer misstänksamma vid den här typen av hojköp i framtiden, så på det sättet tjänar ju tråden även sitt syfte.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
Nej men nu blev jag orolig, min hoj var ju inne på firman för 10 år sedan, vem vet vilka dolda fel som kan finnas. Jag trodde TwoWheels/Northbike var seriösa.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det finns en ort jag är väldigt försiktig med när det gäller affärer, Umeå. Det gäller även lite i Skåne men Umeå är mycket värre.
Och inte bara affärer...

När jag körde enduro på 90-talet började bilden av mentaliteten i Umeå klarna för mig. Första incidenten var när jag närmade mig ett mindre dike och där står det publik och pekar på ett spår, min erfarenhet är att publiken alltid är hjälpsam så jag kör dit dom pekar istället för där ryggmärgen ville. Och där sjönk hojen ner djupt i ett vattenhål. Tydligen var det roligt eller något...

En annan gång kommer jag fram till en passage där det ligger vatten över exakt hela vägens bredd och det sträcker sig kanske 50 meter framåt. Jag tar för givet att går banan i det spåret så är där körbart men efter en bit blir vattnet så djupt att hojen tar in vatten i motorn och stannar.

En kort stund senare kommer umeåförarna som självklart redan vet att där går inte att köra så dom viker ut i skogen och kryssar fram mellan buskar och stenar.

Det saknas alltså en stor portion moral hos vissa i den staden och denna attityd visar sig lika tydligt när det kommer till affärer. Lite inte en sekund på vad en säljare från Umeå säger, det är som att göra affärer med zigenare. Det kan fungera men räkna fingrarna efter du skakat hand med dom.
Håller med. Vet en gubbe därifrån som sitter på forum och postar massa vandringssägner som om det vore hans egna erfarenheter. True story bro.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Givetvis önskar man ju att alla köpare skulle vara utrustade med en så skarp och erfaren blick som du uppenbarligen har.

För mig handlar det inte om att med hökblick upptäcka avvikelser på en random hoj, utan snarare det ”doolar” skriver - om man tänker handla hoj för 150.000 på distans så lär man ju se till att vara duktigt påläst på just den modellen och dessutom lär man ju granska samtliga foton med förstoringsglas. Då hade vissa saker som trådstartaren skriver om kunna upptäckas långt innan hojen står hemma på gården. Eller i alla fall skapa en misstanke om att allt inte står rätt till långt innan man betalat.

Detta är naturligtvis inte kritik mot trådstartaren. Han kanske har undersökt allt mycket grundligt, utan att bli serverad bilder som visar något konstigt. Den annons vi ser nu är ju en ny annons.

Om någon ska ha en redig skopa skit så är det ju i så fall säljaren. Om man har sålt hojen baserat på rena lögner och dessutom försökt fejka dokument för att styrka en service som aldrig har utförts så talar vi om ganska allvarliga brott. Beroende på styrkan i trådstartarens egen dokumentation och naturligtvis hur det går med hans ekonomiska krav så skulle jag inte dra mig för att anmäla detta till polis, media såväl som representanter för de märken som detta företag säljer. Vad tycker till exempel BMW, Kawasaki och BRP om att en av deras största dealers förfalskar dokument…?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, vafan just Northbike har jag reagerat många gånger på att de verkar lite suspekt. Tyvärr så har de ofta intressanta cyklar.

Bara läs muppsloganen de kör i botten av sina annonser. Jag ryser, och skäms fast jag är ensam när jag läser det. Bara av att dela art med den som skrivit det.
Redan där har man kvitto på att man har att göra med idioter.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja, vafan just Northbike har jag reagerat många gånger på att de verkar lite suspekt. Tyvärr så har de ofta intressanta cyklar.

Bara läs muppsloganen de kör i botten av sina annonser. Jag ryser, och skäms fast jag är ensam när jag läser det. Bara av att dela art med den som skrivit det.
Redan där har man kvitto på att man har att göra med idioter.
Att dom "Hyllar frihet" ?. Haha så jävla svenskt av dig! :p

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...