Varningslampa för motorn lyser

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan det krävas en bredbandssond för att klara
Euro 5 och att det därför är skillnad mellan årsmodellerna att Euro 4 har smalbandslamda eller vad nu den lilla sonden som tex sitter på Triumph Thruxton heter medans Euro 5 kräver nån form av mer avancerad sond eller bredbandslamda?

Möjligt. Men då borde det skilja 2000kr på priset från Kawasaki för den lamdban tycker jag....

 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Såg att det fanns med pluggen inkluderad också till 2020 modellen. Var det en Vulcan S 650, 2021?

Jag jämförde sprängskisserna lite mellan 2020 och 2021
Annat artnr på sensorn just pga Euro5 på 2021. Undrar vad som verkligen skiljer mer än programmeringen i ECU'n...
Stämmer att min är från 2021.
Undrar också vad som skiljer. Om någonting skiljer…🤔

Men så länge går det att köra utan lambda innan elimination kommer eller?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Stämmer att min är från 2021.
Undrar också vad som skiljer. Om någonting skiljer…🤔

Men så länge går det att köra utan lambda innan elimination kommer eller?
Ja, men det är ju alltid en liten risk att köra med lysande motorlampa om du inte läst av felkoden och vet exakt vad det är.

Sen gäller det ju att köra med sunt förnuft såklart. Skulle den av mindre trolig anledning bete sig konstigt och börja lägga av vid minsta motlut, stäng av motorn! 😆👍
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kom på att TS bifogade ju bilder på lambdasonden och de visar ju en typisk smalbandslambda. Dvs 4 kablar, 2 signal, plus och minus. En sån som bara är intresserad av Lambda 1.0

En bredbandslamda brukar ha 6-7 kablar
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Kom på att TS bifogade ju bilder på lambdasonden och de visar ju en typisk smalbandslambda. Dvs 4 kablar, 2 signal, plus och minus. En sån som bara är intresserad av Lambda 1.0

En bredbandslamda brukar ha 6-7 kablar
Det stämmer. Och för mig som inte kan något, vad innebär det?

IMG_7620.jpegIMG_7619.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu får ni ta detta med viss reservation för att jag kan ha fel och rätta mig i sånt fall.

Jag har fått det förklarat att smalbandslamda sitter på många hojarna är för att det är ett billigt alternativ att fixa avgaskraven på vissa vartalsområden där avgasvärdena mäts och den sonden kan bara säga om man ligger över eller under lamda 1. Ligger man utanför de vartalsområden där lamdan är aktiv så är den verkningslös och påverkar inte bränsle/luftblandingen via insprutningen.

Smalbandslamdan tillför då inget för motorgången utan kan istället störa motorgången och tex ge snålning och ge ryckighet. Det är väl därför man vill ta bort sonden för att låta insprutningen ostört sköta bränsleblandningen.

En bredbandslamda mäter avgasvärdet över ett brett område och den kan då utnyttjas så att den hela tiden mäter avgasvärdet och kopplad till insprutningen då göra att insprutningen också då konstant ändrar bränsle/luftblandningen efter att också avgasvärdet tas med för att optimera gången på motorn. Detta är väl orsaken att dom som trimmar seriöst även kopplar in bredbandslambda till insprutningen för att kunna optimera motorgången maximalt.

En följdfråga lite OT, finns det nån bredbandslambdasond som passar i den mindre M14 gängan som smalbandslamdan har eller har alla bredbandssonder M18 gänga? Hade velat koppla in bredbandslambda på Trajan men inte svetsa i de kromade avgasrören.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top