Vart det 34% höjning av trafikförsäkringen

sandstream

Guest
Jag blir irriterad när du möter ett konstaterande med en dum fråga/påstående, som för övrigt inte gav nåt vettigt till diskussionen
Det var du som skrev om trafikrelaterade skatter som att de borde gå tillbaka till dem som betalat dem. Att du inte kan diskutera ditt eget inlägg är inte mitt problem, mest synd om dig.
Om du delar skatten man skall betala med taxerad inkomst så får man ett förhållande, det talar om den procentuella reela verkligheten vad man faktiskt betalat i skatt, jag kan tänka fel men den återger vad människor verkligen betalar i skatt, procentuellt då & är du riktigt säker på att det enbart är höginkomsttagare som ligger i topp där?
Om en låginkomsttagare betalar 30% i skatt på sin årslön som är 200.000:- så blir det 60.000:-
Om en höginkomsttagare betalar 30% i skatt på sin årslön som är 400.000:- så blir det 120.000:-
Förstår inte riktigt vart du vill komma? Höginkomsttagarna har högre skatt i procent än låginkomsttagarna och betalar därför in betydligt mer i skatt varje år.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Det var du som skrev om trafikrelaterade skatter som att de borde gå tillbaka till dem som betalat dem. Att du inte kan diskutera ditt eget inlägg är inte mitt problem, mest synd om dig.

I den här tråden diskuteras en trafikrelaterad skatt, visst?
och jag anser att vi redan betalar en hel del trafikrelaterad skatt.

Inse fakta att skatteintäkter som kommer från fordons/trafikrelaterade avgifter/skatter finns det redan JÄVLIGT gott om.
Det lär knappast vara så att din granne pröjsar ditt motorintresse om man ser på helheten.

Det är inte ett dugg synd om mig, varför skriver du så för?
Vad vill du uppnå med det?!
Jag kan mer än väl argumentera för min sak, men jag har ändå rätten att bli förbannad när folk skriver märkliga saker, utan att folk ska behöva tycka synd om mig.

Last edited:

matcol

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Kawa ZZR 1100 -91:a

Har läst på lite....
Se urklipp från tff....
Visst....det behöver inte bli konkurs...men det kan ju bli Grov vårdslöshet eller så...då kan det bli dyrt...

Men nu är det riktigt OT från tråden:tummenupp

Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2006 är återkravet högst 3970 kronor och för år 2007 är det 4030 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Om en låginkomsttagare betalar 30% i skatt på sin årslön som är 200.000:- så blir det 60.000:-
Om en höginkomsttagare betalar 30% i skatt på sin årslön som är 400.000:- så blir det 120.000:-
Förstår inte riktigt vart du vill komma? Höginkomsttagarna har högre skatt i procent än låginkomsttagarna och betalar därför in betydligt mer i skatt varje år.

Jag pratar taxerad inkomst dvs. efter fuskavdragen om du så vill.. läser du aldrig din deklaration? .. Jag pratar taxerad inkomst det du pratar om är teoretisk jag pratar den reela efter diverse avdrag man gör för att komma undan med lägre skatt...

Ta fram din deklaration & dela skatten du verkligen skall betala med den inkomsten du verkligen blir taxerad till... allt annat är teori.

Last edited:

sandstream

Guest
Ta fram din deklaration & dela skatten du verkligen skall betala med den inkomsten du verkligen blir taxerad till... allt annat är teori.
En höginkomsttagare behöver knappast ta fram sin deklaration för att se att denne betalar in betydligt mer i skatt än en låginkomsttagare.
Har läst på lite....
Se urklipp från tff....
Visst....det behöver inte bli konkurs...men det kan ju bli Grov vårdslöshet eller så...då kan det bli dyrt...
Visst, men en vanlig krock anses sällan som grov vårdslöshet.
I den här tråden diskuteras en trafikrelaterad skatt, visst? och jag anser att vi redan betalar en hel del trafikrelaterad skatt. Inse fakta att skatteintäkter som kommer från fordons/trafikrelaterade avgifter/skatter finns det redan JÄVLIGT gott om.
Det lär knappast vara så att din granne pröjsar ditt motorintresse om man ser på helheten. Det är inte ett dugg synd om mig, varför skriver du så för?
Vad vill du uppnå med det?! Jag kan mer än väl argumentera för min sak, men jag har ändå rätten att bli förbannad när folk skriver märkliga saker, utan att folk ska behöva tycka synd om mig.
Jag tycker synd om dig eftersom du måste bemöta ett inlägg med "Jag blir fan lack när folk snackar skit.".
Känns som att du hetsar upp dig för ingenting och det måste vara jobbigt.

Ja, vi betalar massor av trafikrelaterade skatter och det beror på att vi är så många som använder fordon. Det är lätt att höja en skatt och få in massor av pengar till statskassan. Men att tro att pengarna ska gå tillbaka till trafikrelaterade saker är inte rimligt.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
En höginkomsttagare behöver knappast ta fram sin deklaration för att se att denne betalar in betydligt mer i skatt än en låginkomsttagare.

hmm det är du säker på? Jag kollade min, jag pröjsade 32,8% av min taxerade inkomst i skatt förra året.. Men jag pröjsade 31.1% av inkomst av tjänst i skatt. Naturligtvis går hela den borgerliga politiken ut på att sko sig själva & skita i andra, mjölka den grå massan så hårt det går...

Du pratar kronor & ören medans jag pratar procentsatsen.. vilket jag gjort hela tiden.

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
2779607 hmm det är du säker på? Jag kollade min, jag pröjsade 32,8% av min taxerade inkomst i skatt förra året.. Men jag pröjsade 31.1% av inkomst av tjänst i skatt. Naturligtvis går hela den borgerliga politiken ut på att sko sig själva & skita i andra, mjölka den grå massan så hårt det går...

Du pratar kronor & ören medans jag pratar procentsatsen.. vilket jag gjort hela tiden.
Med 20-25% i statlig skatt plus den vanliga komunala, lägg där till förmögenhetsskatten (den är inte borta än). Jag tror att alla höginkomsttagare kommer över 31,1%.

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
för en lat; de blir inte så dyrt om man har en liten pluttig dominator va?

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
...och jag undrar hur du får ihop det med tanke på ovan nämda statliga skatt och förmögenhetsskatt m.m.?

Glöm inte avdragen med luftfakturor & andra luftslott dom gör för att kunna noltaxera, om vi nu ska bli sådana...

Men jag pratar om inkomst av tjänst & dess skatt & inte förvärvsinkomst & dess skatt... nu blandar du in kapitalinkomsten med & dess skatt...

Du kan aldrig snacka bort baktanken brackorna har & det är att sänka skattenframförallt för dom som redan pengar har resten av packet slänger man lite brödsmulor åt så blir även dom lyckliga.

Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
2779901 Glöm inte avdragen med luftfakturor & andra luftslott dom gör för att kunna noltaxera, om vi nu ska bli sådana...

Men jag pratar om inkomst av tjänst & dess skatt & inte förvärvsinkomst & dess skatt... nu blandar du in kapitalinkomsten med & dess skatt...
Blandar ihop? Frågan var bara vem som betalade mest skatt. Antar du att alla höginkomstagare nolltaxar så förstår jag ditt tänk, men jag tror inte att så är fallet. Jag betalade för övrigt 36% i skatt inkl luftslott....

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Blandar ihop? Frågan var bara vem som betalade mest skatt. Antar du att alla höginkomstagare nolltaxar så förstår jag ditt tänk, men jag tror inte att så är fallet. Jag betalade för övrigt 36% i skatt inkl luftslott....

- Vissa fordon och vissa förare kommer antagligen att få så höga premier att de inte vill fortsätta att köra motorcykel, och det är precis det som är meningen; vi tycker att dem skall bort från vägarna.

- På detta sätt sparar staten pengar och det är ingen hemlighet att detta är en av de faktorer som gör det möjligt att sänka bland annat inkomsskatten, inflikar Mikael Sandström, förtroendevald riksdagsledamot och moderat.

www.bike.se/content/1591/

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/Film/hearing.mov

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag håller inte med om Moderternas politik MEN att säga att idrottare osv ska betala sina skador tycker jag är fel.
Tror du inte att samhället samtidigt tjänar pengar på att folk motionerar?
Att folk motionerar leder till bättre hälsa och mindre sjukskrivningar.

WTF! Jag motionerar ju med_min_MC, som dom höjer försäkringen på.
Flintskallen ska fan betala mig för att jag kör hoj alltså!
Upp till kamp!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...