Niklasinorr skrev:Det som händer är inte att rullarna "skär", det är o-ringarna som sväller lite grann och gör kedjan trög, detta beror oftast på yttre faktorer som att man kör väldigt hårt och "överhettar" o-ringarna, eller att man använder en felaktig olja som påverkar gummit.
Detta fenomen har jag dock aldrig upplevt på en originalkedja utan bara efter byte till "pirat"-grejer...å andra sidan så har jag aldrig kört en hoj mer än 4000 mil innan jag har bytt (hoj alltså) så det uppkommer säkert också på originalkedjan med tiden.
Av det drar jag slutsatsen att du aldrig har behövt byta kedja (där du kört slut en kedja från början till slut) utan att du kört ca. 4000 mil med originalkedja då du köpt hojen ny och sålt den innan det var nödvändigt med byte av drivpaket!? Eller misstolkar jag dig? Hur långt kör du i så fall på dina drivpaket innan det är dax att byta pga. "överhettade" gummiringar (O-ring, X-ring eller vad det nu är i de kedjor du kör med). Jag är naturligtvis bara intresserad av gathojar eftersom förutsättningarna är minst sagt annorlunda på cross/enduromaskiner.
De facto kvarstår. Nämligen att om man INTE smörjer kedjan så uppkommer "fenomenet" mycket snabbare än om man INTE smörjer kedjan oavsett körstil!
Oljan jag använder är samma typ av olja under hela kedjans livslängd. Dvs. jag gör ingen förändring i produkterna som jag använder på kedjan och jag kör ung. lika dant under hela kedjans livslängd (dvs. kedjan får vara med om hela min repertoar av körstilar) trots detta uppkommer "fenomenet".
Jag är inte med på hur du resonerar/din erfarenhet för den stämmer inte alls med min. Nämligen att man inte enbart smörjer kedjan för att skydda den mot rost och för att hålla borta skit utan att man faktiskt smörjer kedjan för att det finns mekaniska delar som kräver smörjning.
Högtryckstvätt kan i vissa fall direkt jämföras med motorvägskörning (130 - 140 km/h) i ordentligt regn. Då det piskar upp ordentligt med vatten på kedjan som riskerar att tränga in. Om man INTE smörjer oftare vid mycket körning i regn så blir kedjan förstörd bra mycket fortare och det är inte bara på utsidan den blir förstörd, enl. min erfarenhet.
Om nu inget fett/olja kan tränga in varför skall man då smörja kedjan när den är varm och allt har expanderat???
Jag är nyfiken på din erfarenhet och mest av allt nyfiken på HUR du smörjer dina kedjor och hur lång livslängd du får ut av dem?
// Niklas