Varningsblinkar du vid poliskontroller?

Varningsblinkar du vid poliskontroller?

• Antal röstningar
    0
Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Står dom med laser så varnar jag, står dom med blåsarna så inte, det är inte helt svartvitt.

:tummenupp

Däremot blinkar jag på alla som kör med felaktig ljussättning på sina bilar i alla upptänkliga varianter, dimljus och halvljus tända tillsammans, trasiga lampor, inget ljus alls tänt, felinställt lyse osv, för det är nåt jag irriterar mig kopiöst på.

Jaha det är du som gör det...

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Letar
Varnar aldrig av några enkla anledningar.

1. Den man varnar kan ju mycket riktigt inte höra hemma i trafiken. Även fartkontroller kan mycket väl leda till gripanden av ratt- och drogfyllon, stulna fordon, körkortslösa etc. Eller tror ni de släpper iväg en uppenbart berusad person efter att han fått sin bot för fortkörning?

2. Ju färre de tar den dagen, desto fler kontroller riskerar ju jag själv att fastna i. Bättre de tar varenda jävel den dagen och slipper stå där resten av månaden för att fylla sin kvot.

3. Varför ska jag hjälpa helt okänd människor att undvika straff för brott de begår? Finns det verkligen någon som tror att världen skulle bli en SÄMRE plats om alla helt plötsligt får för sig att köra i laglig hastighet?

+1 på detta.

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Nja, ungefär samma antal kör rattfulla varje dag som det finns inregistrerade taxibilar. Statiskt sätt blir det lite fel o jämföra med hur ofta man ser en taxi.
Fast klart, hög siffra är det i vilket fall.

Jo du har helt rätt.. Annars är det mycket rattfylla vid centralstation i Sthlm.. ;)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Lägg till telefonpratare

Naturligtvis skall man vara helnykter när man kör.
Men:
I Sverige jämställs rattonykterhet med barnvåldtäkt i allmänhetens ögon.
Men jag tror faktiskt att 0,2 promille i blodet inte är ett skit farligare än att köra trött eller sjuk.
Rimliga gränser, många kontroller, färre hastighetskontroller och mer information om faran med ouppmärksamhet/trötthet, så återfår jag respekten för trafiksäkerhetsarbetet.

Lägg till telefonpratare som kör samtidigt...

Men om det gäller att varna andra så har jag den korkade inställningen att jag behandlar andra som jag själv vill bli. Och som ickeknarkare, icketjyv, ickealkis men ibland körandes lite över skyltad hastighet, dock aldrig för fort, så blir jag glad om jag slipper betala tusentals kronor i böter...

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Kluven. Jag har själv blivit varnad en gång på hojen av en busschaufför och det räddade förmodligen mitt kk så jag brukar också varna andra.
Undrar om det är någon idé att skilja på blås eller fartkontroll? Jag menar, vad ska den varnade göra mer än att sakta in? Stanna backa och vända? Högst osannolikt, i alla fall om det är mycket trafik och svårvänt.
Jag brukar inte hålla på och varna flera mil efter kontrollen utan bara den närmaste sträckan efter.

Men jag är kluven.

Edit: ser att det kan missförstås. Om det är en ren nykterhetskontroll varnar jag naturligtvis inte..

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kluven. Jag har själv blivit varnad en gång på hojen av en busschaufför och det räddade förmodligen mitt kk så jag brukar också varna andra.
Undrar om det är någon idé att skilja på blås eller fartkontroll? Jag menar, vad ska den varnade göra mer än att sakta in? Stanna backa och vända? Högst osannolikt, i alla fall om det är mycket trafik och svårvänt.
Jag brukar inte hålla på och varna flera mil efter kontrollen utan bara den närmaste sträckan efter.

Men jag är kluven.

Edit: ser att det kan missförstås. Om det är en ren nykterhetskontroll varnar jag naturligtvis inte..

Vill man vara duktig och få en guldstjärna av herr Sheriff bör man givetvis aldrig varna, alla som åker dit på en lasring får blåsa.

Eller är man vettig och varnar!

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag varnar bara bombande knuttar eller hojar normalt så.

En gång passerade jag två tvärställda snuttebilar på vägen...lite senare kom en bombande knutte..jag blinka åt han.Han tvärnita åt mig - han vände.

Jo visst men strax efter kom en bombande blå/vit knutte - med blåa strobar:hihi

Knutten vände ju och körde om mig igen med den blåvita blåstrobelight knutten efter:rofl.

Vette fan hur det gick men han slapp iaf snuttespärren.

Tror det var en Gixxer och han hade bra försprång så jag tror det var lungt.

Anser dock inte normalt att man skall blinka så nån packad fan skall kunna vända.
man ser ju ibland att det står övergivna bilar framför en poliskontroll - då vet man ju att
Leffe alkis dumpat den och tagit skogsvägen hem till fots.

P.ga av blinkningar

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...