Varning för mörkblå VW Caravelle på E4an

lelleman

Be careful out there...
Gick med
27 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa -08
Är den svenskreggad? Om så är fallet så spelar väl en lapp i framrutan ingen roll!?:D
 

Paha Poika

Ny medlem
Gick med
28 May 2003
Ort
Rönninge
Hoj
REETTA
dom va på min gata i förrgår :va såg ganska lustigt ut att dom hade en papperslapp fastklistrad på insidan av framrutan där det stod "POLITI", den satt mitt på rutan också. skymma sikt? :öga

Annars så brukar POLITI vara likvagnarna, dvs dom som hämtar folk som dött hemma på ett eller annat (ibland otrevligt) sätt. Fast dom lär väl knappast stoppa folk vid vägkanten. Dom åker i alla fall i en svart vw.
 

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Ja, dessa civilare. Har en kort historia ang dom.

Jag var ute och småkörde på en eftermiddag/kväll på en 50 väg. Kom ikapp 3 stycken bilar. En toyota en ford och en volvo som låg längst fram. Jag började en omkörning på dom två sista bilarna sen när jag skulle om den tredje så kom det mötande så jag var tvungen att avbryta omkörningen.

När bilen hade passerat så körde om om volvon tillslut och jag upptäckte att den hängde på när jag gasade iväg. Jag tänkte att det avr en sådan 850/940 raggare som ville visa vad bilen gick för.

Jag bodde 500 meter bort så jag saktade in och körde upp på uppfarten och in i garaget. DÅ såg jag att den vita volvon hade parket uppfarten och jag tänkte bara att jag skulle få en uppläxning pga den osäkra omkörningen/avbrytningen jag gjorde.

Då klev det ut två stycken poliser och bad om körkort och gjorde alkotest. Sen bad dom mig gå och sätta mig i bilen och kolla på filmen dom hade spelat in och det visade sig att jag hade kört runt 110 km/h på 50 väg. Snälla som dom var så rapporterade dom att jag bara kört 80 km/h vilket medförde att jag fick behålla körkortet men fick 3600 i böter.

Summa Sumarum: Civilbilar är skit men det finns fortfarande bra poliser i landet.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Ja, dessa civilare. ... och jag upptäckte att den hängde på när jag gasade iväg..... Jag bodde 500 meter bort så jag saktade in och körde upp på uppfarten och in i garaget. DÅ såg jag att den vita volvon hade parket ... det visade sig att jag hade kört runt 110 km/h på 50 väg.... Summa Sumarum: Civilbilar är skit men det finns fortfarande bra poliser i landet.

Är man det minsta osäker :va på att ens hasighetsmätare visar fel, eller att bilar av "trolig" polismodell :rolleyes: , hakar på färden som går fortare än normalt :D , bör man se till att skaka dessa av sig innan man stannar. Speciellt hemma
:tummenupp
 

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Ja tyvärr men jag tänkte inte mer på det, är van vid bilar som brukar dra på när man kör om dom.
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Till skillnad från massor med folk här som bara gissar på att det är Internationella S.S.A.T.L. eller något så har jag faktiskt sett en sådan stoppa en bil på valhallavägen... Såg ut som en rätt allvarlig grej.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Ja, dessa civilare. Har en kort historia ang dom.

Jag var ute och småkörde på en eftermiddag/kväll på en 50 väg. Kom ikapp 3 stycken bilar. En toyota en ford och en volvo som låg längst fram. Jag började en omkörning på dom två sista bilarna sen när jag skulle om den tredje så kom det mötande så jag var tvungen att avbryta omkörningen.

När bilen hade passerat så körde om om volvon tillslut och jag upptäckte att den hängde på när jag gasade iväg. Jag tänkte att det avr en sådan 850/940 raggare som ville visa vad bilen gick för.

Jag bodde 500 meter bort så jag saktade in och körde upp på uppfarten och in i garaget. DÅ såg jag att den vita volvon hade parket uppfarten och jag tänkte bara att jag skulle få en uppläxning pga den osäkra omkörningen/avbrytningen jag gjorde.

Då klev det ut två stycken poliser och bad om körkort och gjorde alkotest. Sen bad dom mig gå och sätta mig i bilen och kolla på filmen dom hade spelat in och det visade sig att jag hade kört runt 110 km/h på 50 väg. Snälla som dom var så rapporterade dom att jag bara kört 80 km/h vilket medförde att jag fick behålla körkortet men fick 3600 i böter.

Summa Sumarum: Civilbilar är skit men det finns fortfarande bra poliser i landet.
snälla och snälla, de såg till att du snällt skrev på en bot på 30 km/h för fort eftersom de var så snälla och sänkte hastigheten från 110km/h till 80 km/h du slapp torska kortet och de slapp gå på rättegång mm.

Om du nu bodde 500m efter och bromsade ner lite tidigare så kan det till och med vara så att deras mätning var ogiltig, mätningen skall enl. RPSFS 2000:43 FAP 331-7 göras på en stäcka av minst 500m så de var väl hyggliga och sänkte hastigheten de rapporterade dig för mot att du inte tjaffsade och ifrågasatte deras mätning ;)
 

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Men dom låg på 50-60 km/h sen ser dom en köra ifrån dom. Är inte det nog med bevis för att gå till åklagare?
 

RRP Playboy

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Stockholm / Kungsholmen
Hoj
GS500f -rip CB -rip Honda CB500S Sport + BMX cykel
Polititransport:

Polititransport, transport av kroppar efter dödsfall i olyckor, brott eller i bostaden. Transporterna sker till närmaste rättsmedicinska anstalt. Transporten beställs av polisen, landstinget och ibland av kommunen. Fram till 1965 sköttes dessa transporter av polisen, men verksamheten togs över av Hjälpcentralen eftersom transporten inte ansågs vara en polisiär uppgift. 1974 togs transporterna över av transportcentralen vid begravningsbyrån Fonus. 1995 lade landstingets egna transportverksamhet, Transland, anbud på verksamheten i Stockholm men man skötte inte sitt åtagande och förlorade uppdraget till Ferms åkeri som svarade för uppgiften 1995-1998. 1999 tog Fidelia AB över.

Bårbil kallades förr i tiden för politivagn. Förarna av bårbilarna kallas för bisättare.

källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Polititransport

Polisbilen som stoppar folk har stege på taket, likbilen har ingen stege,
dvs, 2 olika fordon med samma utsende och färg som kör i sthlm
 

pajas

Bannad
Gick med
28 Jun 2007
Ort
egen brygga och havs utsikt, vindruvor och äpplen
Hoj
GSX R 1000 K7....

vettigaste på länge

Bara för infos skull så är denna POLIS bil INTE Svensk utan är på våra vägar runt Stockholm för ett internationellt utbyte mellan dom Nordiska länderna!!

Dock är denna polis besättning betydligt mer hårdförda än deras Svenska kolegor varför ni bör se upp!!

/Fürstenhoff.

EDIT: Tror inte att man skall sitta och skratta åt detta fordon då det går hyffsat fort (klart över 200km/h) och dess besättning då dom enligt info presterat super resultat jämfört deras Svenska kolegor!! Ds! ;)
'

nä nu satan har nån drogar spökgösta, det e en lik bil ju...inte nån norsk snut som glider. det e polis likbil samt för kommun... dom har inte stannat o bötfällt någon- jidder bara....


hmm, host farter över 200? hmm, du vet ju att k5 inte mår bra under 270;)
häpåre
 
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Till skillnad från massor med folk här som bara gissar på att det är Internationella S.S.A.T.L. eller något så har jag faktiskt sett en sådan stoppa en bil på valhallavägen... Såg ut som en rätt allvarlig grej.
du tänker inte på den här bilen då?

80447_Transportbuss_KILO_enhet_Mercedes-Benz_316_CDI_-06.jpg

http://www.utryckning-sverige.se/ut...buss_KILO_enhet_Mercedes-Benz_316_CDI_-06.jpg
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Världsklass!

Från norska commandopoliser med rätt att döda, via stenhårda civilare som ligger ett par centimeter bakom missförstådda mc-åkare för att få dem att bryta lagar till höger och vänster, och så mynnar det hela ut i en likbil.....


Vem behöver aftonbladet när SH samlade expertis slår till?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Världsklass!

Från norska commandopoliser med rätt att döda, via stenhårda civilare som ligger ett par centimeter bakom missförstådda mc-åkare för att få dem att bryta lagar till höger och vänster, och så mynnar det hela ut i en likbil.....


Vem behöver aftonbladet när SH samlade expertis slår till?

Hahaha...
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Den här tråden blir snart en klassiker precis som silvertejp, xjell, popnit och alla de andra små godingarna :D
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top