vart 4.e skadad på sport-mc!!

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Sporthojar går fort och det är svårt att köra lagligt med dom.

Många olyckor beror säkert på ovana från föraren samt att man syns dåligt i trafiken.

Ser fler o fler med reflexvästar folk som alltid har helljuset på!

Alla sätt att synas bättre i trafiken är bra sen ska man bara släppa gasen oxå.

Men något vi aldrig kan göra något åt är alla bilförare som inte borde vara ute i trafiken som orsakar olyckor genom att inte blinka osv.

Men som sagt i år va ett bra år hoppas nästa blir ändå bättre.

//Blondie

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HanneZ skrev:
...och ett rättstavat inlägg tas alltid på större allvar :hihi

Fler inreggade motorcyklar... men jag tror att en väldigt stor andel står still.

Ok seriöst så skyller många på dåliga vägar och farliga räcken, men den som sitter bakom styret bestämmer själv hur fort det ska gå, många olyckor är singelolyckor där föraren gjort en missbedömning och helt enkelt kört fortare än vad han/hon klarat av, våra vägar är inga rensopade tävlingsbanor med avkörningszoner.

En del av olyckorna är dessutom relaterade till alkohol & droger, olyckor med lånade/stulna hojar förekommer oxo, det vore intressant att se hur många olyckor som sker med nyktra förare på sin egen hoj med skinnställ, hjälm & ryggskydd.

Dom flesta som kör plastraketer har ryggskydd, men en stor del av glidarna kör med minimal utrustning, vissa har bara hjälm på sig för att lagen säger så, inför obligatoriskt ryggskydd så får vi mindre antal skadade i trafiken.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Supermoto skrev:
Visst är det så. Men var dras gränsen för en "sport-mc" :va
"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc, en motorcykel med låg vikt i förhållande till effekten."

Så står det i artikeln, men vad är då "låg" vikt i förhållande?
200kg - 150hk eller är det när effekt överstiger vikt.

Då blir ju de flesta rettor touringhojar om man går på "effekt mindre än vikt" :)

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
från artickeln:
"15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första år med körkort gjorde det på sport-mc."

Lite svårtolkade siffror eftersom man inte vet hur många som har sh som sin första hoj. Dock så behövs det ju att 94% har det för att sporthoj ska vara lika farligt som andra mc´s.

Det är ju dödade/skadade personer per fordon i dem olika grupperna som är intressant att veta. Lite tråkigt att det inte finns med någon statestik för andra grupper att gämföra med i artickeln. Om man tittar på sport-mc gruppen blir statestiken iaf såhär

medelvärden
dödade/mc 0.02% (49/220000)
skadade/mc 0.9% (2000/220000)

dödade/sporthoj 0.08% (10/12000) -> 4ggr farligare än medel
skadad/sporthoj 4.2% (500/12000) -> 4.5gg farligar än medel

För att denna uträkning skall vara 100% korrekt så måste alla 220000 motorcyklar åka lika mycket varje år. Så är ju inte riktigt fallet men siffrorna ger ju en "liten" fingervisning. Man kan ju leka lite med olika teorier...

Säg att bara hälften av alla 220000 motorcyklar används varje år. Då blir alla %-siffror åvan dubbelt så stora.

Om sporthojar vistas dubbelt så mycket i trafiken (troligt, nja?) som andra hojar så blir ju deras % halverade men det är fortfarande dubbla risken att bli dödad på en. Motsattsen ger 8ggr risken på en sh.

Sporthojar ugör 5.5% (12000/220000) av alla motorcyklar och står för 25% (500/2000) av skadorna och 20.4% (10/49) av dödsolyckorna.

Det var farligt att åka sporthoj 2004. Det är det nog 2006 också. Jag vet inte varför en del vill försöka bortförklara det. Det är också en intresant fråga.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
stephenj skrev:
"Var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-mc"

Alltså är 4 utav 5 andra sorters hojar,

Kontenta: Det farligare att köra någon annan hoj en sporthoj!!
Nej, om du läser artikeln lite mindre selektivt så upptäcker du säkert tillägget "Ändå står sport-mc för bara drygt var tjugonde registrerad motorcykel."

Jag förstår inte att förnekelsen är total så fort sådana här siffror tas fram. Det är ju knappast en skräll att sport-MC i hög grad är inblandade i olyckor. Blir smått löjligt att påstå något annat.

