CorbenDallas
Memento te mortalem esse!
Jag menar mest att oavsett om det är 10 pers av 200 eller av 20.000 så är det fortfarande 10 pers.Victor skrev:Jag ser inte vad du menar med att folk skyller ifrån sig och förnekar att olyckor händer just oss. Jag ifrågasatte bara matrialet i länken.
Zee skrev:1) Är det någon som sagt att det är bra, eller ok att folk dör? Klart att det inte är bra. Poängen är väl att vi försöker förbättra oss i längden och så småningom kanske helt eliminera mc-dödsolyckor (i en ideal värld). Vad är det du försöker säga egentligen (eller rättare sagt, vad blajar du om)?
2) Om det är rätt att det är mycket blaj i "dom här trådarna," vad var då ditt inlägg? :envalfrismajly En sak är säker iaf, om folk ska lyssna på varandra och om vi ska försöka nå ett högre mål så måste vi försöka sluta kasta.. blaj på varandra. Kasta bajs kan vi göra i blajtrådarna i offtopic-sektionen.
3) Om hälften av dödsolyckorna beror på att folk kör utan skydd eller med dåligt skydd (hjälm, ryggskydd, osv) eller om de kör drogpåverkade (alkohol inräknat), då kanske vi ska lägga krutet på att få bort de ut dödsstatistiken först? Där vet vi iaf vad problemet är.
4) Det måste till en genomgående attitydförändring i motorcyklismen. GR är inte cool och det är inte häftigt att köra som ett as precis hela tiden.
Ganska lustigt att du kallar mitt inlägg blaj o sen skriver samma sak själv...
Jocke K skrev:Corben, du har rätt i ditt resonemang när du menar att det är en attitydförändring som måste till, och att risktagande i de flesta fall avtar med ålder. Problemet med unga riskbenägna motorcyklister kvarstår dock. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, så tror jag att dessa personligheter kör pricis lika j**ligt med en motorsvagare hoj. Det spelar ingen större roll om det tar ett par sekunder extra att komma upp i 200. Och som du skrev mot detta är det endast en atitydförändring som hjälper.
Sen kan man ställa sig frågan, hjälper en attitydförändring?
Jag tror att det är mycket svårt att ändra på personligheten.
Jag tror du har delvis rätt. Klart att folk kommer att gasa även med en slöare hoj. Men växer hornen ut lika ofta? Själv kör jag med en riktig surdeg till bil o det är inte lönt att köra fort med den, det är helt enkelt inte kul o den inbjuder absolut inte till det...
Om inte en attitydförändring, vad hjälper då? Förbud?