Varningslampa för motorn lyser

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kan det krävas en bredbandssond för att klara
Euro 5 och att det därför är skillnad mellan årsmodellerna att Euro 4 har smalbandslamda eller vad nu den lilla sonden som tex sitter på Triumph Thruxton heter medans Euro 5 kräver nån form av mer avancerad sond eller bredbandslamda?

Möjligt. Men då borde det skilja 2000kr på priset från Kawasaki för den lamdban tycker jag....

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Såg att det fanns med pluggen inkluderad också till 2020 modellen. Var det en Vulcan S 650, 2021?

Jag jämförde sprängskisserna lite mellan 2020 och 2021
Annat artnr på sensorn just pga Euro5 på 2021. Undrar vad som verkligen skiljer mer än programmeringen i ECU'n...
Stämmer att min är från 2021.
Undrar också vad som skiljer. Om någonting skiljer…🤔

Men så länge går det att köra utan lambda innan elimination kommer eller?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Stämmer att min är från 2021.
Undrar också vad som skiljer. Om någonting skiljer…🤔

Men så länge går det att köra utan lambda innan elimination kommer eller?
Ja, men det är ju alltid en liten risk att köra med lysande motorlampa om du inte läst av felkoden och vet exakt vad det är.

Sen gäller det ju att köra med sunt förnuft såklart. Skulle den av mindre trolig anledning bete sig konstigt och börja lägga av vid minsta motlut, stäng av motorn! 😆👍

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kom på att TS bifogade ju bilder på lambdasonden och de visar ju en typisk smalbandslambda. Dvs 4 kablar, 2 signal, plus och minus. En sån som bara är intresserad av Lambda 1.0

En bredbandslamda brukar ha 6-7 kablar

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Hoj
Custom
Kom på att TS bifogade ju bilder på lambdasonden och de visar ju en typisk smalbandslambda. Dvs 4 kablar, 2 signal, plus och minus. En sån som bara är intresserad av Lambda 1.0

En bredbandslamda brukar ha 6-7 kablar
Det stämmer. Och för mig som inte kan något, vad innebär det?

IMG_7620.jpegIMG_7619.jpeg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu får ni ta detta med viss reservation för att jag kan ha fel och rätta mig i sånt fall.

Jag har fått det förklarat att smalbandslamda sitter på många hojarna är för att det är ett billigt alternativ att fixa avgaskraven på vissa vartalsområden där avgasvärdena mäts och den sonden kan bara säga om man ligger över eller under lamda 1. Ligger man utanför de vartalsområden där lamdan är aktiv så är den verkningslös och påverkar inte bränsle/luftblandingen via insprutningen.

Smalbandslamdan tillför då inget för motorgången utan kan istället störa motorgången och tex ge snålning och ge ryckighet. Det är väl därför man vill ta bort sonden för att låta insprutningen ostört sköta bränsleblandningen.

En bredbandslamda mäter avgasvärdet över ett brett område och den kan då utnyttjas så att den hela tiden mäter avgasvärdet och kopplad till insprutningen då göra att insprutningen också då konstant ändrar bränsle/luftblandningen efter att också avgasvärdet tas med för att optimera gången på motorn. Detta är väl orsaken att dom som trimmar seriöst även kopplar in bredbandslambda till insprutningen för att kunna optimera motorgången maximalt.

En följdfråga lite OT, finns det nån bredbandslambdasond som passar i den mindre M14 gängan som smalbandslamdan har eller har alla bredbandssonder M18 gänga? Hade velat koppla in bredbandslambda på Trajan men inte svetsa i de kromade avgasrören.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En följdfråga lite OT, finns det nån bredbandslambdasond som passar i den mindre M14 gängan som smalbandslamdan har eller har alla bredbandssonder M18 gänga? Hade velat koppla in bredbandslambda på Trajan men inte svetsa i de kromade avavgasrören.
Finns det med M14 gänga alltså?

De gängor jag stött på har bara varit M18 är jag 95% säker på.
Har å andra sidan ingen lång erfarenhet av olika hojmodeller. Men första bredbandslamdan jag hade från Dynojet pluggades in i orginalsystem på Busan där original smalbandslambdan satt innan.

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns det med M14 gänga alltså?

De gängor jag stött på har bara varit M18 är jag 95% säker på.
Har å andra sidan ingen lång erfarenhet av olika hojmodeller. Men första bredbandslamdan jag hade från Dynojet pluggades in i orginalsystem på Busan där original smalbandslambdan satt innan.

Det är frågan finns det bredbandslamda som passar i M14 gängan? Hade onekligen varit praktiskt att kunna montera bredbandslamdan där original smalbandslamdan sitter.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är frågan finns det bredbandslamda som passar i M14 gängan? Hade onekligen varit praktiskt att kunna montera bredbandslamdan där original smalbandslamdan sitter.
Jaha, nu är jag med. Jag tänker mig hela tiden din Honda. (Kompressorhonda)

Så du har kollat och du har alltså en smalbandslamba med m14 i Trajan?

Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det skulle inte gå att borra upp med 16mm borr eller vad det ska vara och dra i en M18 gängtapp?

Kanske inte finns gods till det?Screenshot_20240630_200726_Chrome.jpg

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Förlåt, det är en tapp du behöver i så fall

Bifogat

• Screenshot_20240630_202128_Amazon Shopping.jpg
    Screenshot_20240630_202128_Amazon Shopping.jpg
    200 KB · Visningar: 5

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Om jag minns rätt så är det M18x1.5 så då är det 16,5 mm hål som gäller till tappen, har redan en tapp då jag svarvat fram egna svetsmuttrar samt att det är fint att kunna rensa gängan efter att man svetsat fast muttern i avgassystemet. Dock har jag ingen borr då jag svarvat hålet diameter invändigt.

Ska mäta på Trajan men jag tror det är för lite gods för att borra ut hålen för original sonderna för att sen gänga till M18x1.5. Har sett nån adapter med M14 utvändig gänga sen en grövre rörstump i vilken det finns invändig M18 gänag men då hamnar sonden långt från avgaserna i avgasröret plus att jag tror att det hela inte skulle få plats utan ta i ramen, oljekylare eller motorn.

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Om jag minns rätt så är det M18x1.5 så då är det 16,5 mm hål som gäller till tappen, har redan en tapp då jag svarvat fram egna svetsmuttrar samt att det är fint att kunna rensa gängan efter att man svetsat fast muttern i avgassystemet. Dock har jag ingen borr då jag svarvat hålet diameter invändigt.

Ska mäta på Trajan men jag tror det är för lite gods för att borra ut hålen för original sonderna för att sen gänga till M18x1.5. Har sett nån adapter med M14 utvändig gänga sen en grövre rörstump i vilken det finns invändig M18 gänag men då hamnar sonden långt från avgaserna i avgasröret plus att jag tror att det hela inte skulle få plats utan ta i ramen, oljekylare eller motorn.
Kikat?

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Nån som har koll på hur OBD-2 funkar på hojar, är det bara att plugga in en felkodsläsare och läsa av koderna som på en bil? Funkar det borde det väl vara smart att läsa av felkoderna och se om den varnar på just lalambdansonden.
Dom hojar jag provat på så har biltemas felkodsläsare fungerat iaf

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj

Jo, svetsmuttern för original M14 sonden är 23 mm i diameter så det skulle nog finna nog med material att borra ur och gänga för M18x1,5 men nästa problem är då att sonden är för lång då den kommer att ta i motorblocket respektive slangen till oljekylare.

Dom hojar jag provat på så har biltemas felkodsläsare fungerat iaf

Det är ju bra att veta, jag har bara testa med TuneECU men har inte haft några felkoder annat än då jag plockade bort lamdasonderna. Kommer inte ihåg hur det var om lampan slocknade då man bockade i rutorna i programmet eller man fick radera dom.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj

Jag kan väl förstå placeringen då man vill gömma sonderna så gott det går på en Thruxton som ska se ut gammal. Sen är det väl inte då mycket till Britt i Thruxton den saknar ju oljeläckage, tumgängor, Lucas elsytem och plusjord😉

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati