vart 4.e skadad på sport-mc!!

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
CorbenDallas skrev:
Det pratas om trender hit o dit. Folk dör väl ändå?

Fundera lite på det istället. Är det okej att 10 pers från sporthoj.com stryker med varje år tex? Nästa år är det kanske Victor, GSXR1100R, Zee och en bunke till som stryker med. Är det bra?

Man kan lattja med siffrorna hur mkt man vill för att få det att bli lite, men 10 pers strök ändå med på sporthoj 2004.

O sluta gnäll på Bingo. Vi vet alla han är en dryg fan, men i det här fallet har han rätt. Det blir gärna mkt blaj i dom här trådarna.

1) Är det någon som sagt att det är bra, eller ok att folk dör? Klart att det inte är bra. Poängen är väl att vi försöker förbättra oss i längden och så småningom kanske helt eliminera mc-dödsolyckor (i en ideal värld). Vad är det du försöker säga egentligen (eller rättare sagt, vad blajar du om)?

2) Om det är rätt att det är mycket blaj i "dom här trådarna," vad var då ditt inlägg? :envalfrismajly En sak är säker iaf, om folk ska lyssna på varandra och om vi ska försöka nå ett högre mål så måste vi försöka sluta kasta.. blaj på varandra. Kasta bajs kan vi göra i blajtrådarna i offtopic-sektionen.

3) Om hälften av dödsolyckorna beror på att folk kör utan skydd eller med dåligt skydd (hjälm, ryggskydd, osv) eller om de kör drogpåverkade (alkohol inräknat), då kanske vi ska lägga krutet på att få bort de ut dödsstatistiken först? Där vet vi iaf vad problemet är.

4) Det måste till en genomgående attitydförändring i motorcyklismen. GR är inte cool och det är inte häftigt att köra som ett as precis hela tiden.

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
dannew skrev:
Eller att man får komma tillbaks till körskolan / vägverket och testa på alla grejer med sin egen hoj när man har köpt den till ett vettigt (gratis?) pris. Det skulle jag vilja göra.

Något som gör att man får känna på det lite å kan få vana kanske..
Men de verkar vettigt med att man inte får köra tung direkt om man är under 21, har för mig att det är så :va

Fy fan vad jag börjar känna mig gammal med alla moralkakor jag kommer på, man är ju inte en Jesus själv hela tiden dock, ibland kommer de där nedrans hornen fram :tuttar

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Hm, undrar vad mörkertalet är.
Eftersom fler och fler väljer att köra med endast trafik/halvförsäkring borde rätt många hamna utanför skadestatistiken.
Så vad säger siffrorna egentligen?

Undrar hur siffrorna hade sett ut om tog bort olyckor med stulna fordon, påverkade förare och där det går att fastställa att MCn inte var vållande?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
majtii skrev:
Hm, undrar vad mörkertalet är.
Eftersom fler och fler väljer att köra med endast trafik/halvförsäkring borde rätt många hamna utanför skadestatistiken.
Så vad säger siffrorna egentligen?

Undrar hur siffrorna hade sett ut om tog bort olyckor med stulna fordon, påverkade förare och där det går att fastställa att MCn inte var vållande?
När det gäller mörkertalet så tror jag inte att det är särskilt stort iom att statistiken handlade om skador och dödsolyckor. Visst finns det väl ett och annat skrubbsår eller blåmärke som inte finns med men det räknas inte :)

Däremot vore det intressant att se siffror på de faktorer du nämnde.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sporthojar har och kommer fortsatt att ha höga siffror i olycksstatistik, detta på grund av att motorcykelintresserade kör dem på det sätt de är tänkta att köras.

Vad det gäller att 2005 var ett bättre år med 12 färre dödsfall än året innan. Antalet svårt skadade på MC steg från 318 år 2004 till 371 svårt skadade år 2005. Om 15 av dessa 53 var så svåra att det var gränsfall på överlevnad kan man ju fråga sig vad som gjorde att dödsfallen var färre 2005. Bättre användande av skyddsutrustning eller bara ren och skär tur?

Siffror saxade ur MC Folket.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Orca69 skrev:
Sporthojar har och kommer fortsatt att ha höga siffror i olycksstatistik, detta på grund av att motorcykelintresserade kör dem på det sätt de är tänkta att köras.

Vad det gäller att 2005 var ett bättre år med 12 färre dödsfall än året innan. Antalet svårt skadade på MC steg från 318 år 2004 till 371 svårt skadade år 2005. Om 15 av dessa 53 var så svåra att det var gränsfall på överlevnad kan man ju fråga sig vad som gjorde att dödsfallen var färre 2005. Bättre användande av skyddsutrustning eller bara ren och skär tur?

Siffror saxade ur MC Folket.
Om man tittar på siffrorna ur statistikers ögon så kan de 53 inte identiferas ur massan på 371. Den korrekta frågeställningen är:

"Om 15 av dessa 371 var så svåra att det var gränsfall på överlevnad kan man ju fråga sig vad som gjorde att dödsfallen var färre 2005. Bättre användande av skyddsutrustning eller bara ren och skär tur?"

15/53 = 28% medan 15/371= 4%. En siffra på 4% är lättare att relatera till ett ord som "slumpen" än siffran 28%.

Dock hoppas jag vi klär oss säkrare för varje år som går.

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Stuff skrev:
Nej, om du läser artikeln lite mindre selektivt så upptäcker du säkert tillägget "Ändå står sport-mc för bara drygt var tjugonde registrerad motorcykel."

Jag förstår inte att förnekelsen är total så fort sådana här siffror tas fram. Det är ju knappast en skräll att sport-MC i hög grad är inblandade i olyckor. Blir smått löjligt att påstå något annat.

Jag tycker för övrigt idén med en utbildningsstege är alldeles utmärkt.

Du kan ju inte quota bort mina ironismiliesar! Det jag drev med var att när man går in på detaljnivå missar man ofta hela bilden.

Jag tror inte det är någon hemlighet för någon av oss på detta forumet att vi utsätter oss för en stor risk när vi sätter oss på våra högeffekts cyklar.

Det blir lite som när en rökare tar en cigg att säga "Hörru, det där är farligt!", vad väntar man sig för svar på det? "oj, det visste inte jag, jag slutar direkt!"

:rolleyes:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Jag skulle tro att de flesta sporthojar nyttjas flitigare än glidare och körs fler mil än motarder.
Ett fint exempel är min farsgubbes kompis som när han fyllde 50 köpte en hoj åt både sig och frugan.
Han hade inte kört sedan han var ung, o hans fru hade aldrig kört innan.
Ingen av hojarna är ens inkörda än om man säger så. :hihi

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Ändra lagen så att det krävs fem år med mc-körkort och en ålder på minst 25 år innan man får köra sportmotorcykel. En stegvis, skräddarsydd utbildning behövs också. De förslagen framförs av Sveriges försäkringsförbund och Sveriges Trafikskolors Riksförbund i en skrivelse till Ulrica Messing, som ansvarar för trafiksäkerhetsfrågor i regeringen."

(Klippt från länken som startade tråden!)

Jag blir lite intresserad här i en fråga jag definitivt inte tänker lyfta bland vanligt löst folk..
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Problemet med olyckorna är väl generellt den enorma effekten och de höga hastigheterna?

Ska man då med det här "Sporthojskörkortet" lära sig att wheela, göra sköna stoppies eller klämma ur 250 blås över drottningholmsbron?

Problemet med olyckor överlag är oftast att man skiter i lagarna, men att vi med hoj kan göra det "mycket mer" pga prestanda.

Ska vi då i bilskolan lära oss att bryta mot lagen på ett säkert sätt???

:gnissla

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Mycket intressant läsning. Bra skrivet allihopa :tummenupp.

5 års trappan tror jag är en bra lösning (fast kanske mindre än 5 år) för då kommer många mer börja köpa 125a och börjar redan tidigt att lära sig köra hoj på ett vettigt sett. Jag tror också att många av de som har dött har varit helt nybörjare på hoj (kanske 1-3 säsonger). Visserligen kommer många yngre att hata "trappan" inklusive mig men den hjälper oss att överleva. För vem vill dö när man är 21 år?

Undrar bara vad alla motorcyklister har emot de nya vägräckerna? Jag tycker de är bra.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Wargen skrev:
Mycket intressant läsning. Bra skrivet allihopa :tummenupp.

Undrar bara vad alla motorcyklister har emot de nya vägräckerna? Jag tycker de är bra.

Goodie :pannkyss

De nya räckena?? Du menar vajerräckena va? (Eller är jag fossil och har missat nåt??)

De är helt livsfarliga.. Inte bara att det kan räcka med en vindpust och en oförberedd förare för att skapa en olycka, är den minsta olycka framme så skapar den helt plötsligt en livsfarlig situation då man tveklöst fastnar i dessa räcken och slits i stycken.. Jag studsar hellre några gånger och rullar några varv.. jag har provat, det gör inte så ont :yoparty De som provat vajerräckena finns tyvärr inte med oss och kan uttala sig!

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Dawg skrev:

De nya räckena?? Du menar vajerräckena va? (Eller är jag fossil och har missat nåt??)

De är helt livsfarliga.. Inte bara att det kan räcka med en vindpust och en oförberedd förare för att skapa en olycka, är den minsta olycka framme så skapar den helt plötsligt en livsfarlig situation då man tveklöst fastnar i dessa räcken och slits i stycken.. Jag studsar hellre några gånger och rullar några varv.. jag har provat, det gör inte så ont :yoparty De som provat vajerräckena finns tyvärr inte med oss och kan uttala sig!

Tack :)
Ja det var de jag menade. Jag som tyckte att de verkade bra men med din förklaring lovar jag att hålla mig sålångt ifrån de som möjligt :gnissla

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Dawg skrev:

Har man inte såppas koll så man kör in i räcket för att det blåser så bör man se över sin körstil,oavsett vilken typ av räcke det är.

Hur ofta kan du studsa omkring utan att träffa något ?

När du skriver som du gör så utgår jag ifrån att du aldrig skadat dig när du varit i backen,prova det och kom tillbaka och säg vad du tycker om det.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Långa farbron skrev:
Har man inte såppas koll så man kör in i räcket för att det blåser så bör man se över sin körstil,oavsett vilken typ av räcke det är.

Hur ofta kan du studsa omkring utan att träffa något ?

När du skriver som du gör så utgår jag ifrån att du aldrig skadat dig när du varit i backen,prova det och kom tillbaka och säg vad du tycker om det.

Haha.. Jag har haft klippkort på akuten. Men jag har aldrig klotat på allmän väg nej!

Klart som fan det tar stopp nånstans.. Poängen var att en så enkel skitsak som en punktering kan skicka en till bårhuset istället för till akuten med en trasig tumme!

Eller tycker du att vajerräckena är bra??

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Dawg skrev:
Haha.. Jag har haft klippkort på akuten. Men jag har aldrig klotat på allmän väg nej!

Klart som fan det tar stopp nånstans.. Poängen var att en så enkel skitsak som en punktering kan skicka en till bårhuset istället för till akuten med en trasig tumme!

Eller tycker du att vajerräckena är bra??

Vajerräcken tycks ju uppenbarligen fungera så alla är livrädda för dom och passar sig för att göra något dumt när dom sitter där ,så helt av ondo är ju dom inte.

Men jag gillar dom inte heller.

Sen att köra av rätt in i skogen ibland träden i 100 km eller att plocka ett räcke är nog ganska marginel skillnad ur dödssynpunkt,man stryker med ändå.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Långa farbron skrev:
Vajerräcken tycks ju uppenbarligen fungera så alla är livrädda för dom och passar sig för att göra något dumt när dom sitter där ,så helt av ondo är ju dom inte.

Men jag gillar dom inte heller.

Sen att köra av rätt in i skogen ibland träden i 100 km eller att plocka ett räcke är nog ganska marginel skillnad ur dödssynpunkt,man stryker med ändå.

Absolut.. Men man har ju knappast planterat träden 15 cm från körfältkanten med vilje för att öka trafiksäkerheten.

Och jag är inte säker på att inte skogen är bättre, det tar ju bara stopp, man skär och sliter inte lika sannlikt sönder sig som på räckena med de där pinnarna som poppar upp också :huvet .. Idioter är dem i mina ögon

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dawg skrev:
Absolut.. Men man har ju knappast planterat träden 15 cm från körfältkanten med vilje för att öka trafiksäkerheten.
...eller försett dem med läbbiga stålhakar...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring