vart 4.e skadad på sport-mc!!

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Victor skrev:
Jag ser inte vad du menar med att folk skyller ifrån sig och förnekar att olyckor händer just oss. Jag ifrågasatte bara matrialet i länken.
Jag menar mest att oavsett om det är 10 pers av 200 eller av 20.000 så är det fortfarande 10 pers.

Zee skrev:
1) Är det någon som sagt att det är bra, eller ok att folk dör? Klart att det inte är bra. Poängen är väl att vi försöker förbättra oss i längden och så småningom kanske helt eliminera mc-dödsolyckor (i en ideal värld). Vad är det du försöker säga egentligen (eller rättare sagt, vad blajar du om)?

2) Om det är rätt att det är mycket blaj i "dom här trådarna," vad var då ditt inlägg? :envalfrismajly En sak är säker iaf, om folk ska lyssna på varandra och om vi ska försöka nå ett högre mål så måste vi försöka sluta kasta.. blaj på varandra. Kasta bajs kan vi göra i blajtrådarna i offtopic-sektionen.

3) Om hälften av dödsolyckorna beror på att folk kör utan skydd eller med dåligt skydd (hjälm, ryggskydd, osv) eller om de kör drogpåverkade (alkohol inräknat), då kanske vi ska lägga krutet på att få bort de ut dödsstatistiken först? Där vet vi iaf vad problemet är.

4) Det måste till en genomgående attitydförändring i motorcyklismen. GR är inte cool och det är inte häftigt att köra som ett as precis hela tiden.

Ganska lustigt att du kallar mitt inlägg blaj o sen skriver samma sak själv...

Jocke K skrev:
Corben, du har rätt i ditt resonemang när du menar att det är en attitydförändring som måste till, och att risktagande i de flesta fall avtar med ålder. Problemet med unga riskbenägna motorcyklister kvarstår dock. Som jag skrev i mitt föregående inlägg, så tror jag att dessa personligheter kör pricis lika j**ligt med en motorsvagare hoj. Det spelar ingen större roll om det tar ett par sekunder extra att komma upp i 200. Och som du skrev mot detta är det endast en atitydförändring som hjälper.
Sen kan man ställa sig frågan, hjälper en attitydförändring?
Jag tror att det är mycket svårt att ändra på personligheten.

Jag tror du har delvis rätt. Klart att folk kommer att gasa även med en slöare hoj. Men växer hornen ut lika ofta? Själv kör jag med en riktig surdeg till bil o det är inte lönt att köra fort med den, det är helt enkelt inte kul o den inbjuder absolut inte till det...

Om inte en attitydförändring, vad hjälper då? Förbud?

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
CorbenDallas skrev:
Jag menar mest att oavsett om det är 10 pers av 200 eller av 20.000 så är det fortfarande 10 pers.

Ganska lustigt att du kallar mitt inlägg blaj o sen skriver samma sak själv...

Jag tror du har delvis rätt. Klart att folk kommer att gasa även med en slöare hoj. Men växer hornen ut lika ofta? Själv kör jag med en riktig surdeg till bil o det är inte lönt att köra fort med den, det är helt enkelt inte kul o den inbjuder absolut inte till det...

Om inte en attitydförändring, vad hjälper då? Förbud?

Jag tror inte att förbud eller försök till attitydförändring kan ändra någons personlighet, dessa personligheter hittar alltid något som lockar deras behov på spänning. Ett förbud på ett område flyttar problemet/olycksstatestiken till ett annat område/aktivitet. Om dom nu bryr sig om förbudet vill säga. Den här delen av personliheten har med den kemiska balansen i hjärnan att göra, där av är den inte lätt att ändra.
Att köra hoj och då framför allt sporthoj lockar mäniskor med en sådan personlighet, där av den mycket tråkiga olycksstatestiken.

Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Smal skrev:
men kan man försäkra en hoj på nån som inte ens har MC kort.. tänkte på d där som nån sa att ställa den på farmor.. haha.. :D
Förr fick man A-kortet automatiskt, när man tog B-kortet.
Så dom flesta av våra föräldrar och far/morföräldrar som har körkort, har även A-behörigheten.
(Trots att dom flesta aldrig suttit på en motorcykel.)

Så HAHA på dig själv du...

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Jocke K skrev:
Jag tror inte att förbud eller försök till attitydförändring kan ändra någons personlighet, dessa personligheter hittar alltid något som lockar deras behov på spänning. Ett förbud på ett område flyttar problemet/olycksstatestiken till ett annat område/aktivitet. Om dom nu bryr sig om förbudet vill säga. Den här delen av personliheten har med den kemiska balansen i hjärnan att göra, där av är den inte lätt att ändra.
Att köra hoj och då framför allt sporthoj lockar mäniskor med en sådan personlighet, där av den mycket tråkiga olycksstatestiken.

Så du menar att människan är oföränderlig? Jag tror nog att en hel yrkeskår med psykologer skulle säga emot dig...
Skulle det vara fallet kan vi ju lägga ner psykvården direkt. Det lilla som finns kvar då...

Klart som tusan att det hjälper att få till en attitydförändring. Med bra förebilder kan man säkert minska grupptryck och sådana effekter också.
Att det sen inte går att stävja alla, det är nog alla överens om...

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
CorbenDallas skrev:
Så du menar att människan är oföränderlig? Jag tror nog att en hel yrkeskår med psykologer skulle säga emot dig...
Skulle det vara fallet kan vi ju lägga ner psykvården direkt. Det lilla som finns kvar då...

Klart som tusan att det hjälper att få till en attitydförändring. Med bra förebilder kan man säkert minska grupptryck och sådana effekter också.
Att det sen inte går att stävja alla, det är nog alla överens om...

Nej jag menar inte att mäniskan är oföränderlig, men däremot att personligheten sitter mycket djupt i mäniskan. Det går att jobba på och bli medveten om sin personlighet, men att totalt förändra, nej.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Någon som vet var man kan få tag på "bra" statistik? Alltså sifror som inte är vinklade åt ena eller andra hållet.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
General E skrev:
Någon som vet var man kan få tag på "bra" statistik? Alltså sifror som inte är vinklade åt ena eller andra hållet.

Försäkringsbolagens siffror ÄR inte vridna, men de som alla annan statistik kräver "rätt" tolkning.

SCB och VV har gjort åtskilliga undersökningar i ämnet också, SIFO likaså!

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Jocke K skrev:
Nej jag menar inte att mäniskan är oföränderlig, men däremot att personligheten sitter mycket djupt i mäniskan. Det går att jobba på och bli medveten om sin personlighet, men att totalt förändra, nej.

Har du belägg för det där? Jag vet inte om jag är beredd att hålla med.
Att bli medveten om sin personlighet är ett ständigt arbete. Ju fler situationer du utsätter dig för ju mer lär du dig om dig själv. Självinsikt kallas det i min värld. Dock krävs ett visst mått av intelligens och förmåga att reflektera över sig själv och sitt agerande.

Om "personligheten" är oföränderlig, vad är det då som styr hur vi blir? Gener?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
CorbenDallas skrev:
1.Att bli medveten om sin personlighet är ett ständigt arbete. Ju fler situationer du utsätter dig för ju mer lär du dig om dig själv. Självinsikt kallas det i min värld. Dock krävs ett visst mått av intelligens och förmåga att reflektera över sig själv och sitt agerande.

2.Om "personligheten" är oföränderlig, vad är det då som styr hur vi blir? Gener?

1. WORD

2. Helt plötsligt far tankarna till hederliga gamla Nietzches socialdarwinistiska fru (A K A Hitlers förebild), vi borde kanske göra som i hundvärlden och ställa vissa grundkrav med Mentalbeskrivning vid 12 års ålder, bruksprov och vidare mentaltest vid 16-18. Om helhetsbedömningen är godkänd får man leva vidare, är den riktigt bra får man kanske knulla sig lite. Om inte blir det gruvan eller sprutan direkt för säkerhets skull!

:rolleyes:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
IronMike skrev:
Kan detta stämma:

"Enligt Försäkringsförbundets statistik dödades 49 personer i MC-olyckor år 2004, en kraftig ökning från 32 personer året innan. Av dem är det en förhållandevis mycket stor andel, 10 av de 49, som körde sport-mc. Av de cirka 2 000 personskador i samband med mc-olyckor som anmäldes till försäkringsbolagen i fjol gällde nästan 500 sport-mc-åkare. Av cirka 220 000 motorcyklar är knappt 12 000 sport-mc."

Alltså rent statistiskt sett under förra året: 12000 r hojjar, 10 personer av dessa omkom, dvs 1/1200 hojjar, alltså 0,12% av dom med r-hoj omkom?

Eller räknar jag helt fel :(

10 personer omkom på 12 000 hojjar = 1/1200 = 0,083%

Gör om gör rätt :fatta!

Edit: har ej läst genom, så om någon redan skrivit det ber jag om ursäkt...

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Triumph Daytona 900
Andre_A skrev:
Det finns 3 sorters lögn.

Lögn, Förbannad Lögn och Statistik!!!

Det finns tre anledningar till att köra sporthoj. 1. Oförklarligt härligt farligt 2. Fort...fortare...sporthoj! 3. Inte fan pirrar det i magen när man åker i en rulltrappa, men det gör det när man pressar på en sporthoj :hihi

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring