Varning för ilsken bilist utanför Enköping

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Man kan inte ta saker för givet i trafiken. Att bränna om på en smal väg utan att veta till 100%/ser att bilen framför har uppfattat och är beredd att flytta på sig är bara dumt och idiotiskt.

Lite som att glo rakt fram när man närmar sig en korsning där högerregeln gäller eller om man är på en huvudled.

Hade du läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev följande:

1. Jag/vi inte vet omständigheterna i detta fallet.
2. Att man inte kan hävda sin rätt hur som helst bara för att det står i lagen.

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Ej heller får man företa omkörning utan att omständigheterna medger det. Vad vet vi om den saken? Inte mer än att det gick på tok, vilket i sig kanske räcker.

Jag tog endast upp att lagen finns, inte hur någon ska använda den/hur den användes i detta fallet. :)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Hade du läst mitt inlägg hade du sett att jag skrev följande:

1. Jag/vi inte vet omständigheterna i detta fallet.
2. Att man inte kan hävda sin rätt hur som helst bara för att det står i lagen.

Vet faktiskt inte varför jag citerade dig. :va
Inlägget var självklart till TomK.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag tog endast upp att lagen finns, inte hur någon ska använda den/hur den användes i detta fallet. :)

Letade men hittade inte kommentaren jag sökte, trodde det var du som skrivit. Jag borde citerat Bansaie:

"Skulle vilja påstå att TomK har mer eller mindre rätt."

Sorry.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Att ni inte kan förstå att alla i trafiken är idioter. (även jag har mina brister tyvärr)

1.Bilar är hårda saker och gör ont och leka med.

2.Reta inte upp idioterna mer som sitter bakom ratten, Fast du har lagen på din sida så reparerar den inte din trasiga kropp om eventuell crash skulle uppstå.

3. Försök vara rädda om er i trafiken, många fina dagar som kommer nu framöver så kör lugnt och försökt njut av turen ist.

Mvh Sven

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Två rysningar idag... men med någon slags positiv upplösning ändå.
Ligger och kör på väg 23 mellan Vimmerby och Linköping, 90-väg, 2-1 blir 1-2, kanske 500 meter in i detta ligger jag i ca 100, hinner se nåt svart, smalt i backspegeln, hinner knappt tänka "hoj" förrns han blåser förbi i strunt-samma-vilken-hastighet. Fy fan vilken liten marginal! Smal fil vi hade att dela på! Men jag tror det var instinkt som sa åt mig att jag kommer bli omkörd utåtabarahelvete, håll strax åt höger och flytta dig inte. Puh...

Nummer två var på E4:an mot Stockholm. Drar om långtradare i 130, men hinner bara halvvägs innan han plötsligt börjar svänga in på min fil. Jävlar! Men just som jag ska bromsa svänger han tillbaks med ett knyck. Fick känslan av att han helt enkelt inte sett mig, plötsligt gjorde det och snabbt flytta tillbaks sig. Vad fan han nu skulle ut i vänsterfil för alls. Vart ju tomt i hans egen. Så, iaf, jag drog om och vinkade nån slags "det är lugnt".

Vet inte riktigt vad jag försöker bidra med med denna kramhistoria...:confused:

Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Två rysningar idag... men med någon slags positiv upplösning ändå.
Ligger och kör på väg 23 mellan Vimmerby och Linköping, 90-väg, 2-1 blir 1-2, kanske 500 meter in i detta ligger jag i ca 100, hinner se nåt svart, smalt i backspegeln, hinner knappt tänka "hoj" förrns han blåser förbi i strunt-samma-vilken-hastighet. Fy fan vilken liten marginal! Smal fil vi hade att dela på! Men jag tror det var instinkt som sa åt mig att jag kommer bli omkörd utåtabarahelvete, håll strax åt höger och flytta dig inte. Puh...

Nummer två var på E4:an mot Stockholm. Drar om långtradare i 130, men hinner bara halvvägs innan han plötsligt börjar svänga in på min fil. Jävlar! Men just som jag ska bromsa svänger han tillbaks med ett knyck. Fick känslan av att han helt enkelt inte sett mig, plötsligt gjorde det och snabbt flytta tillbaks sig. Vad fan han nu skulle ut i vänsterfil för alls. Vart ju tomt i hans egen. Så, iaf, jag drog om och vinkade nån slags "det är lugnt".

Vet inte riktigt vad jag försöker bidra med med denna kramhistoria...:confused:

Lastbilar kan ha väääldigt stor död vinkel. Ligg aldrig bredvid eller strax bakom en lastbil! Och ska man köra om så försök göra dig synlig innan du påbörjar omkörningen! Exempelvis gå ut i vänsterfil och blinka med ljustutan när du är en bit bakom honom.

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Att ni inte kan förstå att alla i trafiken är idioter. (även jag har mina brister tyvärr)
Mvh Sven

Helt rätt, även så jag blev lärd att framföra fordon. Många lägger dock till andra i texten och ser inte sina egna brister. (Alla andra i trafiken är idioter).

Denna regeln är av mycket större betydelse för oss oskyddade MC åkare, sitter du i en stålbur med airbags mm så klarar du dig oftast när någon gör mindre fel. Detsamma går tyvärr inte säga om du kör MC där små misstag kan få stora konsekvenser.

Vad händer om?, är en fråga jag ställer mig om och om i hjälmen när jag är ute och kör och som räddad mig från många olyckor.

Vad händer om föraren som ska lämna företräde inte gör det?
Vad händer om föraren inte ser att jag kör om?
Med mera..

Men men nu har vi gått ganska OffTopic tror jag, tillbaka till ämnet? :tungan
Kör med hjärnan!

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Lastbilar kan ha väääldigt stor död vinkel. Ligg aldrig bredvid eller strax bakom en lastbil! Och ska man köra om så försök göra dig synlig innan du påbörjar omkörningen! Exempelvis gå ut i vänsterfil och blinka med ljustutan när du är en bit bakom honom.

Helt rätt, även så jag blev lärd att framföra fordon. Många lägger dock till andra i texten och ser inte sina egna brister. (Alla andra i trafiken är idioter).

Denna regeln är av mycket större betydelse för oss oskyddade MC åkare, sitter du i en stålbur med airbags mm så klarar du dig oftast när någon gör mindre fel. Detsamma går tyvärr inte säga om du kör MC där små misstag kan få stora konsekvenser.

Vad händer om?, är en fråga jag ställer mig om och om i hjälmen när jag är ute och kör och som räddad mig från många olyckor.

Vad händer om föraren som ska lämna företräde inte gör det?
Vad händer om föraren inte ser att jag kör om?
Med mera..

Men men nu har vi gått ganska OffTopic tror jag, tillbaka till ämnet? :tungan
Kör med hjärnan!
Jo, det är ju off-topic eftersom det inte handlar om rubriken riktigt. Men det ni skriver håller jag med om. Min idioti idag var att vänta för länge, kanske två långtradarlängder, innan jag la mig i vänsterfil och gasa på. Insåg genast misstaget och fortsättningen på E4:an idag innebar vänsterfil fan ta mig en kilometer bakom varje lastbil jag såg!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Njae så här står det faktiskt i Trafikförordningen kap 3 §38
"När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."

Skulle vilja påstå att TomK har mer eller mindre rätt

Hålla till höger i sitt körfält ja, det finns inget som säger att man måste t.ex. ut i väggrenen.
Såvida det inte är något som ändrats efter att jag tog körkort för det var en grej jag och min mor hade skilda åsikter kring så vi kollade upp det med trafiklärare.

Men absolut, man får aldrig försvåra en omkörning.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Själv var jag ut en sväng i lördags och körde 257:an (Slingerbulten) då vi skulle till Uringe crossbana (ligger mitt på typ), så på hemvägen körde jag samma tillbaka och i slutet av sträckan möter jag en golf som helt sonika kliver ut och tar ca 70% av mitt körfält i en kurva trots att han omöjligt kan ha missat att jag kom där då det är bra sikt.

Fast det var inte särskilt oväntat ändå, jag räknar alltid med idiotmöten på slingerbulten de få ggr jag kör där. :glömdet

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Själv var jag ut en sväng i lördags och körde 257:an (Slingerbulten) då vi skulle till Uringe crossbana (ligger mitt på typ), så på hemvägen körde jag samma tillbaka och i slutet av sträckan möter jag en golf som helt sonika kliver ut och tar ca 70% av mitt körfält i en kurva trots att han omöjligt kan ha missat att jag kom där då det är bra sikt.

Fast det var inte särskilt oväntat ändå, jag räknar alltid med idiotmöten på slingerbulten de få ggr jag kör där. :glömdet

Det där måste vara samma idiot i en golf som jag mötte förra året på bulten, gjorde exakt samma sak för mig.

moddlaren

Guest
hejhå

Det finns helt klart Mc piloter i fina skinnställ som är lika knepiga som bilisterna ni talar om,, Minsta man kan säga var ju att helgens väder var helt underbart så det blev ett antal mil både på lördag o söndag.

Åker ju som vanligt på någon av mina 2T motarder o kör en del roliga kurviga vägar med lagom fin sand kvar på,, en av dagarna kommer jag ikapp ett par sport moppar på ca 600cc som ligger o lusar i laglig fart som är löjligt låg.

Dessa sporthoj förare hindrar mej konstant att köra om av någon anledning, par körning på rakor o vinglar över hela kurvornas bred i ca 70km, efter någon mil tröttnar jag o går om på inersidan i en tvär böj efter att bromsat sent, klappar på för fulla segel o går genom halva böjen med framhjulet 10-20cm över asfalten.

O hel-vete vad det skulle gasas efteråt:D nåväl ett par kurviga km senare så såg jag bara att det blinkade lite i framlampan fortfarande på den ena sport moppen, varför dom hindrade mej?? kanske kändes det tråkigt/kränkande när en blårykande moppe på 250cc ville om det blir ju skillnad på en sport moppe på 200kg o en 2T motard på 96kg i kurvhastighet.

så det finns röt ägg på alla sorters fordon tyvärr.

mvh

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Bruka ligga o snurra i älmhult men han har jag inte råkat ut för. Men kommer ha ögonen efter en sådan golf. Synd man inte viste vem det va för då kunde man allt slå en pling och förklara lite mer personligt med honom istället för att han börja gnälla hos polisen att det var du som började mm

Jo då, jag har provat att ringa honom för en förklaring om vad jag gjorde som retade honom så in i bängen, men han vill ite svara.... inte heller svarade han på sms:et jag stälde samma fråga i.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jag har slutat försöka få förklaringar på varför. Har insett att det är väldigt sällan korkade förare med idiotiskt handlande efter en diskussion erkänner sina misstag. Detta faktum brukar få mig än mer förbannad, så har nu lagt ner det där med att jaga ikapp och kräva en förklaring. Bara inse, det finns idioter överallt, på åtta, sex, fyra, två och ibland även ett hjul....

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC