Vart aplicera smörjmedel på kedja

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kamikaze kid skrev:
Har sett nån automatisk smörj mojäng som man monterar på svingen vid kedjan!

Den ska droppa kedje olja / vax eller vad det nu kan vara på kedjan under färd!

Nån som testat den?

Känns inte dirrekt rjesigt men kan ju vara något för dom som åker långfärd!

Den kallas eller heter Scott Oil. Om man är lat/bekväm av sig eller kör mycket grus är detta helt säkert en bra investering. Den enda nackdelen jag sett med den produkten är att den, åt misntående de äldre varianterna, bara droppar olja på ena oringen (sidan av rullarna) på kedjan. Jag vill ha olja på båda sidorna och så även PÅ rullarna. Förutom det är det säkert en vettig produkt!

På sent 70-tal eller om det var tidigt 80-tal kapslade en hojtillverkare in kedjan fullständigt. Så skitfult ut men höll förmodligen hur länge som helst´! Förmodligen var det "snott" från en bra mycket tidigare konstruktion kan jag tänka!

// Niklas
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag gör så här, motorolja på oringarna i kedja när den är varm(tidsödande).
OK chassifett, det svarta som innehåller molybden på rullarna.
På långfärd en liten plastflaska med olja
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
BMW R90s skrev:
Jag gör så här, motorolja på oringarna i kedja när den är varm(tidsödande).
OK chassifett, det svarta som innehåller molybden på rullarna.
På långfärd en liten plastflaska med olja

Du menar, naturligtvis din "gammelhonda" och ev. också din "tungt vägande Suzuki". För den enda kedjan du har i din R90S smörjs på annat sätt! :hihi

// Niklas
 

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM 625 SMC -04
Avarage skrev:
Den kallas eller heter Scott Oil. Om man är lat/bekväm av sig eller kör mycket grus är detta helt säkert en bra investering. Den enda nackdelen jag sett med den produkten är att den, åt misntående de äldre varianterna, bara droppar olja på ena oringen (sidan av rullarna) på kedjan. Jag vill ha olja på båda sidorna och så även PÅ rullarna. Förutom det är det säkert en vettig produkt!

På sent 70-tal eller om det var tidigt 80-tal kapslade en hojtillverkare in kedjan fullständigt. Så skitfult ut men höll förmodligen hur länge som helst´! Förmodligen var det "snott" från en bra mycket tidigare konstruktion kan jag tänka!

// Niklas
Jag hade inkapslad kedja på min första båge.. Yamaha TR1.. Hur bra som helst..
(Men den ville tydligen inte vara kvar på vägen när jag ville det!) :tungan
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Avarage skrev:
Jag penslar på oljan (jag smörjer med hypoidolja) med en gammal bakpensel. Som Ni vet är en sådan ganska bred så jag får olja överallt på kedjan, vilket är precis vad jag vill ha.
// Niklas

Vad är hypoidolja olja?
Föresten. Jag vill minnas att Addemoto har Belray olja...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
McRae skrev:
Jag hade inkapslad kedja på min första båge.. Yamaha TR1.. Hur bra som helst..
(Men den ville tydligen inte vara kvar på vägen när jag ville det!) :tungan

Hojen eller kedjan? :va :)

Antar att du menar hojen! Eftersom du skriver här och TR1 inte är en direkt ny hoj så antar jag att allt gick väl med dig!?

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
CorbenDallas skrev:
Vad är hypoidolja olja?
Föresten. Jag vill minnas att Addemoto har Belray olja...

Hypoidolja är en slutväxelolja som bla. används i vinkelväxeln bak på kardandrivna motorcyklar (80W/90).

OK det kan med andra ord vara idé att kolla med Addemoto om de har Bell Ray´s kedjespray nästa gång då. För sist gång köpte jag direkt av importören (Roger tror jag han heter).

// Niklas
 

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM 625 SMC -04
Avarage skrev:
Hojen eller kedjan? :va :)

Antar att du menar hojen! Eftersom du skriver här och TR1 inte är en direkt ny hoj så antar jag att allt gick väl med dig!?

// Niklas
Ehh hojen alltså! :tungan
Skrapmärke på armbågen var allt.
Turen på sin sida den gången!!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ett litet klargörande här;

Fettet som finns inuti kedjan räcker mer än väl kedjans livslängd så länge det får sitta kvar (högtryckstvätt är absolut förbjudet) Det man smörjer är för slitaget av rullarna mot drevtänderna (och som rostskydd), man måste använda tryckkammare och hög värme för att kunna få IN fett innanför o-ringarna...och det har man i regel inte i garaget :rolleyes:

Det absolut bästa enligt min mening är någon form av vax eftersom det är ett "torrt" smörjmedel, det sitter fast bra (om man applicerarpå varmkörd kedja och låter torka över natten) plus att det inte fastnar så mycket skit som i vanlig, blöt, kedjeolja. Scottoiler är en mycket bra produkt om man kör mycket och långt, den går att ställa in exakt hur mycket det skall droppa och var på kedjan, att det bara far på ena o-ringen är bullshit, oljan sprids ut över hela kedjan när den snurrar och det behövs oerhört små mängder för att hålla låg friktion mot drevet. Nackdelen är att det blir lika skitigt på fälgen som vanlig kedjeolja, med vältorkat vax så håller sej fälgen ren. Om man tar för vana att sätta på vax varje gång man har varit och kört, på varm kedja, så har man många bekymmersfria, och rena, mil framför sej.

/Mr Messerschmidt
 

McRae

Radical Riders
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
KTM 625 SMC -04
Men om man nu ska göra en riktig rengöring så har jag hört att man lägger kedjan i fotogen eller diesel, är det bra för oljan inne i kedjan då?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Niklasinorr skrev:
Ett litet klargörande här;

Fettet som finns inuti kedjan räcker mer än väl kedjans livslängd så länge det får sitta kvar (högtryckstvätt är absolut förbjudet) Det man smörjer är för slitaget av rullarna mot drevtänderna (och som rostskydd), man måste använda tryckkammare och hög värme för att kunna få IN fett innanför o-ringarna...och det har man i regel inte i garaget :rolleyes:

/Mr Messerschmidt

Hur förklarar du då att en länkarna i en kedja som aldrig är högtryckstvättad skär ihop???

Det är INTE så att det skär mellan rullarna och tänderna på kuggdrevet utan det skär ihop innuti kedjan! Och om man INTE smörjer kedjan, utanpå som du menar, så skär kedjan ihop mycket fortare än om man smörjer???

Hur länge brukar du köra dina kedjor (på landsvägshoj) med ditt sätt att smörja kedjan???


/// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
McRae skrev:
Men om man nu ska göra en riktig rengöring så har jag hört att man lägger kedjan i fotogen eller diesel, är det bra för oljan inne i kedjan då?

Vad som är viktigt när du gör rent oljan är att du använder oljebaserade rengöringsmedel så att du inte torkar ut gummit i O-ring/X-ring (eller vilken typ av gummiring kedjan nu har). Ett sådant är sk. lampolja/fotogen ett annat är kristallolja.

Men det går lika bra med vilken olja som helst, nästan. Som sagt jag tvättar ALDRIG min kedja på 6000 mil men å andra sidan smörjer jag med en relativt lättflytande olja (hypoidolja) som hjälper till att rena kedjan åt mig varje gång jag smörjer.

// Niklas
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
McRae skrev:
Men om man nu ska göra en riktig rengöring så har jag hört att man lägger kedjan i fotogen eller diesel, är det bra för oljan inne i kedjan då?

Förr i tiden så rengjorde man och smorde kedjor med att plocka av dom från hojen och lägga dom i oljebad (före o-ringarnas intåg)
Du skall inte lägga en modern kedja i diesel eller fotogen under en längre tid eftersom det fräter på gummit i o-ringarna, fast jag misttänker att du inte knäcker din helnitade kedja varje gång du tvättar hojen?;-)
För rengöring kan du använda fotogen eller diesel och pensla det på kedjan för att sedan tvätta av det innan du oljar in kedjan, det funkar alldeles utmärkt.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Avarage skrev:
Hypoidolja är en slutväxelolja som bla. används i vinkelväxeln bak på kardandrivna motorcyklar (80W/90).

OK det kan med andra ord vara idé att kolla med Addemoto om de har Bell Ray´s kedjespray nästa gång då. För sist gång köpte jag direkt av importören (Roger tror jag han heter).

// Niklas

Aha, vart köpe rman sån? Macken?
Låter som ett klart mer spännande alternativ än vax som bara geggar igen kedjan.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Avarage skrev:
Hur förklarar du då att en länkarna i en kedja som aldrig är högtryckstvättad skär ihop???

Det är INTE så att det skär mellan rullarna och tänderna på kuggdrevet utan det skär ihop innuti kedjan! Och om man INTE smörjer kedjan, utanpå som du menar, så skär kedjan ihop mycket fortare än om man smörjer???

Hur länge brukar du köra dina kedjor (på landsvägshoj) med ditt sätt att smörja kedjan???


/// Niklas

Det som händer är inte att rullarna "skär", det är o-ringarna som sväller lite grann och gör kedjan trög, detta beror oftast på yttre faktorer som att man kör väldigt hårt och "överhettar" o-ringarna, eller att man använder en felaktig olja som påverkar gummit.
Detta fenomen har jag dock aldrig upplevt på en originalkedja utan bara efter byte till "pirat"-grejer...å andra sidan så har jag aldrig kört en hoj mer än 4000 mil innan jag har bytt (hoj alltså) så det uppkommer säkert också på originalkedjan med tiden.

Kedjor har många länkar och alla kan inte vara tillverkade med exakt rätt specifikationer så visst kan det gå sönder, jag har (för länge sedan skall tilläggas) varit med om att en kedja gått av på grund av vatten trängt in i "rullhuset" och fått det att börja rosta, men i det fallet berodde det på högtyckstvätt.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
CorbenDallas skrev:
Aha, vart köpe rman sån? Macken?
Låter som ett klart mer spännande alternativ än vax som bara geggar igen kedjan.

Japp, på macken eller mc-handlaren eller i bilaffären!

// Niklas
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
CorbenDallas skrev:
Aha, vart köpe rman sån? Macken?
Låter som ett klart mer spännande alternativ än vax som bara geggar igen kedjan.

Vax geggar inte igen kedjan om man använder det med måtta, tvärtom faktiskt, eftersom vax är "torrt" så byggs det inte upp en massa högar med skit, damm och dylikt som lätt fastnar i "blöt" olja. Men det som är viktigt med vax är att man inte kan slänga på det hursomhelst och sen bara köra iväg, då åker det av på en gång och fastnar på fälgen. Vax MÅSTE torka i lugn och ro innan det gör nytta, då lägger det sej som en skyddande kapsel runt länkar och kedja och hindrar smuts (och vatten) att komma in, blöta oljor stannar inte kvar på kedjan plus att dom drar åt sej smuts som bygger upp skitlager. Kedjan måste då rengöras ofta, med ännu mer olja, som sedan kastas av igen och proceduren upprepas. Torra smörmedel är bäst på kedjor men dom måste få lov att torka. Sen finns det ju bättre och sämre vax också, men alla former av vax är inblandade med lösningsmedel som skall avdunsta och felet dom flesta gör är att inte låta det torka innan man kör igen.

Ett smörjmedel som annars funkar himla bra är det leveransfett som sitter på nya hojars kedjor, det är ett halvtorrt lithiumfett som sitter som berget utan att dra åt sej skit, men jag hittar inget sådant i handeln. Castrol har ett lithiumfett för kedjor som jag testade med det funkade inte hälften så bra som originalfettet, och ännu sämre än Castrols kedjewax...
 

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Ort
FALKENBERG
Hoj
KTM 950 SUMO
vax

Niklasinorr skrev:
Vax geggar inte igen kedjan om man använder det med måtta, tvärtom faktiskt, eftersom vax är "torrt" så byggs det inte upp en massa högar med skit, damm och dylikt som lätt fastnar i "blöt" olja. Men det som är viktigt med vax är att man inte kan slänga på det hursomhelst och sen bara köra iväg, då åker det av på en gång och fastnar på fälgen. Vax MÅSTE torka i lugn och ro innan det gör nytta, då lägger det sej som en skyddande kapsel runt länkar och kedja och hindrar smuts (och vatten) att komma in, blöta oljor stannar inte kvar på kedjan plus att dom drar åt sej smuts som bygger upp skitlager. Kedjan måste då rengöras ofta, med ännu mer olja, som sedan kastas av igen och proceduren upprepas. Torra smörmedel är bäst på kedjor men dom måste få lov att torka. Sen finns det ju bättre och sämre vax också, men alla former av vax är inblandade med lösningsmedel som skall avdunsta och felet dom flesta gör är att inte låta det torka innan man kör igen.

Ett smörjmedel som annars funkar himla bra är det leveransfett som sitter på nya hojars kedjor, det är ett halvtorrt lithiumfett som sitter som berget utan att dra åt sej skit, men jag hittar inget sådant i handeln. Castrol har ett lithiumfett för kedjor som jag testade med det funkade inte hälften så bra som originalfettet, och ännu sämre än Castrols kedjewax...


hur länge ska de torka då vaxet alltså?? :va
mvh dukeIIfbg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top