Vart aplicera smörjmedel på kedja

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Niklasinorr skrev:
Det som händer är inte att rullarna "skär", det är o-ringarna som sväller lite grann och gör kedjan trög, detta beror oftast på yttre faktorer som att man kör väldigt hårt och "överhettar" o-ringarna, eller att man använder en felaktig olja som påverkar gummit.
Detta fenomen har jag dock aldrig upplevt på en originalkedja utan bara efter byte till "pirat"-grejer...å andra sidan så har jag aldrig kört en hoj mer än 4000 mil innan jag har bytt (hoj alltså) så det uppkommer säkert också på originalkedjan med tiden.

Av det drar jag slutsatsen att du aldrig har behövt byta kedja (där du kört slut en kedja från början till slut) utan att du kört ca. 4000 mil med originalkedja då du köpt hojen ny och sålt den innan det var nödvändigt med byte av drivpaket!? Eller misstolkar jag dig? Hur långt kör du i så fall på dina drivpaket innan det är dax att byta pga. "överhettade" gummiringar (O-ring, X-ring eller vad det nu är i de kedjor du kör med). Jag är naturligtvis bara intresserad av gathojar eftersom förutsättningarna är minst sagt annorlunda på cross/enduromaskiner.

De facto kvarstår. Nämligen att om man INTE smörjer kedjan så uppkommer "fenomenet" mycket snabbare än om man INTE smörjer kedjan oavsett körstil!

Oljan jag använder är samma typ av olja under hela kedjans livslängd. Dvs. jag gör ingen förändring i produkterna som jag använder på kedjan och jag kör ung. lika dant under hela kedjans livslängd (dvs. kedjan får vara med om hela min repertoar av körstilar) trots detta uppkommer "fenomenet".

Jag är inte med på hur du resonerar/din erfarenhet för den stämmer inte alls med min. Nämligen att man inte enbart smörjer kedjan för att skydda den mot rost och för att hålla borta skit utan att man faktiskt smörjer kedjan för att det finns mekaniska delar som kräver smörjning.

Högtryckstvätt kan i vissa fall direkt jämföras med motorvägskörning (130 - 140 km/h) i ordentligt regn. Då det piskar upp ordentligt med vatten på kedjan som riskerar att tränga in. Om man INTE smörjer oftare vid mycket körning i regn så blir kedjan förstörd bra mycket fortare och det är inte bara på utsidan den blir förstörd, enl. min erfarenhet.

Om nu inget fett/olja kan tränga in varför skall man då smörja kedjan när den är varm och allt har expanderat???

Jag är nyfiken på din erfarenhet och mest av allt nyfiken på HUR du smörjer dina kedjor och hur lång livslängd du får ut av dem?

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Niklasinorr skrev:
Castrol har ett lithiumfett för kedjor som jag testade med det funkade inte hälften så bra som originalfettet, och ännu sämre än Castrols kedjewax...

Hur lång livslängd fick du ut av de olika typerna?

// Niklas
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Niklasinorr skrev:
Vax geggar inte igen kedjan om man använder det med måtta, tvärtom faktiskt, eftersom vax är "torrt" så byggs det inte upp en massa högar med skit, damm och dylikt som lätt fastnar i "blöt" olja. Men det som är viktigt med vax är att man inte kan slänga på det hursomhelst och sen bara köra iväg, då åker det av på en gång och fastnar på fälgen. Vax MÅSTE torka i lugn och ro innan det gör nytta, då lägger det sej som en skyddande kapsel runt länkar och kedja och hindrar smuts (och vatten) att komma in, blöta oljor stannar inte kvar på kedjan plus att dom drar åt sej smuts som bygger upp skitlager. Kedjan måste då rengöras ofta, med ännu mer olja, som sedan kastas av igen och proceduren upprepas. Torra smörmedel är bäst på kedjor men dom måste få lov att torka. Sen finns det ju bättre och sämre vax också, men alla former av vax är inblandade med lösningsmedel som skall avdunsta och felet dom flesta gör är att inte låta det torka innan man kör igen.

Ett smörjmedel som annars funkar himla bra är det leveransfett som sitter på nya hojars kedjor, det är ett halvtorrt lithiumfett som sitter som berget utan att dra åt sej skit, men jag hittar inget sådant i handeln. Castrol har ett lithiumfett för kedjor som jag testade med det funkade inte hälften så bra som originalfettet, och ännu sämre än Castrols kedjewax...

Om man ska köpa ett vax i en vanlig hojbutik vad ska man satsa på då?
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
WestW skrev:
Verkar livsfarligt :död
Lätt att fastna med något i kedjan. Rulla bakhjulet för hand. Så jobbigt kan det inte vara att vrida runt två varv.

Nä, men man blir ju smutsig! :mad: :hihi

Skämt o sido! Visst är det farligt och inget man skall rekommendera. Jag gör det ändå fast med en pensel på kedjan. Fingrarna har jag tänkt behålla i många år till så dem håller jag borta (från kedjan i alla fall :hihi ).

// Niklas
 

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Jag har blivit lärd att man SKA köra en sväng efter att man applicerat kedjevaxet för att detta ska 'slungas ut' och 'hamna överallt där det ska' innan det torkar. Är detta fel alltså?
 

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Ort
Sthlm -> Kista
Hoj
sålde och ångrar!
Självklart ska man smörja kedjan pga av friktion som uppstår utan "glidmedel"
Rost är det minsta man behöver vara orolig för om man kör utanför regnområden.
Jag har märkt att kedjan äter upp mina kuggar väldigt fort om den får gå någorlunda torr. Därför undviker jag det. Du kan ju till och med känna på rullarna...dem snurrar ju knappt om dem är torra och därmed sliter dem mer på drev.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nacka skrev:
Jag har blivit lärd att man SKA köra en sväng efter att man applicerat kedjevaxet för att detta ska 'slungas ut' och 'hamna överallt där det ska' innan det torkar. Är detta fel alltså?

Kedjevax appliceras när man kommer hem efter körning, då kedjan är varm, sen sprutar man på ett tunt lager på rullande kedja, inte tomgång utan handrullat, annars slungas skiten av igen, sen låter man hojen stå över natten tills nästa gång man skall köra.
När det är torrt så är det ett fint, ljust nästan pulverliknande ämne på länkar och rullar, far ingenstans, kletar inte och smörjer bra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
WestW skrev:
Om man ska köpa ett vax i en vanlig hojbutik vad ska man satsa på då?

Jag kör med Castrol ChainWax, grönblå burk. OBS! Förväxla inte med deras Lithiumfett för kedja, likadan burk med bild på drev och kedja, funkar bra men sitter dock mycket sämre än wax...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Avarage skrev:
Hur lång livslängd fick du ut av de olika typerna?

// Niklas

Som sagt, ca 4000 mil har jag fått ut innan jag bytt hoj och då har kedjan fortfarande varit fräsch, på min Africa Twin som jag hade så höll det bara ca 2000 mil men dels så var det en twin och dels så var det väldigt mycket gruskörning. Nuförtiden kör jag i stort sett bara bana så då blir regnförslitningen mycket ringa (det är så halt på regnbana:)

Visst är det så att motorvägskörning i regn i många fall kan motsvara högtryckstvätt men det gäller då hojar som har relativt oskyddad kedja, på en kåphoj (som en VFR) så får du inte alls samma tryck på den enskilda länken som du får med högtryck, högtryck är döden för kedjor.

Jag kan bara tala för mina egna erfarenheter, som är mycket adekvata för den typ av körning som jag gör. Kör man långa touringpass så funkar det säkert skitbra med att smörja på ditt sätt, dessutom är du nog mer mån om att få ut många mil snarare än att hålla bakhjulet rent, och då är nog Scottoilern det absolut bästa alternativet...eller varför inte kardan? :)

Dom som läser detta får ju bilda sej en uppfattning om hur dom skall göra själva, du har framfört din åsikt och jag min...precis som med allt annat som skrivs på ett sådant här forum så handlar det ju att inte tro på allt som f-n läser bibeln utan att ta det för vad det är, varken du eller jag går ju medvetet ut och ljuger om saker och ting vi skriver, vi för bara vidare erfarenheter och bägge fallen kan ju vara "rätt" :tummenupp
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Niklasinorr skrev:
Dom som läser detta får ju bilda sej en uppfattning om hur dom skall göra själva, du har framfört din åsikt och jag min...precis som med allt annat som skrivs på ett sådant här forum så handlar det ju att inte tro på allt som f-n läser bibeln utan att ta det för vad det är, varken du eller jag går ju medvetet ut och ljuger om saker och ting vi skriver, vi för bara vidare erfarenheter och bägge fallen kan ju vara "rätt" :tummenupp

Word! Kunde inte ha sagt det bättre själv :tummenupp
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Niklasinorr skrev:
Som sagt, ca 4000 mil har jag fått ut innan jag bytt hoj och då har kedjan fortfarande varit fräsch, på min Africa Twin som jag hade så höll det bara ca 2000 mil men dels så var det en twin och dels så var det väldigt mycket gruskörning. Nuförtiden kör jag i stort sett bara bana så då blir regnförslitningen mycket ringa (det är så halt på regnbana:)

Visst är det så att motorvägskörning i regn i många fall kan motsvara högtryckstvätt men det gäller då hojar som har relativt oskyddad kedja, på en kåphoj (som en VFR) så får du inte alls samma tryck på den enskilda länken som du får med högtryck, högtryck är döden för kedjor.

Jag kan bara tala för mina egna erfarenheter, som är mycket adekvata för den typ av körning som jag gör. Kör man långa touringpass så funkar det säkert skitbra med att smörja på ditt sätt, dessutom är du nog mer mån om att få ut många mil snarare än att hålla bakhjulet rent, och då är nog Scottoilern det absolut bästa alternativet...eller varför inte kardan? :)

Dom som läser detta får ju bilda sej en uppfattning om hur dom skall göra själva, du har framfört din åsikt och jag min...precis som med allt annat som skrivs på ett sådant här forum så handlar det ju att inte tro på allt som f-n läser bibeln utan att ta det för vad det är, varken du eller jag går ju medvetet ut och ljuger om saker och ting vi skriver, vi för bara vidare erfarenheter och bägge fallen kan ju vara "rätt" :tummenupp

Jag behöver tipps om hur jag skall göra med min nästan nya (250mil) kedja.
Jag har smörjt den med Motul Chain lube ca var 60onde mil. Det är en olja som är tunn som vatten när jag sprayar på den, för att sedan bli förbannat seg.
Kedjan börjar redan bli skitig och den skvätter ner fälg och undertail.
Hur rengör jag lättast kedjan?? För att fortsättningsvis använda vax..
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Era kedjor blir ju inte ens skitiga så dom lär ju hålla i några år... :tungan
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Avarage skrev:
Jag är inte med på hur du resonerar/din erfarenhet för den stämmer inte alls med min. Nämligen att man inte enbart smörjer kedjan för att skydda den mot rost och för att hålla borta skit utan att man faktiskt smörjer kedjan för att det finns mekaniska delar som kräver smörjning.

// Niklas

Hej Niklas....

:7peta O-ringarna i kedjan sitter där för att förhindra vatten och partiklar att tränga in i länken. Precis som "Niklasinorr" skrev tidigare går det smörjmedlet inte att byta ut, oavsett hur mycket du smörjer! Man måste använda tryckammare och värme....

Livslängden på en kedja varierar givetvis! En del beror på körsätt och en de av miljön kedjan arbetar i. Jag lovar dig att en kedja håller över 10000mil om den körs i kliniskt ren miljö och regelbunden smörjning!!

Det som tar kål på en kedja är om vatten trängt in i länken och orsakat korrosion...eller partiklar som orsakat ökat slitage.
Att högtryckstvätta en kedja ÄR :fatta! döden för kedjan. Att köra i 130km/h på motorväg i regn går inte att jämföra... Vattnet har långt ifrån samma hastighet som i högtryckstvätten... Dessutom snurrar kedjan vilket orsakar en centrifugalkraft som kastar bort vattnet.... MEN samtidigt sköljer vattnet bort smörjmedlet som finns på kedjan och o-ringen = därför måste du smörja kedjan oftare i regn!! :tummenupp

Det som händer när du smörjer din kedja är att en del av smörjmedlet bildar en film mellan rullar och drev....och en liten del tränger in mellan o-ring och länk... Detta gör att o-ringen håller sig mjuk och tät!
Smörjer du inte en kedja kommer o-ringen så småningom torka och bli hård...med följden att vatten och partiklar kan tränga in i länken och orsaka korrosion...som i sin tur ökar slitaget och kedjan är kass!!!

Förstå sig??
 
Last edited:

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Jocke K skrev:
Jag behöver tipps om hur jag skall göra med min nästan nya (250mil) kedja.
Jag har smörjt den med Motul Chain lube ca var 60onde mil. Det är en olja som är tunn som vatten när jag sprayar på den, för att sedan bli förbannat seg.
Kedjan börjar redan bli skitig och den skvätter ner fälg och undertail.
Hur rengör jag lättast kedjan?? För att fortsättningsvis använda vax..

Ta bort bakhjulet och låt kedjan hänga ner.. använt en burk med fotogen i... ta en pensel och rengör kedjan... Därefter torkar du den torr... och så på med "lite" wax... Far och kör en sväng och på med Wax och låt torka...!!!

KLATT :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kostet78 skrev:
Ta bort bakhjulet och låt kedjan hänga ner.. använt en burk med fotogen i... ta en pensel och rengör kedjan... Därefter torkar du den torr... och så på med "lite" wax... Far och kör en sväng och på med Wax och låt torka...!!!

KLATT :tummenupp

Killen vet vad han snackar om... :tummenupp :D
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag brukar bara spraya lite då och då på den delen av kedjan som är exponerad utan att man måste snurra hjulét. Eftersom hjulet står i olika lägen varje gång så blir hela kedjan bra smörjd i långa loppet.

Tidigare har jag kört med "ettans växel, choke och depostöd"-varianten.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Niklasinorr skrev:
Dom som läser detta får ju bilda sej en uppfattning om hur dom skall göra själva, du har framfört din åsikt och jag min...precis som med allt annat som skrivs på ett sådant här forum så handlar det ju att inte tro på allt som f-n läser bibeln utan att ta det för vad det är, varken du eller jag går ju medvetet ut och ljuger om saker och ting vi skriver, vi för bara vidare erfarenheter och bägge fallen kan ju vara "rätt" :tummenupp

Jag var inte ute efter att få bekräftat att mitt sätt är det enda rätta eller bästa. Så ta inte mitt inlägg som personlig kritik, för så var det inte menat!

Eftersom jag kör en hel del mil är jag intresserad av att använda den metod som ger mest mil innan det är dags för byte, om det sedan är den metoden jag fn. använder eller någon annan metod spelar för mig ingen roll. Jag försökte bara försöka få klarhet i om den metoden du använder de facto fungerar bättre än den jag använder idag!

Du skrev att du hade provat två olika smörjmedel för kedjor och kommit fram till att den ena fungerade bättre än den andra. Åter igen för att jag vill se om det finns bättre smörjmedel/metoder än den jag fn. använder är jag intresserad av att försöka få klarhet i på vilket sätt den ena var bättre än den andra. Om det var rent estetiskt, i form av att bakfälgen höll sig renare, så är det självklart egalt för mig. Men om du fick ut mer mil med det smörjmedlem jämfört med det andra är jag självklart intresserad av att få reda på hur stor skillnaden var!

En tillverkare vill ju sälja sin produkt och talar för den varför deras information sällan säger något om kvalitén på produkten. Därför är det vi kunder som tvingas ”testa” produkten åt dem. Vilket jag inte finner nöjsamt enär det är relativt stora pengar för att ”slänga bort i sjön”. Därför torde det finnas ett intresse, åt minstånde från min sida sett, att försöka utröna vilken produkt som fungerar bäst för min typ av körning (dvs. gatbruk asfalt) och för de egenskaper jag värderar högst.
Alla är vi olika. Någon prioriterar utseende före funktion och andra (likt mig själv) fungerar tvärt om. Jag lägger inga värderingar i det utan försöker bara förfina mitt sätt att använda de olika produkter som finns till min hobby!

Olika produkter/metoder har olika för resp. nackdelar. Att smörja med någon form av vax har bla. fördelen av att det inte skitar ner bakfälgen. Det finns uppenbarligen andra fördelar också eftersom du fått ut 4000 mil vilket är bra för ett drivpaket och du vet ju, tyvärr, inte hur länge till du hade kunnat köra på det. Speciellt inte när min erfarenhet säger mig att ett drivpaket kan verka hur fräscht som helst för att inom 150 mil fullständigt sluta fungera (vilket har hänt en god vän till mig 1995 när vi var i Österrike på väg ner mot Spanien).

Du har uppenbarligen funnit en metod som tycks fungera bra. Vilket bara visar att det finns flera sätt/produkter att göra/använda för att få ut en bra livslängd. Jag för inte denna diskussion för att peka finger åt folk eller för att säga att jag är bäst. Utan för att jag redogör för min erfarenhet och för att jag vill lära mer. Helt plötsligt stöter man på en människa som har en enkel och genialt fungerande sätt/produkt för smörjning av kedjan. Då nappar jag på det, it´s as simple as that!

När det gäller Scott oil har vi en medlem i klubben som lät montera på en sådan på sin Blackbird som han har parkerad ute stor del av sommarsäsongen och som står förvarad i kallgarage vintertid. Glad i hågen lät han montera på en sådan och körde sedan TVÅ säsonger (motsv. mindre än 3000 mil) med den trots att drivpaketet var nytt. Hur han hade justerat in smörjningen (den var monterad av Kenneths Mc) eller vilken olja han använde förtäljer dock inte historien. Men något måste varit väldigt fel för man skall kunna få ut bra mycket mer än så på ett drivpaket som man smörjer. Härmed inte sagt att Scott oil inte fungerar utan att man måste använda den på rätt sätt med rätt produkt så kanske det fungerar bra! Vem vet, inte jag!?

// Niklas
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Avarage skrev:
Jag var inte ute efter att få bekräftat att mitt sätt är det enda rätta eller bästa. Så ta inte mitt inlägg som personlig kritik, för så var det inte menat!

Åh, jag tar inte åt mej det minsta, du har förmodligen funnit ett sätt att smörja kedjan så att det funkar riktigt bra, 6000 mil är det mesta jag hört att någon överhuvudtaget fått ur ett drivpaket, mellan 3- 4000 brukar annars vara normalt bland mina touringvänner. Min invändning är egentligen bara den att jag inte gillar "rinnande" smörjning av kedjan eftersom det enligt min erfarenhet bara kastas av, för min del så är det både teoretiskt och praktiskt den bästa lösningen att ha ett torrt smörjmedel, inte bara för att det är estetiskt utan också för att det vid bankörning blir så halkigt längst ut på däckskanten när det ligger olja där;-) Dessutom så kör jag på ett sådant sätt att oljan kastar av ganska snabbt på grund av fullgaskörning och hård acceleration, vilket ju inte är fallet om man åker till Grekland på semester, det blir så dyrt med däck då;-)))

Det enda jag reagerat på i denna diskussion är just den allmänna missuppfattningen att man kan smörja inne i länkarna vilket varken behövs eller kan göras (utan värme och tryck då förstås, om vi nu skall vara petiga;-)

Alla har vi våra sätt att smörja och jag tvivlar inte en sekund på att ditt sätt är väldigt bra för långkörning, speciellt som hypoidoljans starkaste egenskap är just att motstå det tryck som uppstår mellan kugghjul (eller kedjelänkar mot drev). Allt jag vill framföra är en åsikt om en alternativ, mindre kladdig, metod som funkat lysande för mej i en massa år. Jag är nöjd och du är nöjd och då är förmodligen alla nöjda och glada, precis som det skall vara när man kör hoj :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top