Varningslampa för motorn lyser

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom

För att jag ska förstå exakt hur en lambdasond fungerar. Den mäter alltså syrehalten i avgaserna som sen skickar vidare den ”informationen” till hojens ECU?

Är det skillnad på lamdasonder i kvalitet vad det gäller ”mätresultatet”? Eller är det mer att antingen funkar den eller så funkar den inte? Alltså dyrare är inte bättre gällande mätningen av avgasens syrehalt?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
För att jag ska förstå exakt hur en lambdasond fungerar. Den mäter alltså syrehalten i avgaserna som sen skickar vidare den ”informationen” till hojens ECU?

Är det skillnad på lamdasonder i kvalitet vad det gäller ”mätresultatet”? Eller är det mer att antingen funkar den eller så funkar den inte? Alltså dyrare är inte bättre gällande mätningen av avgasens syrehalt?
Ja.
Orginallambdan sitter inte där för motorns bästa utan i princip enbart pga utsläpptsmupperi från EU och omvärlden.

Om inte eftermarknad faller dig i smaken, kolla med MSP parts i Holland, bra gubbar och oftast snabb leverans. Men mest om du ska ha något annat. Fyfan vad dyra original-lambdasonder är!

 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja.
Orginallambdan sitter inte där för motorns bästa utan i princip enbart pga utsläpptsmupperi från EU och omvärlden.

Om inte eftermarknad faller dig i smaken, kolla med MSP parts i Holland, bra gubbar och oftast snabb leverans.
Lambdaeliminator, så slipper man skava sönder sladden?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Problem solved för TS, eliminator och lambdaplugg!
Japp, hör du det TS!! 👍

Kolla efter "Redline Superbikes" på Ebay
🇬🇧
Tror jag köpte min där, känner igen loggan.

Vad var det för årsmodell?
 

Bifogat

  • Screenshot_20240618_193344_eBay.jpg
    Screenshot_20240618_193344_eBay.jpg
    272.9 KB · Visningar: 13
Last edited:

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Japp, hör du det TS!! 👍

Kolla efter "Redline Superbikes" på Ebay
🇬🇧
Tror jag köpte min där, känner igen loggan.

Vad var det för årsmodell?
Det låter verkligen som ett alternativ.
Kawasaki Vulcan S, 2021.

Hur funkar den? Något som kan ta skada om man kopplar förbi lambdasonden?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad är det för något?
En adapter som lurar ecu'n att det sitter en lambdasensor. Simpelt uttryckt, ett motstånd med en kontakt som bara är att trycka dit.
Du slipper bygga om avgassystemet, du behöver bara en blindplugg som täpper till hålet för sensorn.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
En fundering: Mäter man lambdavärden vid besiktningen av nyare hojar? Om man gör det så kanske det blir dåliga mätvärden med en eliminator.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En fundering: Mäter man lambdavärden vid besiktningen av nyare hojar? Om man gör det så kanske det blir dåliga mätvärden med en eliminator.

Intressant fråga, vad kollas på besiktningen med Euor 5 hojar vilket denna väl är om den är efter 2020? Skulle misstänka att det är som med bilar att dom inte alls kollar avgasvärdena utan bara kopplar in och läser av felkoder via ODB och finns inga koder och inget annat verkar suspekt så går den genom.

Vet en som flera gånger besiktat en bil med trasig EGR ventil som är pluggad och det går hur fint som helst. Nån här borde väl ha besiktat en Euro 5 hoj för det är väl i år dom börjar besiktas.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Intressant fråga, vad kollas på besiktningen med Euor 5 hojar vilket denna väl är om den är efter 2020? Skulle misstänka att det är som med bilar att dom inte alls kollar avgasvärdena utan bara kopplar in och läser av felkoder via ODB och finns inga koder och inget annat verkar suspekt så går den genom.

Vet en som flera gånger besiktat en bil med trasig EGR ventil som är pluggad och det går hur fint som helst. Nån här borde väl ha besiktat en Euro 5 hoj för det är väl i år dom börjar besiktas.
Ja, och är det inte främst vid registreringsbesiktning av nya hojar som de verkligen mäter?

Har googlat utan framgång och det verkar mest som alltid då att om någon skulle slå ner på det så är det om avgassystemet är utbytt/saknar katalysator och låter för mycket
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Min är från 2021 och euro 5. Låter som ett bra alternativ om den går igenom besiktningen.

Kan inte hojen gå ojämnt om det inte finns något som mäter avgassystemet syrehalt m.m 🤔
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Min är från 2021 och euro 5. Låter som ett bra alternativ om den går igenom besiktningen.

Kan inte hojen gå ojämnt om det inte finns något som mäter avgassystemet syrehalt m.m 🤔
Jag tror ärligt talat att motorn tar mer "skada" med originallamban ikopplad om man nu kan uppmäta något sådant. 😆 En så ny hoj är byggt för att gå så sketet snålt så fort det inte finns anledning för ECU'n att skicka på mer soppa.

Eliminatorn lurar ECU'n till ett fast värde precis som Steffe skrev. Vad det värdet ÄR har tillverkaren av Eliminatorn räknat ut.
Såvida det finns en till din årsmodell.

Nu är min Busa betydligt äldre men den hade också en originallambda monterad. Men jag har aldrig märkt någon skillnad med den monterad eller med eliminatorn.

Hoppas jag inte ljög för mycket. 👍
 

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2021
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Min lambda är ju bortkopplad nu. Tyvärr verkar det vara lite leveranstid på lambda eliminator. Går det att köra utan eller måste man ha eliminatorn i för att inte skada hojen på något sätt?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Såg att det fanns med pluggen inkluderad också till 2020 modellen. Var det en Vulcan S 650, 2021?

Jag jämförde sprängskisserna lite mellan 2020 och 2021
Annat artnr på sensorn just pga Euro5 på 2021. Undrar vad som verkligen skiljer mer än programmeringen i ECU'n...
 

Bifogat

  • Screenshot_20240619_160928_Chrome.jpg
    Screenshot_20240619_160928_Chrome.jpg
    286.7 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_20240619_160348_Chrome.jpg
    Screenshot_20240619_160348_Chrome.jpg
    250.1 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_20240619_160053_Chrome.jpg
    Screenshot_20240619_160053_Chrome.jpg
    247 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20240619_155832_Chrome.jpg
    Screenshot_20240619_155832_Chrome.jpg
    290.7 KB · Visningar: 3
  • Screenshot_20240619_162544_eBay.jpg
    Screenshot_20240619_162544_eBay.jpg
    124.3 KB · Visningar: 3
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frågan är väl vad lamdasonden styr, enligt vad jag hört så ska vissa lamdasonder bara vara aktiva och påverka blandningen vid specifika vartalsområden för att justera utsläppen där mätningen sker men detta är kanske bara på Euro 4?

Kan det krävas en bredbandssond för att klara
Euro 5 och att det därför är skillnad mellan årsmodellerna att Euro 4 har smalbandslamda eller vad nu den lilla sonden som tex sitter på Triumph Thruxton heter medans Euro 5 kräver nån form av mer avancerad sond eller bredbandslamda?

Nån som har koll på hur OBD-2 funkar på hojar, är det bara att plugga in en felkodsläsare och läsa av koderna som på en bil? Funkar det borde det väl vara smart att läsa av felkoderna och se om den varnar på just lambdansonden.
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top