Jag tycker för övrigt idén med en utbildningsstege är alldeles utmärkt.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Sök på MC-OLA så hittar ni mer info.
Finns att ladda ner på Vägverket också.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Det är farligt att köra sporthoj?
Jag tror inte att det är motorcyckeln som är problemet. Personligheter som gillar att köra fort, leva på marginalen, testa gränser mm väljer vanligtvis just en sporthoj när dom köper motorcykel.
Om det nu kommer en lag som innebär att man måste ha fem års körvana på motorcykel innan man får köra sporthoj, så flyttar man problemet.
Dessa riskbenägna personligheter finns fortfarande kvar, men dom får göra något annat än att köra på just en sporthoj. Det går att köra fort som F**n på dom flesta hojar. Om någon med ett riskbenäget beteende köper en mindre motorstark hoj så kommer dom förmodligen att köra i 150-200 mellan stenmurarna på den kurviga favoritvägen även med den hojen. Personligen så tror inte jag att ett sådant förslag skulle minska det totala antalet dödade mototcyklister. Mem statestiken för sporthojar skulle se bättre ut, förmodligen så skulle även försäkringen bli en mindre belastning.

Last edited:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
newstead skrev:
21197... men det är nog många som åker bönpall :gnissla

Å allt möjligt annat än blades, rettor, kwakk ninjor å gixrar...

Men som sagts att av andelen sporthojar vs. övriga så representerar ju vi ganska stor andel olyckor och dödsfall...

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Det är onekligen en ganska lustig inställning vissa har.

Men först. Det heter STATISTIK och inget annat!!!!

Det pratas om trender hit o dit. Folk dör väl ändå?

Fundera lite på det istället. Är det okej att 10 pers från sporthoj.com stryker med varje år tex? Nästa år är det kanske Victor, GSXR1100R, Zee och en bunke till som stryker med. Är det bra?

Man kan lattja med siffrorna hur mkt man vill för att få det att bli lite, men 10 pers strök ändå med på sporthoj 2004.

O sluta gnäll på Bingo. Vi vet alla han är en dryg fan, men i det här fallet har han rätt. Det blir gärna mkt blaj i dom här trådarna.

Jocke, du har rätt i ditt tankesätt. Dock är det väl ändå så att ju äldre man blir, ju försiktigare blir man. Gäller klart inte för alla men för många. Det händer saker o livet, folk skaffar ungar o har sig, då får inte risktagandet lika stor prioritet längre. Men visst är det en attitydförändring som måste till. Spana bara all förnekelse som alltid dyker upp i dom här trådarna (och som redan påpekats).

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
CorbenDallas skrev:
Det är onekligen en ganska lustig inställning vissa har.
Men faktum är att det inte är hojarna som är felkonstruerade. Förarna kör som dom vill och det går inte så bra alltid. Även om man räknar bort dom som kör packade på snodda hojar så är det ju en hel del olyckor.
Jag ser inte vad du menar med att folk skyller ifrån sig och förnekar att olyckor händer just oss. Jag ifrågasatte bara matrialet i länken.
Men för egen del är risken med mckörning en risk jag är beredd att ta.
Och Bingo är inte alls dryg, han säger ju själv att han är snäll.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ER-6n / RD350
Jag tror inte att det är sporthojarna som är farliga, utan att de farliga förarna köper sporthojar. Om dessa förare inte fick köpa sporthoj så skulle de köpa andra hojar att köra ihjäl sig på.

Jag tror att döds- och skade-statistiken är lika relaterad till personlighet och ålder som hojtypen.

Vad gäller vilka hojar som räknas som sport så har jag för mig att jag har läst underlaget till den där artikeln och bl.a. RD-350 räknades som "supersport" så de tar med det mesta i den kategorin.

Vad gäller regler som att man måste ha körkort x år för att få köra sporthoj så funkar inte sånt, hur många med mellankort har kvar sina strypningar? Kommer bli likadant med sporthojar, typ vänster backpegel från en sur hoj men motor och ram från en RRRRRR-hoj.

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Tja

Jocke K skrev:
Jag undrar om och i sådana fall hur länge det dröjer innan det blir en lagändring, som tvingar dem med nytaget körkort att vänta i fem år innan de får köra sporthoj?

Varför hänvisar dom enbart till 2004 års olycksstatestik, utan att nämna något om 2005 som ser betydligt ljusare ut?

Jag skulle nog hellre vilja se då att bilskolorna tar in någon slags "sporthoj" så de kan övningsköra med den, prova på skillnader i slalom å dylikt, det är ju stor skillnad i det mesta om man jämnför sporthojen å de hojarna de har på bilskolorna.. :tuttar

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ER-6n / RD350
Mortis skrev:
Jag skulle nog hellre vilja se då att bilskolorna tar in någon slags "sporthoj" så de kan övningsköra med den, prova på skillnader i slalom å dylikt, det är ju stor skillnad i det mesta om man jämnför sporthojen å de hojarna de har på bilskolorna.. :tuttar

Eller att man får komma tillbaks till körskolan / vägverket och testa på alla grejer med sin egen hoj när man har köpt den till ett vettigt (gratis?) pris. Det skulle jag vilja göra.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring