Varning för ilsken bilist utanför Enköping

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jo då, jag har provat att ringa honom för en förklaring om vad jag gjorde som retade honom så in i bängen, men han vill ite svara.... inte heller svarade han på sms:et jag stälde samma fråga i.

märkligt. Man kan tycka att han borde göra ett namn efter sig om han håller på så. Vi får väl se om man stöter på honom. Om han nu försöker dra samma stunttrick igen så vet man iaf vart man kan tala med människan :tummenupp

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Du bygger väl inte på fördomar nu?

Det finns lika många med psykiska sjukdomar i trafiken som i övriga samhället, för du menar väl inte att bara för man har en psykisk sjukdom är man livsfarlig?
Alkohol och droger är ett betydligt större problem än psykiska sjukdomar, du får gärna specificera vad det är för sjukdomar du tänker dig är livsfarliga.

Kort sagt är folk fortfarande rädda för psykiska sjukdomar eftersom de inte är bekant för alla och därmed tillskrivs det fler negativa egenskaper än vad de har.

Road rage funkar i filmer men inte i verkligheten.
Hade ni vetat hur många med psykiska diagnoser som rör sig i trafiken hade ni inte varit så balla.
Och i en sammanstötning på hoj ska man inte räkna med att komma som bäst tvåa och det är ingen merit alls..

Last edited:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Igår i malmö hamnade jag bakom en stor SUV som körde som det var hans sista dag i livet. kastade sig mellan filer, upp på trottoaren, över refuger... bland det sjukaste jag sett.

Senare ser jag honom när jag parkerat, står och brölar och impar på sina kompisar som står brevid, gasar iväg och försvinner. Kompisarna får då syn på mig och kommer vevande och vrålande på sånt riktigt manligt vis, varpå jag säger att deras kompis kör som en jävla kratta, och det bara är en tidsfråga innan han klipper nån.

Men dom bara garvar och säger att "det har han redan gjort, hahaha", och sen spelar det såklart ingen roll att jag säger att man som hojåkare är jävligt utsatt och helt livrädd för såna som han, dom fattar ingenting utan tycker bara han är skitball. Så jävla sorgligt

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Du bygger väl inte på fördomar nu?

Det finns lika många med psykiska sjukdomar i trafiken som i övriga samhället, för du menar väl inte att bara för man har en psykisk sjukdom är man livsfarlig?
Alkohol och droger är ett betydligt större problem än psykiska sjukdomar, du får gärna specificera vad det är för sjukdomar du tänker dig är livsfarliga.

Kort sagt är folk fortfarande rädda för psykiska sjukdomar eftersom de inte är bekant för alla och därmed tillskrivs det fler negativa egenskaper än vad de har.

Nä jag bygger inte det på fördomar utan jag bygger det på diskussioner jag haft med folk som jobbar inom psykvård på olika platser och med olika patientgrupper.
Jag drar inte alla psykiska diagnoser över en kam likväl som jag inte drar alla trafikanter över en kam.
Jag menar bara vad som i allmänt tal är idioter eller våldsverkare med onormalt kort stubin och väldigt lite hämningar och att de kan bli farliga på kort stund i ett road rage scenario.
Det brukar inte vara ett bra sätt att inleda en dialog med att tex räcka fingret..

Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Hade ni vetat hur många med psykiska diagnoser som rör sig i trafiken hade ni inte varit så balla.
Om du ovan inte drar alla psykiska sjukdomar över en kam så vet jag inte riktigt vad du håller på med. Du har fortfarande tillskrivit alla psykiska diagnoser som farliga, vilket du gärna får utveckla utifrån dina subjektiva upplevelser.

Så du baserar alltså din sanning på samtal med vårdpersonal inom psyk, på deras upplevelse av patienter. Jag kan fritt dra massa slutsatser om patienter inom psykiatrin utan att ha någon vetenskaplig grund bakom det. Depressioner kör väldigt långsamt(knappt styrfart), bipolära gasar och bromsar hela tiden, personlighetsstörda vill ha sin vilja igenom i trafiken osv. Nu raljerar jag elakt över sjukdomsbilderna men att hävda något likt en sanning utan vetenskapliga belägg för det är bara löjligt.

De vetenskapliga artiklar jag läste lite snabbt refererar till (IED) Intermittent explosivitet och granskar road rage som fenomen. Om du skall koppla road rage mot psykiska sjukdomar så skall du inte generalisera mot psykisk sjukdomar generellt får då blir det väldigt fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intermittent_explosivitet

Däremot finns det flera läkemedel i samband med vissa psykiska sjukdomar som gör att du inte ska köra bil, men det är en helt annan diskussion.

Nä jag bygger inte det på fördomar utan jag bygger det på diskussioner jag haft med folk som jobbar inom psykvård på olika platser och med olika patientgrupper.
Jag drar inte alla psykiska diagnoser över en kam likväl som jag inte drar alla trafikanter över en kam.
Jag menar bara vad som i allmänt tal är idioter eller våldsverkare med onormalt kort stubin och väldigt lite hämningar och att de kan bli farliga på kort stund i ett road rage scenario.
Det brukar inte vara ett bra sätt att inleda en dialog med att tex räcka fingret..

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
kommihåg att kör man MC så finns det inga MEDtrafikanter ... bara MOTtrafikanter som antingen inte ser dig eller är ute efter att döda dig. ;)

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Om du ovan inte drar alla psykiska sjukdomar över en kam så vet jag inte riktigt vad du håller på med. Du har fortfarande tillskrivit alla psykiska diagnoser som farliga, vilket du gärna får utveckla utifrån dina subjektiva upplevelser.

Så du baserar alltså din sanning på samtal med vårdpersonal inom psyk, på deras upplevelse av patienter. Jag kan fritt dra massa slutsatser om patienter inom psykiatrin utan att ha någon vetenskaplig grund bakom det. Depressioner kör väldigt långsamt(knappt styrfart), bipolära gasar och bromsar hela tiden, personlighetsstörda vill ha sin vilja igenom i trafiken osv. Nu raljerar jag elakt över sjukdomsbilderna men att hävda något likt en sanning utan vetenskapliga belägg för det är bara löjligt.

De vetenskapliga artiklar jag läste lite snabbt refererar till (IED) Intermittent explosivitet och granskar road rage som fenomen. Om du skall koppla road rage mot psykiska sjukdomar så skall du inte generalisera mot psykisk sjukdomar generellt får då blir det väldigt fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intermittent_explosivitet

Däremot finns det flera läkemedel i samband med vissa psykiska sjukdomar som gör att du inte ska köra bil, men det är en helt annan diskussion.

Ok jag ber dig om ursäkt.
Det var min sanning inte nödvändigtvis den allena sanningen.
Utan att dra in diagnoser, ställda och oställda, så menade jag att det i trafiken finns väldigt labila människor som man inte bör driva vidare mot stupet med provokationer. Inte alla trafikanter dock.
Våld löser inget.
På hoj är man extra utsatt.

Kramas mer istället för att jaga upp er.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det finns ju statistik på att människor med personlighetsstörning står för 70% (har jag för mig, ska dubbelkolla) av alla våldsbrott. Vilka kombinationer som står för majoriteten skiter jag i.

Då är det väl inte så konstigt att man lägger ihop 1+1 och fattar att det finns galningar i trafiken.

Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Ok jag ber dig om ursäkt.
Det var min sanning inte nödvändigtvis den allena sanningen.
Utan att dra in diagnoser, ställda och oställda, så menade jag att det i trafiken finns väldigt labila människor som man inte bör driva vidare mot stupet med provokationer. Inte alla trafikanter dock.
Våld löser inget.
På hoj är man extra utsatt.

Kramas mer istället för att jaga upp er.

Jag håller fullständigt med dig om att man aldrig vet hur andra trafikanter kommer reagera och det kan vara livsfarligt att provocera någon.

http://youtu.be/nDYcfycWVOk

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Det finns ju statistik på att människor med personlighetsstörning står för 70% (har jag för mig, ska dubbelkolla) av alla våldsbrott. Vilka kombinationer som står för majoriteten skiter jag i.

Då är det väl inte så konstigt att man lägger ihop 1+1 och fattar att det finns galningar i trafiken.

Jag betvivlar väldigt starkt det du säger, men du får gärna leta upp källan så blir det kanske lättare att förstå.
En personlighetsstörning är alltså en diagnostiserad sjukdom som behöver vård istället för fängelse, enligt vad den rättspsykiatriska utredningen visar.

Ca 550 genomgår idag en rättspsykiatrisk per år och 300 döms till vård istället för fängelse
Enligt http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/publicerat/Fakta-i-malet-sv-4-upplaga-2010.pdf

9 500 personer lagfördes för misshandel/grov misshandel (2010) Enligt http://www.bra.se/bra/brott--statistik/vald-och-misshandel.html

Jag öppnar en ny tråd om det här istället för att fortsätta i den här.

Nya tråden http://www.sporthoj.com/forum/showt...omar-och-allt-d%E4rtill&p=5791553#post5791553

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Allvarligt - har du körkort??

Jadå, allvarligt - och har dessutom väl på fötterna vad gäller erfarenhet och en känsla för hur man tar hänsyn till andra i trafiken och hjälps åt, samt vad lagar och förordningar säger om saken. Det hade inte den andra parten i detta sammanhang.

Jag ska inte dra hela detaljerade historien som skulle ta tre-fyra A4 att rapa upp (polisen och försäkringsbolaget har fått sina exemplar redan och det räcker så :) ), men den andra parten försvårade omkörning avsiktligt under flera km och när vägen sedan blev så bred att jag såg det som säkert att göra en omkörning och kanske kanske även få en chans att stanna upp den andre och kunna diskutera hans beteende (hade jag haft bråttom till akuten eller bb, hade det varit extremt allvarligt), så började jag köra om, men blev blockerad av någon som definitivt visste exakt var jag befann mig. Det slutade med att det blev en lucka jag försökte ta mig fram via (man tror ju inte någon på allvar faktiskt _ska_ preja när de sitter i en ny fin bil), men blev prejad och framhjulet hakade i och framvagnen slogs sönder. I mycket korta och förenklade drag...

Den andre parten avvek från platsen, betedde sig underligt och oresonabelt och hade genom hela sitt agerande visat att han inte riktigt har alla hästar hemma i kanoten. Blir han inte av med lappen i minst ett halvår och villkorlig fängelsedom av de sammantagna möjliga åtalspunkterna, då blir jag förvånad (eller nej, förtroendet för rättsväsendet är inte vad det borde vara).

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC